Βαλτιμόρη: Πώς θα επηρεάσει τις παγκόσμιες αλυσίδες τροφίμων η κατάρρευση της γέφυρας, επιπτώσεις για Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ - Το μήνυμα του Μπάιντεν
Νέο πλήγμα στη διεθνή ναυσιπλοΐα
Φόβοι για σημαντικές διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού αναζωπυρώνονται μετά την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη
Η πρόσκρουση πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στη γέφυρα Francis Scott Key, στη Βαλτιμόρη των ΗΠΑ, έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία όσον αφορά την εξέλιξη των παγκόσμιων μεταφορών σε αλυσίδες εφοδιασμού.
Το πλοίο, με την ονομασία «Dali», προσέκρουσε σε κολόνα στήριξης της γέφυρας Francis Scott Key τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης (26/03), με αποτέλεσμα να καταρρεύσει.
Η γέφυρα κάλυπτε την είσοδο του λιμανιού της Βαλτιμόρης, του πιο πολυσύχναστου λιμανιού των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και γενικά του ένατου πιο πολυσύχναστου στη χώρα.
Πρόκειται να ένα ακόμα πλήγμα για τη διεθνή ναυσιπλοΐα, δεδομένου ότι ήδη από τον Νοέμβριο οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι της Υεμένης πραγματοποιούν χτυπήματα κατά πλοίων που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Drone footage of the "Francis Scott Key Bridge" collapse . #Baltimore#BaltimoreBridgeCollapse #Bridge #BridgeCollapse #baltimorebridgepic.twitter.com/TrXAEsu2TT
— imran ali (@imu07280300033) March 27, 2024
Βαλτιμόρη: Συνεχίζουν να αγνοούνται έξι άνθρωποι που έκαναν εργασίες πάνω στη γέφυρα
Η αμερικανική Ακτοφυλακή ανέστειλε την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και ξεκίνησε αποστολή ανάσυρσης. Το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα στην έρευνα για το τι πήγε λάθος. Ομάδα εμπειρογνωμόνων για την ασφάλεια των μεταφορών ελπίζει να επιβιβαστεί στο πλοίο και να ανακτήσει τον καταγραφέα δεδομένων του.
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού -η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου- θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».
Επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ
Μιλώντας στο BBC ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, το οποίο εκπροσωπεί βρετανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διεθνώς, τόνισε ότι η αναστολή θα έχει «σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού».
«Πάνω από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον τελευταίο χρόνο», δήλωσε στην εκπομπή «The World Tonight» του Radio 4.
«Πρόκειται για μεγάλες αμερικανικές μάρκες και μάρκες του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, από την General Motors και τη Ford έως την Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat και την Audi.
Επιπρόσθετα, η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αυτό έχει επιπτώσεις για το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ.
«Κάτι περίπου από μισό εκατομμύριο τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου φεύγουν από τη Βαλτιμόρη κάθε μήνα, οπότε οι επιπτώσεις αυτού που συνέβη είναι σημαντικές και θα διαδοθούν πριν καταφέρουμε να επαναφέρουμε τη Βαλτιμόρη σε λειτουργία», πρόσθεσε.
Εκτός από τη θαλάσσια κυκλοφορία, το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι άμεσα υπεύθυνο για περίπου 15.000 θέσεις εργασίας και υποστηρίζει άλλες 140.000. Ορισμένες εταιρείες που συνδέονται με τον σιδηρόδρομο και τον άνθρακα έχουν επίσης προειδοποιήσει τους πελάτες τους για διαταραχές στις εξαγωγές άνθρακα.
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πέτε Μπούτιγκιγκ, δήλωσε σε ενημέρωση πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού».
«Είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις σχετικά με το τι θα χρειαστεί για να καθαρίσει το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι», τόνισε.
Τζο Μπάιντεν: Η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι…»
Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ «θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτίσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό», αλλά πρόσθεσε ότι η διαδικασία θα «πάρει κάποιον χρόνο».
The people of Baltimore can count on us to stick with them every step of the way, until the port is reopened and Francis Scott Key bridge is rebuilt.
— President Biden (@POTUS) March 26, 2024
We're not leaving until it's done. pic.twitter.com/Hsm4kpNRtP
Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης, όπου το «Dali» είχε σημαία, δήλωσε ότι τα πιστοποιητικά του πλοίου που καλύπτουν τη δομική του ακεραιότητα και τη λειτουργικότητα του εξοπλισμού του ήταν σε ισχύ κατά τη στιγμή του συμβάντος. Επιπλέον, τόνισε ότι το πλοίο είχε περάσει από δύο ξεχωριστές επιθεωρήσεις του κράτους του ξένου λιμένα τον Ιούνιο και τον Σεπτέμβριο του 2023.
Η Synergy Marine Group, η οποία διαχειρίζεται το «Dali», δήλωσε ότι στο πλοίο βρίσκονταν 22 άτομα, συμπεριλαμβανομένων ενός αμιγώς ινδικού πληρώματος και δύο Αμερικανών λιμενικών, αλλά δεν υπάρχουν αναφορές για τραυματισμούς. Πρόσθεσε ότι «συνεργάζεται πλήρως» με τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες.«Σαν την Τέιλορ Σουίφτ της αυτοκινητοβιομηχανίας»
Σε δική του ανάλυση ο καθηγητής business analytics στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, Τίνγκλοντ Ντάι, επιχειρώντας να αναλύσει τις επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη εξήγησε ότι «η πόλη αυτή είναι σαν την Τέιλορ Σουίφτ στο σύστημα διακίνησης αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και ακόμα και όταν δεν λειτουργεί κανονικά για λίγες εβδομάδες ο κόσμος το αντιλαμβάνεται. Μιλάμε για περισσότερα από 800.000 οχήματα τον χρόνο, αρκετά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Ευρώπη και το Μεξικό και αρκετά που εξάγονται από το Νιτρόιτ».
«Ήδη αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε προσαρμογές στα δρομολόγια των πλοίων που μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους, μολονότι υπάρχουν εταιρείες, όπως η BMW και η Volkswagen, που δεν επηρεάζονται τόσο πολύ, καθώς τα κέντρα διανομής τους είναι στο τμήμα του λιμανιού που βρίσκεται μακριά από τη γέφυρα που κατέρρευσε», πρόσθεσε ο Αμερικανός καθηγητής.
Όπως αναφέρει στην ανάλυσή του, «το λιμάνι της Βαλτιμόρης δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Ήταν το λιμάνι που ο πρόεδρος Μπάιντεν χρησιμομποίησε ως παράδειγμα τον Νοέμβριο του 2021, όταν οι ΗΠΑ αντιμετώπιζαν μεγάλη κρίση στην εφοδιαστική τους αλυσίδα. Η σημασία του και η ανάπτυξή του είναι σημαντική στο σημερινό γεωπολιτικό περιβάλλον, καθώς βοηθάει στο να γίνονται περισσότερες δουλειές με «γείτονες» όπως το Μεξικό και «φίλους όπως οι ευρωπαϊκές χώρες και η Ιαπωνία».
Σε επίπεδο καταναλωτών, ο Αμερικανός καθηγητής υποστηρίζει ότι «πιθανότατα θα δούμε καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων και πιθανόν και αυξήσεις τιμών σε ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο, δεδομένης της ανθεκτικότητας που έχουμε χτίσει στις εφοδιαστικές αλυσίδες από τις αρχές της δεκαετίας του 2020, οι αναταράξεις θα είναι λιγότερο σημαντικές».
Κατά τον ίδιο, ο καλύτερος τρόπος για να μειωθεί η επίπτωση της κατάρρευσης της γέφυρας είναι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να επιταχύνει την αποκατάσταση της Key Bridge και των εργασιών του λιμανιού. Όσο πιο αργά γίνει αυτό, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ζημιά στην τοπική κοινότητα. Πρέπει να υπάρχει η αίσθηση του επείγοντος, γιατί μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους των οποίων επηρεάζεται η ζωή».