Στοιχεία- σοκ: 400.000 πρώιμοι θάνατοι στην Ευρώπη εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Περίπου 400.000 πρώιμοι θάνατοι στην Ευρώπη το 2016 προήλθαν από την κακή ποιότητα του αέρα, σύμφωνα με σημερινή αναφορά του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, καθώς από τα διαθέσιμα δεδομένα αποδεικνύεται ότι σχεδόν κάθε ευρωπαϊκή πόλη εκτίθεται σε επίπεδα ρύπανσης που ξεπερνούν τα υγιή επίπεδα.
"Η ατμοσφαιρική ρύπανση συνιστά σήμερα τον πιο σημαντικό περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου", αναφέρει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος.
Ο συντάκτης της αναφοράς, ειδικός στην ποιότητα του αέρα Αλμπέρτο Γκονθάλεθ Ορτίθ είπε ότι αν και τα επίπεδα επικίνδυνων σωματιδίων στην Ευρώπη πέφτουν, η πτώση αυτή δεν είναι αρκετά ταχεία.
"Δεν έχουμε φτάσει ακόμα τα προτεινόμενα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος Επίπεδα και είμαστε ακόμα πολύ μακριά από το να φτάσουμε τα προτεινόμενα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) επίπεδα", είπε ο Ορτίθ.
Η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί σήμερα από τις χώρες να εκτιμήσουν το επίπεδο, κυρίως στις αστικές περιοχές, μιας σειράς ρύπων, συμπεριλαμβανομένου του όζοντος και των σωματιδίων του αέρα και να αναλάβουν δράση εάν ξεπεραστούν ορισμένα όρια.
Η ρύπανση από αιωρούμενα σωματίδια στις πόλεις έχει καταστεί στόχος την προσπάθειας επιβολής αυστηρότερων περιορισμών, αφού το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ αποφάσισε τον Ιούνιο ότι οι πόλεις έπρεπε να αναλάβουν δράση εάν ξεπεραστούν τα επίπεδα μόλυνσης σε ένα μόνο συγκεκριμένο σημείο μιας περιοχής παρά εάν αυτά ξεπεραστούν κατά τη μέτρηση της μέσης τιμής μόλυνσης μιας περιοχής.
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, ζήτησε από το Δικαστήριο της ΕΕ να αναλάβει δράση κατά της Ισπανίας και της Βουλγαρίας για την κακή ποιότητα αέρα, προειδοποιώντας ότι οι χώρες δεν προστατεύουν τους πολίτες από τη ρύπανση.
Τα προτεινόμενα όρια της ΕΕ καθορίζονται ανά ρύπο και το 2017, 16 από τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ ανέφεραν τουλάχιστον μία περίπτωση υψηλότερων επιπέδων διοξειδίου του αζώτου, δηλητηριώδους αερίου που βρίσκεται στην εξάτμιση αυτοκινήτων, από τη νόμιμη ετήσια μέση συγκέντρωση που προτείνει η ΕΕ. Αυτός ο κατάλογος περιλαμβάνει τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, την Ισπανία, τη Γερμανία και τη Βρετανία.
Σε ορισμένες περιοχές στο Λονδίνο, για παράδειγμα, αναφέρθηκαν πάνω από 50 μικρογραμμάρια διοξειδίου του αζώτου ανά κυβικό μέτρο αέρα, σε σύγκριση με τη νόμιμη ετήσια μέση συγκέντρωση των 40 μικρογραμμαρίων.
Χθες, η βρετανική κυβέρνηση πρότεινε ένα νέο νομοσχέδιο για το περιβάλλον που περιλαμβάνει νομικά δεσμευτικούς στόχους για τη μείωση των λεπτών αιωρούμενων σωματιδίων. Με αυτό, επίσης, αναγκάζει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ανακαλέσουν αυτοκίνητα που δεν πληρούν τα προτεινόμενα όρια εκπομπής σωματιδίων.
Η μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις, ιδίως του διοξειδίου του αζώτου, δήλωσε ο Ορτίθ.
"Όταν καταπολεμούμε τη ρύπανση, καταπολεμούμε επίσης την κλιματική αλλαγή, καθώς και το θόρυβο και προωθούμε μια πιο υγιεινή συμπεριφορά. Έχουμε μόνο να κερδίσουμε", πρόσθεσε ο ίδιος.
"Η ατμοσφαιρική ρύπανση συνιστά σήμερα τον πιο σημαντικό περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου", αναφέρει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος.
Ο συντάκτης της αναφοράς, ειδικός στην ποιότητα του αέρα Αλμπέρτο Γκονθάλεθ Ορτίθ είπε ότι αν και τα επίπεδα επικίνδυνων σωματιδίων στην Ευρώπη πέφτουν, η πτώση αυτή δεν είναι αρκετά ταχεία.
"Δεν έχουμε φτάσει ακόμα τα προτεινόμενα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος Επίπεδα και είμαστε ακόμα πολύ μακριά από το να φτάσουμε τα προτεινόμενα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) επίπεδα", είπε ο Ορτίθ.
Η νομοθεσία της ΕΕ απαιτεί σήμερα από τις χώρες να εκτιμήσουν το επίπεδο, κυρίως στις αστικές περιοχές, μιας σειράς ρύπων, συμπεριλαμβανομένου του όζοντος και των σωματιδίων του αέρα και να αναλάβουν δράση εάν ξεπεραστούν ορισμένα όρια.
Η ρύπανση από αιωρούμενα σωματίδια στις πόλεις έχει καταστεί στόχος την προσπάθειας επιβολής αυστηρότερων περιορισμών, αφού το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ αποφάσισε τον Ιούνιο ότι οι πόλεις έπρεπε να αναλάβουν δράση εάν ξεπεραστούν τα επίπεδα μόλυνσης σε ένα μόνο συγκεκριμένο σημείο μιας περιοχής παρά εάν αυτά ξεπεραστούν κατά τη μέτρηση της μέσης τιμής μόλυνσης μιας περιοχής.
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, ζήτησε από το Δικαστήριο της ΕΕ να αναλάβει δράση κατά της Ισπανίας και της Βουλγαρίας για την κακή ποιότητα αέρα, προειδοποιώντας ότι οι χώρες δεν προστατεύουν τους πολίτες από τη ρύπανση.
Τα προτεινόμενα όρια της ΕΕ καθορίζονται ανά ρύπο και το 2017, 16 από τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ ανέφεραν τουλάχιστον μία περίπτωση υψηλότερων επιπέδων διοξειδίου του αζώτου, δηλητηριώδους αερίου που βρίσκεται στην εξάτμιση αυτοκινήτων, από τη νόμιμη ετήσια μέση συγκέντρωση που προτείνει η ΕΕ. Αυτός ο κατάλογος περιλαμβάνει τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, την Ισπανία, τη Γερμανία και τη Βρετανία.
Σε ορισμένες περιοχές στο Λονδίνο, για παράδειγμα, αναφέρθηκαν πάνω από 50 μικρογραμμάρια διοξειδίου του αζώτου ανά κυβικό μέτρο αέρα, σε σύγκριση με τη νόμιμη ετήσια μέση συγκέντρωση των 40 μικρογραμμαρίων.
Χθες, η βρετανική κυβέρνηση πρότεινε ένα νέο νομοσχέδιο για το περιβάλλον που περιλαμβάνει νομικά δεσμευτικούς στόχους για τη μείωση των λεπτών αιωρούμενων σωματιδίων. Με αυτό, επίσης, αναγκάζει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ανακαλέσουν αυτοκίνητα που δεν πληρούν τα προτεινόμενα όρια εκπομπής σωματιδίων.
Η μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις, ιδίως του διοξειδίου του αζώτου, δήλωσε ο Ορτίθ.
"Όταν καταπολεμούμε τη ρύπανση, καταπολεμούμε επίσης την κλιματική αλλαγή, καθώς και το θόρυβο και προωθούμε μια πιο υγιεινή συμπεριφορά. Έχουμε μόνο να κερδίσουμε", πρόσθεσε ο ίδιος.