Ο ανίερος πόλεμος της Ρωσίας στην ορθόδοξη Ουκρανία τις ημέρες του Πάσχα
Η ομόδοξη Ουκρανία και η άρνηση της εκεχειρίας από τη Μόσχα
Η εβδομάδα που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα και λήγει την Κυριακή του Θωμά ονομάζεται Εβδομάδα της Διακαινησίμου. Ο 66ος Κανόνας της 6ης Οικουμενικής Συνόδου περιγράφει ακριβώς τι κάνουν οι πιστοί αυτή την εβδομάδα, η οποία έχει χαρακτήρα γιορτινό, όμοιο με εκείνο της Κυριακής του Πάσχα. Τα βυζαντινά χρόνια η Εβδομάδα της Διακαινησίμου ήταν συνδυασμένη με εορταστικό κλίμα καθώς ο αυτοκράτορας καλούσε σε γεύμα τον Πατριάρχη, τον κλήρο αλλά και τους άπορους.
Το εορταστικό κλίμα της Διακαινησίμου δεν ισχύει όμως για την ορθόδοξη Ουκρανία όπως δεν ίσχυε και η κατάνυξη της Μεγάλης Εβδομάδας, η κορύφωση της ορθόδοξης πίστης με το μήνυμα της Ανάστασης και το Άγιο Φως.
Στην πόλη Chernihiv στην Ουκρανία, η τοπική εκκλησία δεν λειτούργησε το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου για τη λειτουργία της Ανάστασης.
Η εκκλησία που διατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και στον σκληρό κομμουνισμό της Σοβιετικής Ένωσης όταν αφαιρέθηκαν οι ιερές εικόνες, δέχθηκε χτύπημα από ρωσικές βολές με αποτέλεσμα ένας από τους τρούλους να γκρεμιστεί.
Η κατάσταση αυτή από το Chernihiv αντικατοπτρίζει την γενικότερη κατάσταση στην Ουκρανία την ώρα που διανύουμε τον τρίτο μήνα από την ημέρα που εισέβαλε η Ρωσία στην Ουκρανία.
Η ορθόδοξη Ρωσία δεν σταμάτησε την επίθεση ούτε τη Μεγάλη Εβδομάδα, την ιερότερη στιγμή της ορθόδοξης πίστης, αψηφώντας το κάλεσμα για πασχαλινή εκεχειρία που είχε απευθύνει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ. Ο Αντόνιο Γκουτέρες κάλεσε για τετραήμερη εκεχειρία κατά τη διάρκεια της Ορθόδοξης Μεγάλης Εβδομάδας για να επιτραπεί η εκκένωση αμάχων και η παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας σε περιοχές της Ουκρανίας που έχουν πληγεί σοβαρά.
«Καλώ για μια ανθρωπιστική παύση της Ορθόδοξης Μεγάλης Εβδομάδας στον πόλεμο στην Ουκρανία. Προτρέπω όλα τα μέρη –και όλους τους υπερασπιστές της ειρήνης σε όλο τον κόσμο– να συμμετάσχουν στην έκκλησή μου για το Πάσχα», ανέφερε ο Γκουτέρες σε tweet αλλά η Μόσχα δεν έδωσε καμία σημασία.
Στη Ρωσία, σε πλήρη αντίθεση, Βλαντιμίρ Πούτιν και Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος κινήθηκαν σε διαφορετικό τέμπο, προσποιούμενοι ότι δεν συμβαίνει κάτι, πιστοί στη σκοπιμότητα του πολέμου και αγνοώντας το πραγματικό μήνυμα του εορτασμού της Ανάστασης.
«Σας συγχαίρω θερμά για το Πάσχα. Αυτή η μεγάλη γιορτή ενώνει τους Ορθόδοξους Χριστιανούς, όλους τους πολίτες της Ρωσίας, που γιορτάζουν την Ανάσταση του Χριστού, γύρω από υψηλά ηθικά ιδανικά και αξίες, ξυπνά στους ανθρώπους τα πιο φωτεινά συναισθήματα, πίστη στον θρίαμβο της ζωής, της καλοσύνης και της δικαιοσύνης» ανέφερε το τηλεγράφημα του Ρώσου προέδρου το οποίο απευθύνεται στον προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας συμπληρώνοντας ότι: «Είναι παρήγορο να συνειδητοποιείς, ότι υπό την ηγεσία σας η Εκκλησία έχει αναπτύξει γόνιμη συνεργασία με το κράτος συμβάλλοντας τεράστια στην προώθηση των παραδοσιακών πνευματικών, ηθικών και οικογενειακών αξιών στην κοινωνία».
Ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος μία μέρα νωρίτερα, σε λειτουργία που τέλεσε στον εξωτερικό χώρο του καθεδρικού ναού του Χριστού Σωτήρος στη Μόσχα, έκανε για ακόμα μία φορά γενικόλογες αναφορές τη στιγμή που στο παρελθόν είχε δώσει θεωρητική βάση στον πόλεμο. «Είθε ο Κύριος πρώτα απ' όλα να συμφιλιώσει τον λαό μας στην Ουκρανία, στο Ντονμπάς, όπου εξακολουθεί να χύνεται αίμα» ανέφερε, συμπληρώνοντας «Είθε ο Κύριος να γιατρεύσει τις πληγές που υπέστησαν οι άνθρωποι, οι οικογένειες που έχασαν δικούς τους, οι γονείς που έχασαν τα παιδιά τους και τα παιδιά που έχασαν τους γονείς τους».
Το εορταστικό κλίμα της Διακαινησίμου δεν ισχύει όμως για την ορθόδοξη Ουκρανία όπως δεν ίσχυε και η κατάνυξη της Μεγάλης Εβδομάδας, η κορύφωση της ορθόδοξης πίστης με το μήνυμα της Ανάστασης και το Άγιο Φως.
Στην πόλη Chernihiv στην Ουκρανία, η τοπική εκκλησία δεν λειτούργησε το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου για τη λειτουργία της Ανάστασης.
Η εκκλησία που διατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αλλά και στον σκληρό κομμουνισμό της Σοβιετικής Ένωσης όταν αφαιρέθηκαν οι ιερές εικόνες, δέχθηκε χτύπημα από ρωσικές βολές με αποτέλεσμα ένας από τους τρούλους να γκρεμιστεί.
Η κατάσταση αυτή από το Chernihiv αντικατοπτρίζει την γενικότερη κατάσταση στην Ουκρανία την ώρα που διανύουμε τον τρίτο μήνα από την ημέρα που εισέβαλε η Ρωσία στην Ουκρανία.
Η ορθόδοξη Ρωσία δεν σταμάτησε την επίθεση ούτε τη Μεγάλη Εβδομάδα, την ιερότερη στιγμή της ορθόδοξης πίστης, αψηφώντας το κάλεσμα για πασχαλινή εκεχειρία που είχε απευθύνει ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ. Ο Αντόνιο Γκουτέρες κάλεσε για τετραήμερη εκεχειρία κατά τη διάρκεια της Ορθόδοξης Μεγάλης Εβδομάδας για να επιτραπεί η εκκένωση αμάχων και η παράδοση ανθρωπιστικής βοήθειας σε περιοχές της Ουκρανίας που έχουν πληγεί σοβαρά.
«Καλώ για μια ανθρωπιστική παύση της Ορθόδοξης Μεγάλης Εβδομάδας στον πόλεμο στην Ουκρανία. Προτρέπω όλα τα μέρη –και όλους τους υπερασπιστές της ειρήνης σε όλο τον κόσμο– να συμμετάσχουν στην έκκλησή μου για το Πάσχα», ανέφερε ο Γκουτέρες σε tweet αλλά η Μόσχα δεν έδωσε καμία σημασία.
Στη Ρωσία, σε πλήρη αντίθεση, Βλαντιμίρ Πούτιν και Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος κινήθηκαν σε διαφορετικό τέμπο, προσποιούμενοι ότι δεν συμβαίνει κάτι, πιστοί στη σκοπιμότητα του πολέμου και αγνοώντας το πραγματικό μήνυμα του εορτασμού της Ανάστασης.
«Σας συγχαίρω θερμά για το Πάσχα. Αυτή η μεγάλη γιορτή ενώνει τους Ορθόδοξους Χριστιανούς, όλους τους πολίτες της Ρωσίας, που γιορτάζουν την Ανάσταση του Χριστού, γύρω από υψηλά ηθικά ιδανικά και αξίες, ξυπνά στους ανθρώπους τα πιο φωτεινά συναισθήματα, πίστη στον θρίαμβο της ζωής, της καλοσύνης και της δικαιοσύνης» ανέφερε το τηλεγράφημα του Ρώσου προέδρου το οποίο απευθύνεται στον προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας συμπληρώνοντας ότι: «Είναι παρήγορο να συνειδητοποιείς, ότι υπό την ηγεσία σας η Εκκλησία έχει αναπτύξει γόνιμη συνεργασία με το κράτος συμβάλλοντας τεράστια στην προώθηση των παραδοσιακών πνευματικών, ηθικών και οικογενειακών αξιών στην κοινωνία».
Ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος μία μέρα νωρίτερα, σε λειτουργία που τέλεσε στον εξωτερικό χώρο του καθεδρικού ναού του Χριστού Σωτήρος στη Μόσχα, έκανε για ακόμα μία φορά γενικόλογες αναφορές τη στιγμή που στο παρελθόν είχε δώσει θεωρητική βάση στον πόλεμο. «Είθε ο Κύριος πρώτα απ' όλα να συμφιλιώσει τον λαό μας στην Ουκρανία, στο Ντονμπάς, όπου εξακολουθεί να χύνεται αίμα» ανέφερε, συμπληρώνοντας «Είθε ο Κύριος να γιατρεύσει τις πληγές που υπέστησαν οι άνθρωποι, οι οικογένειες που έχασαν δικούς τους, οι γονείς που έχασαν τα παιδιά τους και τα παιδιά που έχασαν τους γονείς τους».