Με την ανάσυρση της σορού της Χάνα Λιντς γράφτηκε ο τραγικός επίλογος του ναυαγίου του ιστιοφόρου Bayesian, το οποίο βυθίστηκε τις πρωϊνές ώρες της Δευτέρας στη θαλάσσια περιοχή της Σικελίας.  Η σορός της 18χρονης ανασύρθηκε από βάθος 50 μέτρων, ενώ το πρωί της Πέμπτης είχε ανασυρθεί η σορός του πατέρα της Μάικλ Λιντς, γνωστού και ως «Μπιλ Γκέιτς» της Βρετανίας. 

Ο συνολικός αριθμός των νεκρών του ναυαγίου ανέρχεται πλέον σε 7, καθώς νεκρός είχε ανασυρθεί από την πρώτη στιγμή και ο σεφ του σκάφους. Τα θύματα είναι ο Μάικλ Λιντς και η κόρη του, ο πρόεδρος της Morgan Stanley BankΤζόναθαν Μπλούμερ, η σύζυγός του, ο δικηγόρος Κρις Μορίλο, η σύζυγός του και ο σεφ του πλοίου Ρεκάλντο Τόμας.


Για ανθρώπινο λάθος μιλούν τα βρετανικά ΜΜΕ - Στο κάδρο των ερευνών ο καπετάνιος

Την ίδια ώρα παραμένουν τα ερωτήματα γύρω από το ναυάγιο του γιοτ Bayesian στο Παλέρμο, κατά τη διάρκεια του οποίου έχασαν τη ζωή τους επτά άνθρωποι. Ήδη από τον τόπο της τραγωδίας έχουν ανασυρθεί έξι σοροί. Σε εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση για τον εντοπισμό της έβδομης σορού που βρίσκεται παγιδευμένη στα συντρίμμια και σύμφωνα με το Reuters ανήκει στη Χάνα Λιντς, κόρη του Βρετανού «Μπιλ Γκέιτς» Μάικ Λιντς.

Την ίδια ώρα σε σημερινό της άρθρο η βρετανική Daily Mail μιλάει για πολυάριθμα ερωτήματα που υπάρχουν γύρω από τη ναυτική τραγωδία. Ένα από αυτά είναι γιατί το Bayesian δεν επανήλθε στη θέση του μετά τον υδροστρόβιλο που θεωρείται ότι οδήγησε στη βύθισή του;

Μιλώντας στην Daily Mail, μια διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε. Μάλιστα, χθες, σε μια συνάντηση των διαφόρων ομάδων διάσωσης που συμμετείχαν στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.

Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος, που είναι 7,5 μέτρα.

Επίσης έχει αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender (σ.σ.: μεταφέρει επιβάτες και πλήρωμα στη στεριά), δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη. Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά. «Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».

Οι δύο κρίσιμοι παράγοντες

Και αυτοί ακριβώς οι δύο παράγοντες θα μπορούσαν να έχουν κάνει μεγάλη διαφορά τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, όπως λέει η Daily Mail: Εάν η καρίνα είχε επεκταθεί πλήρως, το γιοτ θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επανέλθει σε όρθια θέση μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

«Αν οι πόρτες στον χώρο του tender είχαν σφραγιστεί, δεν θα υπήρχε αυτό που αναφέρει η RAI ως «ένας ποταμός νερού» στο κύτος όταν ο υδροστρόβιλος έγειρε το γιοτ στο πλάι. Και μόλις οποιοσδήποτε σημαντικός όγκος νερού εισέλθει στο κύτος, η σταθερότητα τίθεται σε κίνδυνο σχεδόν αμέσως.
Ένας μηχανικός από το ναυπηγείο που κατασκεύασε το γιοτ -ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του- είναι πεπεισμένος ότι δεν μπορούμε να αποδώσουμε τη βύθιση του γιοτ εξ ολοκλήρου στον καιρό.

Ανθρώπινο λάθος;

«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi - ήταν η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.

Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επισήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν (την ίδια στιγμή που ο καπετάνιος διπλανού γιοτ χρησιμοποίησε τις μηχανές του και δεν υπέστη ζημιά).

Επίσης, υπήρξε έντονη κριτική για το γεγονός ότι οι επιβάτες ήταν στις καμπίνες τους και απροετοίμαστοι - και πιθανότατα κοιμόντουσαν. «Ακόμη και την ώρα που έφτανε ο υδροστρόβιλος», πρόσθεσε ο μηχανικός, «υπήρχε πολύς χρόνος. Δεκαπέντε λεπτά θα ήταν αρκετά για να ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας».

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που απαιτούν εξηγήσεις από τον καπετάνιο της θαλαμηγού, γεννημένο στη Νέα Ζηλανδία, Τζέιμς Κάτφιλντ, ο οποίος έχει ήδη υποβληθεί σε εκτεταμένη ανάκριση από τις Αρχές.

Σημειώνεται ότι οι ειδικοί στα γιοτ απορούν με την προφανή έλλειψη ετοιμότητας του πλοίου για τόσο βίαιες καιρικές συνθήκες. «Εκπλήσσομαι που δεν παρακολουθούσαν αυτό το ακραίο καιρικό φαινόμενο καθώς κινούνταν στη Μεσόγειο», λέει ένας, επισημαίνοντας ότι ένα πολύ μεγάλο γιοτ είχε ναυαγήσει στη Μαγιόρκα λίγες μέρες πριν και ότι υπήρχαν πολλές αναφορές για ισχυρό άνεμο και καταιγίδες που κινούνταν προς το σημείο όπου ήταν το Bayesian.

«Χθες, όλος ο κόσμος της ναυτιλίας ήταν σοκαρισμένος με την ταχύτητα που ένα τέτοιο γιοτ -κατασκευασμένο από διεθνούς φήμης ναυπηγείο και τοπ σχεδιαστές- ανατράπηκε και βυθίστηκε ενώ ήταν αγκυροβολημένο. Τώρα φαίνεται πως η πρώτη εξήγηση -ότι το Bayesian ήταν τόσο άτυχο που χτυπήθηκε από έναν τέτοιας έντασης υδροστρόβιλο- είναι μόνο ένα κομμάτι της ιστορίας», καταλήγει το δημοσίευμα.