«Μπορεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους να είναι ολοκληρωμένος χωρίς τη δυναμική συμμετοχή των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης;»

Η απάντηση είναι αδιαμφισβήτητα αρνητική. Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες έχουν πλήθος αρμοδιοτήτων που βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με την καθημερινότητα των πολιτών. Πρόκειται εξάλλου για τη βαθμίδα εξουσίας που πρακτικά είναι πιο κοντά τους.

Ως Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην κατεύθυνση αυτή και σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών και τον Υπουργό Θοδωρή Λιβάνιο υλοποιούμε προγράμματα, έργα και μεταρρυθμίσεις για την ενδυνάμωση του ψηφιακού χαρακτήρα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών τους.

Βασικός μας στόχος είναι η απόκτηση «έξυπνων» χαρακτηριστικών από τις πόλεις μας. Με πόρους της τάξεως των 235 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2021-2027» και με 89 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για τις 17 μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, ενισχύουμε τη μετατροπή των Δήμων σε Smart Cities. Αυτό μεταφράζεται σε πόλεις βιώσιμες, προσβάσιμες, φιλικές, που διευκολύνουν τη μετακίνηση και τη συμμετοχή των πολιτών.

Επίσης, δρομολογούμε ένα σύνολο έργων τα οποία θα βοηθήσουν τους Δήμους στην καθημερινή τους λειτουργία και φυσικά την αλληλεπίδραση τους με τους δημότες. Μεγάλη θα είναι η βελτίωση στην εξυπηρέτηση που επιτυγχάνεται από τη δυνατότητα των δήμων να κοινοποιούν στις θυρίδες των πολιτών έγγραφα που τους αφορούν, καθώς και με την πλατφόρμα απλοποίησης διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης που έχουμε υλοποιήσει.

Μεταξύ άλλων, στο σύνολο αυτών των έργων περιλαμβάνονται η επέκταση και η αναβάθμιση της πλατφόρμας govHUB της ΚΕΔΕ μέσω της οποίας οι 332 Δήμοι επικοινωνούν με τη Δημόσια Διοίκηση καθώς και η δημιουργία Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος για τη διαχείριση του τέλους ακίνητης περιουσίας, δημοτικών φόρων και δημοτικών τελών ώστε να αποφεύγονται λάθη και διπλοκαταχωρήσεις. Επιπλέον, δημιουργούμε πλατφόρμα ηλεκτρονικών κατασχέσεων χρηματικών απαιτήσεων οφειλετών ΟΤΑ από πιστωτικά ιδρύματα και πλατφόρμα δήλωσης επί των ακαθάριστων εσόδων και Τέλους Διαμονής Παρεπιδημούντων, απλοποιώντας ταυτόχρονα τις αντίστοιχες διαδικασίες. Βελτιώνουμε την παραγωγικότητα, τη ταχύτητα, την αξιοπιστία και τη διαφάνεια των δημοτικών υπηρεσιών

Στην ίδια λογική σχεδιάσαμε και το periferies.gov.gr. Πρόκειται για μια πλατφόρμα στο gov.gr η οποία συμβάλλει στην ομογενοποίηση και στην κεντρική διαχείριση των υπηρεσιών που παρέχονται ψηφιακά από τις Περιφέρειες. Οι πολίτες θα εξυπηρετούνται με βάση τα ίδια πρωτόκολλα και τις ίδιες διαδικασίες ανεξάρτητα από την Περιφέρεια στην οποία ανήκουν.

Πέρα όμως από την απλούστευση των υπηρεσιών, στηρίζουμε και την αναβάθμιση της κυβερνοασφάλειας τους με έργα προμήθειας εξοπλισμού και υπηρεσιών κυβερνοασφάλειας για τους ΟΤΑ. Φυσικά, θα έχουν την υποστήριξη και της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας καθώς η ευρωπαϊκή Οδηγία NIS2 για την Κυβερνοασφάλεια, την οποία ενσωματώσαμε στην εθνική νομοθεσία, προβλέπει συγκεκριμένους κανόνες και μέτρα για Δήμους και Περιφέρειες.

Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει στο επίκεντρο την περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της τοπικής αυτοδιοίκησης έχει κομβικό ρόλο σε αυτό. Όλοι μαζί προχωρούμε μπροστά ώστε να εξασφαλίζουμε τις καλύτερες συνθήκες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.