Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κατάλληλος εξοπλισμός και η τεχνολογία των σύγχρονων αυτοκινήτων σώζει ζωές. Το ίδιο ισχύει και για το Euro NCAP. Από το 1997, αυτός ο ανεξάρτητος οργανισμός αξιολογεί την προστασία που παρέχουν κατά τη σύγκρουση τα περισσότερα αυτοκίνητα που πωλούνται, και οι δοκιμές του έχουν οδηγήσει σε βελτίωση των προτύπων σε όλους τους τομείς.

Καθώς η τεχνολογία έχει προχωρήσει, το ίδιο έχει συμβεί και με τις απαιτήσεις των δοκιμών του Euro NCAP. Τα τελευταία χρόνια, δόθηκε μεγαλύτερη έμφαση στα πολύπλοκα (και συχνά ακριβά) ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της ασφάλειας, που απαιτούνται για να λάβει ένα αυτοκίνητο την πλήρη βαθμολογία των πέντε αστέρων.

Το ισχύον καθεστώς ασφάλειας του Euro NCAP περιλαμβάνει διπλή αξιολόγηση, με ορισμένα αυτοκίνητα να δοκιμάζονται με και χωρίς διάφορα συστήματα ασφαλείας υψηλής τεχνολογίας. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένα αυτοκίνητα μπορεί να πάρουν πέντε αστέρια αν είναι εξοπλισμένα με αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης για παράδειγμα, αλλά να πέσουν στα τέσσερα αστέρια για τη δεύτερη αξιολόγηση αν αυτό το σύστημα δεν συγκαταλέγεται στο στάνταρ εξοπλισμό.

Το 2023, το Euro NCAP εισήγαγε πρόσθετες δοκιμές ασφαλείας που απαιτούν ανίχνευση της παρουσίας παιδιών, προδιαγραφές για άνοιγμα των θυρών και των παραθύρων σε περίπτωση βύθισης του οχήματος σε νερό και περισσότερες τεχνολογίες για την ανίχνευση μοτοσυκλετιστών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου, προκειμένου να επιτευχθεί η ύψιστη βαθμολογία ασφάλειας πέντε αστέρων. Το Μάιο του 2020, το Euro NCAP πρόσθεσε μια νέα δοκιμή κινούμενου παραμορφώσιμου εμποδίου για να αξιολογήσει κατά πόσον τα μεγαλύτερα και βαρύτερα αυτοκίνητα θέτουν τους επιβάτες μικρότερων οχημάτων σε κίνδυνο.

Ταυτόχρονα, εισήχθησαν πιο προηγμένες αξιολογήσεις των αυτόνομων συστημάτων πέδησης έκτακτης ανάγκης, ενώ ένα νέο ανδρείκελο δοκιμών σύγκρουσης αξίας 700.000 ευρώ, που ονομάζεται THOR (Test device for Human Occupant Restraint) χρησιμοποιείται τώρα για πρώτη φορά στις δοκιμές του Euro NCAP, προκειμένου να αναπαραστήσει καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο τα ανθρώπινα σώματα συμπεριφέρονται σε συγκρούσεις.

Δοκιμές Euro NCAP: Τομείς αξιολόγησης

Το Euro NCAP παρέχει τις βαθμολογίες ασφάλειας κατά τη σύγκρουση ως ποσοστιαίους αριθμούς, ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τα αποτελέσματα μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών και μοντέλων που έχουν υποβληθεί στις ίδιες δοκιμές. Οι βαθμολογίες απονέμονται σε καθεμία από τις ακόλουθες τέσσερις κατηγορίες:

 

  1. Προστασία ενηλίκων επιβατών

Η βαθμολογία προστασίας ενηλίκων επιβατών βασίζεται σε σενάρια σύγκρουσης που προσομοιώνουν μετωπική σύγκρουση (μερική και ολική), πλευρικές συγκρούσεις (και στις δύο πλευρές), καθώς και πρόσκρουση σε σταθερό αντικείμενο, όπως στύλους φωτισμού ή ηλεκτρισμού. Η προστασία του αυχένα και η αποτελεσματικότητα των αυτόνομων συστημάτων πέδησης λαμβάνονται επίσης υπόψη.

 

Το 2020 προστέθηκε επίσης μια δοκιμή «διάσωσης και απεγκλωβισμού», η οποία ενημερώθηκε το 2023 και περιλαμβάνει από τη διαθεσιμότητα ενός «φύλλου διάσωσης» για τους ανθρώπους των σωστικών συνεργείων που καταφθάνουν πρώτοι στο σημείο, έως τα συστήματα που καλούν αυτόματα τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης μετά από ένα ατύχημα.

 

Euro NCAP (3)

 

  1. Προστασία επιβαινόντων παιδιών

Η βαθμολογία αυτή βασίζεται σε τρεις παράγοντες. Συγκεκριμένα, την προστασία που παρέχουν τα συστήματα συγκράτησης των παιδιών σε μετωπικές και πλευρικές συγκρούσεις, την ικανότητα υποδοχής συστημάτων συγκράτησης διαφορετικών μεγεθών και σχεδιασμού και στις διατάξεις εντός του οχήματος που διευκολύνουν την ασφαλή χρήση των παιδικών καθισμάτων, όπως είναι οι υποδοχές ISOFIX, συστήματα απενεργοποίησης των αερόσακων και σαφής επισήμανση των χαρακτηριστικών αυτών.

 

  1. Προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου

Παλαιότερα γνωστή ως προστασία πεζών, η δοκιμή για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου περιλαμβάνει επίσης τη δοκιμή συγκρούσεων (και μετριασμού τους) με ποδηλάτες. Οι δοκιμές αξιολογούν τον κίνδυνο τραυματισμών στο κεφάλι, τη λεκάνη και τα πόδια από διάφορες δομές του εμπρόσθιου τμήματος του οχήματος, συμπεριλαμβανομένου του καπό, του παρμπρίζ και του προφυλακτήρα, τόσο ως πεζός όσο και ως ποδηλάτης.

 

Περισσότεροι βαθμοί απονέμονται εάν τα συστήματα αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης μετριάζουν τον τραυματισμό. Υπάρχουν επιπλέον βαθμοί για προειδοποιήσεις που μειώνουν τον κίνδυνο να ανοίξει ένας επιβάτης την πόρτα του πάνω σε έναν ποδηλάτη, ενώ από το 2023, οι μοτοσυκλέτες έχουν επίσης ληφθεί υπόψη στο πλαίσιο ελιγμών αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας, διασταυρούμενης κυκλοφορίας και πέδησης έκτακτης ανάγκης.

 

Euro NCAP (2)

 

  1. Υποβοήθηση ασφάλειας

Αυτή η βαθμολογία καταρτίζεται από τις τεχνολογίες υποβοήθησης της οδήγησης που το Euro NCAP έκρινε ότι προσφέρουν τη μεγαλύτερη ασφάλεια. Περιλαμβάνει από υπενθυμίσεις για τη ζώνη ασφάλειας έως πιο προηγμένα συστήματα, όπως ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας, περιοριστές ταχύτητας, προειδοποιήσεις και πρόληψη υπερβολικής ταχύτητας, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας και αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης. Πλέον, λαμβάνεται υπ΄ όψη επίσης η παρακολούθηση της κατάστασης του οδηγού με συστήματα ανίχνευσης κόπωσης ή παρακολούθησης του δρόμου.

 

Πώς συγκρίνουμε τις βαθμολογίες του Euro NCAP

Οι δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP ενημερώνονται τακτικά για να συμβαδίζουν με την εξέλιξη της τεχνολογίας και να δίνουν τα πιο χρήσιμα αποτελέσματα στους καταναλωτές. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει ορισμένα προβλήματα κατά τη σύγκριση αυτοκινήτων που έχουν δοκιμαστεί με διαφορετικά συστήματα Euro NCAP.

 

Οι βαθμολογίες των δοκιμών πρόσκρουσης του Euro NCAP παραμένουν έγκυρες για έξι χρόνια από το έτος διεξαγωγής τους για κάθε αυτοκίνητο. Μετά από αυτό, ο οργανισμός αναφέρει ότι το σύστημα δοκιμών θα έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό ώστε «η αξιολόγησή του να είναι σε μεγάλο βαθμό άσχετη σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν πιο πρόσφατα».

 

Euro NCAP (1) 1

 

Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της εξαετούς περιόδου κατά την οποία η βαθμολογία παραμένει έγκυρη, ο οργανισμός δοκιμών πραγματοποιεί επανεξετάσεις για να διασφαλίσει τη συνεχή εγκυρότητά τους. Οι κατασκευαστές πρέπει να επιβεβαιώνουν κάθε χρόνο ότι έχουν τοποθετήσει το ίδιο επίπεδο τεχνολογίας ασφαλείας, και να υποβάλλουν επίσης λεπτομέρειες για τυχόν αλλαγές στο μοντέλο που μπορεί να επηρεάσουν τις αξιολογήσεις.

 

Όπως διαμορφώνονται τα αποτελέσματα, μπορείτε να δείτε τη συνολική βαθμολογία αστέρων για μια γρήγορη σύγκριση μεταξύ των μοντέλων, αλλά και να κάνετε μια πιο λεπτομερή σύγκριση των ποσοστιαίων βαθμολογιών σε κάθε μία από τις τέσσερις κύριες κατηγορίες δοκιμών. Η επίσημη ιστοσελίδα του Euro NCAP παρέχει επίσης λεπτομερή ανάλυση του τρόπου με τον οποίο καθορίστηκαν τα αποτελέσματα αυτών των κατηγοριών και βίντεο από τις δοκιμές πρόσκρουσης.

 

Οι επίσημες ερμηνείες των αστεριών του Euro NCAP

5 αστέρια: Συνολικά άριστες επιδόσεις στην προστασία κατά τις συγκρούσεις. Καλά εξοπλισμένο με τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης.

 

4 αστέρια: Συνολικά καλές επιδόσεις στην προστασία κατά τις συγκρούσεις. Ενδέχεται να υπάρχει πρόσθετη τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης.

 

3 αστέρια: Μέτρια έως καλή προστασία επιβατών, αλλά χωρίς τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης.

 

2 αστέρια: Ονομαστική προστασία από σύγκρουση αλλά με έλλειψη τεχνολογίας αποφυγής σύγκρουσης.

 

1 αστέρι: Οριακή προστασία από σύγκρουση.

 

0 αστέρια: Πληροί τα πρότυπα έγκρισης τύπου, ώστε να μπορεί να πωληθεί νόμιμα, αλλά στερείται κρίσιμης σύγχρονης ασφάλειας.