ΗΠΑ: H "ατρόµητη" Κάµαλα δίπλα στην Gen Z - "Κύµα ενθουσιασµού που θυµίζει τον Οµπάµα του 2008"
Ο λογαριασµός στο TikTok
Η Χάρις µπήκε δυναµικά στη µάχη µε τον Τραµπ και προσπαθεί να προσελκύσει ηλικιακά νέους ψηφοφόρους µέσω των social media
Μέρες 2008 φαίνεται ότι ζουν οι ∆ηµοκρατικοί, όσον αφορά την αυξανόµενη στήριξη που φαίνεται να απολαµβάνει η αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Κάµαλα Χάρις, στον δρόµο προς τις εκλογές του Νοεµβρίου. Μάλιστα δεν είναι λίγοι εκείνοι που συγκρίνουν το κύµα υποστήριξης της Χάρις µε την υποστήριξη που είχε ο 44ος πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Οµπάµα, όταν αποφάσισε να διεκδικήσει το χρίσµα των ∆ηµοκρατικών. Μάλιστα η γερουσιαστής του Μίσιγκαν, Ντέµπι Στέιµπνοου, µιλώντας προ ηµερών στο MSNBC αναφέρθηκε στην πρώτη οµιλία της Κάµαλα Χάρις στο Ουισκόνσιν, λέγοντας πως τέτοιος ενθουσιασµός είχε να συµβεί από το 2008.
Εν τω µεταξύ, η αντιπρόεδρος των ΗΠΑ θέλησε να διαφοροποιηθεί από τον Τζο Μπάιντεν, ο οποίος πριν από λίγο διάστηµα είχε υπογράψει νόµο για την απαγόρευση του TikTok, και δηµιούργησε λογαριασµό στο µέσο κοινωνικής δικτύωσης που φαίνεται να έχει µεγάλη απήχηση στους νέους. Είναι ενδεικτικό ότι µόλις σε ένα 24ωρο ξεπέρασε τους 3,9 εκατ. ακόλουθους. «Ακουσα πρόσφατα πως είµαι σε σελίδα ForYou του TikTok και σκέφτηκα να έρθω µόνη µου (στην πλατφόρµα)», εξηγεί στο πρώτο βίντεο η Κάµαλα Χάρις χαµογελαστή, το οποίο έχει ξεπεράσει ήδη τις 21 εκατ. προβολές.
Σε αντίθεση µε τον Μπάιντεν, ο οποίος έχει πιο αυστηρό προφίλ, προσπαθεί να κερδίσει τη νέα γενιά που µέχρι πρότινος -τουλάχιστον- δεν έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εκλογές του Νοεµβρίου. Ετσι λοιπόν τα µέλη της προεκλογικής της εκστρατείας, η οποία αποτελείται ως επί το πλείστον από γυναίκες, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ριζικές αλλαγές. Πρώτ’ απ’ όλα ο λογαριασµός στο X «Biden - Harris HQ» άλλαξε σε «Kamala HQ».
Η Χάρις ήθελε να τονίσει πως τίποτα δεν υπάρχει χωρίς κάποιο πλαίσιο, σε µια προσπάθεια να αναφερθεί στις νεότερες γενιές και στις κοινότητες και τις οικογένειες που τις περιβάλλουν. «Η µητέρα µου συνήθιζε να... µας δυσκολεύει µερικές φορές και µας έλεγε: “∆εν ξέρω τι συµβαίνει µε εσάς τους νέους. Νοµίζετε ότι πέσατε από µια καρύδα; Ζεις στο πλαίσιο όλων εκείνων των πραγµάτων που σε συνοδεύουν στη ζωή και όσους υπήρξαν πριν από σένα”» είχε δηλώσει. Και µιας και ζούµε στην εποχή της διάδρασης, δεν πέρασαν λίγα λεπτά και η καρύδα της Χάρις έγινε viral, µε διάφορα βίντεο που έδειχναν αποσπάσµατα από την εν λόγω οµιλία της, υπό τον ήχο διάφορων γνωστών τραγουδιών. Το τελευταίο διάστηµα πολλά πρόσωπα της ζητούσαν να βγει µπροστά λέγοντας µε νόηµα ότι ήρθε η ώρα για την «Επιχείρηση Καρύδα» ή µιλώντας για τη «∆ηµοκρατία της Καρύδας».
Την ίδια ώρα, στην Ουάσινγκτον άρχισαν να πωλούν σφηνάκια κοκτέιλ καρύδας, µε ονόµατα όπως «πίνα Κάµαλα» και αντίστοιχες αφίσες. Επίσης, λίγη ώρα αφότου ανακοινώθηκε η απόσυρση Μπάιντεν, ο κυβερνήτης του Κολοράντο, Τζάρεντ Πόλις, προσέθεσε τρία emojis στο τέλος της υποστήριξής του για τη Χάρις: µια καρύδα, ένα δέντρο και τη σηµαία των ΗΠΑ. Ενα άλλο meme, το οποίο κυκλοφόρησαν οι Ρεπουµπλικανοί, ήταν το «Unburdened».
Συγκεκριµένα, οι Ρεπουµπλικανοί διακίνησαν µέσω των social media ένα βίντεο όπου η αντιπρόεδρος επαναλάµβανε σε οµιλίες της τη φράση «απαλλαγµένοι [unburdened] απ’ ό,τι προηγήθηκε» και θέλησαν να τη χρησιµοποιήσουν εναντίον της. Οµως ο λογαριασµός «Kamala HQ» έκανε retweet ένα screenshot µιας αλληλεπίδρασης στο X, στην οποία ένας χρήστης απάντησε σε λογαριασµό της εκστρατείας του Τραµπ, συµβουλεύοντάς τον να «εγκαταλείψει τη χρήση αυτής της φράσης» επειδή «η Gen Z την αγαπάει» και επειδή η καµπάνια της Χάρις «θα την κάνει κοµµάτι του µάρκετινγκ».
Σε πρόσφατες δηλώσεις στο Business Insider ο καθηγητής Μέσων Ενηµέρωσης και ∆ηµόσιων Υποθέσεων στο Πανεπιστήµιο George Washington, Ντέιβιντ Καρπφ, υποστήριξε πως «υπάρχει κύµα ενθουσιασµού που θυµίζει τον Οµπάµα του 2008, αλλά µε τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης του 2024». «Οταν έχεις µια καλή οµάδα µέσων κοινωνικής δικτύωσης που έχει φτάσει σε µια καλή πολιτική στιγµή και συσσωρευµένο ενθουσιασµό, µπορούν να ‘‘παίξουν’’ µε αυτό», συµπλήρωσε. Αλλοι ειδικοί επί της επικοινωνίας τονίζουν ότι η οµάδα της Κάµαλα Χάρις απηχεί και ταυτόχρονα επικαιροποιεί τις στρατηγικές που εφάρµοσε ο «πρώτος πρόεδρος των µέσων κοινωνικής δικτύωσης», Μπαράκ Οµπάµα, ο οποίος έφερε επανάσταση στη σύγχρονη προεκλογική εκστρατεία πριν από σχεδόν 20 χρόνια.
Το πρώτο προεκλογικό σποτ της ξεκινά µε φωτογραφίες της από την παιδική ηλικία της και εξιστορεί την επαγγελµατική πορεία της ως εισαγγελέως, γενικής εισαγγελέως και ως αντιπροέδρου των ΗΠΑ. «Το µόνο που πάντα υπήρξε η Κάµαλα Χάρις: ατρόµητη», λέει το σποτ.
Εν τω µεταξύ, η αντιπρόεδρος των ΗΠΑ θέλησε να διαφοροποιηθεί από τον Τζο Μπάιντεν, ο οποίος πριν από λίγο διάστηµα είχε υπογράψει νόµο για την απαγόρευση του TikTok, και δηµιούργησε λογαριασµό στο µέσο κοινωνικής δικτύωσης που φαίνεται να έχει µεγάλη απήχηση στους νέους. Είναι ενδεικτικό ότι µόλις σε ένα 24ωρο ξεπέρασε τους 3,9 εκατ. ακόλουθους. «Ακουσα πρόσφατα πως είµαι σε σελίδα ForYou του TikTok και σκέφτηκα να έρθω µόνη µου (στην πλατφόρµα)», εξηγεί στο πρώτο βίντεο η Κάµαλα Χάρις χαµογελαστή, το οποίο έχει ξεπεράσει ήδη τις 21 εκατ. προβολές.
Σε αντίθεση µε τον Μπάιντεν, ο οποίος έχει πιο αυστηρό προφίλ, προσπαθεί να κερδίσει τη νέα γενιά που µέχρι πρότινος -τουλάχιστον- δεν έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εκλογές του Νοεµβρίου. Ετσι λοιπόν τα µέλη της προεκλογικής της εκστρατείας, η οποία αποτελείται ως επί το πλείστον από γυναίκες, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ριζικές αλλαγές. Πρώτ’ απ’ όλα ο λογαριασµός στο X «Biden - Harris HQ» άλλαξε σε «Kamala HQ».
Κάμαλα Χάρις: Η στροφή στα memes
Ο νέος λογαριασµός έκανε «στροφή» στα memes, τα οποία χρησιµοποιούνται από τη νέα γενιά. Στόχος, οι αναποφάσιστοι και γιατί όχι και κάποιοι που θα ψήφιζαν τον Ντόναλντ Τραµπ. Πάντως φαίνεται ότι τόσο ο Μπάιντεν όσο και η Χάρις έχουν ένα κοινό: την αποφασιστικότητα για µία νίκη επί του Τραµπ τον Νοέµβριο. Ενα γεγονός το οποίο προκάλεσε µεγάλη εντύπωση ήταν ότι αµέσως µετά την ανακοίνωση της διεκδίκησης του χρίσµατος των ∆ηµοκρατικών, η Χάρις άρχισε να γίνεται meme. Ενα από τα πιο δηµοφιλή είναι εκείνο µε την «καρύδα της Χάρις», µε αφορµή µια οµιλία της τον Μάιο του 2023 στον Λευκό Οίκο.Η Χάρις ήθελε να τονίσει πως τίποτα δεν υπάρχει χωρίς κάποιο πλαίσιο, σε µια προσπάθεια να αναφερθεί στις νεότερες γενιές και στις κοινότητες και τις οικογένειες που τις περιβάλλουν. «Η µητέρα µου συνήθιζε να... µας δυσκολεύει µερικές φορές και µας έλεγε: “∆εν ξέρω τι συµβαίνει µε εσάς τους νέους. Νοµίζετε ότι πέσατε από µια καρύδα; Ζεις στο πλαίσιο όλων εκείνων των πραγµάτων που σε συνοδεύουν στη ζωή και όσους υπήρξαν πριν από σένα”» είχε δηλώσει. Και µιας και ζούµε στην εποχή της διάδρασης, δεν πέρασαν λίγα λεπτά και η καρύδα της Χάρις έγινε viral, µε διάφορα βίντεο που έδειχναν αποσπάσµατα από την εν λόγω οµιλία της, υπό τον ήχο διάφορων γνωστών τραγουδιών. Το τελευταίο διάστηµα πολλά πρόσωπα της ζητούσαν να βγει µπροστά λέγοντας µε νόηµα ότι ήρθε η ώρα για την «Επιχείρηση Καρύδα» ή µιλώντας για τη «∆ηµοκρατία της Καρύδας».
Την ίδια ώρα, στην Ουάσινγκτον άρχισαν να πωλούν σφηνάκια κοκτέιλ καρύδας, µε ονόµατα όπως «πίνα Κάµαλα» και αντίστοιχες αφίσες. Επίσης, λίγη ώρα αφότου ανακοινώθηκε η απόσυρση Μπάιντεν, ο κυβερνήτης του Κολοράντο, Τζάρεντ Πόλις, προσέθεσε τρία emojis στο τέλος της υποστήριξής του για τη Χάρις: µια καρύδα, ένα δέντρο και τη σηµαία των ΗΠΑ. Ενα άλλο meme, το οποίο κυκλοφόρησαν οι Ρεπουµπλικανοί, ήταν το «Unburdened».
Συγκεκριµένα, οι Ρεπουµπλικανοί διακίνησαν µέσω των social media ένα βίντεο όπου η αντιπρόεδρος επαναλάµβανε σε οµιλίες της τη φράση «απαλλαγµένοι [unburdened] απ’ ό,τι προηγήθηκε» και θέλησαν να τη χρησιµοποιήσουν εναντίον της. Οµως ο λογαριασµός «Kamala HQ» έκανε retweet ένα screenshot µιας αλληλεπίδρασης στο X, στην οποία ένας χρήστης απάντησε σε λογαριασµό της εκστρατείας του Τραµπ, συµβουλεύοντάς τον να «εγκαταλείψει τη χρήση αυτής της φράσης» επειδή «η Gen Z την αγαπάει» και επειδή η καµπάνια της Χάρις «θα την κάνει κοµµάτι του µάρκετινγκ».
Σε πρόσφατες δηλώσεις στο Business Insider ο καθηγητής Μέσων Ενηµέρωσης και ∆ηµόσιων Υποθέσεων στο Πανεπιστήµιο George Washington, Ντέιβιντ Καρπφ, υποστήριξε πως «υπάρχει κύµα ενθουσιασµού που θυµίζει τον Οµπάµα του 2008, αλλά µε τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης του 2024». «Οταν έχεις µια καλή οµάδα µέσων κοινωνικής δικτύωσης που έχει φτάσει σε µια καλή πολιτική στιγµή και συσσωρευµένο ενθουσιασµό, µπορούν να ‘‘παίξουν’’ µε αυτό», συµπλήρωσε. Αλλοι ειδικοί επί της επικοινωνίας τονίζουν ότι η οµάδα της Κάµαλα Χάρις απηχεί και ταυτόχρονα επικαιροποιεί τις στρατηγικές που εφάρµοσε ο «πρώτος πρόεδρος των µέσων κοινωνικής δικτύωσης», Μπαράκ Οµπάµα, ο οποίος έφερε επανάσταση στη σύγχρονη προεκλογική εκστρατεία πριν από σχεδόν 20 χρόνια.
Μονόλεπτο σποτ
Τέλος, θέλοντας να αποκτήσει και άλλη δυναµική δηµοσίευσε ένα µονόλεπτο διαφηµιστικό σποτ µε τον τίτλο «Ατρόµητη» («Fearless»). Οι διαφηµίσεις θα προβληθούν τόσο στην τηλεόραση όσο και σε πλατφόρµες streaming και social media σε αµφίρροπες πολιτείες τις εβδοµάδες που θα προηγηθούν του Εθνικού Συνεδρίου των ∆ηµοκρατικών.Το πρώτο προεκλογικό σποτ της ξεκινά µε φωτογραφίες της από την παιδική ηλικία της και εξιστορεί την επαγγελµατική πορεία της ως εισαγγελέως, γενικής εισαγγελέως και ως αντιπροέδρου των ΗΠΑ. «Το µόνο που πάντα υπήρξε η Κάµαλα Χάρις: ατρόµητη», λέει το σποτ.
*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»