Την εκτίμησή του για τα πιθανότερα σενάρια βύθισης του πολυτελούς γιοτ στη Σικελία έδωσε ο Αντιναύαρχος εν αποστρατεία, Στέλιος Περβαινάς, ο οποίος αρχικά το χαρακτήρισε ως ένα «σοβαρό ναυτικό ατύχημα» και τόνισε ότι τέτοιου είδους περιστατικά είναι πολύ σπάνια.

Παράλληλα, μιλώντας στην ΕΡΤ επεσήμανε πως 
μια σειρά λαθών τόσο από την πλευρά του κυβερνήτη όσο και από τον σχεδιαστή του σκάφους μπορεί να συνέβαλε στην τραγωδία.

Ακόμη, απόρησε για τη θέση αγκυροβόλησης του γιοτ, μισό ναυτικό μίλι από την ακτή και κοντά στο λιμάνι, αμφισβητώντας την τήρηση των ναυτικών κανόνων που διασφαλίζουν την ασφάλεια στη θάλασσα.

Επίσης, είπε πως η κακοκαιρία δεν έρχεται ποτέ απροειδοποίητα και πως έγκαιρη αντίδραση του πληρώματος είναι κρίσιμη για την αποφυγή τέτοιων ατυχημάτων.

Σημειώνεται ότι από το 56 μέτρων ιστιοφόρο «Bayesian» ανασύρθηκαν 6 σοροί από τις ιταλικές Αρχές στη Σικελία, με την τελευταία να είναι η κόρη του μεγιστάνα. Μάικ Λιντς.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d3mczce5r3vt)

Ναυάγιο στη Σικελία: Στο «κάδρο» των ερευνών ο καπετάνιος του ιστιοφόρου

Τα ερωτήματα είναι πολλά και αναπάντητα και στο «κάδρο» των ερευνών έχει μπει ο Νεοζηλανδός καπετάνιος, Τζέιμς Κάτφιλντ.

Ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της The Italian sea group, της εισηγμένης εταιρείας στην οποία ανήκουν τα περιουσιακά στοιχεία της Perini navi του Viareggio, η οποία κατασκεύασε το Bayesian το 2008, που το χαρακτηρίζει «ένα από τα ασφαλέστερα πλοία στον κόσμο», πρακτικά «αβύθιστο», μίλησε στην Corriere della Sera για τα πιθανά αίτια της ναυτικής τραγωδίας στο Παλέρμο.

 «Όλα όσα έχουν γίνει αποκαλύπτουν έναν πολύ μακρύ κατάλογο λαθών. Οι άνθρωποι δεν έπρεπε να βρίσκονται στις καμπίνες, το σκάφος δεν έπρεπε να είναι αγκυροβολημένο. Και τότε γιατί το πλήρωμα δεν γνώριζε για την εισερχόμενη ταραχή; Έπρεπε να είναι κάποιος από το πλήρωμα στο κατάστρωμα. Οι επιβάτες ανέφεραν κάτι παράλογο, ότι δηλαδή η καταιγίδα έφτασε απροσδόκητα, από το πουθενά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Όλα ήταν προβλέψιμα. Έχω τους μετεωρολογικούς χάρτες εδώ μπροστά μου. Τίποτα δεν ήρθε ξαφνικά», ανέφερε ο επιχειρηματίας.

Επίσης, όπως τόνισε ο Κονσταντίνο, ήταν λάθος που η καταπακτή στην πρύμνη ήταν ανοιχτή, ενώ η καρίνα του πλοίου έπρεπε να έχει κατεβεί από τον καπετάνιο στο μέγιστο βάθος, και όχι εκεί που φαίνεται πως ήταν.

«Kατέληξαν σαν τα ποντίκια»

«Αναρωτηθείτε: Γιατί δεν ήταν κανένας ψαράς του Porticello έξω εκείνη τη νύχτα; Ένας ψαράς διαβάζει τον καιρό και ένα πλοίο όχι; Η καιρική ταραχή ήταν πλήρως αναγνωρίσιμη σε όλους τους μετεωρολογικούς χάρτες. Ήταν αδύνατο να μην το ξέρει κανείς», κατέληξε ο κ. Κονσταντίνο.

Όπως δήλωσε, δε, ο κατασκευαστής του μοιραίου ιστιοφόρου, «ένα πλοίο της Perini άντεξε τον τυφώνα "Κατρίνα", κατηγορίας 5. Σας φαίνεται δυνατόν ότι δεν μπορεί να αντέξει έναν υδροστρόβιλο όπως αυτός; Είναι καλή πρακτική, όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο, να υπάρχει κάποιος στη γέφυρα, και αν ήταν εκεί δεν θα μπορούσε να μην έχει δει την καταιγίδα να έρχεται. Αντ’ αυτού, το σκάφος "έμπασε" νερά, με τους επισκέπτες να βρίσκονται ακόμη στις καμπίνες τους. Κατέληξαν σε μια παγίδα. Οι καημένοι κατέληξαν σαν ποντίκια».

Υπόνοιες περί «ανθρωπίνου λάθος» για τη βύθιση του γιοτ 

Με σημερινό άρθρο της η Daily Mail απαριθμεί τα αναπάντητα ερωτήματα που εξακολουθούν να συσσωρεύονται στον απόηχο της τραγωδίας.

Γιατί, για παράδειγμα, το Bayesian δεν επανήλθε στη θέση του μετά τον υδροστρόβιλο που θεωρείται ότι οδήγησε στη βύθισή του;

Μιλώντας στην Daily Mail, μια διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε. Και χθες, σε μια συνάντηση των διαφόρων ομάδων διάσωσης που συμμετείχαν στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.

Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος που είναι 7,5 μέτρα.

Έχει επίσης αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender (σ.σ.: μεταφέρει επιβάτες και πλήρωμα στη στεριά), δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη.

Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά.

«Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».

Οι δύο κρίσιμοι παράγοντες

Και αυτοί ακριβώς οι δύο παράγοντες θα μπορούσαν να έχουν κάνει μεγάλη διαφορά τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, όπως λέει η Daily Mail:

Αν η καρίνα είχε επεκταθεί πλήρως, το γιοτ θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επανέλθει σε όρθια θέση μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

«Αν οι πόρτες στον χώρο του tender είχαν σφραγιστεί, δεν θα υπήρχε αυτό που αναφέρει η RAI ως «ένας ποταμός νερού» στο κύτος όταν ο υδροστρόβιλος έγειρε το γιοτ στο πλάι. Και μόλις οποιοσδήποτε σημαντικός όγκος νερού εισέλθει στο κύτος, η σταθερότητα τίθεται σε κίνδυνο σχεδόν αμέσως.

Ένας μηχανικός από το ναυπηγείο που κατασκεύασε το γιοτ -ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του- είναι πεπεισμένος ότι δεν μπορούμε να αποδώσουμε τη βύθιση του γιοτ εξολοκλήρου στον καιρό.

«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi -ήταν η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.

Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν (την ίδια στιγμή που ο καπετάνιος διπλανού γιοτ χρησιμοποίησε τις μηχανές του και δεν υπέστη ζημιά).