Όπως είναι φυσικό, η Ferrari 12Cilindri είναι ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο. Από τη μία πλευρά είναι ένα εξωφρενικά γρήγορη και ελκυστική, αυτό που θα αποκαλούσαμε σπορ μοντέλο παλαιάς κοπής, με όλο το θόρυβο, το δράμα και τις εκρηκτικές επιδόσεις που θα περίμενε κανείς από ένα μοντέλο εφοδιασμένο με V12 κινητήρα. Ταυτόχρονα όμως είναι και ένα εκλεπτυσμένο και εξαιρετικά πολυτελές GT, που έχει σχεδιαστεί για να διασχίζει ηπείρους με γοργούς ρυθμούς, προσφέροντας στους δύο επιβάτες του απαράμιλλο στυλ και άνεση.

Συνεπώς, καλύπτει πολλές βάσεις και παρέχει μια μοναδική γκάμα δυνατοτήτων. Το στυλ της, που συνδυάζει την επιστημονική φαντασία με τη δεκαετία του ’70, μπορεί να μην είναι για όλα τα γούστα και η τιμή της θα την κάνει απρόσιτη για τους περισσότερους. Αλλά για τους λίγους που μπορούν να το αντέξουν οικονομικά, δεν υπάρχει τίποτα άλλο σαν την 12Cilindri. Αν καταλήξει να είναι η τελευταία του είδους της – και πιθανότατα είναι – θα είναι ένας καλός τρόπος αποχώρησης για τις GT Ferrari με μοτέρ V12. Και υπήρξαν μερικές πολύ καλές ανά τα χρόνια.

Αν πρέπει να ρωτήσετε πόσο κάνει μία Ferrari 12Cilindri, στην ουσία δεν μπορείτε να ανταπεξέλθετε οικονομικά για να την αποκτήσετε. Υπάρχει μόνο μία έκδοση τόσο για το GT όσο και την ανοιχτή Spider, αλλά υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές διαμόρφωσης της καμπίνας. Ορισμένες είναι σκόπιμα πιο σπορ (ή κομψές) από άλλες, και υπάρχουν μια σχεδόν ατελείωτη λίστα προαιρετικού εξοπλισμού: καθίσματα «Daytona», ή αγωνιστικά από ανθρακονήματα, καθώς και επιλογές μέσω τις παλέτας «ειδικών χρωμάτων» της Ferrari.

Κινητήρας

Όσο συναρπαστική κι αν νομίζετε ότι είναι η οδήγηση της Ferrari 12Cilindri, ξανασκεφτείτε το, διπλασιάστε το και προσθέστε άλλα δύο μηδενικά. Στον πυρήνα της βρίσκεται ένας πανίσχυρος V12 6,5 λίτρων, ο οποίος είναι τοποθετημένος στο εμπρός μέρος αλλά πολύ πίσω και μεταδίδει κίνηση στους πίσω τροχούς. Αποδίδει 830 ίππους και μπορεί να ανεβάσει τις στροφές του στις 9.500 ανά λεπτό, αρκετά για να εκτοξεύσει την 12Cilindri από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε μόλις 2,9 δευτερόλεπτα.

Σε αυτό τον κινητήρα είναι προσαρτημένο ένα νέο οκτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που μπορεί να αλλάξει σχέση ταχύτερα από ό,τι μπορείτε να το σκεφτείτε. Ο τρόπος που συνδυάζεται με την άμεση απόκριση του V12 είναι καθοριστικός παράγοντας της οδηγικής εμπειρίας. Σε πλήρη συνεργασία, κατεβάζοντας ταχύτητα από 6η σε 3η πριν από μια στροφή, η 12Cilindri μπορεί να αισθάνεται – και να ακούγεται – αρκετά σαν ένα ολοκληρωμένο αγωνιστικό αυτοκίνητο.

Πίσω από το τιμόνι

Με επιλεγμένο οποιοδήποτε από τα πιο επιθετικά προγράμματα οδήγησης, είναι τόσο γρήγορη στις αντιδράσεις της στην είσοδο των στροφών, που μερικές φορές αισθάνεσαι ότι είναι ένα βήμα μπροστά από εσένα. Ωστόσο, λόγω του τρόπου με τον οποίο η Ferrari έχει ρυθμίσει το πλαίσιο (και το ηλεκτρονικό διαφορικό) ώστε να είναι σκόπιμα παιχνιδιάρικη σε τέτοιες περιστάσεις, είναι επίσης ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορείτε να διασκεδάσετε πολύ, αρκεί να ξέρετε τι κάνετε.

Ζυγίζει 1.560 κιλά «στεγνή» (περίπου 1.750 κιλά με όλα τα υγρά και τα παρελκόμενα), αλλά εν κινήσει αισθάνεται πολύ ελαφρύτερη και πιο ευέλικτη. Μπορείς να την οδηγήσεις με τον ίδιο τρόπο που θα προσέγγιζες μια BMW M3, χρησιμοποιώντας το γκάζι περίπου όσο και το τιμόνι για να την καθοδηγήσεις. Αλλά αυτό οφείλεται επίσης σε ένα νέο σύστημα διεύθυνσης των πίσω τροχών, το οποίο εξελίχθηκε αρχικά για την 812, αλλά τελειοποιήθηκε στην 12Cilindri.

Η Ferrari ισχυρίζεται ότι δίνει στο αυτοκίνητο πολύ καλύτερη ευελιξία, κάνει το μεταξόνιο να αισθάνεται πιο κοντό, αλλά παρέχει και μεγαλύτερη σταθερότητα σε υψηλές ταχύτητες. Όποια και αν είναι η επιστήμη πίσω από αυτό, το σύστημα διεύθυνσης της 12Cilindri είναι απίστευτο. «Δαγκώνει» στις στροφές, με φαινομενικά μηδενική υποστροφή στην κορυφή τους, αλλά είναι εντελώς άνετο και χαλαρό όταν πηγαίνει… τιθασευμένα στον αυτοκινητόδρομο.

Το εύρος των ικανοτήτων της 12Cilindri είναι τεράστιο, όπως και η ισχύς της και η αίσθηση από τα κεραμικά φρένα. Οδηγήσαμε το αυτοκίνητο τόσο στο δημόσιο δρόμο όσο και στην πίστα και δεν είχαμε κανένα απολύτως πρόβλημα σε αυτόν τον τομέα. Τα φρένα είναι υπέροχα σε όλες τις συνθήκες.

Η πρόσφυση είναι επίσης πολύ εντυπωσιακή. Δοκιμάσαμε το αυτοκίνητο στο βρεγμένο και στο στεγνό, και με τις δύο επιλογές ελαστικών του κατασκευαστή (Goodyear και Michelin). Στο βρεγμένο, εκεί που θα περίμενε κανείς ένα αυτοκίνητο με 830 ίππους στον πίσω άξονα να δίνει τουλάχιστον λίγο νευρική αίσθηση, η 12Cilindri είχε εκπληκτικά καλή συμπεριφορά. Στο στεγνό, η πρόσφυση είναι σχεδόν ατελείωτη. Εκτός και αν απενεργοποιήσεις το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, οπότε θα πηγαίνει με το πλάι για… μέρες.

Επιλέγοντας τη ρύθμιση για ανώμαλο δρόμο στα ηλεκτρονικά αμορτισέρ, η ποιότητα κύλισης γίνεται εντυπωσιακή. Η Ferrari αναφέρει ότι το αυτοκίνητο είναι ένα πραγματικό GT, το οποίο που είναι τόσο σπορ όσο και κομψό, και από τον τρόπο που εξομαλύνει την τραχιά άσφαλτο σε υψηλές ταχύτητες, οι άνθρωποι του Maranello δεν ψεύδονται.

Κατανάλωση

Ο V12 διψάει για βενζίνη, αλλά η Ferrari ισχυρίζεται ότι το συνολικό αποτύπωμα άνθρακα του μοντέλου είναι χαμηλότερο από τα περισσότερα supercar, χάρη στις προηγμένες τεχνικές παραγωγής. Δεν υπάρχουν ακόμα επίσημα στοιχεία κατανάλωσης καυσίμου ή εκπομπών ρύπων για την 12Cilindri, καθώς αυτές οι τιμές υπόκεινται ακόμα υπό έγκριση, αλλά δεδομένου ότι τροφοδοτείται από έναν ατμοσφαιρικό V12 που αποδίδει 830 ίππους στις 9.500 σ.α.λ., είναι ασφαλές να πούμε ότι το αυτοκίνητο θα είναι πραγματικά πολύ διψασμένο.

Στη δοκιμή, είδαμε κατανάλωση μεταξύ 15,7 και 18,8 λτ./100 χλμ., και οι εκπομπές ρύπων είναι πιθανό να είναι κοντά στα 400 γρ./χλμ., δεδομένου ότι η προηγούμενη, χαμηλότερης ισχύος 812 Superfast εξέπεμπε 366 γρ./χλμ. Επομένως, η χρήση της θα είναι πολύ ακριβή και δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι καλή για τον πλανήτη, παρότι οι τεχνικές παραγωγής της Ferrari με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα συμβάλλουν σε κάποιο βαθμό στη μείωση του συνολικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος του αυτοκινήτου. Ευτυχώς, διαθέτει ένα αξιοπρεπές ρεζερβουάρ καυσίμου 92 λίτρων. Παρότι… διψάει, θα έχει μια αυτονομία που κυμαίνεται μεταξύ 480 και 560 χλμ.

Σχεδιασμός

Το εξωτερικό της 12Cilindri δεν θα αρέσει σε όλους, τουλάχιστον όχι αμέσως. Η Ferrari παραδέχεται ότι η σχεδίαση είναι πολύπλοκη, ακόμη και προκλητική, επειδή οι σχεδιαστές θέλησαν να δημιουργήσουν ένα σχήμα που χρειάζεται χρόνο για να το κατανοήσεις και να το εκτιμήσεις.

Το εμπρός μέρος μοιάζει σαν μια Daytona που φοράει ένα ζευγάρι γυαλιά των Daft Punk. Το προφίλ είναι κλασικό αυτοκίνητο GT με κινητήρα εμπρός και κίνηση στον πίσω άξονα. Το πίσω μέρος είναι ένα ασυνήθιστο μείγμα σχημάτων και μορφών που μοιάζει δραματικό αλλά και πολυδιάστατο, ενώ έχει μέχρι και ένα ζεύγος πτερύγια πάνω από τους “γοφούς”, που ανοίγουν όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 80 χλμ./ώρα για να αυξήσουν το αεροδυναμικό φορτίο. Όταν είναι ανοιχτά, αλλάζουν ολόκληρο το χαρακτήρα του αυτοκινήτου στο πίσω μέρος, κάτι που είναι συναρπαστικό να το βλέπεις.

Στο εσωτερικό

Η ποιότητα της καμπίνας είναι άψογη, αλλά η τεχνολογία μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη στη χρήση της εν κινήσει. Η καμπίνα είναι λιγότερο πολύπλοκη από το εξωτερικό, αλλά όχι λιγότερο εντυπωσιακή ή όμορφη καθώς την κοιτάζεις ή κάθεσαι μέσα. Αποπνέει την πλούσια μυρωδιά δέρματος που μόνο η Ferrari φαίνεται να παράγει, και ο σχεδιασμός είναι εξαιρετικά προσανατολισμένος στον οδηγό, με ένα ψηφιακό πίνακα οργάνων TFT 10,25 ιντσών και μια ακόμη μεγαλύτερη κεντρική οθόνη 15,6” για τις υπόλοιπες λειτουργίες στο ταμπλό.

Όπως πάντα, το τιμόνι είναι γεμάτο χειριστήρια – πάρα πολλά κατά τη γνώμη μας – και ο αριθμός των υπομενού που είναι διαθέσιμα μέσω αυτών μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, όχι μόνο επειδή το μέγεθος της γραμματοσειράς για τις πιο λεπτομερείς πληροφορίες που εμφανίζονται είναι πολύ μικρό.

Εξακολουθεί να είναι ένα υπέροχο αυτοκίνητο για να μπείτε μέσα και να αρχίσετε να το χρησιμοποιείτε, αλλά ορισμένες από τις ενσωματωμένες τεχνολογίες δεν διαθέτουν τη διαισθητικότητα πιο συνηθισμένων αυτοκινήτων. Η Ferrari αναφέρει ότι όλα αυτά είναι μέρος της διαδικασίας εξοικείωσης με την 12Cilindri.

Δεν προορίζεται να είναι ένα αυτοκίνητο στο οποίο μπορείτε να καθίσετε και να καταλάβετε τα πάντα αμέσως. Εμείς λέμε ότι θα μπορούσε να αλλάξει σε αυτόν τον τομέα και να είναι πιο απλή στην αλληλεπίδραση. Έτσι, τα πράγματα θα ήταν λιγότερο μπερδεμένα όταν εισέρχεστε για πρώτη φορά. Τούτου λεχθέντος, μια ωραία πινελιά είναι ότι ο συνοδηγός αποκτά επίσης τη δική του οθόνη 8,8”, ώστε να μπορεί να βλέπει πόσο γρήγορα πηγαίνει, ποια σχέση είναι επιλεγμένη στο κιβώτιο, με πόσες στροφές περιστρέφεται ο V12 κ.ο.κ.

Ο κατάλογος των επιλογών εξατομίκευσης του εσωτερικού είναι σχεδόν ατελείωτος και περιλαμβάνει αρκετές παραλλαγές καθισμάτων, ποιότητας δέρματος, σχεδίων και χρωμάτων. Υπάρχει η επιλογή ανθρακονημάτων για όλα τα όργανα και την κονσόλα, ή ένα πιο πολυτελές και κομψό εσωτερικό.

Η ποιότητα του ηχοσυστήματος της Burmester είναι σχεδόν εξίσου απίστευτη με τον ήχο που παράγει ο V12 κινητήρας. Σχεδόν, αλλά όχι ακριβώς. Υπάρχουν 15 ηχεία ισχύος 1.600 watt για να δημιουργήσουν αυτό που η Ferrari ισχυρίζεται ότι είναι μια πλήρης εμπειρία ακρόασης 360 μοιρών. Όπως κι αν ονομάζεται, ακούγεται καταπληκτικά.

Πρακτικότητα

Η 12Cilindri είναι ένα γνήσιο GT αυτοκίνητο. Συνεπώς, διαθέτει αξιοπρεπή χώρο αποσκευών 270 λίτρων, ο οποίος έχει πολύ χαμηλότερο κατώφλι φόρτωσης από τον προκάτοχό του (την 812 Superfast), γεγονός που καθιστά πολύ πιο εύκολη την τοποθέτηση των αποσκευών Louis Vuitton στο πίσω μέρος του.

 Είναι επίσης ένα πιο άνετο αυτοκίνητο από ό,τι θα περίμενε κανείς με βάση τις επιδόσεις. Διαθέτει εκπληκτικά καθίσματα και εξαιρετική ποιότητα κύλισης σε μεγάλες αποστάσεις, αν επιλέξετε τις λειτουργίες οδήγησης Normal, αλλά και Sport (ή Winter όταν χιονίζει), με εντυπωσιακή απουσία θορύβου από το δρόμο, τον αέρα ή τα ελαστικά εν κινήσει.

Η ορατότητα είναι καλή, ακόμη και αν προς τα πίσω περιορίζεται εν μέρει από τη χαμηλή γραμμή του παραθύρου. Αλλά η θέση οδήγησης είναι σχεδόν τέλεια για ένα αυτοκίνητο GT, με μεγάλο εύρος ρυθμίσεων στο κάθισμα του οδηγού, που ρυθμίζεται πλήρως ηλεκτρικά. Ακόμη και τα αγωνιστικά καθίσματα από ανθρακονήματα είναι ηλεκτρικά.

Δεν δίνει ποτέ την αίσθηση μικρού αυτοκίνητο στο εσωτερικό ή στο δρόμο: έχει σχεδόν 2,2 μέτρα πλάτος και 4,7 μέτρα μήκος. Αλλά σπάνια αισθάνεται πολύ μεγάλο πίσω από το τιμόνι. Σωματικά, δεν είναι τόσο τρομακτικό στην οδήγηση όσο φαντάζεστε.

Για ένα διθέσιο αυτοκίνητο που μπορεί να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα, είναι επίσης αρκετά πρακτικό. Υπάρχουν πολλές θήκες και αποθηκευτικοί χώροι στο εσωτερικό, και το τηλέφωνό σας μπορεί να φορτιστεί ασύρματα για πρώτη φορά σε μια Ferrari. Οι αντανακλάσεις στην οθόνη είναι ανύπαρκτες (κάτι που δεν συμβαίνει πάντα σε αυτοκίνητα σαν αυτό) και η καμπίνα αισθάνεται οικεία και ευρύχωρη.

Ασφάλεια

Η Ferrari παίρνει την ασφάλεια εξίσου σοβαρά με τις επιδόσεις, όπως ισχυρίζεται, για αυτό και η 12Cilindri διαθέτει μία πλήρη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης της ασφάλειας και της οδήγησης. Αυτά κυμαίνονται από την υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας και πέδησης, μέχρι την πλήρη απεικόνιση 360 μοιρών και τα συστήματα προειδοποίησης για να αποτρέψουν την επαφή του αυτοκινήτου με οτιδήποτε ή οποιονδήποτε.

Επιπλέον, υπάρχουν εξαιρετικά προηγμένα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας, καθώς και ένα πολύπλοκο σύστημα ηλεκτρονικού διαφορικού. Για ένα αυτοκίνητο με 830 ίππους, η 12Cilindri είναι όσο πιο ασφαλές γίνεται, αρκεί να έχετε ενεργοποιημένα τα συστήματα υποβοήθησης. Ωστόσο, υπάρχει η δυνατότητα να τα απενεργοποιήσετε όλα.

Η Ferrari προσφέρει στάνταρ εγγύηση 4 ετών με 7 χρόνια δωρεάν συντήρηση. Τα διαστήματα service είναι ετήσια ή κάθε 20.000 χλμ., όποιο από τα δύο έρθει πρώτο με την προϋπόθεση ότι οι άνθρωποι στο Maranello είναι σίγουροι για την αξιοπιστία του αυτοκινήτου. Αν θέλετε 5ο έτος εγγύησης, κοστίζει επιπλέον.

Χαρακτηριστικά Ferrari 12Cilindri

Αμάξωμα: 2θυρο coupe

Κινητήρας / μετάδοση: V12 βενζίνης / κίνηση στους πίσω τροχούς

Κυβισμός: 6.496 κ.εκ.

Ισχύς: 830 ίπποι

Ροπή: 678 Nm

Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων

0-100 χλμ/ώρα: 2,9 δλ.

Μέγιστη ταχύτητα: Άνω των 340 χλμ./ώρα

Χώρος αποσκευών: 270 λίτρα

Διαστάσεις (μήκος/πλάτος/ύψος): 4,733 μ. / 2,176 μ. / 1,292 μ.

Βάρος: 1.560 κιλά (ξηρό)

 

+ Απεριόριστη απόδοση, ατμοσφαιρικός κινητήρας V12, υπέροχη καμπίνα

 

– Απίστευτα ακριβή, υψηλή κατανάλωση καυσίμου, το ρετρό στυλ απαιτεί χρόνο να εκτιμηθεί

 

Αποκλειστική συνεργασία: Auto Express

 

Απόδοση: Φαμπρίτσιο Λαζάκις