Ο Μπρίτον Ριβιέρ (Briton Rivière, 14 Αυγούστου 1840 - 20 Απριλίου 1920) ήταν Βρετανός καλλιτέχνης, με καταγωγή από τους Ουγενότους και δημιούργησε μια ποικιλία έργων ζωγραφικής στη Βασιλική Ακαδημία, αλλά αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής του σε πίνακες που απεικονίζουν ζώα.

Ο πατέρας του Μπρίτον, Γουίλιαμ Ριβέρ (1806-1876), ήταν για μερικά χρόνια δάσκαλος σχεδίου στο Cheltenham College και στη συνέχεια καθηγητής τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ο Μπρίτον σπούδασε στο Cheltenham College και στην Οξφόρδη, όπου πήρε το πτυχίο του το 1867. Για την καλλιτεχνική του κατάρτιση ήταν υπόχρεος σχεδόν εξ ολοκλήρου στον πατέρα του. Ο θείος του από την πλευρά του πατέρα του Χένρυ Πάρσον Ριβιέρ (1811- 1888, ήταν επίσης διακεκριμένος υδατογράφος και είχε εκθέσει έργα του στη Royal Watercolour Society του Λονδίνου και στη Royal Birmingham Society of Artists.

Οι πρώτοι του πίνακες εμφανίστηκαν στο Βρετανικό Ίδρυμα και το 1857 εξέθεσε τρία έργα στη Βασιλική Ακαδημία, αλλά μόλις το 1863 έγινε τακτικός συνεργάτης. Εκείνη τη χρονιά εκπροσωπήθηκε από την παραμονή της ισπανικής αρμάδας και το 1864 από έναν Ρωμαίο και μια Ιουλιέτα. Ωστόσο, θέματα αυτού του είδους δεν τον προσέλκυσαν πολύ, γιατί το 1865 ξεκίνησε, με το Sleeping Deerhound, μια σειρά από πίνακες με θέματα ζώων, που κατέλαβαν μεγάλο μέρος της υπόλοιπης ζωής του.

skylia-pinakes

Σε μια μακροσκελή συνέντευξη στο Chums Boys Annual, με τίτλο «Πώς ζωγραφίζω ζώα», ο Ριβιέρ εξήγησε μερικές από τις πρακτικές πτυχές της ζωγραφικής τόσο ήμερων όσο και άγριων ζώων. Ήμουν πάντα μεγάλος λάτρης των σκύλων, αλλά έχω δουλέψει σε αυτά τόσο πολύ, που έχω κουραστεί να τα έχω γύρω μου. Ωστόσο, δεν μπορείτε ποτέ να ζωγραφίσετε ένα σκυλί εάν δεν σας αρέσει. Ποτέ δεν δουλεύω με σκύλο χωρίς τη βοήθεια ενός ανθρώπου που γνωρίζει καλά τα ζώα...

Τα Collies, νομίζω, είναι τα πιο ανήσυχα σκυλιά. Τα λαγωνικά είναι επίσης πολύ ανήσυχα, όπως και τα τερριέ. Ο μόνος τρόπος για να ζωγραφίσετε άγρια ζώα είναι να συσσωρεύσετε σταδιακά μεγάλο αριθμό μελετών και μεγάλη γνώση του ίδιου του ζώου, προτού μπορέσετε να ζωγραφίσετε την εικόνα του. Ζωγραφίζω νεκρά ζώα, καθώς και ζωντανά. Είχα το σώμα μιας ωραίας λέαινας στο στούντιό μου. Έχω κάνει πολλή δουλειά στα δωμάτια ανατομίας στους Ζωολογικούς Κήπους κατά καιρούς.

skylia-pinakes-4

Ως ζωγράφος ζώων, ο Ριβιέρ «τείνει να εμποτίζει τα ζώα του με παρα-ανθρώπινο χαρακτήρα» και δεν ξέφευγε πάντα τον συναισθηματισμό - αν και μπορούσε να είναι και χιουμοριστικός. Ενώ τα ζώα εμφανίζονταν γενικά στα έργα του, οι δεξιότητές του δεν περιορίζονταν καθόλου σε αυτά. Στα καλύτερά του, μπορούσε να δημιουργήσει «έναν πιο χαρούμενο συνδυασμό κλασικής παράδοσης και ζωγραφικής των ζώων», και στα μετέπειτα χρόνια άρχισε να ενδιαφέρεται για την ιδέα της εξέλιξης και παρασύρθηκε να δημιουργήσει άγρια τοπία, όπως το Beyond Man's Footsteps, πολύ διαφορετικά από τις δημοφιλείς σκηνές του με παιδιά μαζί με τα κατοικίδια ζώα τους.

skylia-pinakes-2

Νωρίς στην καριέρα του, ο Ριβιέρ άφησε το στίγμα του ως εικονογράφος, ξεκινώντας με το περιοδικό Punch. Εξελέγη Συνεργάτης της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών το 1878 και Βασιλικός Ακαδημαϊκός το 1881 και έλαβε το πτυχίο του Διδάκτορα Αστικού Δικαίου στην Οξφόρδη το 1891. Ηττήθηκε οριακά στις εκλογές για Πρόεδρος της Βασιλικής Ακαδημί - ας το 1896. Η σύζυγός του, Μαίρη Αλίς, την οποία παντρεύτηκε το 1867, ήταν ζωγράφος και εξέθεσε για λίγο στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών το 1869- 70. Μετά το θάνατό του παρουσίασε στο Βρετανικό Μουσείο τέσσερα από τα σχέδιά του (και ένα χα - ρακτικό «Ο βασιλιάς πίνει»), το οποίο συμπληρώνει τις δεκάδες εκτυπώσεις που έγιναν μετά το έργο του που στεγάστηκε εκεί, ειδικά από τον Frederick Stacpoole και τον William Henry Simmons.

Ο πίνακας με τον ιππότη και τον σκύλο

Το «Requiescat» είναι ένας από τους πιο διάσημους πίνακας του Ριβιέρ, που ολοκληρώθηκε το 1888. Ο πίνακας απεικονίζει έναν θωρακισμένο μεσαιωνικό ιππότη, ξαπλωμένο πάνω σε ένα κρεβάτι με ένα μπλε λουλουδάτο σεντόνι. Ένας σκύλος (συχνά αναγνωρίζεται ως κυνηγόσκυλο) κάθεται δίπλα στο κρεβάτι, ενώ κοιτάζει παρατηρητικά το πρόσωπο του ιππότη στον οποίο έχει τοποθετηθεί ένα στεφάνι, υποδηλώνοντας θάνατο. Η έκφραση του σκύλου δυνητικά εξηγείται από τον τίτλο του πίνακα, Requiescat, που σημαίνει «μια προσευχή για την ανάπαυση ενός νεκρού», καθώς ο σκύλος αγρυπνεί για τον εκλιπόντα ιδιοκτήτη του.

skylia-pinakes-3

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «Animall» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»