ΕΕ - ΗΠΑ: Ίσως να απέχει ακόμη πολύ ένα πραγματικό τέλος στη «μάχη» για Airbus - Boeing
Η συμφωνία της Τρίτης αφορά περισσότερο μια αυτοσυντήρηση παρά το τέλος μιας εμπορικής διαμάχης
Μετά από 17 χρόνια, εκατομμύρια δολάρια σε νομικές αμοιβές και πολλή έχθρα μεταξύ της Boeing και της Airbus, η μακροβιότερη εμπορική διαμάχη στον κόσμο έφτασε επιτέλους στο τέλος της.
Τουλάχιστον με αυτό τον τρόπο ανακοίνωσαν χθες η ΕΕ και οι ΗΠΑ τη συμφωνία για αναστολή των δασμών στη «μάχη» για τις επιδοτήσεις προς τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο.
Όμως, όπως σχολιάζουν οι «Financial Times», πίσω από τις θριαμβευτικές δηλώσεις για τη μετάβαση από «τις δικαστικές διαφορές στη συνεργασία», η αλήθεια είναι ότι τίποτα δεν έχει ακόμη συναφθεί που θα θέσει ένα μόνιμο τέλος στη διαμάχη.
Οι δύο πλευρές αποφάσισαν απλώς να παραμερίσουν τους δασμούς, αφήνοντας προς το παρόν ανεπίλυτες τις «ρίζες» των διαφωνιών τους και προσφέροντας στους εαυτούς τους προθεσμία πέντε ετών για να βρουν ένα αμοιβαία αποδεκτό πλαίσιο για την υποστήριξη των αεροδιαστημικών τους κλάδων.
Η συμφωνία, όπως ανακοινώθηκε στον κόσμο την Τρίτη, δεν δεσμεύει την ΕΕ να κάνει τίποτα τέτοιο. Απλώς δηλώνει ότι «οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν να ασχολούνται με την αντιμετώπιση εκκρεμών μέτρων στήριξης».
Για τις ΗΠΑ, αυτό σημαίνει τον τερματισμό του ευρωπαϊκού συστήματος παροχής δανείων για την ανάπτυξη νέων αεροσκαφών, επιστρεπτέων όταν το αεροσκάφος κερδίσει ένα ορισμένο επίπεδο παραγγελιών εξαγωγής. Το σύστημα κρίθηκε νόμιμο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, αρκεί το δάνειο να πραγματοποιείται με τιμές αγοράς - κάτι που δεν συνέβαινε πάντοτε.
Και για την Ευρώπη, το ζήτημα είναι η υποστήριξη που παρέχεται στην Boeing μέσω κρατικών φορολογικών ελαφρύνσεων και έρευνας χρηματοδοτούμενης από το τμήμα της άμυνας, η οποία ωφελεί το τμήμα εμπορικών αεροσκαφών.
Αλλά το σαββατοκύριακο οι διαπραγματευτές φαίνεται να επέλεξαν μια νέα προσέγγιση. Επέλεξαν να διερευνήσουν τρόπους βελτίωσης του διαλόγου μεταξύ των δύο πλευρών με την ελπίδα μιας μελλοντικής συμφωνίας. Αυτό περιλαμβάνει τακτικές επαφές μεταξύ των υπουργών Εμπορίου ΕΕ και ΗΠΑ σε μια κοινή ομάδα εργασίας και διαφάνεια στη χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης.
Η σκληρή δουλειά τώρα ξεκινά. Η εύρεση ενός πλαισίου που να ταιριάζει και στις δύο πλευρές δεν θα είναι εύκολη. Όμως όλοι αναγνωρίζουν ότι ο χρόνος εξαντλείται για το πολυετές εμπορικό δυοπώλιο που απολαμβάνουν οι πρωταθλητές της αεροδιαστημικής. Αργότερα φέτος, το κινεζικό C919 - «ανταγωνιστής» του Boeing 737 και του Airbus A320 - αναμένεται να τεθεί σε εμπορική υπηρεσία.
Συνολικά, τα μέτρα που συμφωνήθηκαν αυτήν την εβδομάδα θα μπορούσαν να ανοίξουν τον δρόμο για ένα πιο δίκαιο ανταγωνιστικό τοπίο. Αλλά, επίσης για πάντα, έθαψαν την ιδέα ότι η πολιτική αεροδιαστημική υπήρξε ποτέ μια πραγματικά εμπορική επιχείρηση. Στις δηλώσεις τους την Τρίτη, οι δύο πλευρές δεν αμφισβήτησαν τη νομιμότητα της κυβερνητικής υποστήριξης για τις αεροδιαστημικές εταιρείες τους. Αντ’ αυτού, εστίασαν στο πώς να καθορίσουν την υποστήριξη που μπορεί να δοθεί και με ποιους όρους.
Τουλάχιστον με αυτό τον τρόπο ανακοίνωσαν χθες η ΕΕ και οι ΗΠΑ τη συμφωνία για αναστολή των δασμών στη «μάχη» για τις επιδοτήσεις προς τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο.
Όμως, όπως σχολιάζουν οι «Financial Times», πίσω από τις θριαμβευτικές δηλώσεις για τη μετάβαση από «τις δικαστικές διαφορές στη συνεργασία», η αλήθεια είναι ότι τίποτα δεν έχει ακόμη συναφθεί που θα θέσει ένα μόνιμο τέλος στη διαμάχη.
Οι δύο πλευρές αποφάσισαν απλώς να παραμερίσουν τους δασμούς, αφήνοντας προς το παρόν ανεπίλυτες τις «ρίζες» των διαφωνιών τους και προσφέροντας στους εαυτούς τους προθεσμία πέντε ετών για να βρουν ένα αμοιβαία αποδεκτό πλαίσιο για την υποστήριξη των αεροδιαστημικών τους κλάδων.
Εξακολουθεί να σιγοβράζει η έχθρα
Μην αμφιβάλλετε ότι η έχθρα εξακολουθεί να σιγοβράζει. Το σχόλιο της Boeing ότι η ΕΕ δεσμεύτηκε τώρα να διαχειριστεί τη στήριξη για την ανάπτυξη αεροσκαφών, λέει πολλά.Η συμφωνία, όπως ανακοινώθηκε στον κόσμο την Τρίτη, δεν δεσμεύει την ΕΕ να κάνει τίποτα τέτοιο. Απλώς δηλώνει ότι «οι δύο πλευρές θα συνεχίσουν να ασχολούνται με την αντιμετώπιση εκκρεμών μέτρων στήριξης».
Για τις ΗΠΑ, αυτό σημαίνει τον τερματισμό του ευρωπαϊκού συστήματος παροχής δανείων για την ανάπτυξη νέων αεροσκαφών, επιστρεπτέων όταν το αεροσκάφος κερδίσει ένα ορισμένο επίπεδο παραγγελιών εξαγωγής. Το σύστημα κρίθηκε νόμιμο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, αρκεί το δάνειο να πραγματοποιείται με τιμές αγοράς - κάτι που δεν συνέβαινε πάντοτε.
Και για την Ευρώπη, το ζήτημα είναι η υποστήριξη που παρέχεται στην Boeing μέσω κρατικών φορολογικών ελαφρύνσεων και έρευνας χρηματοδοτούμενης από το τμήμα της άμυνας, η οποία ωφελεί το τμήμα εμπορικών αεροσκαφών.
Δύσκολη η δουλειά που έρχεται
Άνθρωποι κοντά και στις δύο πλευρές δήλωσαν ότι μέχρι την Παρασκευή, μια συμφωνία για τη σύνοδο κορυφής ΗΠΑ - ΕΕ φαινόταν απίθανη.Αλλά το σαββατοκύριακο οι διαπραγματευτές φαίνεται να επέλεξαν μια νέα προσέγγιση. Επέλεξαν να διερευνήσουν τρόπους βελτίωσης του διαλόγου μεταξύ των δύο πλευρών με την ελπίδα μιας μελλοντικής συμφωνίας. Αυτό περιλαμβάνει τακτικές επαφές μεταξύ των υπουργών Εμπορίου ΕΕ και ΗΠΑ σε μια κοινή ομάδα εργασίας και διαφάνεια στη χρηματοδότηση έρευνας και ανάπτυξης.
Η σκληρή δουλειά τώρα ξεκινά. Η εύρεση ενός πλαισίου που να ταιριάζει και στις δύο πλευρές δεν θα είναι εύκολη. Όμως όλοι αναγνωρίζουν ότι ο χρόνος εξαντλείται για το πολυετές εμπορικό δυοπώλιο που απολαμβάνουν οι πρωταθλητές της αεροδιαστημικής. Αργότερα φέτος, το κινεζικό C919 - «ανταγωνιστής» του Boeing 737 και του Airbus A320 - αναμένεται να τεθεί σε εμπορική υπηρεσία.
Συνολικά, τα μέτρα που συμφωνήθηκαν αυτήν την εβδομάδα θα μπορούσαν να ανοίξουν τον δρόμο για ένα πιο δίκαιο ανταγωνιστικό τοπίο. Αλλά, επίσης για πάντα, έθαψαν την ιδέα ότι η πολιτική αεροδιαστημική υπήρξε ποτέ μια πραγματικά εμπορική επιχείρηση. Στις δηλώσεις τους την Τρίτη, οι δύο πλευρές δεν αμφισβήτησαν τη νομιμότητα της κυβερνητικής υποστήριξης για τις αεροδιαστημικές εταιρείες τους. Αντ’ αυτού, εστίασαν στο πώς να καθορίσουν την υποστήριξη που μπορεί να δοθεί και με ποιους όρους.