H πρώτη μέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών είχε απ’ όλα. Απαστράπτουσες διασημότητες στο κόκκινο χαλί, συγκίνηση στην κινηματογραφική αίθουσα, ένταση εκτός. Θαυμάσαμε τη Mέριλ Στριπ στα λευκά με Michael Kors (και με απίθανο styling off red carpet), τη Λέα Σεϊντού με Louis Vuitton, την Γκρέτα Γκέρουιγκ απαλλαγμένη από τον απόηχο της «Μπάρμπι», ως πρόεδρο της επιτροπής, με Yves Saint Laurent, την αειθαλή Tζέιν Φόντα με Elie Saab, τη γοητευτική πάντα Ζιλιέτ Μπινός στα κόκκινα, με υψηλή ραπτική Dior. Και χωρίς πλαστικές επεμβάσεις.

Στην Mέριλ Στριπ ο τιμητικός Χρυσός Φοίνικας

Από τις στιγμές που δύσκολα θα ξεχάσουμε, όταν ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα η (πολυοσκαρική) Στριπ για τη συνολική της προσφορά στο σινεμά. Παρακαλώ, γυναίκες, μην κλαίτε; Το αντίθετο ακριβώς. Μάλλον να είστε πιο ευάλωτες από ποτέ, μαζί και δυνατές! Όσο για τα φιλμ; Για την ώρα η ταινία «The Second Act» του Κουέντιν Ντιπιέ, με τη Λέα Σεϊντού, χειροκροτήθηκε στο φινάλε για περίπου 3΄. Όταν ήρθε η σειρά της Στριπ να τιμηθεί, εισέπραξε, όπως θα περίμενε κανείς, ένα παρατεταμένο χειροκρότημα.

«Άλλαξες τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τις γυναίκες στον κόσμο του κινηματογράφου», είπε φανερά συγκινημένη η Μπινός για το -ισχυρό- αποτύπωμα της πρώτης στη μεγάλη οθόνη, η οποία, όπως είπε, βρέθηκε στο Φεστιβάλ, ύστερα από 35 χρόνια. Για να μοιραστεί την ιστορία της, όπως μόνο μια σπουδαία ηθοποιός ξέρει. Ήταν το 1989 για το φιλμ «A Cry in the Dark». Εκείνη την εποχή η Μέριλ Στριπ ήταν μητέρα τριών παιδιών, στο κατώφλι των 40. «Νόμιζα ότι η καριέρα μου είχε τελειώσει. Δεν ήταν μη ρεαλιστική πρόβλεψη για τις ηθοποιούς εκείνη την εποχή. Ο μόνος λόγος που βρίσκομαι εδώ είναι εξαιτίας των πολύ ταλαντούχων καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάστηκα. Είμαι τόσο ευγνώμων που δεν έχετε βαρεθεί το πρόσωπό μου», τόνισε.

Το κίνημα #MeToo

Η συγκίνηση ταιριάζει στις Κάννες. Όπως και το κίνημα του #MeToo με την ηθοποιό και σκηνοθέτη Τζουντίθ Γκοντρές να μιλάει για τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη ως έφηβη και συναδέλφους της να καταδικάζουν στα μικρόφωνα και αναρτήσεις «τις νυχτερινές επαγγελματικές συναντήσεις σε δωμάτια ξενοδοχείων με ισχυρούς άνδρες που δεν αποτελούν πλέον μέρος των συνηθειών των πρωταγωνιστών των Καννών».

Όταν έγινε και διαμαρτυρία εργαζομένων του Φεστιβάλ κοντά στο κόκκινο χαλί του Palais για καλύτερες αποδοχές, τότε καταλάβαμε γιατί θα παρακολουθούμε κάθε μέρα στενά τις εξελίξεις. Τίποτα δεν είναι πλέον δεδομένο. Απεργίες, κατηγορίες, δάκρυα. Κλου, ένας σκύλος-σταρ στο κόκκινο χαλί, ο Μέσι, από την «Ανατομία μίας πτώσης», που, μετά τα Oscar, επανήλθε από τις Κάννες. Με την ανατομία μιας -τι άλλο;- κουνιστής ουράς. Εκεί και η Χάιντι Κλουμ, η πιο sexy (μέχρι στιγμής) lady in red στην Κρουαζέτ.

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»