Η Ford μας ταρακούνησε – με την καλή έννοια – όταν παρουσίασε την Mustang Mach–E, το SUV που άνοιξε το δρόμο της ηλεκτροκίνησης για την εταιρεία. Ένα εγχείρημα με μεγάλο ρίσκο, που όμως στέφθηκε από μεγάλη επιτυχία.

Τώρα ήρθε η ώρα για το επόμενο βήμα της Ford στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, με το Explorer. Ένα μοντέλο που – πολύ σοφά – εντάσσεται ξανά στα SUV αλλά σε μικρότερη κατηγορία (C) και απευθύνεται σε ένα πιο ευρύ κοινό.

Μπορεί η Mustang Mach-E να έκανε την αρχή, το Explorer όμως είναι το μοντέλο εκείνο που σηματοδοτεί την κατά μέτωπο ηλεκτρική επίθεση της Ford, όντας προπομπός μιας νέας σειράς EV που έρχονται για να επαναπροσδιορίσουν την αμερικανική μάρκα στην Ευρώπη. Είδαμε ήδη το Capri και σύντομα αναμένουμε και το ηλεκτρικό Puma.

Το Explorer σχεδιάστηκε στην Ευρώπη, αποτελεί καρπό της συνεργασίας της Αμερικανικής μάρκας με τη Volkswagen και κατασκευάζεται στο νέο, υπερσύγχρονο Κέντρο Ηλεκτρικών Οχημάτων της Ford στην Κολωνία. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο αποτελεί μέρος της επένδυσης ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Ford στην ηλεκτροκίνηση και είναι το πρώτο ανθρακικά ουδέτερο εργοστάσιο συναρμολόγησης της εταιρεία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πρόκειται επίσης για ένα αυτοκίνητο του οποίου η φήμη προηγείται του λανσαρίσματός του στην αγορά. Το Explorer έχει ήδη αποδείξει την αξία του, ολοκληρώνοντας ένα επικό ταξίδι σχεδόν 30.000 χλμ. με τη νεαρή εξερευνήτρια Lexie Alford (LexieLimitless) στο τιμόνι, διασχίζοντας 6 ηπείρους και 27 χώρες μόνο με ηλεκτρική ενέργεια!

Αισθητικά, το Explorer αποπνέει φρεσκάδα, με τις καθαρές επιφάνειες να δημιουργούν μια αεροδυναμική σιλουέτα Οι χαρακτηριστικοί προβολείς LED και η εμφατική έλλειψη γρίλιας δίνουν τον τόνο στο μπροστινό μέρος, ενώ στο πλάι το βλέμμα κεντρίζει η φαρδιά τρίτη κολώνα με τα διακοσμητικά γραφικά. Πίσω, πρωταγωνιστές είναι τα φωτιστικά σώματα LED 3D με την χαρακτηριστική φωτεινή επιγραφή που ενώνονται, – όπως και τα εμπρός – με μια μαύρη μπάρα που τονίζει το πλάτος του αμαξώματος.

Το ασημί κάτω μέρος των προφυλακτήρων και τα άβαφα πλαστικά περιμετρικά του αμαξώματος δίνουν ένα τόνο περιπέτειας στη συνολικά όμορφη εμφάνιση του αμερικανικού SUV.

Ευφυές, μοντέρνο και πρακτικό εσωτερικό
Το πρώτο που κάνει εντύπωση μπαίνοντας στην καμπίνα του Explorer, είναι η μεγάλη κάθετη οθόνη αφής SYNC Move που καταλαμβάνει όλο το κεντρικό τμήμα του ταμπλό. Έχει διαγώνιο 14,6’’ και φιλοξενεί το infotainment που προσφέρει ασύρματη συνδεσιμότητα με Android Auto και Apple CarPlay, ενημέρωση και ρυθμίσεις για το όχημα και την οδήγηση, πλοήγηση, ασύρματη ενσωμάτωση εφαρμογών, καθώς και μια σειρά από προηγμένες online υπηρεσίες.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο της οθόνης, ωστόσο, είναι η δυνατότητα να μετακινείται προς τα πάνω ή προς τα κάτω (εξού και το “Move” στην ονομασία), σε γωνία 30 μοιρών, πατώντας το μπουτόν που εξέχει στη βάση της. Εκτός του ότι μπορεί να τοποθετηθεί στην ιδανική για τον καθένα θέση, η μετακίνηση της οθόνης προς τα πάνω αποκαλύπτει μια κρυφή θήκη (Private Locker την ονομάζει η Ford), όπου μπορούν να αποθηκευτούν για παράδειγμα πολύτιμα αντικείμενα, μακριά από τα «αδιάκριτα» βλέμματα των περαστικών.

Τα γραφικά της οθόνης είναι πολύ όμορφα και η περιήγηση στο μενού σχετικά εύκολη. Παρότι οι ρυθμίσεις του κλιματισμού γίνονται αποκλειστικά μέσω αυτής και όχι με φυσικούς διακόπτες, οι σχετικές εντολές που υπάρχουν στο κάτω μέρος της οθόνης διευκολύνουν τον χειρισμό.

Η γενικότερη σχεδίαση κρίνεται μοντέρνα και μινιμαλιστική, με το ταμπλό να θυμίζει πιλοτήριο, χάρη στην υπερυψωμένη κονσόλα και να φιλοξενεί μια μπάρα ήχου στο επάνω μέρος.

Οι βασικές ενδείξεις οδήγησης βρίσκονται συγκεντρωμένες στον μικρό αλλά ευανάγνωστο ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,3’’. Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και βολική, τα θερμαινόμενα ημιδερμάτινα (με τεχνητό δέρμα) καθίσματα είναι αναπαυτικά, ενώ η εργονομία είναι σωστά μελετημένη. Ο μοχλός επιλογής κίνησης στην κολώνα του τιμονιού συνηθίζεται εύκολα, ενώ λόγο παραπάνω χρόνο εξοικείωσης απαιτούν οι διακόπτες αφής στο τιμόνι.

Καθετί δείχνει σχεδιασμένο έτσι ώστε να συμβάλλει στην αίσθηση φιλοξενίας και θαλπωρής που αποπνέει συνολικά το εσωτερικό. Όπως για παράδειγμα τα ποιοτικά υλικά που συνθέτουν το εμπρός μέρος της καμπίνας – πίσω κυριαρχεί το σκληρό πλαστικό, διατηρούνται όμως οι ευχάριστοι χρωματισμοί.

Οι χώροι είναι πολύ μεγάλοι για έως και πέντε ενήλικες, με αρκετό αέρα πίσω, τόσο για τα γόνατα όσο και για το κεφάλι, ακόμη και με την πανοραμική ηλιοροφή. Μειονέκτημα, το χαμηλά τοποθετημένο έδρανο του καθίσματος που αναγκάζει τους επιβάτες να λυγίζουν τα πόδια τους παραπάνω από το ιδανικό.

Έμφαση έχει δοθεί και στην πρακτικότητα, με έξυπνες αποθηκευτικές λύσεις. Ξεχωρίζει το MegaConsole των 17 λίτρων στην κονσόλα, ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, που μπορεί να χωρέσει ακόμα και ένα laptop 15 ιντσών! Απόλυτα ικανοποιητικό και το πορτμπαγκάζ των 470 λίτρων, που μπορεί να μεγαλώσει στα 1.460 λίτρα με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.

Ford Explorer Test 2024 (17)FORD EXPLORER blue (2)FORD EXPLORER blue (8)
Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοση Style είναι πλούσιος και περιλαμβάνει στοιχεία όπως οι δύο οθόνες, το θερμαινόμενο δερμάτινο τιμόνι, το ηλεκτρικό κάθισμα οδηγού με λειτουργία μασάζ, ο αυτόματος κλιματισμός, ασύρματη φόρτιση smartphone, οι ηλεκτρικά αναδιπλούμενοι καθρέπτες και οι ζάντες αλουμινίου 19’’.

Η έκδοση Explorer Premium εξοπλίζεται επιπλέον με ηχοσύστημα B&O 10 ηχείων (480W) και ατμοσφαιρικό κρυφό φωτισμό, ενώ προαιρετικά διατίθενται η πανοραμική οροφή με γυάλινη επιφάνεια άνω του 1 τ.μ., η πίσω πόρτα με hands-free λειτουργία, το head-up display και η κάμερα 360 μοιρών.

Πισωκίνητο με 286 ίππους και αυτονομία έως 602 χλμ.
Το Ford Explorer διατίθεται αρχικά σε δύο εκδόσεις: με έναν ηλεκτροκινητήρα 286 ίππων που κινεί τους πίσω τροχούς (RWD), ή με δύο ηλεκτροκινητήρες, τετρακίνηση (AWD) και συνδυαστική ισχύ 340 PS.

Στην περίπτωσή μας δοκιμάζουμε την πρώτη επιλογή, η οποία εξοπλίζεται με μπαταρία 77 kWh (Extended Range) που υπόσχεται αυτονομία έως 602 χλμ. στην έκδοση Style (κατανάλωση ενέργειας: 13,9 kWh /100 χλμ.) ή 572 χλμ. στην πλουσιότερη Premium (14,7 kWh /100 χλμ.).

Η μπαταρία μπορεί να φορτίζει σε ταχυφορτιστή με ισχύ έως 135 kW, με το 10-80% να διαρκεί μόλις 28 λεπτά. Σε ιδιωτικό φορτιστή, η εφαρμογή FordPass δίνει τη δυνατότητα προγραμματισμού της φόρτισης σε ώρες που ισχύουν ευνοϊκά τιμολόγια, όπως επίσης τον ορισμό της ώρας αναχώρησης για ενεργοποίηση της λειτουργίας pre-conditioning και την επίτευξη της ιδανικής θερμοκρασίας στην καμπίνα, την ώρα που το όχημα φορτίζεται.

Φυσικά, δεν είναι μόνο η φόρτιση που είναι γρήγορη και απλή. Το Ford Explorer 2WD μπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,4 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα υπέρ-αρκετά 180 χλμ./ώρα.

Γενικά, νιώθεις το ηλεκτρικό σύστημα δυνατό και έτοιμο να κινήσει με ορμή το C-SUV της Ford, σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Το πισωκίνητο layout καθιστά την ουρά δραστήρια, με πρόθεση να ανοίξει την τροχιά της προς τα έξω. Αυτή η τάση υπερστροφής είναι ευχάριστη, συμβάλλει στην καλύτερη τοποθέτηση του αυτοκινήτου στις στροφές, αλλά δεν παίρνει έκταση καθώς τα ηλεκτρονικά βοηθήματα επεμβαίνουν διακριτικά αλλά αποφασιστικά για να επαναφέρουν την τάξη.

Αυτό που χρειάζεται συνήθεια, είναι η σπογγώδης αίσθηση του πεντάλ φρένου, το οποίο θέλει παραπάνω πάτημα για να νιώσεις ισχυρή μείωση της ταχύτητας. Μας έλειψε επίσης η λειτουργία one pedal (επιτάχυνση και επιβράδυνση μόνο με το πεντάλ του γκαζιού). Ευτυχώς υπάρχει η επιλογή B (brake) που κάνει την ανάκτηση (και την επιβράδυνση) πιο δυνατή στο άφημα του γκαζιού.

Ακόμη κι έτσι, το Explorer στο δρόμο είναι ένα γνήσιο Ford, τόσο σε οδηγική ευχαρίστηση όσο και σε αποτελεσματικότητα και ασφάλεια. Συμβάλλει σε αυτό και το πληρέστατο στάνταρ πακέτο με περισσότερες από 15 τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού.

Ανάμεσά τους το αυτορρυθμιζόμενο σύστημα σταθερής ταχύτητας με αυτόματη ακινητοποίηση & επανεκκίνηση του οχήματος (ιδιαίτερα βοηθητικό σε μποτιλιάρισμα), η υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας και το αυτόματο φρενάρισμα, τόσο στην κίνηση προς τα εμπρός όσο και κατά την όπισθεν σε περίπτωση διερχόμενου οχήματος.

Αξιοσημείωτη, τέλος, είναι και η ποιότητα λειτουργίας της ανάρτησης. Με εξαίρεση τον θόρυβο από τα ελαστικά σε τραχύ οδόστρωμα, σε κάθε άλλη περίπτωση το Explorer διακρίνεται σε άνεση και ποιότητα κύλισης, απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες και εξασφαλίζει ήσυχο ταξίδι.

Τελικά;
Το Explorer είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση, με μοντέρνα εμφάνιση μέσα-έξω, χώρους και πρακτικότητα καλού C-SUV, πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό, εξαιρετικές επιδόσεις και αυτονομία, αλλά και αυτή την ξεχωριστή οδηγική εμπειρία που διαχρονικά χαρακτηρίζει τα αυτοκίνητα με το μπλε οβάλ στη μάσκα – ακόμη κι όταν δεν έχουν… μάσκα.

Τι μένει; Μια λογική τιμή για να πείσει τον υποψήφιο αγοραστή. Με την έκδοση δοκιμής να ξεκινά από την όχι και τόσο δελεαστική τιμή των 39.700 €*, η απόκτηση του Explorer είναι μάλλον πιο ελκυστική είτε μέσω χρηματοδότησης MyFord με επιτόκιο 0,90%**, είτε με Ford Lease και μηνιαίο μίσθωμα 456 €***.

Από τα τέλη του ’24, θα υπάρχει διαθέσιμη και μια πιο προσιτή έκδοση 2WD με 170 ίππους και τιμή από 34.700 €*.

ΦΩΤΟ: Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ, FORD