Στη φετινή σεζόν της Formula 1, δεν έλειπαν οι έντονες στιγμές συγκίνησης. Σε μία απαιτητική χρονιά, που οι ισορροπίες ανταγωνιστικότητας άλλαζαν συνεχώς, οδηγοί και ομάδες δοκιμάστηκαν και πάλι στα όριά τους και αυτό παρήγαγε ορισμένες εμφανίσεις που ξεχώρισαν.

Προσπαθήσαμε να επιλέξουμε τα κορυφαία πράγματα από τη φετινή χρονιά, κάτι που αποδείχθηκε αρκετά δύσκολο. Σίγουρα θα υπάρχουν διαφωνίες και διαφορετικές απόψεις, σε μία σεζόν με τόση ποικιλία και τόσους πολλούς αγώνες. Ήταν άλλωστε η μεγαλύτερη στην ιστορία του σπορ.

Κάποιες εμφανίσεις ξεχώρισαν και ήταν ξεκάθαρο ότι ήταν οι κορυφαίες της χρονιάς, αλλά σε άλλες περιπτώσεις, επρόκειτο… για ντέρμπι, γι’ αυτό και αναφέρουμε και το περιστατικό που αποτέλεσε το δεύτερο καλύτερο στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Επίσης, ήταν μία χρονιά έντονης δραστηριότητας στα παρασκήνια, με σημαντικές ιστορικά μεταγραφές, όπως αυτές του Lewis Hamilton και του Adrian Newey σε Ferrari και Aston Martin αντίστοιχα, καθώς και για τις τεχνικές αντιπαραθέσεις και την κατάσταση στο εσωτερικό της FIA.

Αλλά τίποτα από αυτά δεν κατάφερε να σταματήσει τον Max Verstappen να οδεύσει προς τον 4ο συνεχόμενο τίτλο του, παρά τις καλύτερες προσπάθειες της McLaren, η οποία κατέκτησε το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών για πρώτη φορά έπειτα από 26 χρόνια.

Καλύτερη νίκη
Max Verstappen GP Σάο Πάολο

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πιο κυριαρχική εμφάνιση της χρονιάς ήρθε από τον Max Verstappen. O Ολλανδός, στη βρεγμένη πίστα του Interlagos, όπου η απόδοση των μονοθεσίων ισοσταθμίστηκε αρκετά, έδειξε την κλάση του, για να ανέβει από τη 17η θέση εκκίνησης στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου στις προκλητικές συνθήκες. Σε αυτό συνέβαλε και η άψογη στρατηγική της Red Bull, που περίμενε την κόκκινη σημαία για να αλλάξει ελαστικά χωρίς απώλεια χρόνου.

Καλύτερη pole position
Lando Norris GP ΗΠΑ

O Norris ήταν τυχερός στις κατατακτήριες δοκιμές του Austin, καθώς το ατύχημα του George Russell, δεν επέτρεψε στον Max Verstappen να βελτιώσει στο τέλος την επίδοσή του. Εντούτοις, ο πρώτος γύρος του Βρετανού στο Q3 ήταν ένας από τους καλύτερους της καριέρας του, όπως δήλωσε και αυτό φαινόταν από τη γλώσσα του σώματος του μονοθεσίου.

Καλύτερος αγώνας
GP Μ. Βρετανίας

Οι μικτές καιρικές συνθήκες δημιούργησαν έναν συναρπαστικό αγώνα, γεμάτο αλλαγές στην πρωτοπορία και στρατηγικά διλήμματα που διατήρησαν το ενδιαφέρον αμείωτο έως τους τελευταίους γύρους για τις θέσεις του βάθρου, με τον Lewis Hamilton να επικρατεί. Επρόκειτο επίσης για την πιο συναισθηματική νίκη της χρονιά, με τον Βρετανό 7 φορές Πρωταθλητή να επιστρέφει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου έπειτα από 945 ημέρες. Πολλοί θα προτιμούσαν όμως το GP Σάο Πάολο, όπου κρίθηκε -ουσιαστικά- και ο τίτλος. Τον επιλέξαμε όμως λίγο πιο πάνω για την καλύτερη νίκη.

Καλύτερη μάχη
Verstappen-Norris GP Αυστρίας

Ήταν η πρώτη σκληρή μάχη και η πιο δραματική μεταξύ των δύο διεκδικητών του φετινού τίτλου. Ακολούθησαν και άλλες (GP ΗΠΑ, GP Μεξικού), αλλά αυτή έθεσε τον τόνο, με τον Max Verstappen αμείλικτο -όπως θα παρέμενε έως το τέλος- και τον Lando Norris υπερβολικά ευγενικό, βγαίνοντας συνήθως ο χαμένος της υπόθεσης…

Καλύτερο προσπέρασμα
Piastri επί Leclerc GP Αζερμπαϊτζάν

Στο Μπακού, ο Oscar Piastri είχε μόνο μία ευκαιρία να προσπεράσει την ταχύτερη Ferrari του Charles Leclerc και ο νεαρός Αυστραλός οδηγός την εκμεταλλεύτηκε άψογα, βουτώντας στα φρένα από πολύ πίσω, για να καταφέρει να προσπεράσει τη Ferrari. Αυτή η κίνηση του χάρισε και τη νίκη, καθώς κατάφερε να διατηρήσει τον Leclerc πίσω του έως την καρό σημαία. Και άλλα προσπεράσματα του Piastri βρίσκονται πολύ ψηλά στον κατάλογο, όπως τα δύο (επί Perez και Sainz) που πραγματοποίησε από την εξωτερική στη στροφή 6 του Red Bull Ring.

Καλύτερος πρώτος γύρος
Max Verstappen, GP Σάο Πάολο

O Verstappen έθεσε τις βάσεις για μία από τις καλύτερες νίκες της καριέρας του με έναν εκπληκτικό πρώτο γύρο (συν μία στροφή), στον οποίο ανέβηκε από τη 17η θέση στη 10η σε βρεγμένη πίστα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ισοβαθμεί και η ανάκαμψη του Charles Leclerc στον 1ο γύρο του GP Άμπου Ντάμπι (από τη 19η στην 8η θέση), αλλά ήταν στο στεγνό και υπήρχε πολύ περισσότερο χάος κατά τη διάρκειά του, που βοήθησε τον Μονεγάσκο να ανέβει στην κατάταξη.

Καλύτερη στρατηγική
George Russell, GP Βελγίου

Παρατηρώντας την καλή συμπεριφορά των ελαστικών του και μην έχοντας τίποτα να χάσει από την 5η θέση, ο George Russell ζήτησε από τη Mercedes να ακολουθήσει στρατηγική ενός pit stop στο GP Βελγίου, ενώ όλοι οι υπόλοιποι βρίσκονταν σε δύο pit stop και κατέληξε να πάρει τη νίκη από τον team-mate του, Lewis Hamilton, πριν όμως αυτή του αφαιρεθεί επειδή το μονοθέσιό του βρέθηκε κάτω από το ελάχιστο όριο βάρους.

Formula 1 2024: Brazilian GP

Καλύτερος αντικαταστάτης
Oliver Bearman

O Βρετανός Oliver Bearman έκανε το ντεμπούτο του στο GP Σαουδικής Αραβίας αντικαθιστώντας τον Carlos Sainz στη Ferrari (για να καταφέρει να τερματίσει 7ος) και έπειτα τον τιμωρημένο Kevin Magnussen στη Haas στο GP Αζερμπαϊτζάν, όπου τερμάτισε 10ος, και να γίνει ο πρώτος οδηγός στην ιστορία της Formula 1 που σημειώνει βαθμούς με δύο διαφορετικές ομάδες στους δύο πρώτους αγώνες του. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει ο Franco Colapinto, ο οποίος όμως ενεπλάκη σε αρκετά ατυχήματα προς το τέλος της χρονιάς.

Formula 1 2024: United States GP

Καλύτερος επικεφαλής ομάδας
Ayao Komatsu

Θα μπορούσαμε να έχουμε επιλέξει τον Andrea Stella, που έφερε στη McLaren το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών μέσα σε δύο χρόνια. Αλλά υπήρξαν πολλά λάθη στρατηγικής και διαχείρισης από τη βρετανική ομάδα. Σίγουρα δεν έλειψαν αυτά και από τη Haas, αλλά ο Ιάπωνας Ayao Komatsu κατάφερε να κάνει τη μικρή αμερικανική ομάδα να έχει την καλύτερη σεζόν της από το 2018 και εξασφάλισε τη συνεργασία με την Toyota Gazoo Racing. Βέβαια, υπήρχαν οι αθέμιτες στρατηγικές, με τον Magnussen να καθυστερεί τους αντιπάλους του για να επωφεληθεί ο Hulkenberg στα GP Σαουδικής Αραβίας, Μαϊάμι και Ολλανδίας.

Καλύτερη τεχνική λύση
Μίνι-DRS

Το 2024 ήταν μία σεζόν με πολλές τεχνικές διαμάχες. Οι εύκαμπτες εμπρός αεροτομές που χρησιμοποίησαν πολλές ομάδες άλλαξαν αρκετά την εικόνα της χρονιάς, αλλά η πιο έξυπνη τεχνική λύση ήταν το μίνι DRS της McLaren, με την πίσω αεροτομή να κλίνει προς τα πίσω και τα άκρα του πίσω πτερυγίου να ανασηκώνονται για να αυξήσουν την ταχύτητα στις ευθείες. Χρησιμοποιήθηκε μόνο σε τρεις αγώνες (GP Βελγίου, Ιταλίας και Αζερμπαϊτζάν) πριν απαγορευτεί από τη FIA, αλλά επέτρεψε στη McLaren να παλέψει για τη νίκη σε αγώνες που κανονικά δεν θα τα είχε καταφέρει.


Καλύτερο pit stop
McLaren GP Άμπου Ντάμπι (Lando Norris)

Στο φινάλε της σεζόν, με το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών να διακυβεύεται, οι μηχανικοί της McLaren είχαν την καλύτερη απόκριση στην υψηλή πίεση, καθώς πραγματοποίησαν το ταχύτερο pit stop της χρονιάς (2,08 δλ.) στο μονοθέσιο του Lando Norris, ενώ ήταν κρίσιμης σημασίας για την ομάδα να μη χάσει ο Βρετανός την πρωτοπορία στον αγώνα.

Μεγαλύτερη έκπληξη
Η πορεία της σεζόν

Ενώ το 2024 ξεκίνησε με την -προβλεπόμενη- κυριαρχία της Red Bull, αυτό που ακολούθησε ήταν μία από τις πιο συναρπαστικές χρονιές, με τέσσερις ομάδες και 7 οδηγούς να κατακτούν πολλαπλές νίκες, αφού οι συνθήκες του εκάστοτε αγώνα αναδείκνυαν τα προτερήματα διαφορετικών συνδυασμών. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ανατροπές σε πορεία σεζόν των τελευταίων ετών.

F1 - Lewis Hamilton

Μεγαλύτερη μεταγραφή οδηγού
Hamilton στη Ferrari

Η ανακοίνωση ότι ο Lewis Hamilton θα αγωνίζεται για τη Ferrari το 2025 (πριν καν ξεκινήσει η σεζόν του 2024), ήταν η μεταγραφή που έθεσε σε κίνηση όλες τις ανακατατάξεις που ακολούθησαν στο grid και είναι μία από τις σημαντικότερες στην πρόσφατη ιστορία της F1.

F1 Adrian Newey (Aston Martin)

Μεγαλύτερη μεταγραφή τεχνικού
Adrian Newey στην Aston Martin

Έπειτα από 19 χρόνια στο Milton Keynes, ο Adrian Newey αποφάσισε να αποχωρήσει από τη Red Bull. H Aston Martin του έκανε την καλύτερη προσφορά, μαζί με μετοχές στην ομάδα, και αυτή η μεταγραφή ίσως φέρει στο μέλλον τη βρετανική ομάδα στην κορυφή του grid σε συνδυασμό με τις μεγάλες επενδύσεις που γίνονται στις υποδομές της.

Spanish Grand Prix 2024

Μεγαλύτερη ανακατάταξη
Alpine

Για μία ακόμη φορά… ξηλώθηκε η ανώτερη διοίκηση της Alpine και τα ηνία της ομάδας ανέλαβε για 3η φορά στην ιστορία της ο Flavio Briatore, ο οποίος απέλυσε πολύ κόσμο και έφερε νέο επικεφαλής ομάδας. Επίσης, εγκαταλείφθηκε η παραγωγή μονάδων ισχύος της F1.

F1 - Christian Horner (Red Bull)

Σκάνδαλο της χρονιάς
Christian Horner

Η χρονιά του 2024 ξεκίνησε με το σκάνδαλο που ξέσπασε γύρω από τις κατηγορίες απρεπούς συμπεριφοράς του επικεφαλής της Red Bull, Christian Horner, προς την πρώην γραμματέα του. Οι κατηγορίες απορρίφθηκαν από την έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία, αλλά υπήρξαν αμφισβητήσεις για τη διαφάνεια της έρευνας.

F1 Max Verstappen (Red Bull) & Lewis Hamilton (Mercedes)

Μεγαλύτερη αντιπαράθεση ομάδας και οδηγού
Max Verstappen και Red Bull GP Ουγγαρίας

Στο Hungaroring, ο Versatppen ήρθε σε αντιπαράθεση με την ίδια του την ομάδα και οι διάλογοι στον ασύρματο ήταν πολύ ενδιαφέροντες, καταλήγοντας σε κυνικό τόνο. Ο μηχανολόγος αγώνα του Ολλανδού, Gianpiero Lambiase, έπιασε τον οδηγό του και του ξεκαθάρισε κάποια πράγματα και η συμπεριφορά του Verstappen άλλαξε πολύ στο δεύτερο μισό της σεζόν.

F1 Grand Prix of Qatar Sprint & Qualifying

Μεγαλύτερη αντιπαράθεση μεταξύ οδηγών
Verstappen και Russell GP Κατάρ

Ο Verstappen κατηγόρησε τον Russell ότι παραπλάνησε τους αγωνοδίκες του GP Κατάρ για ένα περιστατικό παρεμπόδισης στις κατατακτήριες δοκιμές. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι να τιμωρηθεί ο Verstappen και να χάσει την pole position. Ο Russell ανέφερε ότι ο Verstappen τον απείλησε ότι θα τον στείλει στον τοίχο στον αγώνα και αποφάσισε να ορθώσει το ανάστημά του με τις δηλώσεις του και να δείξει ότι δεν υποκύπτει στους εκφοβισμούς του Ολλανδού.



Μεγαλύτερο ατύχημα
Franco Colapinto κατατακτήριες δοκιμές GP Λας Βέγκας

Ένα πολύ μικρό λάθος του Franco Colapinto, που δεν υπολόγισε σωστά και χτύπησε τον τοίχο στην εσωτερική της στροφής 16 για να καταλήξει με ορμή άνω των 50 G στον τοίχο της εξωτερικής, καταστρέφοντας τη Williams του. Χρειάστηκε ιατρικός έλεγχος για να του επιτραπεί η εκκίνηση στον αγώνα της επόμενης ημέρας. Μεγάλο ατύχημα ήταν και αυτό του George Russell στους τελευταίους γύρους του GP Αυστραλίας.

F1 Grand Prix of Azerbaijan

Aπογοήτευση της χρονιάς
Sergio Perez

Δυστυχώς υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι: Daniel Ricciardo, Sauber, Valtteri Bottas. Ωστόσο, δύσκολα θα μπορούσε να πει κανείς ότι κάτι μπορεί να ξεπεράσει το γεγονός ότι ο Sergio Perez σημείωσε μόλις το 35% των βαθμών του team-mate του στη Red Bull, Max Verstappen και αποκλείστηκε 6 φορές από τις κατατακτήριες δοκιμές στο Q1.


Απόλυση της χρονιάς
Niels Wittich

O διευθυντής αγώνων της F1 είδε την πόρτα της εξόδου από τη FIA μόλις τρεις αγώνες πριν από την ολοκλήρωση της σεζόν. Επρόκειτο για μία από τις πολλαπλές απολύσεις που πραγματοποίησε φέτος ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, με τη διαφάνεια της Ομοσπονδίας να δέχεται σκληρή κριτική.