Η παράταση της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων και η έναρξη λειτουργίας της μονάδας της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα5 ως λιγνιτική, που εγκαινιάστηκε την Τρίτη δεν ανατρέπει τον σχεδιασμό της ΔΕΗ για απολιγνιτοποίηση, ούτε βέβαια προτίθεται να τη λειτουργεί αν είναι ζημιογόνα, τονίστηκε κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της νέας μονάδας, τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τη διοίκηση της εταιρείας, καθώς έγινε λόγος για λειτουργία της μονάδας σε στρατηγική εφεδρεία.
«Θα διατηρηθεί ως λιγνιτική μονάδα η Πτολεμαΐδα V και θα αποτελέσει στο μέλλον μονάδα στρατηγικής εφεδρείας», επισήμανε στις δηλώσεις του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά την επίσκεψή του στη νέα υπερσύγχρονη μονάδα της ΔΕΗ. Την προοπτική αυτή, εξάλλου, άφησε να διαφανεί και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔEΗ Γιώργος Στάσσης, που καλωσόρισε τον πρωθυπουργό στην Πτολεμαΐδα. «Θωρακίζει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας εν μέσω ενεργειακής κρίσης και θα συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα επόμενα χρόνια, μέσω στρατηγικής εφεδρείας», ανέφερε χαρακτηριστικά για τη νέα μονάδα ο κ. Στάσσης.
Η νέα πρόταση του υπουργείου Ενέργειας
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Ενέργειας ετοιμάζει αίτημα στην Κομισιόν σχετικά με την ένταξη σε στρατηγική εφεδρεία των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, συμπεριλαμβανομένης και της Πτολεμαΐδας 5. Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί η εταιρεία να στηρίζει το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας με φθηνή λιγνιτική ενέργεια, με αποζημίωση, χωρίς να κινδυνεύει από ζημιές, όταν ανεβαίνει το κόστος των ρύπων. Το σχετικό αίτημα εκτιμάται ότι θα έχει κατατεθεί μέχρι το τέλος του 2023.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόταση του ΥΠΕΝ για τον Μηχανισμό Στρατηγικής Εφεδρείας προετοιμάζεται από το 2020, όμως «πάγωσε» γιατί έγινε γνωστό στο υπουργείο από την Κομισιόν ότι δεν θα έχει καμία τύχη έτσι όπως έχει υποβληθεί και γι’ αυτό υποδείχθηκε η πλήρης αναμόρφωσή της και η υποβολή της εκ νέου. Προϋπόθεσή ήταν να ενσωματωθούν στην ελληνική ενεργειακή αγορά ο Κανονισμός 943/2019 και η Οδηγία 944/2019 για το market reform και να περιλαμβάνει και διαγωνιστικό σχήμα για την εφεδρεία.
Η νέα πρόταση αφορά αποκλειστικά τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, που θα διατηρηθούν σε εφεδρεία για όσο διάστημα ο ΑΔΜΗΕκρίνει απαραίτητη τη λειτουργία τους για την επάρκεια του Συστήματος. Το κρίσιμο στοιχείο για την υπαγωγή στον Μηχανισμό αυτό θεωρείται το γεγονός ότι οι μονάδες θα πρέπει να βρίσκονται εκτός αγοράς και μόνο με εντολή του Διαχειριστή, όταν απαιτείται, να μπαίνουν στο Σύστημα για την ασφάλειά του.
Όμως καθώς οι λιγνιτικές μονάδες είναι απαραίτητες για την επάρκεια του συστήματος, θα επιδιωχθεί ενδιάμεσος τρόπος αποζημίωσης της εφεδρείας των λιγνιτικών μονάδων της ΔEΗ, σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν.
Η μονάδα Πτολεμαΐδα 5
Η νέα λιγνιτική μονάδα, θα στηρίξει την ελληνική παραγωγή ρεύματος σε ανταγωνιστικές τιμές στην παρούσα συγκυρία και μετά το 2028 εξετάζεται η συνέχιση της λειτουργίας της στη μεταλιγνιτική εποχή με εναλλακτικό καύσιμο. Οι εναλλακτικές που εξετάζονται είναι η βιομάζα, το φυσικό αέριο και η καύση απορριμμάτων, με το φυσικό αέριο να αποτελεί τη βέλτιστη επιλογή, ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί μετά το 2028.
Η νέα μονάδα που βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία και συμμετέχει στον ημερήσιο προγραμματισμό των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που διενεργεί καθημερινά ο διαχειριστής του συστήματος ΑΔΜΗΕ, αναμένεται να μπει σε εμπορική λειτουργία μέσα στην άνοιξη. Ωστόσο, ήδη η μονάδα έφτασε να λειτουργεί έως και στο 100% της δυναμικότητάς της, συνεισφέροντας στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας.
Η επένδυση για την ολοκλήρωση της λιγνιτικής μονάδας Πτολεμαΐδα 5 ανήλθε σε 1,5 δισ. ευρώ και έχει ισχύ 0,61GW και θα προσφέρει ενέργεια στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας μέχρι το 2028, σύμφωνα με το σημερινό προγραμματισμό. Η απόδοση της Πτολεμαΐδα 5 φτάνει τα 660 MW. Είναι μια από τις πλέον σύγχρονες μονάδες λιγνίτη και ως εκ τούτου σαφώς επιβαρύνει λιγότερο το περιβάλλον καθώς έχει χαμηλές εκπομπές διοξειδίου.
Η ετήσια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, από τη μονάδα, θα ανέρχεται σε 4.620 GWh, ενώ οι πρώτες ύλες που θα χρησιμοποιούνται κατά τη φάση λειτουργίας θα είναι λιγνίτης των ορυχείων Νοτίου Πεδίου, Κεντρικού Πεδίου και Μαυροπηγής ως βασικό καύσιμο, με ετήσια κατανάλωση της τάξης των 8.000 kt, πετρέλαιο ντίζελ ηλεκτροπαραγωγής σε ποσότητα της τάξης των 2 kt ετησίως για την εκκίνηση της Μονάδας V, τη συντήρηση της καύσης σε περίπτωση κακής ποιότητας λιγνίτη, αλλά και τη λειτουργία του Η/Ζ έκτακτης ανάγκης και των βοηθητικών ατμολεβήτων.