Γαλλία: Kαταργείται μετά από 120 χρόνια το χάρτινο εισιτήριο στο μετρό του Παρισιού - «Εξαφανίζεται ένα μέρος της ζωής μας»
Το εισιτήριο του μετρό έδωσε έμπνευση σε καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και τραγουδιστές, λειτούργησε ως σημειωματάριο για έκτακτες περιπτώσεις και κυρίως ως σελιδοδείκτης
Το μετρό του Παρισιού καταργεί τα χάρτινα εισιτήρια έπειτα από 120 χρόνια μεταφέροντας τον υπόγειο της γαλλικής πρωτεύουσας σε ένα ανέπαφο μέλλον, αλλά προκαλώντας θλίψη στους λάτρεις της Πόλης του Φωτός.
Πέρα από τη βασική του χρήση, το εισιτήριο του μετρό έδωσε έμπνευση σε καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και τραγουδιστές, λειτούργησε ως σημειωματάριο για έκτακτες περιπτώσεις και κυρίως ως σελιδοδείκτης.
«Καθώς εξαφανίζεται το εισιτήριο, εξαφανίζεται και ένα μέρος της ζωής μας», λέει ο Γκρεγκουάρ Τονά, συλλέκτης και συγγραφέας ενός βιβλίου με την ιστορία του εισιτηρίου του μετρό.
«Το εισιτήριο του μετρό είναι μέρος του πώς απεικονίζουμε το Παρίσι», σημειώνει ο ίδιος.
Η υπηρεσία διαχείρισης δημόσιων μεταφορών του Ιλ-ντε-Φρανς (δηλαδή της ευρύτερης περιοχής του Παρισιού), η IDFM, η οποία είναι υπεύθυνη και για το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό, επιθυμούσε το πακέτο των δέκα εισιτηρίων ("καρνέ") να έχει καταργηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους.
Αλλά στη συνέχεια ενέσκηψε η πανδημία του κοροναϊού και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με αυτήν μια παγκόσμια έλλειψη των απαιτούμενων μικροτσίπ για την κατασκευή των καρτών απεριορίστων διαδρομών που θα αντικαταστήσουν τα εισιτήρια, οι πωλήσεις των οποίων παραμένουν στα 550 εκατομμύρια τον χρόνο με πάνω από 50 τόνους χαρτιού να καταναλώνονται.
«Βιαζόμαστε, αλλά η κρίση με τα μικροτσίπ μας επιβράδυνε», δήλωσε στο AFP ο Λοράν Προμπ, ο γενικός διευθυντής της IDFM.
Η διαχειρίστρια εταιρεία έχει αρχίσει να μειώνει τον αριθμό των σταθμών του μετρό που εξακολουθούν να πουλούν εισιτήρια σε δεκάδα για να ωθήσει το κοινό προς τις πλαστικές κάρτες και πολλά μηχανήματα ελέγχου της εισόδου στο μετρό δεν μπορούν πλέον να «διαβάσουν» χάρτινα εισιτήρια.
«Οι πελάτες μας έχουν αρχίσει να αλλάζουν τις συνήθειές τους», λέει ο Προμπ και προσθέτει ότι η δεσμίδα των δέκα εισιτηρίων θα καταργηθεί πλήρως κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο.
Αλλά, πιθανόν μέχρι το 2024, οι ταξιδιώτες να εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν εισιτήριο μιας διαδρομής έναντι 1,90 ευρώ, ακριβότερο δηλαδή σε σχέση με το 1,49 που κοστίζει η μια διαδρομή όταν χρησιμοποιεί κάποιος κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Η IDFM προωθεί τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, περιλαμβανομένης της χρήσης smartphones στα μηχανήματα εισόδου των επιβατών με τα κινητά που διαθέτουν λειτουργικό σύστημα Android να μπορούν να χρησιμοποιηθούν εντός εβδομάδων και τα Apple το 2023.
Η μετάβαση του Παρισιού στο μέλλον γίνεται 20 χρόνια μετά την κατάργηση των νομισμάτων από τον υπόγειο της Νέας Υόρκης και πάνω από μια δεκαετία αφότου ο υπόγειος του Λονδίνου κατήργησε σχεδόν πλήρως οτιδήποτε χάρτινο. Κάποιοι, ωστόσο, χαίρονται που το Παρίσι το καθυστέρησε.
«Μου αρέσει η υφή του, η καθαρότητα του ίδιου του εισιτηρίου όταν είναι καινούργιο και το πόσο μπορείς να το καταστρέψεις και να το έχεις ακόμη στα χέρια σου», λέει η Σάρα Στέρμαν, μια Ιταλοαμερικανίδα καλλιτέχνης που ζει στο Παρίσι και χρησιμοποιεί τα εισιτήρια για τα κολάζ της.
«Θα συνεχίσω να συλλέγω εισιτήρια του μετρό μέχρι να εξαφανιστούν και όταν θα πάψουν να υπάρχουν θα είναι ακόμη πολυτιμότερα», λέει η ίδια στο AFP.
«Ιδανικό πάχος, τέλειο πλάτος, έτοιμο -- οι τρεις χρυσοί κανόνες για ένα καλό τσιγαριλίκι», λέει ο Τζέικ, ένας Ιαπωνοαμερικανός φοιτητής στο Παρίσι.
Το εισιτήριο του παρισινού μετρό έχει άλλωστε μια ξεχωριστή θέση στην ποπ κουλτούρα --όπως στον «Ελεγκτή του σταθμού του Πορτ ντε Λιλά" ("Le Poinconneur des Lilas" ), την επιτυχία του τραγουδοποιού Σερζ Γκενσμπούρ το 1959, στην ταινία του 1953 με τον Ιβ Μοντάν "Το μεροκάματο του τρόμου" ("Le salaire de la peur") και στο εξώφυλλο του βιβλίου του Ρεϊμόν Κενό "Η Ζαζί στο Μετρό», που μεταφέρθηκε από τον Λουί Μαλ στον κινηματογράφο το 1960.
«Δεν μου αρέσουν τα χάρτινα εισιτήρια, θέλω τα πάντα στο κινητό μου», λέει ο Χαβιέρ Ρομάνι, ένας τουρίστας από την περιοχή της Καταλονίας.
«Είμαι κατά των χάρτινων εισιτηρίων», σχολιάζει από την πλευρά του ο Τζεφ Νόελ από την Ιντιανάπολις των ΗΠΑ.
«Αν μπορείς να το κάνεις ηλεκτρονικά από το δωμάτιο του ξενοδοχείου σου, θα είναι πολύ ευκολότερο από το να αναζητείς μηχάνημα», εξηγεί.
Η Στεφανία Γρηγοριάδου από τη Θεσσαλονίκη εξηγεί ότι προτιμάει την online κράτηση, αλλά λέει ότι θα κρατήσει το εισιτήριο που αγόρασε για την είσοδό της στο θεματικό πάρκο της Ντίσνεϊλαντ.
«Είναι καλό να το κρατήσεις ως σουβενίρ. Μπορεί να μην ξαναέλθουμε στο Παρίσι οπότε θα έχουμε να δείξουμε κάτι στα παιδιά μας στο μέλλον».
Πέρα από τη βασική του χρήση, το εισιτήριο του μετρό έδωσε έμπνευση σε καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και τραγουδιστές, λειτούργησε ως σημειωματάριο για έκτακτες περιπτώσεις και κυρίως ως σελιδοδείκτης.
«Καθώς εξαφανίζεται το εισιτήριο, εξαφανίζεται και ένα μέρος της ζωής μας», λέει ο Γκρεγκουάρ Τονά, συλλέκτης και συγγραφέας ενός βιβλίου με την ιστορία του εισιτηρίου του μετρό.
«Το εισιτήριο του μετρό είναι μέρος του πώς απεικονίζουμε το Παρίσι», σημειώνει ο ίδιος.
Η υπηρεσία διαχείρισης δημόσιων μεταφορών του Ιλ-ντε-Φρανς (δηλαδή της ευρύτερης περιοχής του Παρισιού), η IDFM, η οποία είναι υπεύθυνη και για το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό, επιθυμούσε το πακέτο των δέκα εισιτηρίων ("καρνέ") να έχει καταργηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους.
Αλλά στη συνέχεια ενέσκηψε η πανδημία του κοροναϊού και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με αυτήν μια παγκόσμια έλλειψη των απαιτούμενων μικροτσίπ για την κατασκευή των καρτών απεριορίστων διαδρομών που θα αντικαταστήσουν τα εισιτήρια, οι πωλήσεις των οποίων παραμένουν στα 550 εκατομμύρια τον χρόνο με πάνω από 50 τόνους χαρτιού να καταναλώνονται.
«Βιαζόμαστε, αλλά η κρίση με τα μικροτσίπ μας επιβράδυνε», δήλωσε στο AFP ο Λοράν Προμπ, ο γενικός διευθυντής της IDFM.
Η διαχειρίστρια εταιρεία έχει αρχίσει να μειώνει τον αριθμό των σταθμών του μετρό που εξακολουθούν να πουλούν εισιτήρια σε δεκάδα για να ωθήσει το κοινό προς τις πλαστικές κάρτες και πολλά μηχανήματα ελέγχου της εισόδου στο μετρό δεν μπορούν πλέον να «διαβάσουν» χάρτινα εισιτήρια.
«Αλλαγή στις συνήθειες»
Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό των χάρτινων εισιτηρίων που χρησιμοποιούνται στις αστικές συγκοινωνίες έχει μειωθεί σημαντικά.«Οι πελάτες μας έχουν αρχίσει να αλλάζουν τις συνήθειές τους», λέει ο Προμπ και προσθέτει ότι η δεσμίδα των δέκα εισιτηρίων θα καταργηθεί πλήρως κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο.
Αλλά, πιθανόν μέχρι το 2024, οι ταξιδιώτες να εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν εισιτήριο μιας διαδρομής έναντι 1,90 ευρώ, ακριβότερο δηλαδή σε σχέση με το 1,49 που κοστίζει η μια διαδρομή όταν χρησιμοποιεί κάποιος κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Η IDFM προωθεί τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, περιλαμβανομένης της χρήσης smartphones στα μηχανήματα εισόδου των επιβατών με τα κινητά που διαθέτουν λειτουργικό σύστημα Android να μπορούν να χρησιμοποιηθούν εντός εβδομάδων και τα Apple το 2023.
Η μετάβαση του Παρισιού στο μέλλον γίνεται 20 χρόνια μετά την κατάργηση των νομισμάτων από τον υπόγειο της Νέας Υόρκης και πάνω από μια δεκαετία αφότου ο υπόγειος του Λονδίνου κατήργησε σχεδόν πλήρως οτιδήποτε χάρτινο. Κάποιοι, ωστόσο, χαίρονται που το Παρίσι το καθυστέρησε.
«Μου αρέσει η υφή του, η καθαρότητα του ίδιου του εισιτηρίου όταν είναι καινούργιο και το πόσο μπορείς να το καταστρέψεις και να το έχεις ακόμη στα χέρια σου», λέει η Σάρα Στέρμαν, μια Ιταλοαμερικανίδα καλλιτέχνης που ζει στο Παρίσι και χρησιμοποιεί τα εισιτήρια για τα κολάζ της.
«Θα συνεχίσω να συλλέγω εισιτήρια του μετρό μέχρι να εξαφανιστούν και όταν θα πάψουν να υπάρχουν θα είναι ακόμη πολυτιμότερα», λέει η ίδια στο AFP.
«Το ιδανικό πάχος»
Οι χρήστες κάνναβης επίσης θα απογοητευτούν όταν θα καταργηθεί το διαστάσεων 3Χ6,6 εκατοστών εισιτήριο, το οποίο είναι ιδανικό για «στρίψιμο».«Ιδανικό πάχος, τέλειο πλάτος, έτοιμο -- οι τρεις χρυσοί κανόνες για ένα καλό τσιγαριλίκι», λέει ο Τζέικ, ένας Ιαπωνοαμερικανός φοιτητής στο Παρίσι.
Το εισιτήριο του παρισινού μετρό έχει άλλωστε μια ξεχωριστή θέση στην ποπ κουλτούρα --όπως στον «Ελεγκτή του σταθμού του Πορτ ντε Λιλά" ("Le Poinconneur des Lilas" ), την επιτυχία του τραγουδοποιού Σερζ Γκενσμπούρ το 1959, στην ταινία του 1953 με τον Ιβ Μοντάν "Το μεροκάματο του τρόμου" ("Le salaire de la peur") και στο εξώφυλλο του βιβλίου του Ρεϊμόν Κενό "Η Ζαζί στο Μετρό», που μεταφέρθηκε από τον Λουί Μαλ στον κινηματογράφο το 1960.
Κάτι για να δείξουμε στα παιδιά μας
Κάποιοι τουρίστες που επισκέπτονται το Παρίσι ανυπομονούν για τη στιγμή που δεν θα χρειάζεται πλέον να χρησιμοποιούν τα σύνθετα, κατά τη γνώμη τους, μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό.«Δεν μου αρέσουν τα χάρτινα εισιτήρια, θέλω τα πάντα στο κινητό μου», λέει ο Χαβιέρ Ρομάνι, ένας τουρίστας από την περιοχή της Καταλονίας.
«Είμαι κατά των χάρτινων εισιτηρίων», σχολιάζει από την πλευρά του ο Τζεφ Νόελ από την Ιντιανάπολις των ΗΠΑ.
«Αν μπορείς να το κάνεις ηλεκτρονικά από το δωμάτιο του ξενοδοχείου σου, θα είναι πολύ ευκολότερο από το να αναζητείς μηχάνημα», εξηγεί.
Η Στεφανία Γρηγοριάδου από τη Θεσσαλονίκη εξηγεί ότι προτιμάει την online κράτηση, αλλά λέει ότι θα κρατήσει το εισιτήριο που αγόρασε για την είσοδό της στο θεματικό πάρκο της Ντίσνεϊλαντ.
«Είναι καλό να το κρατήσεις ως σουβενίρ. Μπορεί να μην ξαναέλθουμε στο Παρίσι οπότε θα έχουμε να δείξουμε κάτι στα παιδιά μας στο μέλλον».