Πώς σκέφτεται ένας σκύλος: Τι λάθη κάνουμε και οδηγούν σε παρεξηγήσεις - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε
"Κάτι θέλει να μου πει..."
Διαφωτιστικές απαντήσεις σε ερωτήματα που απασχολούν πολλούς κηδεμόνες σκύλων, δίνει η έμπειρη εκπαιδεύτρια, Σαντρίνα Βαλάτα
Διαφωτιστικές απαντήσεις σε ερωτήματα που απασχολούν πολλούς κηδεμόνες σκύλων, δίνει η έμπειρη εκπαιδεύτρια, Σαντρίνα Βαλάτα, η οποία είναι η πρώτη γυναίκα εκπαιδεύτρια σκύλων στην Ελλάδα, καθώς φέτος συμπληρώνει 40 χρόνια επαγγελματικής πορείας, ενώ από το 1996 μέχρι σήμερα εκπαιδεύει και καθοδηγεί σκυλιά για τη συμμετοχή τους σε διαφημίσεις – ταινίες στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο.
Με συγκεκριμένα και κατανοητά παραδείγματα, όπως αυτά έχουν καταγραφεί κατά την διάρκεια της πολυετούς πορείας της στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η Σαντρίνα Βαλάτα μάς βοηθά να αντιληφθούμε πώς σκέφτεται ένας σκύλος, τι λάθη κάνουμε και πώς να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις με τα σκυλιά μας.
Οι οδηγίες του εκπαιδευτή είναι πολύ σημαντικό κομμάτι στην ομαλή συμβίωση με τον σκύλο μας. Με την καθοδήγησή του μπορούν να αποφευχθούν πολλά προβλήματα και είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τις συμβουλές του. Διότι στην εκπαίδευση δεν διδάσκεται μόνο ο σκύλος αλλά και ο κηδεμόνας του.
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι κάθε σκύλος είναι διαφορετικός, με δική του προσωπικότητα. Για παράδειγμα, αν ο εκπαιδευτής εξηγήσει στον κηδεμόνα ότι ο σκύλος του είναι κυνηγόσκυλο και λόγω της φυλής του χρειάζεται καθημερινά εξάσκηση και εκτόνωση, όμως παρόλα αυτά ο σκύλος βγαίνει βόλτα μία φορά την ημέρα, τότε μοιραία θα επιδοθεί σε... εκτονωτικές καταστροφές. Ένα γκόλντεν ριτρίβερ, ως θηραματοφόρο, θα οδηγηθεί από το ένστικτό του να αρπάξει την παντόφλα.
Αν το κυνηγάμε για να του βγάλουμε την παντόφλα από το στόμα, ξέρετε τι θα νομίζει; Ότι το κυνηγητό είναι παιχνίδι, κι άντε πιάσε τον! Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση; Μαθαίνουμε στο σκύλο την εντολή «φέρτο», αλλά για να υπακούσει πρέπει να γνωρίζουμε με ποιο τρόπο θα το μάθει.
Με συγκεκριμένα και κατανοητά παραδείγματα, όπως αυτά έχουν καταγραφεί κατά την διάρκεια της πολυετούς πορείας της στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η Σαντρίνα Βαλάτα μάς βοηθά να αντιληφθούμε πώς σκέφτεται ένας σκύλος, τι λάθη κάνουμε και πώς να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις με τα σκυλιά μας.
Πώς σκέφτεται ένας σκύλος: Μαθαίνω για την ιδιοσυγκρασία του
Υπάρχουν κάποιοι κηδεμόνες που πρώτα παίρνουν έναν σκύλο στο σπίτι- συνήθως κουτάβι σε ηλικία 2 μηνών- και μετά ρωτούν τον εκπαιδευτή: «Και τώρα τι κάνω;». Επίσης, πολλοί υιοθετούν ενήλικα σκυλιά από καταφύγια, χωρίς προηγουμένως να έχουν ενημερωθεί από έναν ειδικό/εκπαιδευτή εάν ο σκύλος που επέλεξαν, είναι ο κατάλληλος, αν ταιριάζει στον τρόπο ζωής τους.Οι οδηγίες του εκπαιδευτή είναι πολύ σημαντικό κομμάτι στην ομαλή συμβίωση με τον σκύλο μας. Με την καθοδήγησή του μπορούν να αποφευχθούν πολλά προβλήματα και είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τις συμβουλές του. Διότι στην εκπαίδευση δεν διδάσκεται μόνο ο σκύλος αλλά και ο κηδεμόνας του.
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι κάθε σκύλος είναι διαφορετικός, με δική του προσωπικότητα. Για παράδειγμα, αν ο εκπαιδευτής εξηγήσει στον κηδεμόνα ότι ο σκύλος του είναι κυνηγόσκυλο και λόγω της φυλής του χρειάζεται καθημερινά εξάσκηση και εκτόνωση, όμως παρόλα αυτά ο σκύλος βγαίνει βόλτα μία φορά την ημέρα, τότε μοιραία θα επιδοθεί σε... εκτονωτικές καταστροφές. Ένα γκόλντεν ριτρίβερ, ως θηραματοφόρο, θα οδηγηθεί από το ένστικτό του να αρπάξει την παντόφλα.
Να θυμάστε ότι δεν υπάρχουν super dogs. Η εξυπνάδα και οι δυνατότητες του σκύλου μας καλλιεργούνται ανάλογα με τον χρόνο που του αφιερώνουμε και τον τρόπο που καλλιεργούμε τις δυνατότητες του
Αν το κυνηγάμε για να του βγάλουμε την παντόφλα από το στόμα, ξέρετε τι θα νομίζει; Ότι το κυνηγητό είναι παιχνίδι, κι άντε πιάσε τον! Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση; Μαθαίνουμε στο σκύλο την εντολή «φέρτο», αλλά για να υπακούσει πρέπει να γνωρίζουμε με ποιο τρόπο θα το μάθει.
Σαντρίνα Βαλάτα: «Στην εκπαίδευση δεν διδάσκεται μόνο ο σκύλος αλλά και ο ιδιοκτήτης κηδεμόνας του»
Μαθαίνω να πηγαίνουμε βόλτα μαζί
Ορισμένοι κηδεμόνες απευθύνονται στον εκπαιδευτή όταν έχει ήδη εκδηλωθεί η προβληματική συμπεριφορά και ενώ ο σκύλος τους είναι συνήθως μεγαλύτερος από 6 μηνών. Συχνό παράπονό τους είναι η υπόθεση βόλτα, που μετατρέπεται σε αγώνα δρόμου. Θα τους ακούσετε να παραπονιούνται: «Τραβάει λουράκι στη βόλτα» και «Με ρίχνει κάτω». Και πώς να μην συμβαίνει, όταν αφενός ο σκύλος βγαίνει σπάνια από το σπίτι κι αφετέρου ο κηδεμόνας του δεν γνωρίζει τι πρέπει να κάνει στη βόλτα, πώς να κρατήσει το λουράκι κ.λπ. Έτσι, ο σκύλος... βγάζει βόλτα τον κηδεμόνα του.Το παιχνίδι είναι μία εξαιρετικά σημαντική υπόθεση στη ζωή του σκύλου
Εξηγήσεις στις παρεξηγήσεις
Συχνά, πολλοί κηδεμόνες θεωρούν λανθασμένα ότι ο σκύλος τους έχει προβληματική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, θα τους ακούσετε να λένε «είναι άγρι - ος ο σκύλος μου. Γίνεται επιθετικός και γαβγίζει σε άλλα σκυλιά». Δυστυχώς, δεν έχουν τις απαιτούμε - νες γνώσεις να ερμηνεύσουν γιατί συμβαίνει αυτό. Σε γενικές γραμμές, ένας σκύλος γαβγίζει επειδή, θέλει να πάει κοντά στον άλλο σκύλο να μυριστούν και να γνωριστούν. Άλλες φορές γαβγίζει από φόβο ή από χαρά, καθώς κάθε γάβγισμα είναι διαφορε - τικό. Πολλά σκυλιά γαβγίζουν επειδή δεν έχουν κοινωνικοποιηθεί σωστά σε μικρή ηλικία ή ως κου - τάβια είχαν αρνητικές εμπειρίες, με αποτέλεσμα να γίνονται αντικοινωνικά και κατ΄ επέκταση επιθετικά. Η επιθετικότητα είναι ένα μεγάλο, ξεχωριστό, κεφά - λαιο, που θα αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.Με την καθοδήγησή του εκπαιδευτή μπορούν να αποφευχθούν πολλά προβλήματα και είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε τις συμβουλές του
Η σημασία του παιχνιδιού
Υπάρχουν και κηδεμόνες που αδυνατούν να επι - κοινωνήσουν με το σκύλο τους, παρά τις οδηγίες και τις συμβουλές του εκπαιδευτή. Παραπονιού - νται «γιατί ακούει εσένα, κυρία Σαντρίνα; Γιατί εμένα δεν με ακούει;». Ο εκπαιδευτής έχει άλλο κύρος στα μάτια του σκύ - λου, διότι είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει πώς θα μιλήσει και πώς θα κοιτάξει τον σκύλο. Έχετε αναρωτηθεί για ποιο λόγο ο σκύλος συμπερι - φέρεται διαφορετικά στο κάθε μέλος της οικογένει - ας του; Στα μάτια του η δυναμική κάθε μέλους είναι διαφορετική, όπως συμβαίνει σε μία αγέλη. Μέσα στην οικογένεια, το φαΐ για τα κατοικίδια είναι δεδο - μένο. Έτσι ο σκύλος δεν θα υπακούσει τόσο αυτόν που τον ταΐζει, όσο αυτόν που τον βγάζει βόλτα και παίζει μαζί του. Και αυτό διότι το παιχνίδι είναι μία εξαιρετικά σημαντική υπόθεση στη ζωή του σκύλου. Η μάθηση γίνεται με παιχνίδια και δεν χρειάζεται βία σε καμία περίπτωση.Ένας ιδανικός κηδεμόνας
Ιδανικός θεωρείται ο κηδεμόνας που ενημερώνεται πριν ακόμη αποκτήσει σκύλο, διαβάζει σχετικά βι - βλία, ρωτάει γνωστούς, απευθύνεται σε επαγγελμα - τίες εκπαιδευτές και εκτροφείς. Έτσι, για παράδειγμα, δεν θα μαλώσει το κουτάβι επειδή λέρωσε, αλλά θα τού δείξει τι πρέπει να κά - νει, εφόσον γνωρίζει τον τρόπο.*Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Animall που κυκλοφορεί με τα Παραπολιτικά