Η Volkswagen χρειάζεται απεγνωσμένα ένα νέο Σκαραβαίο, αλλά όχι ηλεκτρικό
Όταν παρουσίασε το ID.3, η Volkswagen έτρεφε μεγάλες προσδοκίες για το μέλλον. Ο Γερμανικός Όμιλος είχε μόλις αντιμετωπίσει το σκάνδαλο του “Dieselgate” και αναζητούσε μέσω της ηλεκτροκίνησης νέες προοπτικές εξέλιξης και αλλαγή ταυτότητας. Το ID.3, άλλωστε, προοριζόταν να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Volkswagen, όπως έκαναν στο παρελθόν το Beetle – ο θρυλικός Σκαραβαίος – και το Golf.
Τα πράγματα όμως δεν πήγαν όπως τα περιμέναμε – όχι μόνο για τη Volkswagen, αλλά για τις περισσότερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο δεν αυξάνονται με τον επιθυμητό ρυθμό, αλλά μειώνονται ανησυχητικά, καθώς το ένα κράτος μετά το άλλο κόβει τις κρατικές επιδοτήσεις. Ακόμη και στη Γερμανία, η κυβέρνηση σταμάτησε το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι είδαν την ηλεκτροκίνηση ως Δούρειο Ίππο για να εισβάλλουν με αξιώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, αποτελώντας έναν ακόμη ανταγωνιστή = πονοκέφαλο των Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Σήμερα, ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση είναι γεμάτος με λακκούβες και λουσμένος από ομίχλη, αναγκάζοντας όλες τις εταιρίες που είχαν δηλώσει πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα είναι πλήρως εξηλεκτρισμένες, να βάλουν… βενζίνη στο κρασί τους. Ακόμη και η Volvo αναθεώρησε επίσημα τα πλάνα της για την πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2030.
Τα οικονομικά προβλήματα ήδη χτύπησαν την πόρτα της Volkswagen και είναι μεγάλα. Έτσι, η εταιρεία, εκτός από απολύσεις εργαζομένων, σχεδιάζει επίσης να κλείσει εργοστάσιά της στη Γερμανία – για πρώτη φορά από την ίδρυση της πριν 87 χρόνια! Οι τελικές αποφάσεις θα παρθούν μετά τις κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους που θα ξεκινήσουν στις 25 Σεπτεμβρίου στο Ανόβερο, έδρα του μεγαλύτερου συνδικάτου της Γερμανίας.
Ήδη οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες αντέδρασαν παίρνοντας τα κλειδιά από 200 αυτοκίνητα που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις. Η εταιρεία απείλησε με καταγγελία και τιμωρία των υπευθύνων. Τελικά τα κλειδιά επιστράφηκαν, αλλά τι άλλο επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον;
Πόσο σημαντική είναι η Volkswagen για την Γερμανία
Όσο φαντάζεστε είναι η απάντηση, και ακόμη παραπάνω! Ο Όμιλος έχει στην ομπρέλα του τις μάρκες Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN και Scania. Είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, με 136 εργοστάσια και 670.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 300.000 εντός Γερμανίας. Είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας και ο 8ος μεγαλύτερος στον κόσμο. Αντιλαμβάνεστε πως, αν ο Όμιλος VW έχει πρόβλημα, τότε έχει πρόβλημα ολόκληρη η Γερμανία – συνεπώς και η Ευρώπη…
Μέτρα εξυγίανσης της Volkswagen βρίσκονται ήδη σε εφαρμογή, ωστόσο σύμφωνα με τη διοίκηση δεν επαρκούν. Φυσικά δεν ελλοχεύει άμεσος κίνδυνος χρεοκοπίας. Με καθαρά κέρδη 17,9 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023, δεν τίθεται θέμα επιβίωσης. Όχι ακόμη…
Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Arno Antlitz, χτύπησε το καμπανάκι κάνοντας λόγο για “πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα”, δίνοντας περιθώριο ένα με δύο χρόνια για τη διάσωση της Volkswagen. Συμπλήρωσε δε πως οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 500.000 αυτοκίνητα μετά την πανδημία, που αντιστοιχούν σε δύο εργοστάσια, δηλαδή σε περίπου 15.000 με 20.000 εργαζόμενους. Ο νοών, νοείτω…
Ένας νέος Σκαραβαίος, αλλά όχι ηλεκτρικός
Προφανώς και δεν γίνεται η Volkswagen, η οποία έχει επενδύσει εδώ και χρόνια το μέλλον της στην ηλεκτροκίνηση, να τραβήξει την πρίζα από το στρατηγικό πλάνο εξέλιξης. Χρειάζεται όμως να κοιτάξει λίγο πίσω στην ιστορία της. Να δει πως, στις δύο πιο κρίσιμες στιγμές, ένα εμβληματικό μοντέλο έδωσε τη λύση. Μεταπολεμικά, αυτό ήταν το θρυλικό Beetle, μια ευφυής και προσιτή λύση μετακίνησης που απευθυνόταν στο ευρύ κοινό.
Όταν δεκαετίες μετά ο Σκαραβαίος ξεπεράστηκε τεχνολογικά και η Volkswagen έψαχνε απεγνωσμένα την επόμενη μέρα, η λύση ήρθε με το Golf. Αλλά και αυτό, σήμερα, είναι πλέον εκτός μόδας, σε μια κατηγορία την οποία έχουν «καταπιεί» τα SUV.
Θα πρέπει λοιπόν η Volkswagen να δημιουργήσει ένα καινούριο μοντέλο – ηγέτη. Πάνω στο οποίο στη συνέχεια θα πατήσει ολόκληρη η γκάμα της. Ένα αυτοκίνητο που δεν έχουμε ακόμη φανταστεί. Που θα είναι προσιτό – σημαντικό σήμερα που οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί υπερβολικά – και που θα απευθύνεται στους νέους, όχι ως λύση μετακίνησης, αλλά ως απαραίτητο γκάτζετ της καθημερινότητάς τους – όπως ακριβώς το κινητό τους. Αν το αυτοκίνητο αυτό αρέσει στους νέους, τότε θα αρέσει και στους μεγαλύτερους, που έχουν και υψηλότερη αγοραστική δύναμη.
Αλλά αυτό το μοντέλο, δεν θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό – τουλάχιστον όχι αποκλειστικά ηλεκτρικό. Είναι πλέον εμφανές πως, όσο δεν υπάρχουν κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά EV, τότε οι πωλήσεις τους θα κατακρημνίζονται.
Η VW πρέπει να πάρει παράδειγμα από τον Όμιλο Stellantis, που επέδειξε πολύ καλύτερα ανακλαστικά. Είδε από νωρίς πως ο δρόμος της ηλεκτροκίνησης δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, αλλά κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις. Γι’ αυτό και αναθεώρησε τα πλάνα της πολύ νωρίτερα.
Ακόμη θυμάμαι πως, στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση του Jeep Avenger στην Ισπανία, μας έλεγαν πως το μοντέλο θα είναι αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικό. Και λίγους μήνες μετά, πριν καν έρθει στην Ελλάδα, προέκυψαν οι υβριδικές εκδόσεις, οι οποίες έσωσαν την παρτίδα και εκτίναξαν τις πωλήσεις του εξαιρετικού αυτού B-SUV. Και η αναθεωρημένη αυτή συνταγή εφαρμόζεται πλέον σε κάθε νέο μοντέλο του Ομίλου.
Όχι βέβαια ότι και η Stellantis δεν αντιμετωπίζει προβλήματα: μόλις η FIAT ανακοίνωσε τη διακοπή της παραγωγής του ηλεκτρικού 500e για 4 εβδομάδες, λόγω μειωμένης ζήτησης στην ευρωπαϊκή αγορά…
Επιστρέφοντας τη συζήτηση στη Volkswagen, είναι βέβαιο πως οι όποιες περικοπές συμφωνηθούν– ή όχι – με τα συνδικάτα στο Ανόβερο, δεν θα αποτελέσουν την απόλυτη λύση. Ούτε και η αναθεώρηση του πλάνου εξηλεκτρισμού αρκεί. Οι Κινέζοι έμαθαν (από τη Volkswagen και όλους τους υπόλοιπους κατασκευαστές που τις προηγούμενες δεκαετίες επένδυσαν σε εργοστάσια στην Κίνα) να κατασκευάζουν πολύ καλά αυτοκίνητα. Και αυτό, αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για την ευρωπαϊκή – κυρίως – αυτοκινητοβιομηχανία. Δύσκολοι καιροί για Βασίλισσες…
Τα πράγματα όμως δεν πήγαν όπως τα περιμέναμε – όχι μόνο για τη Volkswagen, αλλά για τις περισσότερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο δεν αυξάνονται με τον επιθυμητό ρυθμό, αλλά μειώνονται ανησυχητικά, καθώς το ένα κράτος μετά το άλλο κόβει τις κρατικές επιδοτήσεις. Ακόμη και στη Γερμανία, η κυβέρνηση σταμάτησε το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Την ίδια στιγμή, οι Κινέζοι είδαν την ηλεκτροκίνηση ως Δούρειο Ίππο για να εισβάλλουν με αξιώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, αποτελώντας έναν ακόμη ανταγωνιστή = πονοκέφαλο των Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Σήμερα, ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση είναι γεμάτος με λακκούβες και λουσμένος από ομίχλη, αναγκάζοντας όλες τις εταιρίες που είχαν δηλώσει πως μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα είναι πλήρως εξηλεκτρισμένες, να βάλουν… βενζίνη στο κρασί τους. Ακόμη και η Volvo αναθεώρησε επίσημα τα πλάνα της για την πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2030.
Τα οικονομικά προβλήματα ήδη χτύπησαν την πόρτα της Volkswagen και είναι μεγάλα. Έτσι, η εταιρεία, εκτός από απολύσεις εργαζομένων, σχεδιάζει επίσης να κλείσει εργοστάσιά της στη Γερμανία – για πρώτη φορά από την ίδρυση της πριν 87 χρόνια! Οι τελικές αποφάσεις θα παρθούν μετά τις κρίσιμες διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους που θα ξεκινήσουν στις 25 Σεπτεμβρίου στο Ανόβερο, έδρα του μεγαλύτερου συνδικάτου της Γερμανίας.
Ήδη οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Audi στις Βρυξέλλες αντέδρασαν παίρνοντας τα κλειδιά από 200 αυτοκίνητα που βρίσκονται στις εγκαταστάσεις. Η εταιρεία απείλησε με καταγγελία και τιμωρία των υπευθύνων. Τελικά τα κλειδιά επιστράφηκαν, αλλά τι άλλο επιφυλάσσει το άμεσο μέλλον;
Πόσο σημαντική είναι η Volkswagen για την Γερμανία
Όσο φαντάζεστε είναι η απάντηση, και ακόμη παραπάνω! Ο Όμιλος έχει στην ομπρέλα του τις μάρκες Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, MAN και Scania. Είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, με 136 εργοστάσια και 670.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 300.000 εντός Γερμανίας. Είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας και ο 8ος μεγαλύτερος στον κόσμο. Αντιλαμβάνεστε πως, αν ο Όμιλος VW έχει πρόβλημα, τότε έχει πρόβλημα ολόκληρη η Γερμανία – συνεπώς και η Ευρώπη…
Μέτρα εξυγίανσης της Volkswagen βρίσκονται ήδη σε εφαρμογή, ωστόσο σύμφωνα με τη διοίκηση δεν επαρκούν. Φυσικά δεν ελλοχεύει άμεσος κίνδυνος χρεοκοπίας. Με καθαρά κέρδη 17,9 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023, δεν τίθεται θέμα επιβίωσης. Όχι ακόμη…
Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Arno Antlitz, χτύπησε το καμπανάκι κάνοντας λόγο για “πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα”, δίνοντας περιθώριο ένα με δύο χρόνια για τη διάσωση της Volkswagen. Συμπλήρωσε δε πως οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 500.000 αυτοκίνητα μετά την πανδημία, που αντιστοιχούν σε δύο εργοστάσια, δηλαδή σε περίπου 15.000 με 20.000 εργαζόμενους. Ο νοών, νοείτω…
Ένας νέος Σκαραβαίος, αλλά όχι ηλεκτρικός
Προφανώς και δεν γίνεται η Volkswagen, η οποία έχει επενδύσει εδώ και χρόνια το μέλλον της στην ηλεκτροκίνηση, να τραβήξει την πρίζα από το στρατηγικό πλάνο εξέλιξης. Χρειάζεται όμως να κοιτάξει λίγο πίσω στην ιστορία της. Να δει πως, στις δύο πιο κρίσιμες στιγμές, ένα εμβληματικό μοντέλο έδωσε τη λύση. Μεταπολεμικά, αυτό ήταν το θρυλικό Beetle, μια ευφυής και προσιτή λύση μετακίνησης που απευθυνόταν στο ευρύ κοινό.
Όταν δεκαετίες μετά ο Σκαραβαίος ξεπεράστηκε τεχνολογικά και η Volkswagen έψαχνε απεγνωσμένα την επόμενη μέρα, η λύση ήρθε με το Golf. Αλλά και αυτό, σήμερα, είναι πλέον εκτός μόδας, σε μια κατηγορία την οποία έχουν «καταπιεί» τα SUV.
Θα πρέπει λοιπόν η Volkswagen να δημιουργήσει ένα καινούριο μοντέλο – ηγέτη. Πάνω στο οποίο στη συνέχεια θα πατήσει ολόκληρη η γκάμα της. Ένα αυτοκίνητο που δεν έχουμε ακόμη φανταστεί. Που θα είναι προσιτό – σημαντικό σήμερα που οι τιμές των αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί υπερβολικά – και που θα απευθύνεται στους νέους, όχι ως λύση μετακίνησης, αλλά ως απαραίτητο γκάτζετ της καθημερινότητάς τους – όπως ακριβώς το κινητό τους. Αν το αυτοκίνητο αυτό αρέσει στους νέους, τότε θα αρέσει και στους μεγαλύτερους, που έχουν και υψηλότερη αγοραστική δύναμη.
Αλλά αυτό το μοντέλο, δεν θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό – τουλάχιστον όχι αποκλειστικά ηλεκτρικό. Είναι πλέον εμφανές πως, όσο δεν υπάρχουν κρατικές επιδοτήσεις για την αγορά EV, τότε οι πωλήσεις τους θα κατακρημνίζονται.
Η VW πρέπει να πάρει παράδειγμα από τον Όμιλο Stellantis, που επέδειξε πολύ καλύτερα ανακλαστικά. Είδε από νωρίς πως ο δρόμος της ηλεκτροκίνησης δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα, αλλά κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις. Γι’ αυτό και αναθεώρησε τα πλάνα της πολύ νωρίτερα.
Ακόμη θυμάμαι πως, στην πανευρωπαϊκή παρουσίαση του Jeep Avenger στην Ισπανία, μας έλεγαν πως το μοντέλο θα είναι αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικό. Και λίγους μήνες μετά, πριν καν έρθει στην Ελλάδα, προέκυψαν οι υβριδικές εκδόσεις, οι οποίες έσωσαν την παρτίδα και εκτίναξαν τις πωλήσεις του εξαιρετικού αυτού B-SUV. Και η αναθεωρημένη αυτή συνταγή εφαρμόζεται πλέον σε κάθε νέο μοντέλο του Ομίλου.
Όχι βέβαια ότι και η Stellantis δεν αντιμετωπίζει προβλήματα: μόλις η FIAT ανακοίνωσε τη διακοπή της παραγωγής του ηλεκτρικού 500e για 4 εβδομάδες, λόγω μειωμένης ζήτησης στην ευρωπαϊκή αγορά…
Επιστρέφοντας τη συζήτηση στη Volkswagen, είναι βέβαιο πως οι όποιες περικοπές συμφωνηθούν– ή όχι – με τα συνδικάτα στο Ανόβερο, δεν θα αποτελέσουν την απόλυτη λύση. Ούτε και η αναθεώρηση του πλάνου εξηλεκτρισμού αρκεί. Οι Κινέζοι έμαθαν (από τη Volkswagen και όλους τους υπόλοιπους κατασκευαστές που τις προηγούμενες δεκαετίες επένδυσαν σε εργοστάσια στην Κίνα) να κατασκευάζουν πολύ καλά αυτοκίνητα. Και αυτό, αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για την ευρωπαϊκή – κυρίως – αυτοκινητοβιομηχανία. Δύσκολοι καιροί για Βασίλισσες…