Φόβοι για ενεργειακό μπλακάουτ στην Ευρωπαϊκή Ένωση - Τη στρόφιγγα του ρωσικού φυσικού αερίου κλείνει το Κίεβο
Ο Ρώσος υπουργός εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, απάντησε ότι «η ΕΕ βασίζεται πλήρως στη γραμμή της Ουάσιγκτον και δεν έχει ανεξάρτητη
«Τι τίμημα θα πληρώσει η Ρωσία που έφερε ξανά τον πόλεμο στην Ευρώπη;», αναρωτήθηκε ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, έπειτα από την ημέρα της 9ης Μαϊου, όπου ο Πούτιν εν τέλει δεν ανακοίνωσε τη «συντέλεια του κόσμου», όπως είχε αναφέρει σε δηλώσεις του πριν την μεγάλη εορτή που προετοίμαζε.
Το αντίστροφο ερώτημα φέρεται να προβληματίζει και την ΕΕ, όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τα οικονομικά κόστη του πολέμου που είναι εμφανέστατα. Συγκεκριμένα, το έκτο πακέτο κυρώσεων που σχεδιάζεται για τη Ρωσία δεδομένου και του εμπάργκου στο ρωσικό πετρέλαιο είναι απαραίτητο σύμφωνα με τον Ζελένσκι, ενώ παράλληλα η πρόταση αυτή της Κομισιόν είναι υπό διαπραγμάτευση.
Ο Ρώσος υπουργός εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, απάντησε ότι «η ΕΕ βασίζεται πλήρως στη γραμμή της Ουάσιγκτον και δεν έχει ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική», σε συνέντευξη Τύπου μετά την επίσκεψή του στην Αλγερία. Θυμίζεται ότι ο αρχικός στόχος ήταν να τεθεί το νέο πακέτο κυρώσεων σε ισχύ από τις 9 Μαιου, όμως αυτό δεν έγινε δυνατό. Την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται η συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών, με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να χαιρετίζει την «πρόοδο» που σημειώθηκε κατά τις συνομιλίες με τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτορ Όρμπαν.
Την ίδια στιγμή και σύμφωνα με τις πληροφορίες του protothema,gr, καταλυτική εξέλιξη είναι η ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας GTSOU. «Λόγω ανωτέρας βίας θα διακόψει από σήμερα Τετάρτη, 11 Μαΐου, τη μεταφορά ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα». Πρόκειται για μία απόφαση που επιταχύνει το μοιραίο… Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι «ο σταθμός συμπίεσης Νοβοπσκόφ είναι ο πρώτος από τους σταθμούς συμπίεσης του ουκρανικού GTS στην περιοχή Λουγκάνσκ, μέσω του οποίου σχεδόν το ένα τρίτο του φυσικού αερίου (έως 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα) διοχετεύεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη».
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία πρόσθεσε ότι προς ώρας οι υπάλληλοί της δεν γίνεται «να ασκήσουν λειτουργικό και τεχνολογικό έλεγχο στο Νοβοπσκόφ CS και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές». Παράλληλα, η Gazprom ανακοίνωσε το βράδυ της Τρίτης πως δεν είναι τεχνικά εφικτό να μεταφερθεί η ροή φυσικού αερίου στην Ουκρανία σε νέο σταθμό εισόδου, με την GTSOU, διαχειρίστρια εταιρεία της μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας να κάνει αυτήν την πρόταση.
Ευρωπαϊκά δημοσιεύματα και συγκεκριμένα η ισπανική el pais, αναφέρουν ότι η Κομισιόν εξετάζει εναλλακτικές λύσεις στο ενδεχόμενο ενός ενεργειακού μπλακάουτ. Το ανησυχτικό αυτό δεδομένο έχει θορυβήσει και την Κομισιόν όπου στις 18 Μαΐου θα παρουσιάσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που θα ληφθούν το επόμενο διάστημα, μεταξύ αυτών και οι «Κυριακές χωρίς ΙΧ». Το εν λόγω σχέδιο βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017.
Έτσι στο τραπέζι βρίσκονται μέτρα όπως:
Το αντίστροφο ερώτημα φέρεται να προβληματίζει και την ΕΕ, όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τα οικονομικά κόστη του πολέμου που είναι εμφανέστατα. Συγκεκριμένα, το έκτο πακέτο κυρώσεων που σχεδιάζεται για τη Ρωσία δεδομένου και του εμπάργκου στο ρωσικό πετρέλαιο είναι απαραίτητο σύμφωνα με τον Ζελένσκι, ενώ παράλληλα η πρόταση αυτή της Κομισιόν είναι υπό διαπραγμάτευση.
Ο Ρώσος υπουργός εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, απάντησε ότι «η ΕΕ βασίζεται πλήρως στη γραμμή της Ουάσιγκτον και δεν έχει ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική», σε συνέντευξη Τύπου μετά την επίσκεψή του στην Αλγερία. Θυμίζεται ότι ο αρχικός στόχος ήταν να τεθεί το νέο πακέτο κυρώσεων σε ισχύ από τις 9 Μαιου, όμως αυτό δεν έγινε δυνατό. Την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται η συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών, με την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να χαιρετίζει την «πρόοδο» που σημειώθηκε κατά τις συνομιλίες με τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτορ Όρμπαν.
Την ίδια στιγμή και σύμφωνα με τις πληροφορίες του protothema,gr, καταλυτική εξέλιξη είναι η ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας του συστήματος μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας GTSOU. «Λόγω ανωτέρας βίας θα διακόψει από σήμερα Τετάρτη, 11 Μαΐου, τη μεταφορά ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα». Πρόκειται για μία απόφαση που επιταχύνει το μοιραίο… Η εταιρεία σημειώνει επίσης ότι «ο σταθμός συμπίεσης Νοβοπσκόφ είναι ο πρώτος από τους σταθμούς συμπίεσης του ουκρανικού GTS στην περιοχή Λουγκάνσκ, μέσω του οποίου σχεδόν το ένα τρίτο του φυσικού αερίου (έως 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα την ημέρα) διοχετεύεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη».
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία πρόσθεσε ότι προς ώρας οι υπάλληλοί της δεν γίνεται «να ασκήσουν λειτουργικό και τεχνολογικό έλεγχο στο Νοβοπσκόφ CS και σε άλλα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές». Παράλληλα, η Gazprom ανακοίνωσε το βράδυ της Τρίτης πως δεν είναι τεχνικά εφικτό να μεταφερθεί η ροή φυσικού αερίου στην Ουκρανία σε νέο σταθμό εισόδου, με την GTSOU, διαχειρίστρια εταιρεία της μεταφοράς αερίου της Ουκρανίας να κάνει αυτήν την πρόταση.
Ευρωπαϊκά δημοσιεύματα και συγκεκριμένα η ισπανική el pais, αναφέρουν ότι η Κομισιόν εξετάζει εναλλακτικές λύσεις στο ενδεχόμενο ενός ενεργειακού μπλακάουτ. Το ανησυχτικό αυτό δεδομένο έχει θορυβήσει και την Κομισιόν όπου στις 18 Μαΐου θα παρουσιάσει ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που θα ληφθούν το επόμενο διάστημα, μεταξύ αυτών και οι «Κυριακές χωρίς ΙΧ». Το εν λόγω σχέδιο βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017.
Έτσι στο τραπέζι βρίσκονται μέτρα όπως:
- Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.
- Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
- Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα, ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
- Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών-ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.