Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια προειδοποιούν για χάος με την κυκλοφορία του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού
Οι έλεγχοι πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο στη χώρα αναχώρησης και όχι κατά την άφιξη
Οργανισμοί που εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια της Ευρώπης προειδοποιούν για χάος και μεγάλες ουρές πολύωρης αναμονής, εκτός εάν οι χώρες συντονίσουν καλύτερα την κυκλοφορία του Ευρωπαϊκού Ψηφιακού Πιστοποιητικού Covid-19 και διασφαλίσουν ότι ο έλεγχος στους επιβάτες θα γίνεται πριν από την άφιξή τους στα αεροδρόμια.
Το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid-19 πρόκειται να τεθεί σε ισχύ την Πέμπτη 1η Ιουλίου, αλλά ο Διεθνής Οργανισμός Αεροδρομίων ACI και οι οργανισμοί εκπροσώπησης αεροπορικών εταιρειών A4E, IATA και ERA προειδοποίησαν με επιστολή τους προς τους εθνικούς ηγέτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για «ένα ανησυχητικό μωσαϊκό προσεγγίσεων» σε όλη την ήπειρο.
«Καθώς η επιβατική κίνηση θα αυξάνεται τις επόμενες εβδομάδες, ο κίνδυνος χάους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια είναι πραγματικός», ανέφεραν οι οργανισμοί στην κοινή επιστολή που έστειλαν σήμερα, η οποία περιήλθε σε γνώση του Reuters.
Τα ψηφιακά πιστοποιητικά έχουν σχεδιαστεί για να εμφανίζουν, μέσω κωδικών ταχείας απόκρισης (κωδικοί QR), εάν οι επιβάτες είναι πλήρως εμβολιασμένοι, έχουν ανοσία λόγω πρόσφατης ανάρρωσης από την Covid-19 ή φέρουν αρνητικό τεστ.
Έχουν σχεδιαστεί για να χρησιμοποιούνται για ταξιδιωτικές μετακινήσεις σε ολόκληρη την ΕΕ από την 1η Ιουλίου, αλλά απαιτούν επιπλέον ελέγχους και τον κατάλληλο εξοπλισμό για την ανάγνωση των κωδικών.
Στην επιστολή υπογραμμίζεται ότι ο μόνος τρόπος για την αποφυγή τεράστιων ουρών και καθυστερήσεων κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της καλοκαιρινής περιόδου είναι η εφαρμογή ενός συστήματος σύμφωνα με το οποίο τόσο το πιστοποιητικό εμβολιασμού όσο και τα έντυπα εντοπισμού επιβατών υποβάλλονται σε επεξεργασία εξ αποστάσεως, πριν φτάσει ο επιβάτης στο αεροδρόμιο.
Οι έλεγχοι πρέπει να πραγματοποιούνται μόνο στη χώρα αναχώρησης και όχι κατά την άφιξη, και οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει να διαχειρίζονται τα υγειονομικά δεδομένα και να παρέχουν εξοπλισμό για τον έλεγχο των κωδικών QR, ανέφερε η επιστολή.
«Ένα υψηλό επίπεδο κατακερματισμού και διαφοροποιήσεων στην εφαρμογή του DCC καθώς και η συνεχής επανάληψη ελέγχων εγγράφων σε πολλές χώρες είναι ανησυχητικό», ανέφερε.
Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe, Ολιβιέ Γιάνκοβετς, ένας από τους υπογράφοντες την επιστολή, δήλωσε ότι τα μέλη του ομίλου «αρχίζουν να ανησυχούν πολύ».
«Το να αντεπεξέλθουμε σε αυτή την αύξηση θα είναι μια άνευ προηγουμένου πρόκληση», είπε. Το μέγεθος των περιπτώσεων εξακρίβωσης που γίνεται ακόμα χειροκίνητα στα αεροδρόμια τον «αγχώνει πάρα πολύ», πρόσθεσε.
Ο χρόνος περιήγησης στα αεροδρόμια κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού διπλασιάστηκε σε 3 ώρες από 1-1/2 ώρες πριν από την πανδημία, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της IATA, αρμόδιος για την Ευρώπη, Ραφαέλ Σβάρτσμαν, άλλος υπογράφων.
Αν δεν υπάρξουν αλλαγές και η χωρητικότητα επιστρέψει σε επίπεδα προ-Covid, ο χρόνος αυτός θα μπορούσε θεωρητικά να αυξηθεί σε πέντε ή και οκτώ ώρες, ένα απαράδεκτο χρονικό διάστημα, είπε.
Ενόψει μιας συνάντησης ευρωπαϊκών χωρών αύριο, Τρίτη, σχετικά με το ψηφιακό πιστοποιητικό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε οδηγίες για τα κράτη-μέλη που αποτυπώνουν ορισμένες από τις ανησυχίες, σημειώνοντας ότι έχουν σχεδιαστεί δέκα διαφορετικοί συνδυασμοί ελέγχων από διάφορες χώρες.
Αυτό κινδυνεύει να οδηγήσει σε «περιττά μέτρα και ως συνέπεια ουρές και συνωστισμούς στα αεροδρόμια», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της A4E, Τόμας Ρέιναρτ, τονίζοντας πως η κατάσταση αυτή κινδυνεύει να υπονομεύσει την εμπιστοσύνη των επιβατών.