ΗΠΑ: Το αβέβαιο μέλλον για τα σινεμά πέρα από τη… λάμψη των Όσκαρ
Οι ηγέτες της βιομηχανίας είναι αισιόδοξοι, όμως οι προκλήσεις καραδοκούν
Λίγες μέρες έμειναν πριν από την 93η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ, την Κυριακή, αρκετές εβδομάδες αργότερα από ό,τι συνηθίζεται, λόγω της πανδημίας, με τους αστέρες του κινηματογράφου να αναμένεται και πάλι να λάμψουν μπροστά τα μάτια των θαυμαστών τους.
Ωστόσο, πίσω από αυτή τη λάμψη κρύβεται μια πικρή πραγματικότητα: η πανδημία οδηγεί σε κλείσιμο τους κινηματογράφους.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Reuters», ο Maryo Mogannam, πήγε για πρώτη φορά στον ιστορικό κινηματογράφο «Empire» του Σαν Φρανσίσκο όταν ήταν 14 ετών, για να παρακολουθήσει την ταινία «Ένα τρελό... τρελό θηριοτροφείο». Στον ιστορικό αυτόν… οίκο της τέχνης παρακολούθησε τις περισσότερες ταινίες του Τζέιμς Μποντ και πήγε με τη γυναίκα του εκεί σε μερικά από τα πρώτα τους ραντεβού.
Το σινεμά, που πρόβαλλε ταινίες από την εποχή του βωβού κινηματογράφου, ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι κλείνει οριστικά λόγω του αντίκτυπου του κοροναϊού. Η πινακίδα από έξω είναι τώρα λευκή, ενώ χαρτόνια καλύπτουν το παράθυρο του ταμείου.
«Είναι σαν να χάνεις έναν φίλο», δήλωσε ο Mogannam, τώρα 57 ετών, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης ενός καταστήματος κοντά στο σινεμά, το οποίο είχε μετονομαστεί παλαιότερα σε CineArts at the Empire.
Καθώς οι εμβολιασμένοι Αμερικανοί αρχίσουν να βγαίνουν από τα σπίτια τους, μπορεί επίσης να ανακαλύψουν ότι το σινεμά της γειτονιάς του δεν βρίσκεται πια εκεί.
Μια αλυσίδα οκτώ κινηματογράφων στη Νέα Αγγλία είπε ότι δεν θα ανοίξει ξανά. Η ίδια μοίρα έπληξε έναν καλλιτεχνικό οίκο στο Χιούστον που αγαπήθηκε από τον σκηνοθέτη Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ και, σε μια έκπληξη για το Χόλιγουντ, περισσότερες από 300 αίθουσες που διαχειρίζονται τα Pacific Theatres με έδρα το Λος Άντζελες. Αυτό περιλαμβάνει και τον κινηματογράφο Cinerama Dome, ένα ορόσημο του Χόλιγουντ που φιλοξένησε πολλές πρεμιέρες ταινιών.
Μετά από έναν χρόνο κλεισίματος, τα σινεμά αντιμετωπίζουν αναβαλλόμενα ενοίκια, καθώς και την στροφή των εταιρειών πολυμέσων στην προσέλκυση πελατών σε υπηρεσίες streaming. Έως και το ένα τέταρτο των περίπου 40.000 κινηματογράφων στις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσε να εξαφανιστεί τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο αναλυτής της Wedbush Securities, Michael Pachter.
Η Εθνική Ένωση Ιδιοκτητών Κινηματογράφων απορρίπτει αυτήν την εκτίμηση, δήλωσε ο εκπρόσωπός της, Patrick Corcoran, σημειώνοντας ότι παρόμοιες προειδοποιήσεις που συνόδευαν την έλευση της τηλεόρασης και τη μετάβαση στις ψηφιακές οθόνες, δεν επαληθεύτηκαν ποτέ.
Οι κινηματογραφιστές του Χόλιγουντ θέλουν να ανθίσουν οι κινηματογράφοι
«Είναι το μόνο μέρος όπου κυριαρχεί η τέχνη», δήλωσε ο σκηνοθέτης του «Avatar» Τζέιμς Κάμερον. «Όταν βλέπεις κάτι σε streaming, τα άλλα άτομα που βρίσκονται μαζί σου στον ίδιο χώρο είναι ευπρόσδεκτα να παρεμβάλουν, να πατήσουν παύση για να πάνε τουαλέτα, να στείλουν μηνύματα».
Στα σινεμά, «κάνουμε στην κυριολεξία ένα σύμφωνο με τους εαυτούς μας για να πάμε και να περάσουμε δύο έως τρεις ώρες σε μια εστιασμένη απόλαυση της τέχνης», πρόσθεσε ο σκηνοθέτης.
«Το να έχεις 300 άτομα να γελούν και να κλαίνε ταυτόχρονα, ξένοι, και όχι μόνο μια οικογένεια στο σπίτι, αυτό είναι πολύ δυνατό πράγμα», δήλωσε η Κλοέ Ζάο, υποψήφια για Όσκαρ σκηνοθεσίας για την υποψήφια για καλύτερη ταινία «Nomadland».
Στα Όσκαρ της Κυριακής, η κινηματογραφική βιομηχανία «θα επισημάνει γιατί έχει σημασία ο κινηματογράφος», δήλωσε η παραγωγός Στέισι Σερ. Αναγνωρίζοντας τη δυσκολία της πανδημίας, «πρέπει επίσης να αγωνιστούμε για τον κινηματογράφο και την αγάπη μας για αυτόν», είπε.
Περίπου το 58% των σινεμά έχουν ανοίξει ξανά στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, με τους περισσότερους, όμως, να υποχρεώνονται σε μέγιστη χωρητικότητα στο 50% ή λιγότερο.
Οι ηγέτες της βιομηχανίας είναι αισιόδοξοι, προβλέποντας μια σημαντική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών και την απελευθέρωση νέων blockbusters από τα στούντιο. Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν μάλιστα ότι οι πωλήσεις εισιτηρίων θα σημειώσουν ρεκόρ το 2022.
Όμως οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις καραδοκούν, ιδίως για τους μικρότερους κινηματογράφους. Τα σινεμά διαπραγματεύονται με τους ιδιοκτήτες για τα ενοίκια, ενώ ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα στήριξης καθυστέρησε λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης φέρνουν πιο γρήγορα τις ταινίες στα σπίτια μας. Τα στελέχη λένε ότι το streaming είναι πλέον η προτεραιότητά τους, ρίχνοντας δισεκατομμύρια, καθώς προσπαθούν να ανταγωνιστούν τη Netflix.
Ωστόσο, πίσω από αυτή τη λάμψη κρύβεται μια πικρή πραγματικότητα: η πανδημία οδηγεί σε κλείσιμο τους κινηματογράφους.
Όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Reuters», ο Maryo Mogannam, πήγε για πρώτη φορά στον ιστορικό κινηματογράφο «Empire» του Σαν Φρανσίσκο όταν ήταν 14 ετών, για να παρακολουθήσει την ταινία «Ένα τρελό... τρελό θηριοτροφείο». Στον ιστορικό αυτόν… οίκο της τέχνης παρακολούθησε τις περισσότερες ταινίες του Τζέιμς Μποντ και πήγε με τη γυναίκα του εκεί σε μερικά από τα πρώτα τους ραντεβού.
Το σινεμά, που πρόβαλλε ταινίες από την εποχή του βωβού κινηματογράφου, ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι κλείνει οριστικά λόγω του αντίκτυπου του κοροναϊού. Η πινακίδα από έξω είναι τώρα λευκή, ενώ χαρτόνια καλύπτουν το παράθυρο του ταμείου.
«Είναι σαν να χάνεις έναν φίλο», δήλωσε ο Mogannam, τώρα 57 ετών, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης ενός καταστήματος κοντά στο σινεμά, το οποίο είχε μετονομαστεί παλαιότερα σε CineArts at the Empire.
Καθώς οι εμβολιασμένοι Αμερικανοί αρχίσουν να βγαίνουν από τα σπίτια τους, μπορεί επίσης να ανακαλύψουν ότι το σινεμά της γειτονιάς του δεν βρίσκεται πια εκεί.
Μια αλυσίδα οκτώ κινηματογράφων στη Νέα Αγγλία είπε ότι δεν θα ανοίξει ξανά. Η ίδια μοίρα έπληξε έναν καλλιτεχνικό οίκο στο Χιούστον που αγαπήθηκε από τον σκηνοθέτη Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ και, σε μια έκπληξη για το Χόλιγουντ, περισσότερες από 300 αίθουσες που διαχειρίζονται τα Pacific Theatres με έδρα το Λος Άντζελες. Αυτό περιλαμβάνει και τον κινηματογράφο Cinerama Dome, ένα ορόσημο του Χόλιγουντ που φιλοξένησε πολλές πρεμιέρες ταινιών.
Μετά από έναν χρόνο κλεισίματος, τα σινεμά αντιμετωπίζουν αναβαλλόμενα ενοίκια, καθώς και την στροφή των εταιρειών πολυμέσων στην προσέλκυση πελατών σε υπηρεσίες streaming. Έως και το ένα τέταρτο των περίπου 40.000 κινηματογράφων στις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσε να εξαφανιστεί τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο αναλυτής της Wedbush Securities, Michael Pachter.
Η Εθνική Ένωση Ιδιοκτητών Κινηματογράφων απορρίπτει αυτήν την εκτίμηση, δήλωσε ο εκπρόσωπός της, Patrick Corcoran, σημειώνοντας ότι παρόμοιες προειδοποιήσεις που συνόδευαν την έλευση της τηλεόρασης και τη μετάβαση στις ψηφιακές οθόνες, δεν επαληθεύτηκαν ποτέ.
Οι κινηματογραφιστές του Χόλιγουντ θέλουν να ανθίσουν οι κινηματογράφοι
«Είναι το μόνο μέρος όπου κυριαρχεί η τέχνη», δήλωσε ο σκηνοθέτης του «Avatar» Τζέιμς Κάμερον. «Όταν βλέπεις κάτι σε streaming, τα άλλα άτομα που βρίσκονται μαζί σου στον ίδιο χώρο είναι ευπρόσδεκτα να παρεμβάλουν, να πατήσουν παύση για να πάνε τουαλέτα, να στείλουν μηνύματα».
Στα σινεμά, «κάνουμε στην κυριολεξία ένα σύμφωνο με τους εαυτούς μας για να πάμε και να περάσουμε δύο έως τρεις ώρες σε μια εστιασμένη απόλαυση της τέχνης», πρόσθεσε ο σκηνοθέτης.
«Το να έχεις 300 άτομα να γελούν και να κλαίνε ταυτόχρονα, ξένοι, και όχι μόνο μια οικογένεια στο σπίτι, αυτό είναι πολύ δυνατό πράγμα», δήλωσε η Κλοέ Ζάο, υποψήφια για Όσκαρ σκηνοθεσίας για την υποψήφια για καλύτερη ταινία «Nomadland».
Στα Όσκαρ της Κυριακής, η κινηματογραφική βιομηχανία «θα επισημάνει γιατί έχει σημασία ο κινηματογράφος», δήλωσε η παραγωγός Στέισι Σερ. Αναγνωρίζοντας τη δυσκολία της πανδημίας, «πρέπει επίσης να αγωνιστούμε για τον κινηματογράφο και την αγάπη μας για αυτόν», είπε.
Περίπου το 58% των σινεμά έχουν ανοίξει ξανά στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, με τους περισσότερους, όμως, να υποχρεώνονται σε μέγιστη χωρητικότητα στο 50% ή λιγότερο.
Οι ηγέτες της βιομηχανίας είναι αισιόδοξοι, προβλέποντας μια σημαντική ανάκαμψη μετά τη χαλάρωση των περιορισμών και την απελευθέρωση νέων blockbusters από τα στούντιο. Ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν μάλιστα ότι οι πωλήσεις εισιτηρίων θα σημειώσουν ρεκόρ το 2022.
Όμως οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προκλήσεις καραδοκούν, ιδίως για τους μικρότερους κινηματογράφους. Τα σινεμά διαπραγματεύονται με τους ιδιοκτήτες για τα ενοίκια, ενώ ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα στήριξης καθυστέρησε λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης φέρνουν πιο γρήγορα τις ταινίες στα σπίτια μας. Τα στελέχη λένε ότι το streaming είναι πλέον η προτεραιότητά τους, ρίχνοντας δισεκατομμύρια, καθώς προσπαθούν να ανταγωνιστούν τη Netflix.