Έκτακτο σχέδιο για την περίπτωση που υπάρξει ολικό blackout στην τροφοδοσία πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Ρωσία είναι έτοιμη να προτείνει η Κομισιόν στους ηγέτες της Ε.Ε.

Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει σκέψεις για το πώς μπορεί να μειωθεί η κατανάλωση.

Η Κομισιόν θα παρουσιάσει τις προτάσεις της στις 18 Μαΐου, αλλά μέρος του σχεδίου της έχει ήδη δει το φως της δημοσιότητας.

Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την αναζήτηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, τον διαμοιρασμό πετρελαίου και φυσικού αερίου μεταξύ των 27 κρατών – μελών, αλλά και μέτρα «ατομικής ευθύνης», όπως περιορισμός της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και τηλεργασία τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας.

Και ενώ η Κομισιόν προσπαθεί να βρει μια λύσει στο ζήτημα της ενέργειας, το σενάριο ενός ενεργειακού blackout και μάλιστα πιο σύντομα απ’ όσο θα μπορούσε κανείς να φανταστεί, θεωρείται πιθανό.

Κάτι τέτοιο θα έχει σοκαριστικές συνέπειες για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, αλλά και για τις κοινωνίες.

Μάλιστα, την ίδια στιγμή που αναζητείται τρόπος να βρεθεί μια λύση, οι διαπραγματεύσεις για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο περιπλέκονται περισσότερο, με τις Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβακία και Βουλγαρία να διαφωνούν και την Αυστρία να είναι επιφυλακτική.


Τι θα περιλαμβάνει το σχέδιο της Κομισιόν

Σύμφωνα με την El Pais και Τα Νέα, το σχέδιο αυτό καλύπτει, θεωρητικά, το ενδεχόμενο ενός blackout στην ενέργεια και βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική αλυσίδα που έχει τεθεί σε ασφάλεια από το 2017 και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να επεκταθεί, εκτός από το φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο.

Ο στόχος είναι να διασφαλιστεί πρωτίστως η ενεργειακή επάρκεια για νοικοκυριά και ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως και επίσης για κλάδους της παραγωγής που έχουν καίρια σημασία.

Το μεγάλο στοίχημα είναι όμως, είναι το πώς θα μειωθεί η κατανάλωση τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη. Γι’ αυτό έχει ξεκινήσει μια μεγάλη εκστρατεία, ενώ χώρες ήδη λαμβάνουν μέτρα. Στην προσπάθεια αυτή αξιοποιούνται τα στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας.

Σύμφωνα με την ΙΕΑ, η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων μπορεί να μειώσει την ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου.

Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.

Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.

Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.

Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών – ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη στη Γερμανία, η κυβέρνηση του Βερολίνου αποφάσισε να μειώσει στα 9 ευρώ για το επόμενο τρίμηνο την τιμή της μηνιαίας κάρτας για τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ώστε οι πολίτες να ενθαρρυνθούν να χρησιμοποιούν αυτά αντί των αυτοκινήτων τους.

Ακόμα, στην Ιταλία, έχει τεθεί σε εφαρμογή από την κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι η «Επιχείρηση Θερμοστάτης», με την οποία ελπίζει να εξοικονομήσει 2.000 – 4.000 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Σύμφωνα με τα μέτρα που έχουν εγκριθεί για τα δημόσια κτίρια, δίνοντας ανάλογες συστάσεις και για τα ιδιωτικά, τον χειμώνα η θερμοκρασία δεν μπορεί να ρυθμίζεται πάνω από τους 19 βαθμούς Κελσίου, με μέγιστη απόκλιση δύο βαθμών. Όσο για το καλοκαίρι, δεν θα μπορεί οι θερμοστάτες να πέφτουν κάτω από τους 27 βαθμούς, με ανάλογη απόκλιση.

Ανάλογα μέτρα παίρνουν και άλλες χώρες της ΕΕ, όπως Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και Πορτογαλία.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με Τα Νέα, οι Βρυξέλλες θα επιχειρήσουν να διασφαλίσουν ότι καμία χώρα δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλης, επειδή θα έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα υπάρξει ένας μηχανισμός αναδιανομής με ευθύνη της Κομισιόν. Αρχικά, προβλέπεται να λειτουργεί σε εθελοντική βάση και εφόσον κριθεί αναγκαίο, να είναι υποχρεωτικός και να υπάρχουν και οι ανάλογες ρήτρες.