Βερολίνο: Πρόωρο λουκέτο στο αεροδρόμιο Τέγκελ
Στις 15 Ιουνίου προτίθεται να κλείσει το αεροδρόμιο Τέγκελ (TXL) του Βερολίνου. Σε αυτή την απόφαση κατέληξαν οι μέτοχοι του αεροδρομίου, τα δύο κρατίδια Βερολίνο και Βρανδεμβούργο όπως και το ομοσπονδιακό κράτος. Η παύση της λειτουργίας θα ισχύει προς το παρόν για δύο μήνες.
Μπορεί όμως να ανακληθεί σε περίπτωση που το δεύτερο αεροδρόμιο της γερμανικής πρωτεύουσας Σένεφελντ (SFX) δεν θα είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ενδείξεις μια τέτοια εξέλιξη δεν πρόκειται να προκύψει.
Μια σειρά από εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Lufthansa και η Aegean, θα πρέπει να μεταφέρουν άμεσα όλες τις δραστηριότητες τους στο Σένεφελντ.
Lock down για το Τέγκελ
Βάσει των στοιχείων που έχει δημοσιεύσει ο φορέας διαχείρισης των δύο αερολιμένων, εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού η επιβατική κίνηση μειώθηκε τον Απρίλιο στο Τέγκελ και στο Σένεφελντ κατά 99% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Το επόμενο διάστημα ο αριθμός των επιβατών θα αυξηθεί μεν αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που θα καθιστούσε αναγκαία τη λειτουργία ενός δεύτερου αεροδρομίου.
Τουλάχιστον όχι ως τις 31 Οκτωβρίου, οπότε θα ξεκινήσει να λειτουργεί το νέο Αεροδρόμιο Βερολίνου-Βρανδεμβούργου (BER), τμήμα του οποίου θα είναι το γειτονικό Σένεφελντ. Το Τέγκελ ήταν να κλείσει οριστικά στις 8 Νοεμβρίου.
Με το πρόωρο λουκέτο εξοικονομούνται έξοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Η δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης στα δύο αεροδρόμια οδήγησε σε μεγάλες απώλειες εσόδων. Προκειμένου να διατηρηθεί η ρευστότητα του Τέγκελ και του Σένεφελντ οι μέτοχοι αναγκάστηκαν να τα στηρίξουν με 300 εκ. ευρώ. Η απόφαση των μετόχων για το κλείσιμο θα πρέπει να επικυρωθεί ακόμα από την Ανωτέρα Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Βερολίνου-Βρανδεμβούργου.
Η υπηρεσία θα πρέπει προηγουμένως να εξετάσει και πιθανές ενστάσεις καταστημάτων που λειτουργούν στο αεροδρόμιο Τέγκελ όπως και αεροπορικών εταιρειών. Η οριστική απόφαση αναμένεται να ληφθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Εννέα χρόνια καθυστέρηση
Με 24,2 εκ. επιβάτες το χρόνο το αεροδρόμιο Τέγκελ του Βερολίνου κατείχε το 2019 την τέταρτη θέση σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση γερμανικών αερολιμένων. Το μικρότερο Σένεφελντ διακινούσε 11,4 εκ. ταξιδιώτες.
Το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί σε μια πρώτη φάση 27 εκ. ταξιδιώτες ετησίως αυξάνοντας σταδιακά αυτή την ικανότητα στα 45 εκ. Αρχικά το BER επρόκειτο να ανοίξει στις 30 Οκτωβρίου 2011.
Λάθη στο σχεδιασμό, δεκάδες χιλιάδες ατέλειες στις τεχνικές εγκαταστάσεις, πτώχευση κατασκευαστριών εταιρειών, αλλαγές αρχιτεκτονικών και τεχνικών γραφείων, παραιτήσεις διευθυντικού προσωπικού αλλά και σκάνδαλα διαφθοράς ανέβαλαν κατ’ επανάληψη την ολοκλήρωση του αεροδρομίου και συνέβαλαν στην αύξηση του κόστους κατασκευής από 2,5 δις ευρώ στα τουλάχιστον 7 δισ. ευρώ.
Πηγή: Deutsche Welle
Μπορεί όμως να ανακληθεί σε περίπτωση που το δεύτερο αεροδρόμιο της γερμανικής πρωτεύουσας Σένεφελντ (SFX) δεν θα είναι σε θέση να καλύψει τις ανάγκες. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ενδείξεις μια τέτοια εξέλιξη δεν πρόκειται να προκύψει.
Μια σειρά από εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Lufthansa και η Aegean, θα πρέπει να μεταφέρουν άμεσα όλες τις δραστηριότητες τους στο Σένεφελντ.
Lock down για το Τέγκελ
Βάσει των στοιχείων που έχει δημοσιεύσει ο φορέας διαχείρισης των δύο αερολιμένων, εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού η επιβατική κίνηση μειώθηκε τον Απρίλιο στο Τέγκελ και στο Σένεφελντ κατά 99% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Το επόμενο διάστημα ο αριθμός των επιβατών θα αυξηθεί μεν αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που θα καθιστούσε αναγκαία τη λειτουργία ενός δεύτερου αεροδρομίου.
Τουλάχιστον όχι ως τις 31 Οκτωβρίου, οπότε θα ξεκινήσει να λειτουργεί το νέο Αεροδρόμιο Βερολίνου-Βρανδεμβούργου (BER), τμήμα του οποίου θα είναι το γειτονικό Σένεφελντ. Το Τέγκελ ήταν να κλείσει οριστικά στις 8 Νοεμβρίου.
Με το πρόωρο λουκέτο εξοικονομούνται έξοδα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Η δραματική μείωση της επιβατικής κίνησης στα δύο αεροδρόμια οδήγησε σε μεγάλες απώλειες εσόδων. Προκειμένου να διατηρηθεί η ρευστότητα του Τέγκελ και του Σένεφελντ οι μέτοχοι αναγκάστηκαν να τα στηρίξουν με 300 εκ. ευρώ. Η απόφαση των μετόχων για το κλείσιμο θα πρέπει να επικυρωθεί ακόμα από την Ανωτέρα Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας του Βερολίνου-Βρανδεμβούργου.
Η υπηρεσία θα πρέπει προηγουμένως να εξετάσει και πιθανές ενστάσεις καταστημάτων που λειτουργούν στο αεροδρόμιο Τέγκελ όπως και αεροπορικών εταιρειών. Η οριστική απόφαση αναμένεται να ληφθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Εννέα χρόνια καθυστέρηση
Με 24,2 εκ. επιβάτες το χρόνο το αεροδρόμιο Τέγκελ του Βερολίνου κατείχε το 2019 την τέταρτη θέση σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση γερμανικών αερολιμένων. Το μικρότερο Σένεφελντ διακινούσε 11,4 εκ. ταξιδιώτες.
Το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί σε μια πρώτη φάση 27 εκ. ταξιδιώτες ετησίως αυξάνοντας σταδιακά αυτή την ικανότητα στα 45 εκ. Αρχικά το BER επρόκειτο να ανοίξει στις 30 Οκτωβρίου 2011.
Λάθη στο σχεδιασμό, δεκάδες χιλιάδες ατέλειες στις τεχνικές εγκαταστάσεις, πτώχευση κατασκευαστριών εταιρειών, αλλαγές αρχιτεκτονικών και τεχνικών γραφείων, παραιτήσεις διευθυντικού προσωπικού αλλά και σκάνδαλα διαφθοράς ανέβαλαν κατ’ επανάληψη την ολοκλήρωση του αεροδρομίου και συνέβαλαν στην αύξηση του κόστους κατασκευής από 2,5 δις ευρώ στα τουλάχιστον 7 δισ. ευρώ.
Πηγή: Deutsche Welle