Οδηγούμε στη Λισαβόνα το νέο Jeep Compass
Γνωστή για τις off-road δυνατότητες των μοντέλων της, η Jeep αλλάζει προσανατολισμό, ρίχνοντας στην αγορά ένα ικανό SUV για κάθε περίπτωση, δικίνητη και τετρακίνητη.
Ο συνωστισμός που παρατηρείται στην κατηγορία των μεσαίων SUV θα ενταθεί από τον επόμενο μήνα, με την έλευση και στην ελληνική αγορά του Compass το οποίο -πιστέψτε το- είναι η σωστή κίνηση, τη σωστή στιγμή για την Jeep.
Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που αξιοποιεί στο έπακρο τις δοκιμασμένες λύσεις οι οποίες κατέστησαν πρωταγωνιστή το μικρότερο σε μέγεθος Renegade και μπορεί στη σωστή έκδοση και με την ενδεδειγμένη τιμή πώλησης να ανταγωνιστεί μοντέλα όπως το Nissan Qashqai ή το VW Tiguan.
Η σύγκριση που ενδεχομένως αντιλαμβάνεστε εδώ δεν είναι τυχαία, καθώς το ιαπωνικό μοντέλο αποτελεί το κορυφαίο σε πωλήσεις του είδους του, ενώ το γερμανικό SUV εκφράζει την εξέλιξη μιας μαζικής φίρμας σε «near premium», όπως χαρακτηρίζουν, πια, τη VW.
Σε αυτή την κατεύθυνση δείχνει πλέον και η «πυξίδα» (Compass) της αμερικανικής φίρμας, η οποία επένδυσε στην αισθητική, προσδίδοντας στο μοντέλο που οδηγήσαμε στη Λισαβόνα στοιχεία από τα μεγαλύτερα Cherokee και Grand Cherokee, για να πείσει για τις προθέσεις της. Και τα κατάφερε…
Βασισμένο στην αρχιτεκτονική του Renegade και με μήκος 4,4 μέτρα, το νέο Compass έχει μεταξόνιο 2,63 μέτρα και, συνεπώς, όλες τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί ήδη από τα χαρτιά ένα ικανό οικογενειακό αυτοκίνητο με χώρο αποσκευών από 368 λίτρα -με ρεζέρβα κανονικού μεγέθους- έως 438 λίτρα με kit επισκευής ελαστικού. Στην πράξη τα καταφέρνει μια χαρά στον συγκεκριμένο τομέα, αλλά η εικόνα του ταμπλό του είναι πιο αυστηρή απ’ ό,τι προσωπικά θα περίμενα, κοιτώντας -και πάλι- το Renegade.
Με απλά λόγια, αν και τα πλαστικά που έχουν επιλεγεί είναι μαλακά και ποιοτικά, το εσωτερικό του Compass δεν έχει τη γαλλική φινέτσα του Peugeot 3008, το οποίο δείχνει σε όλους -ακόμη και στους premium Γερμανούς κατασκευαστές- πώς πρέπει να είναι σήμερα τα αυτοκίνητα σε αυτή την κατηγορία.
Η κεντρική ιδέα
Τα πρώτο στοιχείο που αντιλαμβάνεσαι οδηγώντας το Compass, είναι η στιβαρότητά του. Ασχέτως εδαφικού ανάγλυφου, το αμερικανικό μοντέλο είναι εξαιρετικό σε ό,τι αφορά την ποιότητα κύλισης και την απουσία τριγμών. Είναι αδιάφορο αν οδηγείς δικίνητη ή τετρακίνητη έκδοση - το Compass έχει το ίδιο σίγουρο πάτημα, με διαφορετικές ασφαλώς δυνατότητες κίνησης στην άσφαλτο και πέρα από αυτή.
Και αυτό είναι μία ακόμη νίκη για τον κατασκευαστή του, που κατάφερε να ρυθμίσει σωστά την ανάρτηση, ώστε να μην κουράζει τους επιβάτες του. Από την άλλη, το τιμόνι του σε εκπλήσσει ευχάριστα, καθώς, αν και δεν είναι το κορυφαίο σε αίσθηση στην κατηγορία, διαχειρίζεται εξαιρετικά τη δύσκολη άσκηση «πραγματικό Jeep σε άσφαλτο και χώμα», αφού δεν καταπονεί με τις αντιδράσεις του τους καρπούς του οδηγού σε απαιτητικές off-road διαδρομές.
Προσωπικά, θεωρώ ότι πολύ δύσκολα θα βρείτε άλλο αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας που να μπορεί ταυτόχρονα να τα καταφέρει τόσο καλά στο δύσκολο χώμα και στον αυτοκινητόδρομο από άποψη ισορροπίας. Στη δε κορυφαία τετρακίνητη έκδοση, με διακριτικά «Trailhawk», αποκλείεται να βρείτε κάτι καλύτερο.
Σύγχρονος Ιανός
Η ταύτιση της Jeep με την τετρακίνηση είναι ιστορικά σωστή, αλλά όχι πια απαραίτητη. Μετά το Renegade και το Compass, θα διατίθεται και σε δικίνητες εκδόσεις, είτε με τον κινητήρα βενζίνης 1,4 λίτρων απόδοσης 140 ίππων είτε με τον πετρελαιοκινητήρα των 1,6 λίτρων ισχύος 120 ίππων. Οι δύο ισχυρότερες δίλιτρες πετρελαιοκίνητες εκδόσεις των 140 και 170 ίππων συνδυάζονται με σύστημα τετρακίνησης, όπως και ο βενζινοκινητήρας στην ισχυρότερη εκδοχή του με 170 ίππους και αυτόματο κιβώτιο εννέα ταχυτήτων.
Η απόσταση από το έδαφος στις δικίνητες εκδόσεις 4x2 είναι 19,1 εκατοστά και στις τετρακίνητες 21,6 εκατοστά, μεγέθη εξαιρετικά για το μέγεθος του μοντέλου, σε συνδυασμό με τις πολύ αποτελεσματικές γωνίες προσέγγισης και διαφυγής - για τους ρέκτες του off-road. Οσο για την τιμή εκκίνησης, προοιωνίζεται κάπου μεταξύ 25.000 και 27.000 ευρώ, ενώ η ακριβότερη έκδοση «Trailhawk» θα κοστίζει σχεδόν 40.000 ευρώ - ποσά όχι μικρά, αλλά ανάλογα των δυνατοτήτων και του brand name της Jeep.
Info
Διαστάσεις (MxΠxY): 4,394 x 1,819 x 1,629
Χώρος αποσκευών: 368 λίτρα
Βάρος: 1.505 κιλά
Κινητήρας: 1.368 κ.εκ.
Ισχύς: 140 ίπποι/5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
0-100 χλμ./ώρα: 9,9 δευτερόλεπτα
Μέγιστη ταχύτητα: 192 χλμ./ώρα
Service: Κάθε 30.000 χλμ. ή 12 μήνες
Κατανάλωση: 6,2 λίτρα/100 χλμ. Ρύποι: 143 γραμμ./χλμ.
Τέλη κυκλοφορίας: 264,55 €
*Τα χαρακτηριστικά αφορούν τη δικίνητη έκδοση 1.4 MultiAir / 140 ίππων.
Ενεργητική και παθητική ασφάλεια
Στο Compass η Jeep προσφέρει περισσότερα από 70 συστήματα ασφάλειας μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται εκείνα για την προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης, (Forward Collision Warning-Plus) και την διατήρησης πορεία (LaneSense Departure Warning-Plus), την προειδοποίηση νεκρού σημείου (Blind-spot Monitoring) και την παρακολούθηση οπίσθιου χώρου για κάθετη κίνηση (Rear Cross Path detection), κάμερα οπισθοπορείας με ενεργές γραμμές πορείας (ParkView), σύστημα αυτόματης στάθμευσης (Automated Parallel and Perpendicular Park assist), Adaptive Cruise Control και ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESC) με λειτουργία αποφυγής ανατροπής (ERM). Για την κατασκευή του κλωβού ασφαλείας έχει χρησιμοποιηθεί χάλυβας υπερυψηλής αντοχής σε ποσοστό 65% ενώ το πακέτο περιλαμβάνει μετωπικούς, πλευρικούς και αερόσακους οροφής.
Κινητήρες
Η χρήση ενός βενζινοκινητήρα και δύο πετρελαιοκινητήρων με δύο κιβώτια ταχυτήτων -ένα αυτόματο εννέα ταχυτήτων και ένα μηχανικό έξι σχέσεων- συνθέτουν οκτώ συνδυασμούς μηχανικών συνόλων και συστημάτων μετάδοσης. Ο κινητήρας βενζίνης 1.4 MultiAir2 Turbo αποδίδει 140 ίππους στην έκδοση 4x2, με το μηχανικό κιβώτιο και 170 ίππους στις εκδόσεις 4x4 με το αυτόματο κιβώτιο. Η γκάμα των πετρελαιοκινητήρων περιλαμβάνει τον 1.6 Multijet II των 120 ίππων και τον 2.0 Multijet II με 140 και 170 ίππους, με την ισχυρότερη έκδοση να συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο και το σύστημα τετρακίνησης με την λειτουργία low range στο Trailhawk.
Συστήματα τετρακίνησης
Το Compass είναι το μόνο όχημα στην κατηγορία του με δύο συστήματα συνεχούς τετρακίνησης, - το Jeep Active Drive και το Jeep Active Drive Low- κάθε ένα από τα οποία μπορεί να στείλει το 100% της διαθέσιμης ροπής στον τροχό που την χρειάζεται. Και τα δύο περιλαμβάνουν το σύστημα Jeep Selec-Terrain το οποίο προσφέρει 5 επιλογές κίνησης (Auto, Snow, Sand, Mud και Rock –το τελευταίο αποκλειστικά για τις εκδόσεις Trailhawk) ενώ υπάρχει και λειτουργία «Lock» που κλειδώνει μόνιμα τη μετάδοση και μπορεί να επιλεγεί από τον περιστροφικό διακόπτη του Selec-Terrain για καλύτερες επιδόσεις σε απαιτητικές off road συνθήκες κίνησης. Η έκδοση Trailhawk προσφέρει αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 2.5 εκατοστά, ποδιές προστασίας του σασί, κόκκινο οπίσθιο άγκιστρο ρυμούλκησης, διαφορετικούς προφυλακτήρες, τροχούς 17 ιντσών με ελαστικά off road, 21,6 εκατοστά απόσταση από το έδαφος αλλά και ρύθμιση