Τουρκικά UAV παρενοχλούν πτήσεις στο αεροδρόμιο της Πάφου
Οι πτήσεις τουρκικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών εντός του FIR Λευκωσίας, και ιδιαίτερα στην περιοχή δυτικά της Πάφου, δημιουργούν σοβαρά προβλήματα σχεδόν καθημερινά, αναγκάζοντας τις πτήσεις που απογειώνονται και προσγειώνονται στο αεροδρόμιο της Πάφου να αλλάζουν πορεία κατά τις ώρες παρουσίας των τουρκικών UAV.
Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» της Κύπρου, το πρόβλημα ήταν ιδιαίτερα έντονο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όταν, εν μέσω της περιόδου της πιο πυκνής κίνησης στο αεροδρόμιο της Πάφου, αυξήθηκε τόσο η συχνότητα πτήσεων όσο και η διάρκεια παραμονής των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην περιοχή.
Πρόκειται για την περιοχή όπου βρίσκεται από τις αρχές Μαΐου το τουρκικό γεωτρύπανο «Πορθητής» και υπάρχει αυξημένη παρουσία τουρκικών πολεμικών πλοίων.
Τα μη επανδρωμένα τουρκικά αεροσκάφη
Στο ίδιο δημοσίευμα του «Φ» αναφέρεται ότι η Τουρκία, από τα μέσα Ιουλίου, έχει εντείνει –γίνονται σχεδόν καθημερινά– τις πτήσεις κυρίως τεσσάρων τέτοιων αεροσκαφών.
Πρόκειται για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη τύπου Bayraktar TB2 με τα χαρακτηριστικά TCB 807, TCB808, TCB809 και TCB810, που πετούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε κύκλους στην περιοχή όπου βρίσκεται ο «Πορθητής» (Fatih).
Τα προβλήματα και οι κίνδυνοι
Οι πτήσεις τους γίνονται σε σταθερό υψόμετρο, και συγκεκριμένα σε ύψος 23.000 ποδών. Πρόκειται για περιοχή από την οποία διέρχονται πολλά αεροπλάνα, όμως επηρεάζεται άμεσα η ασφάλεια των αεροπλάνων που είτε κατευθύνονται για προσγείωση προς το αεροδρόμιο της Πάφου είτε απογειώνονται από το ίδιο αεροδρόμιο για ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Τα αεροπλάνα που πραγματοποιούν υπερπτήσεις διέρχονται σε υψόμετρο άνω των 33.000 ποδών και δεν παρενοχλούνται από τα τουρκικά UAV.
Τα αεροπλάνα που κατευθύνονται για προσγείωση στην Πάφο, όμως, ξεκινούν από νωρίτερα τη διαδικασία μείωσης υψομέτρου πτήσης, και στην περιοχή όπου πετούν τα τουρκικά UAV, βρίσκονται περίπου στο ίδιο υψόμετρο, δηλαδή μεταξύ 20.000 και 25.000 ποδών.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί συνθήκες σύγκρουσης, που είναι πιο έντονες λόγω του ότι πρόκειται για μη επανδρωμένα αεροσκάφη που πετούν με χειρισμό από επίγειους σταθμούς στην Τουρκία, με τους οποίους ούτε οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του FIR Λευκωσίας έχουν επαφή, αφού η Τουρκία αρνείται επικοινωνία με αυτούς, αλλά ούτε και οι κυβερνήτες των άλλων αεροσκαφών μπορούν να επικοινωνήσουν.
Επίσης, το ίδιο συμβαίνει και με τα αεροσκάφη που απογειώνονται από το αεροδρόμιο της Πάφου με δυτική και βορειοδυτική κατεύθυνση, που πετούν σε ανάλογο υψόμετρο με τα τουρκικά UAV, στη διαδικασία για να ανέλθουν στο ύψος όπου θα πραγματοποιήσουν την πτήση τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», για λόγους ασφαλείας, όταν υπάρχει παρουσία τουρκικού UAV στην περιοχή, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καθοδηγούν τα αεροσκάφη σε διαφορετική πορεία, ώστε να αποφύγουν την κρίσιμη περιοχή.
Αναμένεται ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα θέσει σύντομα το ζήτημα και ως παραβίαση του FIR Λευκωσίας, αλλά και ως ζήτημα ασφαλείας πτήσεων στο Eurocontrol.
Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου» της Κύπρου, το πρόβλημα ήταν ιδιαίτερα έντονο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όταν, εν μέσω της περιόδου της πιο πυκνής κίνησης στο αεροδρόμιο της Πάφου, αυξήθηκε τόσο η συχνότητα πτήσεων όσο και η διάρκεια παραμονής των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην περιοχή.
Πρόκειται για την περιοχή όπου βρίσκεται από τις αρχές Μαΐου το τουρκικό γεωτρύπανο «Πορθητής» και υπάρχει αυξημένη παρουσία τουρκικών πολεμικών πλοίων.
Τα μη επανδρωμένα τουρκικά αεροσκάφη
Στο ίδιο δημοσίευμα του «Φ» αναφέρεται ότι η Τουρκία, από τα μέσα Ιουλίου, έχει εντείνει –γίνονται σχεδόν καθημερινά– τις πτήσεις κυρίως τεσσάρων τέτοιων αεροσκαφών.
Πρόκειται για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη τύπου Bayraktar TB2 με τα χαρακτηριστικά TCB 807, TCB808, TCB809 και TCB810, που πετούν για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε κύκλους στην περιοχή όπου βρίσκεται ο «Πορθητής» (Fatih).
Τα προβλήματα και οι κίνδυνοι
Οι πτήσεις τους γίνονται σε σταθερό υψόμετρο, και συγκεκριμένα σε ύψος 23.000 ποδών. Πρόκειται για περιοχή από την οποία διέρχονται πολλά αεροπλάνα, όμως επηρεάζεται άμεσα η ασφάλεια των αεροπλάνων που είτε κατευθύνονται για προσγείωση προς το αεροδρόμιο της Πάφου είτε απογειώνονται από το ίδιο αεροδρόμιο για ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Τα αεροπλάνα που πραγματοποιούν υπερπτήσεις διέρχονται σε υψόμετρο άνω των 33.000 ποδών και δεν παρενοχλούνται από τα τουρκικά UAV.
Τα αεροπλάνα που κατευθύνονται για προσγείωση στην Πάφο, όμως, ξεκινούν από νωρίτερα τη διαδικασία μείωσης υψομέτρου πτήσης, και στην περιοχή όπου πετούν τα τουρκικά UAV, βρίσκονται περίπου στο ίδιο υψόμετρο, δηλαδή μεταξύ 20.000 και 25.000 ποδών.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί συνθήκες σύγκρουσης, που είναι πιο έντονες λόγω του ότι πρόκειται για μη επανδρωμένα αεροσκάφη που πετούν με χειρισμό από επίγειους σταθμούς στην Τουρκία, με τους οποίους ούτε οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του FIR Λευκωσίας έχουν επαφή, αφού η Τουρκία αρνείται επικοινωνία με αυτούς, αλλά ούτε και οι κυβερνήτες των άλλων αεροσκαφών μπορούν να επικοινωνήσουν.
Επίσης, το ίδιο συμβαίνει και με τα αεροσκάφη που απογειώνονται από το αεροδρόμιο της Πάφου με δυτική και βορειοδυτική κατεύθυνση, που πετούν σε ανάλογο υψόμετρο με τα τουρκικά UAV, στη διαδικασία για να ανέλθουν στο ύψος όπου θα πραγματοποιήσουν την πτήση τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του «Φ», για λόγους ασφαλείας, όταν υπάρχει παρουσία τουρκικού UAV στην περιοχή, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καθοδηγούν τα αεροσκάφη σε διαφορετική πορεία, ώστε να αποφύγουν την κρίσιμη περιοχή.
Αναμένεται ότι η Κυπριακή Δημοκρατία θα θέσει σύντομα το ζήτημα και ως παραβίαση του FIR Λευκωσίας, αλλά και ως ζήτημα ασφαλείας πτήσεων στο Eurocontrol.