Διευθυντής ερευνών ΕΛΚΕΘΕ για εξαφάνιση υποβρυχίου στον Τιτανικό: Άργησαν οι έρευνες - Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν
«Είναι πάρα πολύ δύσκολο να εντοπίστει το υποβρύχιο, γιατί η περιοχή δεν είναι ίσια και δεύτερον έχει συντρίμμια του Τιτανικού», σημείωσε
Απαισιόδοξος για τις έρευνες που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για τον εντοπισμό του αγνοούμενου υποβρυχίου στον Ατλαντικό, εμφανίστηκε ο Διευθυντής Ερευνών, Τομέας Θαλάσσιας Γεωλογίας και Γεωφυσικής ΙΩ στο ΕΛΚΕΘΕ, Γρηγόρης Ρουσάκης, εκτιμώντας ότι δεν υπάρχει ικανός χρόνος για να βρεθεί, ενώ και η αναζήτηση άργησε.
«Η δυσκολία του αυτήν τη στιγμή, αν αυτό το πράγμα είναι έστω και στον βυθό, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το εντοπίσει, γιατί η περιοχή δεν είναι ίσια, δεύτερον έχει συντρίμμια του Τιτανικού. Αυτό σημαίνει ότι το ρομπότ θα κατέβει κάτω, εκτός από τον οπτικό τρόπο που έχει να δει που είναι λίγα μέτρα και μετά το απόλυτο σκοτάδι, με ισχυρό φωτισμό βλέπει κάποια μέτρα, διαθέτει ραντάρ επάνω του, δηλαδή το ραντάρ χτυπάει στόχους. Αν ο στόχος είναι το βαθυσκάφος ή ένα σίδερο ή κάτι από τον Τιτανικό, αυτό θέλει ψάξιμο. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν να ψάξουν να το βρουν. Καταρχήν, αυτό αν έμεινε ακυβέρνητο από κάποιο blackout, αυτό είναι το καλό σενάριο, αυτό πήγε στον βυθό παρασυρόμενο από κάποια ρεύματα, εφόσον δεν έχει καθόλου κινητήρες να κρατηθεί, αυτό παρασύρθηκε και μπορεί να είναι πιο πέρα τώρα, να μην είναι εκεί από κάτω», ανέφερε στο χαρακτηριστικά στο Πρώτο Πρόγραμμα ο κ. Ρουσάκης.
«Μπορεί να είναι μια γωνία βύθισης 4 χιλιόμετρα κάτω και ένα χιλιόμετρο μακριά. Για να το να ψάξει το ρομπότ για ένα χιλιόμετρο, θέλει μέρες. Δεν είναι εύκολο να το βρει. Αυτό είναι η δυσκολία. Η ανέλκυση πιστεύω θα ήταν εύκολη», σημείωσε.
Επίσης, επισήμανε ότι είναι πολύ μεγάλο το βάθος στο οποίο γίνονται οι έρευνες και πως εικάζεται ότι δεν είχε προλάβει να κατέβει στον βυθό στη μιάμιση ώρα που έκανε την κατάδυση.
«Χρειαζόταν παραπάνω χρόνο, που σημαίνει ότι κάτι συνέβη στα μεσόνερα πριν φτάσει στο βυθό», υποστήριξε ο κ. Ρουσάκης.
Επιπλέον, εξήγησε ότι τα περισσότερα βαθυσκάφη έχουν ένα σύστημα μηχανικό, το οποίο αφήνει κάποια βάρη κάτω και αποκτά άνωση, γι’ αυτό επιχειρούν και αεροπλάνα στις έρευνες, ώστε στην περίπτωση που έχει συμβεί αυτό, να εντοπιστεί στο βαθυσκάφος στην επιφάνεια.
«Αυτό είναι το καλό σενάριο, ότι είχαν τις αισθήσεις τους και προχώρησαν σε κάποιες ενέργειες, για να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν», υπογράμμισε.
Ένα ακόμα καλό σενάριο θα ήταν να είχε μπλεχτεί σε συντρίμμια του Τιτανικού, όπως ακούστηκε τις προηγούμενες ημέρες ότι μπορεί να έχει συμβεί.
Σε αυτήν την περίπτωση και σε γρήγορο χρόνο απόκρισης, στέλνεται το ρομποτικό σύστημα, το ROV για να το εντοπίσει.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως είπε ο κ. Ρουσάκης, πέρασαν ήδη τρεις ημέρες για να σταλεί ROV.
«Δεν μπορώ να ξέρω τι έγινε, αλλά συνήθως το ότι δεν έχεις επικοινωνία το καταλαβαίνεις αμέσως. Δεν περιμένεις ώρες. Δεν εκπέμπει το σύστημα που έχει πάνω το βαθυσκάφος, άρα δεν ξέρεις τη θέση του, οπότε αμέσως καταλαβαίνεις ότι κάτι συνέβη. Δεν χρειάζεται οκτώ ώρες», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως οι ώρες που έχουν στη διάθεσή τους είναι λίγες.
«Αυτό είναι ένας κλασικός κανόνας ασφαλείας για τα βαθυσκάφη. Ότι πρέπει να συνοδεύονται με ένα ROV πάνω στα πλοία ή κάπου, αν συμβεί κάτι, αμέσως να στείλεις αυτό», σημείωσε.
«Δεν ξέρω γι' αυτό, επειδή πάει βαθιά, συνήθως υπάρχει ενδοεπικοινωνία, μπορείς και σου μιλάνε και υπάρχει και σύστημα το οποίο στέλνει σήμα από τη θέση του και το λαμβάνει το σκάφος που είναι επιφανείας, οπότε γνωρίζεις πού βρίσκεται όσον αφορά τη θέση του σκάφους και όσον αφορά το βάθος», συμπλήρωσε.
Όσο αφορά στη λειτουργία του βαθυσκάφους, ο κ. Ρουσάκης το περιέγραψε ως ένα υποβρύχιο, το οποίο πηγαίνει αυτόνομα. «Έχει κάποιο σύστημα επικοινωνίας, με σήματα που στέλνει και τα λαμβάνουν από πάνω. Αυτό το ρομποτικό που πηγαίνει τώρα από τη Γαλλία για διάσωση είναι ενσύρματο. Είναι τα λεγόμενα ROV, οπότε μπορεί να πάει χωρίς κίνδυνο ανθρώπινης ζωής. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια τα βαθυσκάφη έχουν φύγει από τη χρήση, τουλάχιστον την επαγγελματική και την ερευνητική. Δεν έχει νόημα να μπεις μέσα, να πας εκεί, τη στιγμή που υπάρχει το ROV, το οποίο μπορεί να επιχειρεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο χωρίς κανέναν κίνδυνο. Δεν υπάρχει νόημα να μπεις σε αυτό το πράγμα, να πας στον Τιτανικό από τη στιγμή που μπορείς να έχεις ένα ρομπότ και να τον δεις πολύ καλύτερα», ανέφερε ο κ. Ρουσάκης.
Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι «η εμπειρία είναι φοβερή», έχοντας και ο ίδιος συμμετάσχει σε αποστολή, στην οποία για 6 ώρες βρισκόταν σε βάθος 440 μέτρων.
«Η δυσκολία του αυτήν τη στιγμή, αν αυτό το πράγμα είναι έστω και στον βυθό, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το εντοπίσει, γιατί η περιοχή δεν είναι ίσια, δεύτερον έχει συντρίμμια του Τιτανικού. Αυτό σημαίνει ότι το ρομπότ θα κατέβει κάτω, εκτός από τον οπτικό τρόπο που έχει να δει που είναι λίγα μέτρα και μετά το απόλυτο σκοτάδι, με ισχυρό φωτισμό βλέπει κάποια μέτρα, διαθέτει ραντάρ επάνω του, δηλαδή το ραντάρ χτυπάει στόχους. Αν ο στόχος είναι το βαθυσκάφος ή ένα σίδερο ή κάτι από τον Τιτανικό, αυτό θέλει ψάξιμο. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν να ψάξουν να το βρουν. Καταρχήν, αυτό αν έμεινε ακυβέρνητο από κάποιο blackout, αυτό είναι το καλό σενάριο, αυτό πήγε στον βυθό παρασυρόμενο από κάποια ρεύματα, εφόσον δεν έχει καθόλου κινητήρες να κρατηθεί, αυτό παρασύρθηκε και μπορεί να είναι πιο πέρα τώρα, να μην είναι εκεί από κάτω», ανέφερε στο χαρακτηριστικά στο Πρώτο Πρόγραμμα ο κ. Ρουσάκης.
«Για να το ψάξει το ρομπότ για ένα χιλιόμετρο, θέλει μέρες»
«Μπορεί να είναι μια γωνία βύθισης 4 χιλιόμετρα κάτω και ένα χιλιόμετρο μακριά. Για να το να ψάξει το ρομπότ για ένα χιλιόμετρο, θέλει μέρες. Δεν είναι εύκολο να το βρει. Αυτό είναι η δυσκολία. Η ανέλκυση πιστεύω θα ήταν εύκολη», σημείωσε.Επίσης, επισήμανε ότι είναι πολύ μεγάλο το βάθος στο οποίο γίνονται οι έρευνες και πως εικάζεται ότι δεν είχε προλάβει να κατέβει στον βυθό στη μιάμιση ώρα που έκανε την κατάδυση.
«Χρειαζόταν παραπάνω χρόνο, που σημαίνει ότι κάτι συνέβη στα μεσόνερα πριν φτάσει στο βυθό», υποστήριξε ο κ. Ρουσάκης.
Επιπλέον, εξήγησε ότι τα περισσότερα βαθυσκάφη έχουν ένα σύστημα μηχανικό, το οποίο αφήνει κάποια βάρη κάτω και αποκτά άνωση, γι’ αυτό επιχειρούν και αεροπλάνα στις έρευνες, ώστε στην περίπτωση που έχει συμβεί αυτό, να εντοπιστεί στο βαθυσκάφος στην επιφάνεια.
«Αυτό είναι το καλό σενάριο, ότι είχαν τις αισθήσεις τους και προχώρησαν σε κάποιες ενέργειες, για να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν», υπογράμμισε.
«Πέρασαν τρεις μέρες για να σταλεί ROV»
Ένα ακόμα καλό σενάριο θα ήταν να είχε μπλεχτεί σε συντρίμμια του Τιτανικού, όπως ακούστηκε τις προηγούμενες ημέρες ότι μπορεί να έχει συμβεί.Σε αυτήν την περίπτωση και σε γρήγορο χρόνο απόκρισης, στέλνεται το ρομποτικό σύστημα, το ROV για να το εντοπίσει.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπως είπε ο κ. Ρουσάκης, πέρασαν ήδη τρεις ημέρες για να σταλεί ROV.
«Δεν μπορώ να ξέρω τι έγινε, αλλά συνήθως το ότι δεν έχεις επικοινωνία το καταλαβαίνεις αμέσως. Δεν περιμένεις ώρες. Δεν εκπέμπει το σύστημα που έχει πάνω το βαθυσκάφος, άρα δεν ξέρεις τη θέση του, οπότε αμέσως καταλαβαίνεις ότι κάτι συνέβη. Δεν χρειάζεται οκτώ ώρες», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως οι ώρες που έχουν στη διάθεσή τους είναι λίγες.
«Αυτό είναι ένας κλασικός κανόνας ασφαλείας για τα βαθυσκάφη. Ότι πρέπει να συνοδεύονται με ένα ROV πάνω στα πλοία ή κάπου, αν συμβεί κάτι, αμέσως να στείλεις αυτό», σημείωσε.
«Δεν ξέρω γι' αυτό, επειδή πάει βαθιά, συνήθως υπάρχει ενδοεπικοινωνία, μπορείς και σου μιλάνε και υπάρχει και σύστημα το οποίο στέλνει σήμα από τη θέση του και το λαμβάνει το σκάφος που είναι επιφανείας, οπότε γνωρίζεις πού βρίσκεται όσον αφορά τη θέση του σκάφους και όσον αφορά το βάθος», συμπλήρωσε.
Όσο αφορά στη λειτουργία του βαθυσκάφους, ο κ. Ρουσάκης το περιέγραψε ως ένα υποβρύχιο, το οποίο πηγαίνει αυτόνομα. «Έχει κάποιο σύστημα επικοινωνίας, με σήματα που στέλνει και τα λαμβάνουν από πάνω. Αυτό το ρομποτικό που πηγαίνει τώρα από τη Γαλλία για διάσωση είναι ενσύρματο. Είναι τα λεγόμενα ROV, οπότε μπορεί να πάει χωρίς κίνδυνο ανθρώπινης ζωής. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια τα βαθυσκάφη έχουν φύγει από τη χρήση, τουλάχιστον την επαγγελματική και την ερευνητική. Δεν έχει νόημα να μπεις μέσα, να πας εκεί, τη στιγμή που υπάρχει το ROV, το οποίο μπορεί να επιχειρεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο χωρίς κανέναν κίνδυνο. Δεν υπάρχει νόημα να μπεις σε αυτό το πράγμα, να πας στον Τιτανικό από τη στιγμή που μπορείς να έχεις ένα ρομπότ και να τον δεις πολύ καλύτερα», ανέφερε ο κ. Ρουσάκης.
Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι «η εμπειρία είναι φοβερή», έχοντας και ο ίδιος συμμετάσχει σε αποστολή, στην οποία για 6 ώρες βρισκόταν σε βάθος 440 μέτρων.