Νέες τρισδιάστατες εικόνες αποκαλύπτουν τα μυστικά του Τιτανικού, έτσι όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί ποτέ.

Ειδικότερα, με τη βοήθεια της χαρτογράφησης σε μεγάλα βάθη (deep-sea mapping) δημιουργήθηκε η πρώτη ψηφιακή σάρωση όλου του ναυαγίου, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων στον Ατλαντικό.



Σύμφωνα με τους μελετητές, με το νέο τρισδιάστατο μοντέλο του Τιτανικού θα μπορέσουν να αποκρυπτογραφήσουν τι ακριβώς συνέβη στο υπερωκεάνιο τη νύχτα της 14ης Απριλίου 1912.

«Υπάρχουν ακόμη ερωτήματα, βασικά ερωτήματα, που πρέπει να απαντηθούν σχετικά με το πλοίο. Το μοντέλο αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για να κάνουμε μια έρευνα στην ιστορία του Τιτανικού η οποία θα βασίζεται σε στοιχεία και όχι σε εικασίες», δήλωσε στο BBC ο αναλυτής Παρκς Στίβενσον. Από τότε που το ναυάγιο αποκαλύφθηκε το 1985, έχουν γίνει πολλές υποθαλάσσιες έρευνες. Παρά ταύτα, το κουφάρι του πλοίου είναι τόσο μεγάλο που δεν μπορεί να αποτυπωθεί ολόκληρο από το «μάτι» της κάμερας μέσα στο σκοτάδι του βυθού.



Χαρτογράφηση με υποβρύχια drones


Σύμφωνα με τις νέες εικόνες που έχουν έρθει στη δημοσιότητα, αποκαλύπτεται  μια ολοκληρωμένη εικόνα του Τιτανικού. Το πλοίο έχει σπάσει σε δύο μέρη, με την πλώρη και την πρύμνη να χωρίζονται από περίπου 800 μέτρα (2.600 πόδια). Γύρω υπάρχουν παντού συντρίμμια.

Η σάρωση πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2022 από τη Magellan Ltd, μια εταιρεία χαρτογράφησης σε βαθιά θάλασσα, και την Atlantic Productions, η οποία γυρίζει ένα ντοκιμαντέρ για το όλο project. Drones που ελέγχονταν εξ αποστάσεως αξιοποιήθηκαν για τη χαρτογράφηση, τα οποία πέρασαν περισσότερες από 200 ώρες κάτω από την επιφάνεια του νερού και τράβηξαν πάνω από 700.000 εικόνες από κάθε γωνία, δημιουργώντας μια ακριβή τρισδιάστατη αναπαράσταση.




Ο Γκέρχαρτ Σάιφερτ της Magellan, ο οποίος ηγήθηκε του σχεδιασμού της αποστολής, δήλωσε ότι ήταν το μεγαλύτερο έργο υποβρύχιας σάρωσης που είχε αναλάβει ποτέ. «Το βάθος του ναυαγίου, σχεδόν 4.000 μέτρα, αποτελεί μια πρόκληση, ενώ υπάρχουν και ρεύματα στην περιοχή. Επίσης, δεν μας επιτρέπεται να αγγίξουμε τίποτα για να μην προκαλέσουμε ζημιά», εξήγησε. «Η άλλη πρόκληση είναι ότι πρέπει να χαρτογραφήσεις κάθε τετραγωνικό εκατοστό - ακόμη και τα αδιάφορα μέρη, όπως η άμμος όπου βρίσκονται τα συντρίμμια γύρω από το ναυάγιο».

Οι λεπτομέρειες του ναυαγίου


Η σάρωση δείχνει τόσο την κλίμακα του πλοίου όσο και κάποιες μικρολεπτομέρειες, όπως ο σειριακός αριθμός σε μία από τις προπέλες. Η πλώρη, η οποία τώρα καλύπτεται από σταλακτίτες σκουριάς, εξακολουθεί να είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ακόμη και 100 χρόνια μετά το ναυάγιο του πλοίου. Από πάνω βρίσκεται το κατάστρωμα, όπου μια τρύπα που χάσκει, δίνει μια ματιά στο κενό όπου κάποτε βρισκόταν η μεγάλη σκάλα.




Η πρύμνη, όμως, είναι ένα πραγματικό χάος από μέταλλο. Αυτό το τμήμα του πλοίου κατέρρευσε, καθώς βυθίστηκε κατακόρυφα στον πυθμένα της θάλασσας.

Στο περιβάλλον πεδίο συντριμμιών, αντικείμενα είναι διάσπαρτα, μεταξύ των οποίων περίτεχνα μεταλλικά έργα από το πλοίο, αγάλματα και κλειστά μπουκάλια σαμπάνιας. Υπάρχουν επίσης προσωπικά αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένων δεκάδων παπουτσιών.




Ο μελετητής Παρκς Στίβενσον, ο οποίος έχει αφιερώσει πολλά χρόνια μελέτης στο ναυάγιο, δήλωσε ότι «έμεινε άναυδος» όταν είδε για πρώτη φορά τις εικόνες. «Πραγματικά δεν καταλαβαίνουμε τον χαρακτήρα της σύγκρουσης με το παγόβουνο. Δεν ξέρουμε καν αν το χτύπησε κατά μήκος της δεξιάς πλευράς, όπως φαίνεται σε όλες τις ταινίες», εξήγησε. Η μελέτη της πρύμνης, πρόσθεσε, θα μπορούσε να αποκαλύψει τους μηχανισμούς του τρόπου με τον οποίο το πλοίο χτύπησε στον πυθμένα της θάλασσας.




Η θάλασσα επιβαρύνει το ναυάγιο, τα μικρόβια το κατατρώγουν και τμήματά του αποσυντίθενται. Οι ιστορικοί γνωρίζουν καλά ότι ο χρόνος τελειώνει για την πλήρη κατανόηση της ναυτικής καταστροφής. Όμως, η νέα αυτή τρισδιάστατη σάρωση «παγώνει» το ναυάγιο στον χρόνο και θα επιτρέψει στους ειδικούς να μελετήσουν κάθε μικροσκοπική λεπτομέρεια. Η ελπίδα είναι ότι ο Τιτανικός μπορεί ακόμη να αποκαλύψει τα μυστικά του.

Φωτογραφίες: ΒΒC
Με πληροφορίες από BBC