Νέα επίθεση εναντίον του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου εξαπέλυσε το Πατριαρχείο Μόσχας, αυτή τη φορά μέσω του αναπληρωτή επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, πρωτοπρεσβύτερου Νικολάι Μπαλάσοφ, με προφανή στόχο να πλήξει την οικουμενικότητα του Πατριαρχείου.

Ο άτυπος υφυπουργός Εξωτερικών του Ρωσικού Πατριαρχείου μίλησε στο ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο RIA Novosti και στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο βρίσκεται σε τουρκικό έδαφος, κάνοντας αναφορές και στη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε μουσουλμανικό τέμενος το περασμένο καλοκαίρι.

«Η σιωπή του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου, ο οποίος τοποθετείται ως πνευματικός ηγέτης του ελληνικού κόσμου, με την ευκαιρία του εορτασμού της 200ης επετείου από την απελευθέρωση των Ελλήνων από την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οφείλεται στην "ανελεύθερη θέση του στην Τουρκία"» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μπαλάσοφ επαναλαμβάνοντας την «ανελεύθερη θέση του στην Τουρκία» και στην αναφορά του στη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τέμενος.

Ο αναπληρωτής επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας καταλήγει μάλιστα στο συμπέρασμα ότι «η έλλειψη ελευθερίας του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης τον αναγκάζει να αναζητήσει προστασία από επιρροές παγκόσμιες δυνάμεις, οι οποίες, από την πλευρά τους, τον χρησιμοποιούν για να εφαρμόσουν τα δικά τους γεωπολιτικά σχέδια, τα οποία προβλέπουν τον διαμελισμό του Ορθόδοξου κόσμου» παραπέμποντας στο ζήτημα της ουκρανικής αυτοκεφαλίας και της ρωσικής αντίδρασης με το Πατριαρχείο Μόσχας να διακόπτει την ευχαριστιακή κοινωνία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και στη συνέχεια με την Ελλαδική Εκκλησία.

Το δόγμα της «Τρίτης Ρώμης»


Οι παραπάνω δηλώσεις μόνο τυχαίες δεν είναι καθώς εντάσσονται στο περίφημο δόγμα της «Τρίτης Ρώμης».

Σύμφωνα με αυτό, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δεν μπορεί να έχει την πρωτοκαθεδρία καθώς σύμφωνα με τη Μόσχα, η Ρωσική Εκκλησία αποτελεί το πολυπληθέστερο ορθόδοξο ποίμνιο, το οποίο προβάλλεται κατ’ αντιπαράσταση με το αριθμητικά περιορισμένο ποίμνιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.