«Ψαλίδι» από ΕΕ στην προβολή βρετανικών τηλεοπτικών σειρών και ταινιών λόγω Brexit
Θεωρούνται απειλή για την πολιτιστική πολυμορφία της Ευρώπης
Εναντίον της «δυσανάλογης» ποσότητας βρετανικού τηλεοπτικού και κινηματογραφικού περιεχομένου που προβάλλεται στην Ευρώπη μετά το Brexit, ετοιμάζεται να δράσει η ΕΕ, σε ένα πλήγμα για τη βρετανική βιομηχανία ψυχαγωγίας, όπως αναφέρει δημοσίευμα της «Guardian».
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων της Ευρώπης, έχοντας ενδυναμωθεί κατά 1,4 δισ. λίρες από την πώληση διεθνών δικαιωμάτων, αλλά η κυριαρχία του χαρακτηρίζεται ως απειλή για την «πολιτιστική πολυμορφία» της Ευρώπης σε ένα εσωτερικό έγγραφο της ΕΕ που επικαλείται η «Guardian».
Το ζήτημα είναι πιθανό να ενταχθεί στη λίστα των σημείων υψηλής έντασης στις σχέσεις ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου, από τότε που η χώρα εγκατέλειψε την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση, συμπεριλαμβανομένων των διαφωνιών σχετικά με την πώληση βρετανικών λουκάνικων στη Βόρεια Ιρλανδία και την έκδοση αδειών στα αλιευτικά ύδατα.
Σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, η πλειοψηφία του χρόνου μετάδοσης πρέπει να παρέχεται σε ευρωπαϊκό περιεχόμενο στην επίγεια τηλεόραση και πρέπει να αποτελεί τουλάχιστον το 30% του αριθμού των τίτλων σε πλατφόρμες «video on demand (VOD)», όπως το Netflix και το Amazon.
Χώρες όπως η Γαλλία έχουν προχωρήσει ακόμη περισσότερο, θέτοντας ποσόστωση 60% για τα ευρωπαϊκά έργα σε VOD και απαιτώντας το 15% του κύκλου εργασιών των πλατφορμών να δαπανάται για την παραγωγή ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών και κινηματογραφικών έργων.
«Η υψηλή διαθεσιμότητα βρετανικού περιεχομένου σε υπηρεσίες VOD, καθώς και τα προνόμια που παρέχονται από τον χαρακτηρισμό “ευρωπαϊκά έργα”, μπορεί να οδηγήσει σε δυσανάλογη παρουσία περιεχομένου του Ηνωμένου Βασιλείου στην ευρωπαϊκή ποσότητα VOD και να εμποδίσει μια μεγαλύτερη ποικιλία ευρωπαϊκών έργων (συμπεριλαμβανομένων από μικρότερες χώρες ή λιγότερο ομιλούμενες γλώσσες)», αναφέρεται στο έγγραφο.
«Ως εκ τούτου, η δυσαναλογία αυτή μπορεί να επηρεάσει την εκπλήρωση των στόχων της προώθησης των ευρωπαϊκών έργων και της πολιτιστικής πολυμορφίας, τους οποίους προβλέπει η οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων».
Ο Adam Minns, εκτελεστικός διευθυντής της Commercial Broadcasters Association (COBA), δήλωσε: «Η πώληση των διεθνών δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας σε βρετανικά προγράμματα έχει αποτελέσει κρίσιμο μέρος της χρηματοδότησης παραγωγών σε ορισμένα είδη, όπως το δράμα».
Σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ, με τίτλο «Η δυσανάλογη παρουσία του βρετανικού περιεχομένου στην ευρωπαϊκή ποσόστωση VOD και οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία και την προώθηση διαφόρων ευρωπαϊκών έργων», θεωρείται απαραίτητο για το μπλοκ να επανεκτιμήσει την «παρουσία βρετανικού περιεχομένου στον απόηχο του Brexit».
«Οι ανησυχίες σχετίζονται με το πώς το Brexit θα επηρεάσει τον τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση», αναφέρει το έγγραφο. «Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι τώρα τρίτη χώρα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οπτικοακουστικό του περιεχόμενο εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ως “ευρωπαϊκό έργο”», προστίθεται.
Πηγές της ΕΕ ανέφεραν ότι η πρωτοβουλία πιθανότατα θα μπορούσε να προχωρήσει όταν η Γαλλία αναλάβει την κυλιόμενη προεδρία της Ένωσης τον Ιανουάριο, με την υποστήριξη της Ισπανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Αυστρίας, μεταξύ άλλων.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ταινιών και τηλεοπτικών προγραμμάτων της Ευρώπης, έχοντας ενδυναμωθεί κατά 1,4 δισ. λίρες από την πώληση διεθνών δικαιωμάτων, αλλά η κυριαρχία του χαρακτηρίζεται ως απειλή για την «πολιτιστική πολυμορφία» της Ευρώπης σε ένα εσωτερικό έγγραφο της ΕΕ που επικαλείται η «Guardian».
Το ζήτημα είναι πιθανό να ενταχθεί στη λίστα των σημείων υψηλής έντασης στις σχέσεις ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου, από τότε που η χώρα εγκατέλειψε την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση, συμπεριλαμβανομένων των διαφωνιών σχετικά με την πώληση βρετανικών λουκάνικων στη Βόρεια Ιρλανδία και την έκδοση αδειών στα αλιευτικά ύδατα.
Συνεχίζουν να ορίζονται ως «ευρωπαϊκά έργα»
Στόχος των Βρυξελλών αυτή τη φορά είναι το γεγονός ότι συνεχίζονται να ορίζονται ως «ευρωπαϊκά έργα» βρετανικά προγράμματα και ταινίες.Σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, η πλειοψηφία του χρόνου μετάδοσης πρέπει να παρέχεται σε ευρωπαϊκό περιεχόμενο στην επίγεια τηλεόραση και πρέπει να αποτελεί τουλάχιστον το 30% του αριθμού των τίτλων σε πλατφόρμες «video on demand (VOD)», όπως το Netflix και το Amazon.
Χώρες όπως η Γαλλία έχουν προχωρήσει ακόμη περισσότερο, θέτοντας ποσόστωση 60% για τα ευρωπαϊκά έργα σε VOD και απαιτώντας το 15% του κύκλου εργασιών των πλατφορμών να δαπανάται για την παραγωγή ευρωπαϊκών οπτικοακουστικών και κινηματογραφικών έργων.
Εμπόδιο για μια μεγαλύτερη ποικιλία ευρωπαϊκών έργων
Σύμφωνα με έγγραφο της ΕΕ, στον «απόηχο του Brexit» πιστεύεται ότι η συμπερίληψη περιεχομένου του Ηνωμένου Βασιλείου σε τέτοιες ποσοστώσεις οδήγησε σε αυτό που έχει χαρακτηριστεί ως «δυσανάλογη» ποσότητα βρετανικού προγραμματισμού στην ευρωπαϊκή τηλεόραση.«Η υψηλή διαθεσιμότητα βρετανικού περιεχομένου σε υπηρεσίες VOD, καθώς και τα προνόμια που παρέχονται από τον χαρακτηρισμό “ευρωπαϊκά έργα”, μπορεί να οδηγήσει σε δυσανάλογη παρουσία περιεχομένου του Ηνωμένου Βασιλείου στην ευρωπαϊκή ποσότητα VOD και να εμποδίσει μια μεγαλύτερη ποικιλία ευρωπαϊκών έργων (συμπεριλαμβανομένων από μικρότερες χώρες ή λιγότερο ομιλούμενες γλώσσες)», αναφέρεται στο έγγραφο.
«Ως εκ τούτου, η δυσαναλογία αυτή μπορεί να επηρεάσει την εκπλήρωση των στόχων της προώθησης των ευρωπαϊκών έργων και της πολιτιστικής πολυμορφίας, τους οποίους προβλέπει η οδηγία για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων».
Κίνδυνοι για την «πολιτιστική πολυμορφία»
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναλάβει να ξεκινήσει μια μελέτη σχετικά με τον κίνδυνο για την «πολιτιστική πολυμορφία» της ΕΕ από τον βρετανικό προγραμματισμό, κάτι που διπλωματικές πηγές αναφέρουν ότι θα ήταν το πρώτο βήμα προς τη δράση για τον περιορισμό των προνομίων που παρέχονται στο περιεχόμενο του Ηνωμένου Βασιλείου.Πλήγμα για το βρετανικό δράμα
Σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανίας, μια κίνηση να οριστεί το περιεχόμενο του Ηνωμένου Βασιλείου ως κάτι διαφορετικό από το ευρωπαϊκό, που οδηγεί σε απώλεια μεριδίου αγοράς, θα μπορούσε να πλήξει ιδιαίτερα το βρετανικό δράμα, καθώς η προπώληση διεθνών δικαιωμάτων σε εκπομπές όπως το «Downton Abbey» και το «Crown» αποτελούσε συχνά τη βάση για να καταφέρουν να προχωρήσουν οι παραγωγές.Ο Adam Minns, εκτελεστικός διευθυντής της Commercial Broadcasters Association (COBA), δήλωσε: «Η πώληση των διεθνών δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας σε βρετανικά προγράμματα έχει αποτελέσει κρίσιμο μέρος της χρηματοδότησης παραγωγών σε ορισμένα είδη, όπως το δράμα».
Σύμφωνα με το έγγραφο της ΕΕ, με τίτλο «Η δυσανάλογη παρουσία του βρετανικού περιεχομένου στην ευρωπαϊκή ποσόστωση VOD και οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία και την προώθηση διαφόρων ευρωπαϊκών έργων», θεωρείται απαραίτητο για το μπλοκ να επανεκτιμήσει την «παρουσία βρετανικού περιεχομένου στον απόηχο του Brexit».
«Οι ανησυχίες σχετίζονται με το πώς το Brexit θα επηρεάσει τον τομέα της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ευρωπαϊκή Ένωση», αναφέρει το έγγραφο. «Αν και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι τώρα τρίτη χώρα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οπτικοακουστικό του περιεχόμενο εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται ως “ευρωπαϊκό έργο”», προστίθεται.
Πηγές της ΕΕ ανέφεραν ότι η πρωτοβουλία πιθανότατα θα μπορούσε να προχωρήσει όταν η Γαλλία αναλάβει την κυλιόμενη προεδρία της Ένωσης τον Ιανουάριο, με την υποστήριξη της Ισπανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Αυστρίας, μεταξύ άλλων.