Βενζινοκίνητα αυτοκίνητα: Θα συνεχιστεί και μετά το 2035 η πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης
Συμβιβασμός που βλάπτει το περιβάλλον, λέει η Greenpeace
Συμφωνία ανάμεσα σε Γερμανία και Κομισιόν για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης βάζει τέλος σε ένα ζήτημα που είχε προκαλέσει ανησυχίες στο εσωτερικό της Ε.Ε.
Πιο αναλυτικά, η ΕΕ στόχευε ως ο 2035 να βάλει τέλος στην πώληση ΙΧ και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, δηλαδή με ντίζελ ή βενζίνη.
Ωστόσο, η Γερμανία είχε εκφράσει τις διαφωνίες της, που επεκτάθηκαν και στο εσωτερικό της τρικομματικής κυβέρνησης (SPD, Πράσινοι, FDP).
«Νίκησε» η Γερμανία
Τελικά με συμφωνία αργά την Παρασκευή, θα συνεχιστεί και μετά το 2035 η πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι οποίοι θα καίνε μόνο συνθετικά καύσιμα τα οποία δεν θα παράγουν διοξείδιο του άνθρακα.
Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Φόλκερ Βίσινγκ, τόνισε ότι με τη συμφωνία δημιουργούνται ευκαιρίες για κλιματικά ουδέτερη και οικονομικά προσιτή κινητικότητα. Πρόσθεσε ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν σε σαφή βήματα και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα που θα οριστικοποιηθεί ως το 2024.
Η αρχική πρόταση από την ΕΕ για τον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα ζητούσε την απαγόρευση όλων των αυτοκινήτων με κινητήρες μετά το 2035. Αυτό σημαίνει ότι μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πωλούνταν έπειτα από αυτή την ημερομηνία.
Η Γερμανία είχε εξαρχής ζητήσει εξαίρεση για τους κινητήρες που θα καίνε συνθετικά καύσιμα (e-fuels) που είναι κλιματικά ουδέτερα και παράγονται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά και άνθρακα από την ατμόσφαιρα.
Οι διαφωνίες
Το ζήτημα είχε προκαλέσει διαφωνίες και στο εσωτερικό της τρικομματικής γερμανικής κυβέρνησης (SPD, Πράσινοι και FDP) υπό τον Όλαφ Σολτς. Οι μεν Πράσινοι τάσσονταν υπέρ της πλήρους απαγόρευσης των αυτοκινήτων με κινητήρες, αλλά το FDP, από όπου προέρχεται και ο Βίσινγκ ζητούσε την εξαίρεση. Υπέρ των κινητήρων είναι και το CDU.
Στην πράξη ήταν και ένα ζήτημα εθνικής τιμής: η Γερμανία δεν ήθελε να εγκαταλείψει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης που τελειοποιήθηκαν από τους μηχανικούς της, όπως ο Καρλ Μπεντς.
Το Associated Press σημειώνει ότι κατά τους επικριτές της γερμανικής θέσης, για τους επιβάτες είναι προτιμότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ότι τα συνθετικά καύσιμα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όπου δεν υπάρχουν άλλες λύσεις, όπως για παράδειγμα στην πολιτική αεροπορία.
Και η Greenpeace, από την πλευρά της, έκανε λόγο για έναν «τεμπέλικο συμβιβασμό» που υπονομεύει την προστασία του κλίματος.