Ηλεκτρικό κρουαζιερόπλοιο με γιγαντιαία ηλιακά πανιά αναμένεται να ναυπηγηθεί μέχρι το 2030
Τα πανιά του πλοίου με μηδενικές εκπομπές θα αναδιπλώνονται έτσι ώστε το πλοίο να μπορεί να περνά κάτω από γέφυρες
Η εταιρεία Hurtigruten Norway αποκάλυψε σήμερα τα σχέδια για ένα ηλεκτρικό κρουαζιερόπλοιο το οποίο θα έχει μηδενικές εκπομπές ρύπων και αναδιπλούμενα πανιά που καλύπτονται από ηλιακούς συλλέκτες, το οποίο πρόκειται να αποπλεύσει το 2030.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα έναν στόλο οκτώ πλοίων, το καθένα με χωρητικότητα 500 επιβατών, που ταξιδεύουν κατά μήκος των νορβηγικών ακτών από το Όσλο έως τον Αρκτικό Κύκλο. Αν και πρόκειται για μια σχετικά μικρή εταιρεία, η διευθύνουσα σύμβουλος Χέντα Φέλιν ελπίζει ότι αυτή η καινοτομία «μπορεί να εμπνεύσει ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Το έργο, με την ονομασία «Καθαρή Θάλασσα», ανακοινώθηκε αρχικά τον Μάρτιο του 2022 και έκτοτε η εταιρεία Hurtigruten Norway, μαζί με 12 ναυτιλιακούς εταίρους και το ερευνητικό ινστιτούτο SINTEF με έδρα τη Νορβηγία, διερευνά τεχνολογικές λύσεις που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επίτευξη θαλάσσιων ταξιδιών χωρίς εκπομπές ρύπων.
Ο σχεδιασμός που θα προκύψει θα λειτουργεί κυρίως με μπαταρίες 60 μεγαβάτ που θα μπορούν να φορτίζονται στο λιμάνι με καθαρή ενέργεια, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν το 98% του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας της Νορβηγίας. Ο Γκέρι Λάρσον-Φέντε, διευθύνων σύμβουλος ναυτιλιακών επιχειρήσεων της Hurtigruten Norway, ο οποίος είχε την ιδέα για ένα πλοίο χωρίς εκπομπές ρύπων, εκτιμά ότι οι μπαταρίες θα έχουν εμβέλεια 300 έως 350 ναυτικά μίλια, πράγμα που σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια ενός 11ήμερου ταξιδιού μετ’ επιστροφής, ένα πλοίο θα πρέπει να φορτίσει περίπου επτά ή οκτώ φορές.
Για να μειωθεί η εξάρτηση από την μπαταρία, όταν φυσάει, τρία αναδιπλούμενα πανιά ή φτερά θα υψώνονται από το κατάστρωμα, φτάνοντας σε μέγιστο ύψος τα 50 μέτρα. Μπορούν να ρυθμίζονται ανεξάρτητα, να μαζεύουν για να περνούν κάτω από γέφυρες ή να αλλάζουν τη γωνία τους για να πιάνουν τον περισσότερο άνεμο, εξηγεί ο Λάρσον-Φέντε. Προσθέτει ότι τα πανιά θα καλύπτονται από συνολικά 1.500 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών που θα παράγουν ενέργεια για να γεμίζουν τις μπαταρίες κατά την πλεύση και τα επίπεδα των μπαταριών θα εμφανίζονται στην πλευρά του πλοίου.
«Στη Νορβηγία, αν και μπορεί να είναι σκοτεινά μερικές φορές το χειμώνα, έχουμε ακόμα ήλιο στο νότο. Και έχουμε ήλιο 24 ώρες την ημέρα το καλοκαίρι. Θα έχουμε σούπερ ενέργεια από τον ήλιο του μεσονυκτίου, πέρα από όλα τα άλλα», λέει.
Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με 270 καμπίνες για να φιλοξενήσει 500 επισκέπτες και 99 μέλη του πληρώματος, ενώ το βελτιωμένο σχήμα του θα έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη αντίσταση του αέρα, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Επί του πλοίου, οι επισκέπτες θα κληθούν να ελαχιστοποιήσουν τις δικές τους επιπτώσεις στο κλίμα μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής για κινητά που θα παρακολουθεί την προσωπική τους κατανάλωση νερού και ενέργειας.
«Θέλουμε να τους κάνουμε να συνειδητοποιήσουν περισσότερο πόση ενέργεια καταναλώνουν περνώντας 10 λεπτά περισσότερο στο ντους ή έχοντας τον κλιματισμό σε πλήρη λειτουργία», λέει ο Λάρσον-Φέντε.
Αυτό έχει οδηγήσει σε ένα νέο κύμα σχεδίων για φιλικά προς το περιβάλλον ιστιοφόρα, από το υπερατλαντικό αεροπλανοφόρο Oceanbird και διάφορα φορτηγά πλοία με αναδιπλούμενα πανιά, μέχρι το υπερωκεάνιο Black Pearl της Oceanco και το κρουαζιερόπλοιο Chantiers de Atlanique με αναδιπλούμενα στερεά πανιά. Όμως, τα περισσότερα από αυτά θα βασίζονται επίσης σε κινητήρες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Ο Λάρσον-Φέντε σημειώνει ότι ενώ το σχέδιο της Hurtigruten Norway θα διαθέτει εφεδρικό κινητήρα για λόγους ασφαλείας, θα λειτουργεί με πράσινα καύσιμα, όπως αμμωνία, μεθανόλη ή βιοκαύσιμα.
Η Hurtigruten Norway προωθεί εδώ και καιρό τη βιώσιμη ναυτιλία. Το 2019, δρομολόγησε το πρώτο υβριδικό κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το οποίο υποστηρίζεται από μπαταρίες, και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία μετατροπής του υπόλοιπου στόλου αποστολών της σε υβριδικό με μπαταρίες.
«Είμαστε εξαρτημένοι από τον ωκεανό και το περιβάλλον. Αυτό είναι το προϊόν μας: καθαροί ωκεανοί, καθαρά λιμάνια, τοπικοί προμηθευτές», λέει ο Φέντε. «Θέλουμε να πιέσουμε και να είμαστε ηγέτες στην αειφορία, καθώς πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας είναι πολύ αργός και όχι αρκετά φιλόδοξος».
Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ετών, η Hurtigruten Norway θα δοκιμάσει τις προτεινόμενες τεχνολογίες πριν οριστικοποιήσει τον σχεδιασμό το 2026, και στοχεύει να ξεκινήσει τη ναυπηγική παραγωγή το 2027. Το πρώτο πλοίο αναμένεται να εισέλθει στα νορβηγικά ύδατα το 2030. Μετά από αυτό, η εταιρεία ελπίζει να μετατρέψει σταδιακά ολόκληρο τον στόλο της σε πλοία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα έναν στόλο οκτώ πλοίων, το καθένα με χωρητικότητα 500 επιβατών, που ταξιδεύουν κατά μήκος των νορβηγικών ακτών από το Όσλο έως τον Αρκτικό Κύκλο. Αν και πρόκειται για μια σχετικά μικρή εταιρεία, η διευθύνουσα σύμβουλος Χέντα Φέλιν ελπίζει ότι αυτή η καινοτομία «μπορεί να εμπνεύσει ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».
Το έργο, με την ονομασία «Καθαρή Θάλασσα», ανακοινώθηκε αρχικά τον Μάρτιο του 2022 και έκτοτε η εταιρεία Hurtigruten Norway, μαζί με 12 ναυτιλιακούς εταίρους και το ερευνητικό ινστιτούτο SINTEF με έδρα τη Νορβηγία, διερευνά τεχνολογικές λύσεις που θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επίτευξη θαλάσσιων ταξιδιών χωρίς εκπομπές ρύπων.
Ο σχεδιασμός που θα προκύψει θα λειτουργεί κυρίως με μπαταρίες 60 μεγαβάτ που θα μπορούν να φορτίζονται στο λιμάνι με καθαρή ενέργεια, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αποτελούν το 98% του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας της Νορβηγίας. Ο Γκέρι Λάρσον-Φέντε, διευθύνων σύμβουλος ναυτιλιακών επιχειρήσεων της Hurtigruten Norway, ο οποίος είχε την ιδέα για ένα πλοίο χωρίς εκπομπές ρύπων, εκτιμά ότι οι μπαταρίες θα έχουν εμβέλεια 300 έως 350 ναυτικά μίλια, πράγμα που σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια ενός 11ήμερου ταξιδιού μετ’ επιστροφής, ένα πλοίο θα πρέπει να φορτίσει περίπου επτά ή οκτώ φορές.
Για να μειωθεί η εξάρτηση από την μπαταρία, όταν φυσάει, τρία αναδιπλούμενα πανιά ή φτερά θα υψώνονται από το κατάστρωμα, φτάνοντας σε μέγιστο ύψος τα 50 μέτρα. Μπορούν να ρυθμίζονται ανεξάρτητα, να μαζεύουν για να περνούν κάτω από γέφυρες ή να αλλάζουν τη γωνία τους για να πιάνουν τον περισσότερο άνεμο, εξηγεί ο Λάρσον-Φέντε. Προσθέτει ότι τα πανιά θα καλύπτονται από συνολικά 1.500 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών που θα παράγουν ενέργεια για να γεμίζουν τις μπαταρίες κατά την πλεύση και τα επίπεδα των μπαταριών θα εμφανίζονται στην πλευρά του πλοίου.
«Στη Νορβηγία, αν και μπορεί να είναι σκοτεινά μερικές φορές το χειμώνα, έχουμε ακόμα ήλιο στο νότο. Και έχουμε ήλιο 24 ώρες την ημέρα το καλοκαίρι. Θα έχουμε σούπερ ενέργεια από τον ήλιο του μεσονυκτίου, πέρα από όλα τα άλλα», λέει.
Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με 270 καμπίνες για να φιλοξενήσει 500 επισκέπτες και 99 μέλη του πληρώματος, ενώ το βελτιωμένο σχήμα του θα έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη αντίσταση του αέρα, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Επί του πλοίου, οι επισκέπτες θα κληθούν να ελαχιστοποιήσουν τις δικές τους επιπτώσεις στο κλίμα μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής για κινητά που θα παρακολουθεί την προσωπική τους κατανάλωση νερού και ενέργειας.
«Θέλουμε να τους κάνουμε να συνειδητοποιήσουν περισσότερο πόση ενέργεια καταναλώνουν περνώντας 10 λεπτά περισσότερο στο ντους ή έχοντας τον κλιματισμό σε πλήρη λειτουργία», λέει ο Λάρσον-Φέντε.
Πιο πράσινη ναυτιλία
Σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), τον οργανισμό του ΟΗΕ που ρυθμίζει την παγκόσμια ναυτιλία, η ναυτιλιακή βιομηχανία ευθύνεται για το 3% περίπου των παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το 2018, ο ΙΜΟ εισήγαγε έναν στόχο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου του κλάδου τουλάχιστον κατά το ήμισυ έως το 2050.Αυτό έχει οδηγήσει σε ένα νέο κύμα σχεδίων για φιλικά προς το περιβάλλον ιστιοφόρα, από το υπερατλαντικό αεροπλανοφόρο Oceanbird και διάφορα φορτηγά πλοία με αναδιπλούμενα πανιά, μέχρι το υπερωκεάνιο Black Pearl της Oceanco και το κρουαζιερόπλοιο Chantiers de Atlanique με αναδιπλούμενα στερεά πανιά. Όμως, τα περισσότερα από αυτά θα βασίζονται επίσης σε κινητήρες που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα. Ο Λάρσον-Φέντε σημειώνει ότι ενώ το σχέδιο της Hurtigruten Norway θα διαθέτει εφεδρικό κινητήρα για λόγους ασφαλείας, θα λειτουργεί με πράσινα καύσιμα, όπως αμμωνία, μεθανόλη ή βιοκαύσιμα.
Η Hurtigruten Norway προωθεί εδώ και καιρό τη βιώσιμη ναυτιλία. Το 2019, δρομολόγησε το πρώτο υβριδικό κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το οποίο υποστηρίζεται από μπαταρίες, και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία μετατροπής του υπόλοιπου στόλου αποστολών της σε υβριδικό με μπαταρίες.
«Είμαστε εξαρτημένοι από τον ωκεανό και το περιβάλλον. Αυτό είναι το προϊόν μας: καθαροί ωκεανοί, καθαρά λιμάνια, τοπικοί προμηθευτές», λέει ο Φέντε. «Θέλουμε να πιέσουμε και να είμαστε ηγέτες στην αειφορία, καθώς πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας είναι πολύ αργός και όχι αρκετά φιλόδοξος».
Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ετών, η Hurtigruten Norway θα δοκιμάσει τις προτεινόμενες τεχνολογίες πριν οριστικοποιήσει τον σχεδιασμό το 2026, και στοχεύει να ξεκινήσει τη ναυπηγική παραγωγή το 2027. Το πρώτο πλοίο αναμένεται να εισέλθει στα νορβηγικά ύδατα το 2030. Μετά από αυτό, η εταιρεία ελπίζει να μετατρέψει σταδιακά ολόκληρο τον στόλο της σε πλοία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.