Πώς ο πρίγκιπας Φίλιππος έσωσε τη μοναρχία
Πώς ο πρίγκιπας Φίλιππος οδήγησε το Στέμμα στα ταραγμένα νερά των μεταπολεμικών χρόνων - Πιστός και «βράχος» στο πλευρό της Βασίλισσας
Όπως και η Νταϊάνα, ο πρίγκιπας Φίλιππος ήταν το είδος του «ξένου» που χρειαζόταν ο… εσωστρεφής βρετανικός θεσμός, σχολιάζει το «Politico».
Η πικρία του δούκα του Εδιμβούργου για την Ελλάδα -τη χώρα που τον έδιωξε- μετατράπηκε σε πραγματική αυταπάρνηση για τη χώρα που τον «καλωσόρισε». Αρχικά υπηρέτησε στο βρετανικό βασιλικό ναυτικό και μάλιστα σε μάχιμη θέση στις περιπολίες της Μεσογείου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Λίγο μετά το τέλος του πολέμου ανέλαβε να σώσει και τον… βρετανικό θρόνο, μένοντας στο πλάι της συζύγου του, της βασίλισσας Ελισάβετ.
Όπως αναφέρει το «Politico», από τις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς οι δυνάμεις του Στέμματος είχαν εξασθενίσει, επιδιώχθηκε ένας νέος σκοπός για το κατά τα άλλα άδειο… σκάφος της συνταγματικής μοναρχίας της Βρετανίας. Ο πόλεμος είχε δείξει ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως επίκεντρο της ενότητας. Οι βασιλείς θα μπορούσαν να μετατραπούν από «κυβερνήτες» σε ένα είδος εθνικής οικογένειας, και αυτό το ελκυστικό νεαρό ζευγάρι φαινόταν να ταιριάζει με το… σχέδιο.
Η βασίλισσα ήταν νέα και όμορφη. Ο Φίλιππος ήταν ένας αληθινός… Μαγεμένος Πρίγκιπας. Ακολούθησαν πέντε ευτυχισμένα χρόνια και δύο παιδιά.
Όμως το 1952, όλα ήρθαν… τούμπα στη ζωή του ζευγαριού, όταν πέθανε ο Βασιλιάς Γεώργιος και η 27χρονη Ελισάβετ ανέλαβε τον θρόνο. Με την Ελισάβετ να αφιερώνει τη ζωή της στον λαό της, η αλλαγή αυτή προκάλεσε μια υπαρξιακή κρίση στον σύζυγό της.
Η καριέρα του στο ναυτικό είχε πλέον τελειώσει και κατέληξε το… ανταλλακτικό. Ο Φίλιππος και ο θείος του Λούις προσπάθησαν να αλλάξουν το όνομα της βασιλικής οικογένειας από Οίκος του Ουίνδσορ σε Οίκος Μαουντμπάτεν. Αλλά όταν ο πρωθυπουργός Γουίνστον Τσόρτσιλ το κατάλαβε, ακολούθησε μια παρατεταμένη διαμάχη… εξυπνάδας, με τον Φίλιππο τελικά να χάνει.
Ο Φίλιππος προσπάθησε να διαμορφώσει έναν ξεχωριστό ρόλο ως… δεύτερο βιολί, πλάι στη γυναίκα που είχε έρθει να εκπροσωπήσει τη Βρετανία. Δημιούργησε το βραβείο Δούκα του Εδιμβούργου, ένα σχέδιο που αποσκοπούσε να ενθαρρύνει τους νέους να αναζητήσουν την περιπέτεια, ενώ έγινε «προστάτης» σε περισσότερες από 816 φιλανθρωπικές οργανώσεις.
Ο γάμος ήταν η πρώτη του μεγάλη παρέμβαση. Αναλαμβάνοντας τον ρόλο του διοργανωτή, μετέτρεψε τον ναό του γάμου τους σε παράσταση του νέου τύπου μοναρχίας. Ο γάμος μεταδόθηκε για πρώτη φορά από την τηλεόραση, ενώ στη λίστα των καλεσμένων δεν βρέθηκαν μόνο αριστοκράτες και μονάρχες, αλλά και εκπρόσωποι της βρετανικής κοινωνίας. Ο Φίλιππος λάτρευε την τεχνολογία, με το γραφείο του στο παλάτι να είναι το πρώτο που δέχθηκε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Είχε ιδέες για τον εκσυγχρονισμό της βασιλικής οικογένειας που σήμερα μπορούν να χαρακτηριστούν ως «βελτίωση οπτικής», αν και δεν πήγαν όλα βάσει σχεδιασμού. Ένα ντοκιμαντέρ του BBC το 1969, που υποκινήθηκε από τον Φίλιππο με στόχο να δείξει τη ζωή πίσω από τα παρασκήνια, μετατράπηκε σε μια απροσδόκητη καταστροφή: Το «Οι Ουίνδσορ» αποκάλυψε ότι οι βασιλείς αποτελούν μια αρκετά φυσιολογική, αν και πολύ πλούσια, βρετανική οικογένεια ανώτερης κλάσης, που της άρεσε το μπάρμπεκιου, το παγωτό, η τηλεόραση και οι φιλονικίες. Το μυστήριο γύρω από τη βασιλική οικογένεια δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα -και μάλιστα από δική τους τορπίλη- μια πληγή από την οποία δεν ανέκαμψε ποτέ.
Το ντοκιμαντέρ παίχτηκε μόνο μία φορά και ποτέ ξανά. Αλλά είχε ένα μη αναστρέψιμο αποτέλεσμα, και όχι μόνο την αποκάλυψη ότι οι βασιλείς είναι συνηθισμένοι. Βάζοντας τις κάμερες μέσα στο παλάτι, ο Φίλιππος άνοιξε το… παράθυρο στα αδιάκριτα μάτια των παπαράτσι.
Καθώς η δεκαετία του 1970 έδωσε τη θέση της στη δεκαετία του '80, ο Φίλιππος έκανε τα πράγματα χειρότερα ενθαρρύνοντας τον γιο του Κάρολο να παντρευτεί την πολύ νέα Νταϊάνα Σπένσερ. Ο Κάρολος και ο πατέρας του είχαν μια ταραχώδη σχέση. Ο κληρονόμος του θρόνου αγαπούσε την ποίηση και το θέατρο και ήταν ανοιχτός με τα συναισθήματά του. Ο πατέρας του προτιμούσε να πυροβολεί πράγματα και να κρατά για τον εαυτό του τα συναισθήματά του. Η ρήξη λέγεται ότι διήρκεσε χρόνια.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο δούκας του Εδιμβούργου ήταν αδιάφορος. Για το μεγαλύτερο μέρος του καταστροφικού γάμου του Καρόλου και της Νταϊάνα, ο Φίλιππος επέδειξε τεράστια καλοσύνη απέναντι στην πριγκίπισσα της Ουαλίας και της εξέφραζε την απογοήτευσή του για τη συμπεριφορά του γιου του. Όταν πέθανε, προσπάθησε να καθοδηγήσει τα εγγόνια του.
Ο Φίλιππος αποτελούσε μία σταθερά για τη ζωή των Βρετανών, «όπως το BBC και ο γκρίζος ουρανός», σχολιάζει χαρακτηριστικά το «Politico».
Μπορεί να μην ήταν ο «καπετάνιος» του πλοίου, αλλά ο Φίλιππος οδήγησε το Στέμμα στα ταραγμένα νερά των μεταπολεμικών χρόνων. Περισσότερο από αυτό, ήταν πιστός και συνεχής σύζυγος της Βασίλισσας. Ο «βράχος» της, ο μεγαλύτερος σύμβουλός της και ο πιο αξιόπιστος φίλος της.
Η πικρία του δούκα του Εδιμβούργου για την Ελλάδα -τη χώρα που τον έδιωξε- μετατράπηκε σε πραγματική αυταπάρνηση για τη χώρα που τον «καλωσόρισε». Αρχικά υπηρέτησε στο βρετανικό βασιλικό ναυτικό και μάλιστα σε μάχιμη θέση στις περιπολίες της Μεσογείου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Λίγο μετά το τέλος του πολέμου ανέλαβε να σώσει και τον… βρετανικό θρόνο, μένοντας στο πλάι της συζύγου του, της βασίλισσας Ελισάβετ.
Όπως αναφέρει το «Politico», από τις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς οι δυνάμεις του Στέμματος είχαν εξασθενίσει, επιδιώχθηκε ένας νέος σκοπός για το κατά τα άλλα άδειο… σκάφος της συνταγματικής μοναρχίας της Βρετανίας. Ο πόλεμος είχε δείξει ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως επίκεντρο της ενότητας. Οι βασιλείς θα μπορούσαν να μετατραπούν από «κυβερνήτες» σε ένα είδος εθνικής οικογένειας, και αυτό το ελκυστικό νεαρό ζευγάρι φαινόταν να ταιριάζει με το… σχέδιο.
Η βασίλισσα ήταν νέα και όμορφη. Ο Φίλιππος ήταν ένας αληθινός… Μαγεμένος Πρίγκιπας. Ακολούθησαν πέντε ευτυχισμένα χρόνια και δύο παιδιά.
Όμως το 1952, όλα ήρθαν… τούμπα στη ζωή του ζευγαριού, όταν πέθανε ο Βασιλιάς Γεώργιος και η 27χρονη Ελισάβετ ανέλαβε τον θρόνο. Με την Ελισάβετ να αφιερώνει τη ζωή της στον λαό της, η αλλαγή αυτή προκάλεσε μια υπαρξιακή κρίση στον σύζυγό της.
Η καριέρα του στο ναυτικό είχε πλέον τελειώσει και κατέληξε το… ανταλλακτικό. Ο Φίλιππος και ο θείος του Λούις προσπάθησαν να αλλάξουν το όνομα της βασιλικής οικογένειας από Οίκος του Ουίνδσορ σε Οίκος Μαουντμπάτεν. Αλλά όταν ο πρωθυπουργός Γουίνστον Τσόρτσιλ το κατάλαβε, ακολούθησε μια παρατεταμένη διαμάχη… εξυπνάδας, με τον Φίλιππο τελικά να χάνει.
Φίλιππος ο «εκσυγχρονιστής» της βασιλικής οικογένειας
Ο Φίλιππος προσπάθησε να διαμορφώσει έναν ξεχωριστό ρόλο ως… δεύτερο βιολί, πλάι στη γυναίκα που είχε έρθει να εκπροσωπήσει τη Βρετανία. Δημιούργησε το βραβείο Δούκα του Εδιμβούργου, ένα σχέδιο που αποσκοπούσε να ενθαρρύνει τους νέους να αναζητήσουν την περιπέτεια, ενώ έγινε «προστάτης» σε περισσότερες από 816 φιλανθρωπικές οργανώσεις.
Ο γάμος ήταν η πρώτη του μεγάλη παρέμβαση. Αναλαμβάνοντας τον ρόλο του διοργανωτή, μετέτρεψε τον ναό του γάμου τους σε παράσταση του νέου τύπου μοναρχίας. Ο γάμος μεταδόθηκε για πρώτη φορά από την τηλεόραση, ενώ στη λίστα των καλεσμένων δεν βρέθηκαν μόνο αριστοκράτες και μονάρχες, αλλά και εκπρόσωποι της βρετανικής κοινωνίας. Ο Φίλιππος λάτρευε την τεχνολογία, με το γραφείο του στο παλάτι να είναι το πρώτο που δέχθηκε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Είχε ιδέες για τον εκσυγχρονισμό της βασιλικής οικογένειας που σήμερα μπορούν να χαρακτηριστούν ως «βελτίωση οπτικής», αν και δεν πήγαν όλα βάσει σχεδιασμού. Ένα ντοκιμαντέρ του BBC το 1969, που υποκινήθηκε από τον Φίλιππο με στόχο να δείξει τη ζωή πίσω από τα παρασκήνια, μετατράπηκε σε μια απροσδόκητη καταστροφή: Το «Οι Ουίνδσορ» αποκάλυψε ότι οι βασιλείς αποτελούν μια αρκετά φυσιολογική, αν και πολύ πλούσια, βρετανική οικογένεια ανώτερης κλάσης, που της άρεσε το μπάρμπεκιου, το παγωτό, η τηλεόραση και οι φιλονικίες. Το μυστήριο γύρω από τη βασιλική οικογένεια δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα -και μάλιστα από δική τους τορπίλη- μια πληγή από την οποία δεν ανέκαμψε ποτέ.
Το ντοκιμαντέρ παίχτηκε μόνο μία φορά και ποτέ ξανά. Αλλά είχε ένα μη αναστρέψιμο αποτέλεσμα, και όχι μόνο την αποκάλυψη ότι οι βασιλείς είναι συνηθισμένοι. Βάζοντας τις κάμερες μέσα στο παλάτι, ο Φίλιππος άνοιξε το… παράθυρο στα αδιάκριτα μάτια των παπαράτσι.
Καθώς η δεκαετία του 1970 έδωσε τη θέση της στη δεκαετία του '80, ο Φίλιππος έκανε τα πράγματα χειρότερα ενθαρρύνοντας τον γιο του Κάρολο να παντρευτεί την πολύ νέα Νταϊάνα Σπένσερ. Ο Κάρολος και ο πατέρας του είχαν μια ταραχώδη σχέση. Ο κληρονόμος του θρόνου αγαπούσε την ποίηση και το θέατρο και ήταν ανοιχτός με τα συναισθήματά του. Ο πατέρας του προτιμούσε να πυροβολεί πράγματα και να κρατά για τον εαυτό του τα συναισθήματά του. Η ρήξη λέγεται ότι διήρκεσε χρόνια.
Αυτό δεν σημαίνει ότι ο δούκας του Εδιμβούργου ήταν αδιάφορος. Για το μεγαλύτερο μέρος του καταστροφικού γάμου του Καρόλου και της Νταϊάνα, ο Φίλιππος επέδειξε τεράστια καλοσύνη απέναντι στην πριγκίπισσα της Ουαλίας και της εξέφραζε την απογοήτευσή του για τη συμπεριφορά του γιου του. Όταν πέθανε, προσπάθησε να καθοδηγήσει τα εγγόνια του.
Ο Φίλιππος αποτελούσε μία σταθερά για τη ζωή των Βρετανών, «όπως το BBC και ο γκρίζος ουρανός», σχολιάζει χαρακτηριστικά το «Politico».
Μπορεί να μην ήταν ο «καπετάνιος» του πλοίου, αλλά ο Φίλιππος οδήγησε το Στέμμα στα ταραγμένα νερά των μεταπολεμικών χρόνων. Περισσότερο από αυτό, ήταν πιστός και συνεχής σύζυγος της Βασίλισσας. Ο «βράχος» της, ο μεγαλύτερος σύμβουλός της και ο πιο αξιόπιστος φίλος της.