Ο φόβος πολλών για προσέγγιση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και του Πατριάρχη Θεόφιλου Γ με το Πατριαρχείο Μόσχας σε μία περίοδο που η Ρωσική Εκκλησία απομονώνεται διεθνώς αλλά και μεταξύ των ορθοδόξων δείχνει να επιβεβαιώνεται με τα περιστατικά να αυξάνονται εκθετικά το τελευταίο διάστημα.

Η Ρωσία επιχειρεί διαχρονικά να εμφανιστεί ως η προστάτιδα δύναμη της ορθοδοξίας στην Ιερουσαλήμ σε μία πόλη ιερή για όλα τα χριστιανικά δόγματα η οποία παραμένει ακόμα και σήμερα μία πόλη χωρίς αναγνωρισμένο καθεστώς. Το status quo της πόλης θα ρυθμιζόταν από το Διεθνές Δίκαιο και από την απόφαση των Ηνωμένων Εθνών για τη διχοτόμηση της Παλαιστίνης το 1947. Το σχέδιο διχοτόμησης προέβλεπε δύο κράτη, ένα Παλαιστινιακό και ένα Εβραϊκό. Παρείχε στην Ιερουσαλήμ διεθνές στάτους και ρύθμιζε και το καθεστώς των Αγίων Τόπων. Από το 1967 και τον Πόλεμο των έξι ημερών, το Ισραήλ τη θεωρεί ως την επανενωμένη πρωτεύουσα του κράτους του Ισραήλ και έκτοτε υπάρχουν συγκρούσεις τόσο στη δυτική Ιερουσαλήμ όσο και στη Δυτική Όχθη και τη λωρίδα της Γάζας.

693px-Emblema_IPPO
Το έμβλημα της ρωσικής Imperial Orthodox Palestine Society.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον πολλοί από τους ενορίτες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων είναι Ρώσοι υπήκοοι ή ακόμη και Ρώσοι πολίτες, το Πατριαρχείο Μόσχας χρησιμοποιεί τους δικούς του ιερείς για να διατηρήσει τη στενότερη δυνατή επαφή με την Ιερουσαλήμ. και απασχολεί επίσης την Imperial Orthodox Palestine Society, μια δομή που δημιουργήθηκε το 1882 και διατηρήθηκε ακόμη και στη σοβιετική εποχή.

Το τελευταίο διάστημα ωστόσο οι ρωσικές προσπάθειες προσέγγισης έχουν ενταθεί. Στις 7 Ιουνίου, ο Ρώσος Πρέσβης στο Ισραήλ Anatoly Viktorov έγινε δεκτός από τον Πατριάρχη Θεόφιλο Γ΄ και στη συνάντηση συμμετείχαν ο αρχηγός της Ρωσικής Εκκλησιαστικής Αποστολής στην Ιερουσαλήμ, Αρχιμανδρίτης Αλέξανδρος (Elisov) και ο ταμίας, ιερομόναχος Αθανάσιος (Bukin). Στην επίσημη ανακοίνωση της συνάντησης από την Υπηρεσία Τύπου της Ρωσικής Εκκλησιαστικής Αποστολής επισημάνθηκε η σημασία της διατήρησης του ιστορικά καθιερωμένου θρησκευτικού status quo στο Ισραήλ και στα ζητήματα της διασφάλισης του απαραβίαστου των ορθόδοξων θρησκευτικών χώρων στους Αγίους Τόπους, συμπεριλαμβανομένης της διαφωνίας σχετικά με ακίνητα που βρίσκονται στην Πύλη Jaffa της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ με τη ρωσική πλευρά να εκφράζει τη σθεναρή υποστήριξή της στη θέση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Λίγες ημέρες αργότερα, ο Πατιάρχης Ιεροσολύμων έδωσε το παρών σε δεξίωση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Πρεσβείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας και ήταν αφιερωμένη στην Ημέρα της Ρωσίας. Παράλληλα, ανήμερα του Αγ. Πνεύματος, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος Γ’ ιερούργησε στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος της Ρωσικής Εκκλησιαστικής Αποστολής στέλνοντας μάλιστα δώρο δύο ασημένια κηροπήγια στον Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κύριλλο.

Εκείνο που επέτεινε τον προβληματισμό ήταν οι δηλώσεις που έκανε ο Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας κ. Θεοδόσιος του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων μιλώντας σε Βρετανούς δημοσιογράφους υποστηρίζοντας τον προκαθήμενο της Ρωσικής Εκκλησίας. «Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι σε όλες τις προκλήσεις, που προέρχονται από ορισμένες δυτικές δυνάμεις και βάλλουν κατά του Μακαριωτάτου Πατριάρχη Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ.κ. Κυρίλλου» ανέφερε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας: «Δεν μπορούμε να παρακολουθούμε σιωπηλά επιθέσεις αυτού του είδους, αν τις θεωρούμε παράνομες, ανάρμοστες ενέργειες εναντίον ενός θρησκευόμενου ανθρώπου τόσο υψηλού επιπέδου, που είναι πραγματικό πνευματικό σύμβολο της σύγχρονης Ορθοδοξίας. Ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Κύριλλος δεν συμμετέχει σε καμία πολιτική σύγκρουση. Αυτός, ως άνθρωπος της ειρήνης, τάσσεται πάντα υπέρ του διαλόγου. Εμείς, ως μέρος της Ορθόδοξης Εκκλησίας, με βάση τις ηθικές και θρησκευτικές μας πεποιθήσεις, απορρίπτουμε επίσης κάθε είδους πολέμους, κάθε εκδήλωση βίας σε οποιαδήποτε περιοχή του κόσμου.».