ΕΕ: Από το 2035 τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερα
Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν να υποστηρίξουν τη μείωση των λεγόμενων ορίων των στόλων –των προδιαγραφών που ορίζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πόσο CO2 μπορούν να εκπέμπουν τα αυτοκίνητα που παράγουν κατά τη λειτουργία τους– στο μηδέν
Τα καινούργια αυτοκίνητα που πωλούνται στις 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερα από το 2035 και πέρα, αποφάσισαν χθες βράδυ οι υπουργοί Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο.
Πρέπει τώρα να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο τάσσεται υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν να υποστηρίξουν τη μείωση των λεγόμενων ορίων των στόλων –των προδιαγραφών που ορίζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πόσο CO2 μπορούν να εκπέμπουν τα αυτοκίνητα που παράγουν κατά τη λειτουργία τους– στο μηδέν από το 2035, κάτι που, θεωρητικά τουλάχιστον, σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να πωλούνται οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τη χρονιά αυτή και πέρα.
Η απαγόρευση χαρακτηρίζεται αμφιλεγόμενη. Είναι πάντως μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων-κλειδιών που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φθάσει στην κλιματική ουδετερότητα ως το 2050.
Η δυνητική απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι ακανθώδες ζήτημα ειδικά στη Γερμανία, χώρα με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπου το ένα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού –αυτό των φίλα προσκείμενων στις επιχειρήσεις Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP)– εναντιώνεται στο μέτρο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Τσίπζε έκρινε χθες Τρίτη πως η απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα ήταν «λάθος»
Ο κ. Τσίπζε προειδοποίησε εναντίον νέων εξαρτήσεων: κατ’ αυτόν, δεν είναι σαφές το πώς η Ευρώπη θα εξασφαλίσει πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες για τη συγκριτικά απότομη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση.
«Η ποικιλομορφία και η καινοτομία, όχι οι απαγορεύσεις, έκαναν πάντα τη Γερμανία ισχυρή από βιομηχανική σκοπιά», επιχειρηματολόγησε ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαβεβαιώνοντας ταυτόχρονα πως νέες τεχνολογίες θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη από τα αυτοκίνητα.
Οι υπουργοί καλούνται να συμφωνήσουν για τις λεπτομέρειες και για τα κεφάλαια που θα διαθέτει το ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, που έχει σκοπό να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια και την έλλειψη μέσων μεταφοράς στην ΕΕ.
«Η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μειώσει τους λογαριασμούς, αλλά πολλοί θα χρειαστούν υποστήριξη για να φθάσουν εκεί», συνόψισε ο ευρωπαίος επίτροπος για το Κλίμα, ο Φρανς Τίμερμανς. Κάλεσε το ταμείο να έχει επαρκή κεφάλαια που θα επιτρέψουν σε «όλα» τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας «με αξιόπιστο τρόπο».
Οι Βρυξέλλες θέλουν το κοινωνικό ταμείο να έχει διαθέσιμα 72,2 δισεκ. ευρώ για την περίοδο 2025-2032, ποσό που θεωρεί υπερβολικό η ομάδα των λεγόμενων «ολιγαρκών» χωρών (Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Φινλανδία...). Η Γερμανία αναθεώρησε την δική της πρόταση χθες στα 48 δισεκ. ευρώ. Απεναντίας κράτη της ανατολικής και της νότιας Ευρώπης βλέπουν ανεπάρκειες στον κοινωνικό μηχανισμό και τα προβλεπόμενα διαθέσιμά του.
Πρέπει τώρα να υπάρξει οριστικός συμβιβασμός στη διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο τάσσεται υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν να υποστηρίξουν τη μείωση των λεγόμενων ορίων των στόλων –των προδιαγραφών που ορίζονται στις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πόσο CO2 μπορούν να εκπέμπουν τα αυτοκίνητα που παράγουν κατά τη λειτουργία τους– στο μηδέν από το 2035, κάτι που, θεωρητικά τουλάχιστον, σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να πωλούνται οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από τη χρονιά αυτή και πέρα.
Η απαγόρευση χαρακτηρίζεται αμφιλεγόμενη. Είναι πάντως μέρος του πακέτου οδηγιών και νόμων-κλειδιών που θα πρέπει να εφαρμοστούν στην ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο διακηρυγμένος στόχος της να φθάσει στην κλιματική ουδετερότητα ως το 2050.
Η δυνητική απαγόρευση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι ακανθώδες ζήτημα ειδικά στη Γερμανία, χώρα με μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπου το ένα από τα τρία κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού –αυτό των φίλα προσκείμενων στις επιχειρήσεις Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP)– εναντιώνεται στο μέτρο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW Όλιβερ Τσίπζε έκρινε χθες Τρίτη πως η απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα ήταν «λάθος»
Ο κ. Τσίπζε προειδοποίησε εναντίον νέων εξαρτήσεων: κατ’ αυτόν, δεν είναι σαφές το πώς η Ευρώπη θα εξασφαλίσει πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες για τη συγκριτικά απότομη μετάβασή της στην ηλεκτροκίνηση.
«Η ποικιλομορφία και η καινοτομία, όχι οι απαγορεύσεις, έκαναν πάντα τη Γερμανία ισχυρή από βιομηχανική σκοπιά», επιχειρηματολόγησε ο επικεφαλής της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαβεβαιώνοντας ταυτόχρονα πως νέες τεχνολογίες θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη από τα αυτοκίνητα.
Οι υπουργοί καλούνται να συμφωνήσουν για τις λεπτομέρειες και για τα κεφάλαια που θα διαθέτει το ευρωπαϊκό κοινωνικό ταμείο για το κλίμα, που έχει σκοπό να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια και την έλλειψη μέσων μεταφοράς στην ΕΕ.
«Η μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μειώσει τους λογαριασμούς, αλλά πολλοί θα χρειαστούν υποστήριξη για να φθάσουν εκεί», συνόψισε ο ευρωπαίος επίτροπος για το Κλίμα, ο Φρανς Τίμερμανς. Κάλεσε το ταμείο να έχει επαρκή κεφάλαια που θα επιτρέψουν σε «όλα» τα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας «με αξιόπιστο τρόπο».
Οι διαπραγματεύσεις θα είναι μακρές και επίπονες
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, διαπραγματευόμαστε», ήταν ο αφορισμός του κ. Τίμερμανς, που προειδοποίησε πως «κανένας δεν θα φύγει από την αίθουσα χωρίς να πονέσει λίγο», αλλά το ζητούμενο είναι «το κοινό καλό».Οι Βρυξέλλες θέλουν το κοινωνικό ταμείο να έχει διαθέσιμα 72,2 δισεκ. ευρώ για την περίοδο 2025-2032, ποσό που θεωρεί υπερβολικό η ομάδα των λεγόμενων «ολιγαρκών» χωρών (Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Φινλανδία...). Η Γερμανία αναθεώρησε την δική της πρόταση χθες στα 48 δισεκ. ευρώ. Απεναντίας κράτη της ανατολικής και της νότιας Ευρώπης βλέπουν ανεπάρκειες στον κοινωνικό μηχανισμό και τα προβλεπόμενα διαθέσιμά του.