Τουρκικές προκλήσεις χωρίς τέλος: To Oruc Reis πλησιάζει το Καστελόριζο
H προκλητική στάση της Τουρκίας συνεχίζεται δίχως σταματημό, καθώς το Όρουτς Ρέις πλησιάζει όλο και περισσότερο πιο κοντά στο Καστελλόριζο, καθώς το ερευνητικό σκάφος κινήθηκε στα όρια της παράνομης τουρκικής navtex.
Έπλευσε πάνω από τα 12 μίλια
Οι τουρκικές προθέσεις είναι γνωστές στο επίπεδο της κλιμάκωσης της έντασης, όμως απ'όσο φαίνεται σε θρίλερ, εξελίσσεται το παιχνίδι της Τουρκίας με το Ορούτς Ρέις, που πλέει στα όρια της παράνομης τουρκικής navtex, πλησιάζοντας το Καστελόριζο. Το ερευνητικό σκάφος μάλιστα βρέθηκε να πλέει λίγο πιο πάνω από τα 12 μίλια από τη νήσο Στρογγύλη, ενώ βρισκόταν στα 14 μίλια νοτιοανατολικά του Καστελόριζου, βάζοντας εκ νέου «φωτιά» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το πλοίο παραμένει στην περιοχή και πλέει με ταχύτητα 4,4 ναυτικών κόμβων, μόλις 18 μίλια νοτιοανατολικά του ακριτικού νησιού, ενώ το συνοδεύουν τουρκικά πολεμικά όπως και τα βοηθητικά του Ataman και Cengiz Han.
Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρακολουθούν λεπτό προς λεπτό την πορεία του Oruc Reis σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με την τουρκική Navtex της προηγούμενης Κυριακής 11 Οκτωβρίου, το τουρκικό ερευνητικό πλοίο θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και σε απόσταση 6,5 μιλίων από το Καστελόριζο, διεξάγοντας ερευνητικές εργασίες στο όριο των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Σε συναγερμό βρίσκονται οι Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό έχει ενισχύσει την παρουσία του στην περιοχή. Ισχυρές μονάδες του στόλου παρακολουθούν στενά τις τουρκικές κινήσεις.
Ο Ερντογάν με αυτές τις κινήσεις θέλει να στηρίξει τα επιχειρήματά του σχετικά με το ότι τα ελληνικά νησιά δεν έχουν δικαίωμα σε θαλάσσιες ζώνες πλην της ελληνικής χωρικής θάλασσας των 6 ναυτικών μιλίων και ότι η Αθήνα δεν έχει δικαίωμα να επεκτείνει τα ελληνικά χωρικά ύδατα μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια.
Κυβερνητικοί επιτελείς μιλούν για έναν «κόκκινο Οκτώβρη» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Παρά τα σαφή συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής και τα μηνύματα που στέλνουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες, η Άγκυρα κλιμακώνει την ένταση με κάθε τρόπο, και χωρίς αφορμές, οικοδομώντας κάθε ημέρα μια ατζέντα με όλο και περισσότερες αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις έναντι της Αθήνας
Η κίνηση του Oruc Reis
Η Άγκυρα αμφισβητεί τη δικαιοδοσία για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο
Αρκετά σοβαρή θεωρείται η νέα τουρκική πρόκληση που συνιστά η νομοθέτησση της τουρκικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο μέχρι το μέσον του αρχιπελάγους, στο όριο του 25ου μεσημβρινού.
Ο υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμάλογλου έδωσε στη δημοσιότητα χάρτες που δείχνουν πώς η Άγκυρα επιχειρεί να υφαρπάξει περιοχή που ανήκει στη δικαιοδοσία της Αθήνας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο. Πρόκειται για ακόμη ένα προκλητικό βήμα αμφισβήτησης ελληνικής δικαιοδοσίας για επιχειρήσεις SAR (Search and Rescue) στο Αιγαίο από τον Ταγίπ Ερντογάν.
Ο χάρτης που ανήρτησε ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας
Ο Ερντογάν επιχειρεί να σφετεριστεί ελληνική περιοχή ευθύνης και ο πόθος για την τουρκική «γαλάζια πατρίδα»
Στο κατά πόσον τίθεται ισχυρότερη η προκειμένη πρόκληση, δηλαδή η αμφισβήτηση της ελληνικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο ομολογουμένως είναι μικρότερης έντασης από την κίνηση του Oruc Reis στο Καστελόριζο. Με τις σεισμικές εργασίες νοτίως του Καστελλόριζου, ο Ταγίπ Ερντογάν αμφισβητεί εμπράκτως ελληνικό κυριαρχικό δικαίωμα για αξιοποίηση του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου χώρου, του υπεδάφους της θάλασσας και της υφαλοκρηπίδας που η Αθήνα θεωρεί ότι στην περιοχή νοτίως του συμπλέγματος της Μεγίστης ανήκει στην Ελλάδα.
Με τον νόμο για έλεγχο του μισού Αιγαίου ανατολικά του 25ου μεσημβρινού σχετικά με την αρμοδιότητα για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, το τουρκικό καθεστώς θέλει να σφετεριστεί μια αρμοδιότητα που έχει αποδοθεί στην Ελλάδα από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και τον Διεθνή Ναυτολιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). «Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του '50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual).
Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center - JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα» επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών. Η Αθήνα δηλώνει κατηγορηματικά ότι «η τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής».
Η κίνηση του τουρκικού καθεστώτος να διεκδικήσει με νόμο αρμοδιότητες έρευνας και διάσωσης στο μισό Αιγαίο ανατολικά του 25ου μεσημβρινού, φέρνει στη μνήμη την αρχική προσπάθεια του Ταγίπ Ερντογάν να παραχαράξει το διεθνές δίκαιο. Ηταν 1η Σεπτεμβρίου του 2019 όταν ο πρόεδρος της Τουρκίας είχε φωτογραφηθεί μπροστά από έναν χάρτη της υποτιθέμενης τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας» των 462.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων που έδειχνε το Αιγαίο χωρισμένο στη μέση με την περιοχή ανατολικά του 25ου μεσημβρινού δήθεν ανήκουσα στην Άγκυρα. Και κυρίως, η προσπάθεια σφετερισμού ελληνικής δικαιοδοσίας στο μισό Αιγαίο εκθέτει όλους τους διπλωματικούς εκπροσώπους ισχυρών ξένων χωρών στην Αθήνα που τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ο Ερντογάν είχε παρουσιάσει δημοσίως και με κάθε επισημότητα τον χάρτη των τουρκικών αξιώσεων είχαν σπεύσει να καθησυχάσουν τα διαμαρτυρόμενα μέλη της ελλληνικής κυβέρνησης επιχειρηματολόγωντας ότι δεν πρέπει να πάρουν στα σοβαρά τις κινήσεις αυτές της τουρκικής πλευράς.
Έπλευσε πάνω από τα 12 μίλια
Οι τουρκικές προθέσεις είναι γνωστές στο επίπεδο της κλιμάκωσης της έντασης, όμως απ'όσο φαίνεται σε θρίλερ, εξελίσσεται το παιχνίδι της Τουρκίας με το Ορούτς Ρέις, που πλέει στα όρια της παράνομης τουρκικής navtex, πλησιάζοντας το Καστελόριζο. Το ερευνητικό σκάφος μάλιστα βρέθηκε να πλέει λίγο πιο πάνω από τα 12 μίλια από τη νήσο Στρογγύλη, ενώ βρισκόταν στα 14 μίλια νοτιοανατολικά του Καστελόριζου, βάζοντας εκ νέου «φωτιά» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Το πλοίο παραμένει στην περιοχή και πλέει με ταχύτητα 4,4 ναυτικών κόμβων, μόλις 18 μίλια νοτιοανατολικά του ακριτικού νησιού, ενώ το συνοδεύουν τουρκικά πολεμικά όπως και τα βοηθητικά του Ataman και Cengiz Han.
Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρακολουθούν λεπτό προς λεπτό την πορεία του Oruc Reis σε περιοχή ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Σύμφωνα με την τουρκική Navtex της προηγούμενης Κυριακής 11 Οκτωβρίου, το τουρκικό ερευνητικό πλοίο θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και σε απόσταση 6,5 μιλίων από το Καστελόριζο, διεξάγοντας ερευνητικές εργασίες στο όριο των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Σε συναγερμό βρίσκονται οι Ένοπλες Δυνάμεις, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό έχει ενισχύσει την παρουσία του στην περιοχή. Ισχυρές μονάδες του στόλου παρακολουθούν στενά τις τουρκικές κινήσεις.
Ο Ερντογάν με αυτές τις κινήσεις θέλει να στηρίξει τα επιχειρήματά του σχετικά με το ότι τα ελληνικά νησιά δεν έχουν δικαίωμα σε θαλάσσιες ζώνες πλην της ελληνικής χωρικής θάλασσας των 6 ναυτικών μιλίων και ότι η Αθήνα δεν έχει δικαίωμα να επεκτείνει τα ελληνικά χωρικά ύδατα μέχρι τα 12 ναυτικά μίλια.
Κυβερνητικοί επιτελείς μιλούν για έναν «κόκκινο Οκτώβρη» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Παρά τα σαφή συμπεράσματα της Συνόδου Κορυφής και τα μηνύματα που στέλνουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες, η Άγκυρα κλιμακώνει την ένταση με κάθε τρόπο, και χωρίς αφορμές, οικοδομώντας κάθε ημέρα μια ατζέντα με όλο και περισσότερες αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις έναντι της Αθήνας
Η κίνηση του Oruc Reis
Η Άγκυρα αμφισβητεί τη δικαιοδοσία για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο
Αρκετά σοβαρή θεωρείται η νέα τουρκική πρόκληση που συνιστά η νομοθέτησση της τουρκικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο μέχρι το μέσον του αρχιπελάγους, στο όριο του 25ου μεσημβρινού.
Ο υπουργός Μεταφορών Αντίλ Καραϊσμάλογλου έδωσε στη δημοσιότητα χάρτες που δείχνουν πώς η Άγκυρα επιχειρεί να υφαρπάξει περιοχή που ανήκει στη δικαιοδοσία της Αθήνας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο. Πρόκειται για ακόμη ένα προκλητικό βήμα αμφισβήτησης ελληνικής δικαιοδοσίας για επιχειρήσεις SAR (Search and Rescue) στο Αιγαίο από τον Ταγίπ Ερντογάν.
Ο χάρτης που ανήρτησε ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας
Fatih’e, Yavuz’a, Kanuni’ye selam olsun.✋#MaviVatanımızda arama ve kurtarma sorumluluk sahamızı, Doğu Akdeniz'de faaliyet gösteren milli gemilerimizin arama sahalarını kapsayacak şekilde genişlettik.
— Adil Karaismailoğlu (@akaraismailoglu) October 17, 2020
Yeni Ulusal Arama ve Kurtarma Planımız ülkemize hayırlı olsun. pic.twitter.com/EkDqxZaY1c
Ο Ερντογάν επιχειρεί να σφετεριστεί ελληνική περιοχή ευθύνης και ο πόθος για την τουρκική «γαλάζια πατρίδα»
Στο κατά πόσον τίθεται ισχυρότερη η προκειμένη πρόκληση, δηλαδή η αμφισβήτηση της ελληνικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο ομολογουμένως είναι μικρότερης έντασης από την κίνηση του Oruc Reis στο Καστελόριζο. Με τις σεισμικές εργασίες νοτίως του Καστελλόριζου, ο Ταγίπ Ερντογάν αμφισβητεί εμπράκτως ελληνικό κυριαρχικό δικαίωμα για αξιοποίηση του θαλάσσιου και υποθαλάσσιου χώρου, του υπεδάφους της θάλασσας και της υφαλοκρηπίδας που η Αθήνα θεωρεί ότι στην περιοχή νοτίως του συμπλέγματος της Μεγίστης ανήκει στην Ελλάδα.
Με τον νόμο για έλεγχο του μισού Αιγαίου ανατολικά του 25ου μεσημβρινού σχετικά με την αρμοδιότητα για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, το τουρκικό καθεστώς θέλει να σφετεριστεί μια αρμοδιότητα που έχει αποδοθεί στην Ελλάδα από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και τον Διεθνή Ναυτολιακό Οργανισμό (ΙΜΟ). «Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του '50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual).
Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center - JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα» επισημαίνεται σε ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών. Η Αθήνα δηλώνει κατηγορηματικά ότι «η τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής».
Η κίνηση του τουρκικού καθεστώτος να διεκδικήσει με νόμο αρμοδιότητες έρευνας και διάσωσης στο μισό Αιγαίο ανατολικά του 25ου μεσημβρινού, φέρνει στη μνήμη την αρχική προσπάθεια του Ταγίπ Ερντογάν να παραχαράξει το διεθνές δίκαιο. Ηταν 1η Σεπτεμβρίου του 2019 όταν ο πρόεδρος της Τουρκίας είχε φωτογραφηθεί μπροστά από έναν χάρτη της υποτιθέμενης τουρκικής «γαλάζιας πατρίδας» των 462.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων που έδειχνε το Αιγαίο χωρισμένο στη μέση με την περιοχή ανατολικά του 25ου μεσημβρινού δήθεν ανήκουσα στην Άγκυρα. Και κυρίως, η προσπάθεια σφετερισμού ελληνικής δικαιοδοσίας στο μισό Αιγαίο εκθέτει όλους τους διπλωματικούς εκπροσώπους ισχυρών ξένων χωρών στην Αθήνα που τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ο Ερντογάν είχε παρουσιάσει δημοσίως και με κάθε επισημότητα τον χάρτη των τουρκικών αξιώσεων είχαν σπεύσει να καθησυχάσουν τα διαμαρτυρόμενα μέλη της ελλληνικής κυβέρνησης επιχειρηματολόγωντας ότι δεν πρέπει να πάρουν στα σοβαρά τις κινήσεις αυτές της τουρκικής πλευράς.