Τραγωδία στη Βραζιλία: Τι μπορεί να οδήγησε στην πτώση του αεροπλάνου - Το σενάριο για πάγο στα φτερά, η άποψη των ειδικών
Η απώλεια στήριξης και το σπιράλ θανάτου
Aξιωματούχος της πολιτείας του Σάο Πάολο επιβεβαίωσε ότι βρέθηκε το μαύρο κουτί καταγραφής πτήσης του αεροπλάνου
Ένας κορυφαίος εμπειρογνώμονας της αεροπορίας αναφέρθηκε στις πιο πιθανές αιτίες πίσω από την αεροπορική τραγωδία στη Βραζιλία, την Παρασκευή, που οδήγησε στον θάνατο 61 ανθρώπους.
Βίντεο από τη στιγμή του δυστυχήματος δείχνει το αεροπλάνο να πέφτει από τον ουρανό πάνω σε δέντρα και κοντά σε σπίτια, ενώ στη συνέχεια υψώνεται μία μεγάλη στήλη μαύρου καπνού.
Σύμφωνα με το Sky News, αξιωματούχος της πολιτείας του Σάο Πάολο επιβεβαίωσε ότι βρέθηκε το μαύρο κουτί καταγραφής πτήσης του αεροπλάνου.
Τι μπορεί να οδήγησε στην πτώση αεροπλάνου στη Βραζιλία
Ο καπετάνιος Ρος Άιμερ, ο οποίος έχει πάνω από 40 χρόνια πείρα με επιβατικά αεροσκάφη στις ΗΠΑ, είπε στο DailyMail.com ότι το αεροπλάνο θα μπορούσε να είχε παρουσιάσει βλάβη στον κινητήρα, δυσλειτουργία στο σύστημα ελέγχου πτήσης ή ακόμα και να αποκολλήθηκε ένα σημαντικό μέρος του αεροσκάφους - όπως ένα τμήμα του φτερού.
Και μόλις μπεις στο σπιράλ θανάτου, «είναι πολύ δύσκολο να βγεις από αυτό», τόνισε. Το αεροπλάνο ήταν καθ' οδόν από το Cascavel προς το Guarulhos όταν ξεκίνησε την ξαφνική κάθοδο. Ο Aimer είπε ότι η πιο πιθανή αιτία της συντριβής ήταν ότι το αεροσκάφος υπέστη απώλεια στήριξης λόγω χαμηλής ταχύτητας (όταν η ροή αέρα πάνω από τα φτερά είναι πολύ αργή για να παρέχει αρκετή ανύψωση). Αυτό συμβαίνει όταν τα αεροπλάνα κινούνται πολύ αργά. Οι τρεις λόγοι που συμβαίνει αυτό είναι είτε τεχνικό σφάλμα, ακραίες αναταράξεις, λάθος πιλότου ή κάτι που χτυπά το φτερό, όπως ένα πουλί.
Το δημοσίευμα υπενθυμίζει ότι η πτήση 1549 της US Airways έκανε προσθαλάσσωση στον ποταμό Χάντσον όταν ένα σμήνος πουλιών χτύπησε το φτερό του και έπεσε το ρεύμα λίγο μετά την απογείωση, περίπου στα 700 πόδια. Το αεροσκάφος ATR-72 που συνετρίβη στο Vinhedo της Βραζιλίας, ταξίδευε στα 17.000 πόδια, είπε η αεροπορική εταιρεία. Σε αυτό το ύψος, είναι απίθανο να χτύπησε πουλί. Έτσι, δύο είναι τα σενάρια. Αφού το αεροπλάνο πιθανότατα υπέστη απώλεια στήριξης, βίντεο το δείχνει να πέφτει σε περιδίνηση. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως σπιράλ θανάτου. Όταν το ένα φτερό βυθίζεται και δεν υπάρχει ρεύμα επειδή ο κινητήρας έχει σβήσει, το αεροπλάνο μπορεί να εισέλθει σε ένα σπιράλ όπου το ένα φτερό δημιουργεί άνωση ενώ το αεροπλάνο περιστρέφεται γύρω από το άλλο μέχρι να προσκρούσει στο έδαφος.
Η προειδοποίηση για πάγο
Όπως τονίζει σε δημοσιεύμά του χθες το Sky News, ο στότοπος παρακολούθησης πτήσεων FlightRadar24 ανέφερε ότι υπήρχε μια ενεργή προειδοποίηση για «σοβαρό παγετό» σε υψόμετρο μεταξύ 12.000 ποδιών και 21.000 ποδιών και ότι το αεροσκάφος πετούσε στα 17.000 πόδια αμέσως πριν από τη συντριβή.
Η προειδοποίηση αυτή αφορά σε σταγονίδια νερού που παγώνουν και συγκεντρώνονται σε επιφάνειες όπως τα πτερύγια και οι έλικες. Μπορεί να παρεμποδίσει την απόδοση ενός αεροσκάφους μειώνοντας την ώθηση, μειώνοντας την άνωση και αυξάνοντας την αντίσταση. Ο Marcelo Moura, διευθυντής επιχειρήσεων της Voepass, είπε στους δημοσιογράφους ενώ υπήρχαν προβλέψεις για πάγο, ήταν σε αποδεκτά επίπεδα για το αεροσκάφος. Ο αντισυνταγματάρχης Carlos Henrique Baldi, του κέντρου της βραζιλιάνικης αεροπορίας για τη διερεύνηση και την πρόληψη αεροπορικών ατυχημάτων, είπε ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να πούμε εάν ο πάγος προκάλεσε το ατύχημα. Το αεροπλάνο είναι «πιστοποιημένο σε πολλές χώρες για να πετάει σε σοβαρές συνθήκες παγετού, συμπεριλαμβανομένων χωρών σε αντίθεση με τη δική μας, όπου η επίδραση του πάγου είναι πιο σημαντική», είπε ο Baldi.
Τι γνωρίζουμε για το συγκεκριμένο αεροσκάφος
Το αεροσκάφος ήταν PS-VPB, ένα ATR72-500 14 ετών, σύμφωνα με το FlightRadar24. Τα δεδομένα δείχνουν ότι το αεροπλάνο έχασε 13.000 πόδια σε λιγότερο από δύο λεπτά κατά τις τελευταίες στιγμές του μοιραίου ταξιδιού του. Το σήμα GPS κόπηκε λίγο πριν τις 13:30 τοπική ώρα, σύμφωνα με το ραντάρ.
Δεν είναι η πρώτη φορά που αεροσκάφος ATR εμπλέκεται σε θανατηφόρο δυστύχημα. Το 1994, ένα ATR-72 συνετρίβη στην οροσειρά του Άτλαντα ενώ σκαρφάλωσε στα 16.000 πόδια σε πτήση εσωτερικού στο Μαρόκο από το Αγκαντίρ στην Καζαμπλάνκα. Υπεύθυνος για το δυστύχημα ήταν ο πιλότος ο οποίος αυτοκτόνησε οδηγώντας στον θάνατο και τους επιβαίνοντες.
Πιο πρόσφατα, ένα ATR-42 συνετρίβη το 2017 αφού πέταξε σε σοβαρές συνθήκες πάγου και έχασε τον έλεγχο στον Καναδά. Όλοι οι επιβάτες εκτός από έναν επέζησαν. Παρά αυτά τα περιστατικά, ο Aimer είπε στο DailyMail.com ότι το ATR-72 είναι ένα σχετικά ασφαλές αεροσκάφος. Και αυτά τα αεροπλάνα δεν χρησιμοποιούνται συνήθως για εμπορικά αεροπορικά ταξίδια στις Ηνωμένες Πολιτείες, είπε. Στις ΗΠΑ, «ήμασταν πολύ τυχεροί που έχουμε εξαιρετική εκπαίδευση και ρεκόρ ασφάλειας», τόνισε ο Aimer. «Παρόλα αυτά, δεν μπορούμε ποτέ να επαναπαυόμαστε. Πρέπει να πάμε πολύ καλύτερα στην τεχνολογία, την εκπαίδευση στην ασφάλεια και την εμπειρία».
Η Πολεμική Αεροπορία της Βραζιλίας ανέφερε ότι έστειλε ομάδα ερευνητών στο σημείο.