Τέσσερις ημέρες έχουν περάσει από την εκδήλωση της ευρείας κλίμακας τεχνικής βλάβης στο λειτουργικό σύστημα της Microsoft, η οποία προκάλεσε σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία τραπεζών, αεροδρομίων, εταιρειών τηλεπικοινωνιών, αλλά και Μέσων Ενημέρωσης. Η «μεγαλύτερη διακοπή πληροφορικής στην ιστορία», όπως χαρακτηρίστηκε, ξεκίνησε την Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024 και συνεχίζει να δημιουργεί αναταραχές σε πολλούς τομείς.

Η βλάβη προκλήθηκε από μια ενημέρωση λογισμικού σε συσκευές που χρησιμοποιούν Microsoft, η οποία κυκλοφόρησε αργά το βράδυ της Πέμπτης και επηρέασε αμέτρητα συστήματα παγκοσμίως. Η ενημέρωση προερχόταν από την εταιρεία κυβερνοασφάλειας CrowdStrike και φαίνεται ότι περιείχε ένα σφάλμα που προκάλεσε σοβαρά τεχνικά προβλήματα.

Από την πρώτη στιγμή της εμφάνισης της βλάβης, οι επιπτώσεις ήταν άμεσες και δραματικές. Τράπεζες και αεροδρόμια βρέθηκαν αντιμέτωπα με καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες, ενώ εταιρείες τηλεπικοινωνιών πάσχιζαν να διατηρήσουν τις υπηρεσίες τους σε λειτουργία. Μέσα Ενημέρωσης δυσκολεύτηκαν να μεταδώσουν ειδήσεις, ενώ πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να σταματήσουν τις δραστηριότητές τους ή να λειτουργήσουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

Η Microsoft και η CrowdStrike εργάζονται πυρετωδώς για την αποκατάσταση της βλάβης και την πλήρη επαναφορά των συστημάτων. Ωστόσο, η πολυπλοκότητα του προβλήματος και η έκτασή του καθιστούν τη διαδικασία αυτή χρονοβόρα και απαιτητική. Πολλές αεροπορικές εταιρείες και άλλες επιχειρήσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και τεχνικά προβλήματα, τέσσερις ημέρες μετά το αρχικό συμβάν.

Οι χρήστες και οι επιχειρήσεις που επηρεάστηκαν από τη βλάβη αυτή καλούνται να παρακολουθούν τις ενημερώσεις από τη Microsoft και την CrowdStrike, καθώς και να εφαρμόζουν τις προτεινόμενες διορθώσεις και ενημερώσεις λογισμικού. Η διακοπή αυτή έχει φέρει στο προσκήνιο την ανάγκη για καλύτερη προετοιμασία και ανθεκτικότητα των συστημάτων πληροφορικής σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και την ενίσχυση των μέτρων κυβερνοασφάλειας.

Η διακοπή επηρέασε περίπου 8,5 εκατομμύρια συσκευές Windows – λιγότερο από το 1% όλων των μηχανημάτων Windows – σύμφωνα με μια ανάρτηση της Microsoft. Αλλά τα αποτελέσματα ήταν εμφανή παντού, με αεροπορικές εταιρείες, τράπεζες, επιχειρήσεις, σχολεία και κυβερνητικές ιστοσελίδες, μαζί με ορισμένες υπηρεσίες υγείας και έκτακτης ανάγκης, σε όλο τον κόσμο να επηρεάζονται σοβαρά.

Όσο για το κόστος από τη διακοπή εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, σύμφωνα με δήλωση του Πάτρικ Άντερσον, Διευθύνοντα Συμβούλου της Anderson Economic Group στο CNN και μάλιστα δεν είναι σαφές εάν και πώς θα αποζημιωθούν οι πελάτες που επηρεάζονται.

Τι γνωρίζουμε μέχρι σήμερα

Η διακοπή σχετίζεται με μια ενημέρωση λογισμικού που κυκλοφόρησε από την CrowdStrike, μια μεγάλη εταιρεία κυβερνοασφάλειας των ΗΠΑ.

Το λογισμικό που χρησιμοποιείται από πολλές εταιρείες του Fortune 500, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων παγκόσμιων τραπεζών, εταιρειών υγειονομικής περίθαλψης και ενέργειας, καθώς και από την κυβέρνηση των ΗΠΑ εντοπίζει και αποκλείει απειλές hacking.

Η CrowdStrike είπε στους πελάτες νωρίς την Παρασκευή (19.07.2024) ότι οι διακοπές προκλήθηκαν από «ένα ελάττωμα που εντοπίστηκε σε μία μόνο ενημέρωση περιεχομένου του λογισμικού της στα λειτουργικά συστήματα Microsoft Windows», σύμφωνα με σχετική ανάρτηση στο X του CEO George Kurtz και το ζήτημα εντοπίστηκε και απομονώθηκε.

Το ζήτημα αφορά συγκεκριμένα το Falcon, ένα από τα κύρια προϊόντα λογισμικού της CrowdStrike, και δεν επηρεάζει τα λειτουργικά συστήματα Mac ή Linux.

Χάος και ταλαιπωρία για τους ταξιδιώτες

Οι ταξιδιώτες συνέχισαν να επηρεάζονται από την αποτυχία της ενημέρωσης λογισμικού για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα σήμερα Δευτέρα, με περισσότερες από 600 πτήσεις εντός, προς ή από τις ΗΠΑ να ακυρώνονται και περισσότερες από 500 να έχουν καθυστερήσει, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης FlightAware.

Χθες Κυριακή, περισσότερες από 1.800 πτήσεις στις ΗΠΑ ακυρώθηκαν και περισσότερες από 9.900 καθυστέρησαν. Μεγάλα ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένου του Marriott International και ορισμένων Hiltons, επηρεάστηκαν τόσο όσον αφορά τη διεκπεραίωση πληρωμών όσο και τις καθυστερήσεις στον έλεγχο των διαδικασιών.

Οι αερομεταφορείς American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines, Allegiant Airlines, SunCountry και Frontier Airlines ανέφεραν προβλήματα την Παρασκευή 19/07.

Άλλες αεροπορικές εταιρείες επανήλθαν το Σαββατοκύριακο, συμπεριλαμβανομένης μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο, της Turkish Airlines, η οποία δήλωσε το Σάββατο:

«Το παγκόσμιο τεχνικό ζήτημα έχει επιλυθεί. Όλες οι λειτουργίες μας έχουν επανέλθει κανονικά».

Η ευρεία χρήση του λογισμικού της CrowdStrike σήμαινε ότι η διακοπή επηρέασε κα πολλές βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των επικοινωνιών έκτακτης ανάγκης, των κυβερνητικών υπηρεσιών αλλά και των υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης.

Μεγάλα νοσοκομειακά συστήματα, συμπεριλαμβανομένων των Mass General Brigham στη Μασαχουσέτη, Penn Medicine στην Πενσυλβάνια, Mount Sinai Health System στη Νέα Υόρκη, ανέφεραν όλα την Παρασκευή ότι επηρεάστηκαν από τη διακοπή.

Η Emory Healthcare στην Ατλάντα δήλωσε ότι είχε καθυστερήσει «οι διαδικασίες στα περιπατητικά χειρουργικά κέντρα και στα νοσοκομεία καθυστερούν μέχρι να σταθεροποιηθούν τα συστήματά μας».

Ορισμένα κέντρα καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του Dana-Farber Cancer Institute στη Βοστώνη και του Memorial Sloan Kettering Cancer Center της Νέας Υόρκης, διέκοψαν επίσης ορισμένες διαδικασίες και προγραμματισμένα ραντεβού.

Αρκετές τράπεζες αίματος παρουσίασαν επίσης προβλήματα.

Και σε μερικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένων της Αριζόνα και της Αλάσκας, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης διακόπηκαν για λίγο.

Οι κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των γραφείων Κοινωνικής Ασφάλισης και των τοπικών γραφείων του Τμήματος Μηχανοκίνητων Οχημάτων, διέκοψαν επίσης προσωρινά τις δραστηριότητές τους λόγω της διακοπής λειτουργίας.

Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Ουάσιγκτον και την Πενσυλβάνια επηρεάστηκαν επίσης από τη διακοπή, αλλά αποκαταστάθηκαν οι εργασίες την Παρασκευή.

Και οι μεταφορείς αλληλογραφίας UPS και FedEx δήλωσαν ότι ενώ παρέμειναν λειτουργικές, περίμεναν καθυστερήσεις στις υπηρεσίες.