Η εισαγγελία της Σικελίας ανακοίνωσε νωρίτερα το Σάββατο, την έναρξη έρευνας για ανθρωποκτονία εξ αμελείας μετά το ναυάγιο του γιοτ Βayesian του Βρετανού μεγιστάνα της τεχνολογίας Μάικ Λιντς, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους επτά άνθρωποι ανάμεσά τους ο ίδιος και η 18χρονη κόρη του.

«Βρισκόμαστε στην αρχική φάση (…) Σε αυτό το στάδιο, συγκεκριμένα επειδή η έρευνα μπορεί να εξελιχθεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, δεν αποκλείουμε τίποτα», δήλωσε στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο εισαγγελέας Αμπρότζιο Καρτόζιο, προσθέτοντας ότι προς το παρόν δεν έχει ξεκινήσει έρευνα εις βάρος κάποιου συγκεκριμένου προσώπου.

Όπως διευκρίνισε ο καπετάνιος και το πλήρωμα του Bayesian δεν είναι υποχρεωμένοι να παραμείνουν στην Ιταλία μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας, η οποία θα διαρκέσει καιρό. Το ναυάγιο του Bayesian βρίσκεται πλέον σε 50 μέτρα βάθος και σε απόσταση περίπου 700 μέτρων από το λιμάνι Πορτιτσέλο. Υπενθυμίζεται ότι το πολυτελές γιοτ των 56 μέτρων βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά τα ξημερώματα της Δευτέρας, όταν στην περιοχή ξέσπασε υδροσίφωνας. Από το ναυάγιο κατάφεραν να σωθούν 15 άνθρωποι, από τους οποίους οι έξι ήταν επιβάτες.

Πάντως ο Καρτόζιο επιβεβαίωσε τα ονόματα των θυμάτων. Η πρώτη σορός που ανασύρθηκε από το Bayesian ήταν αυτό του σεφ του γιοτ, του Ρεκάλντο Τόμας. Σημειώνεται ότι τέσσερα θύματα εντοπίστηκαν στις 21 Αυγούστου: ο Τζόναθαν Γουίλιαμ Μπλούμερ και η σύζυγός του όπως και ο Κρίστοφερ Μορβίλο και η σύζυγός του. Η σορός του Μάικ Λιντς ανασύρθηκε στις 22 Αυγούστου και χθες Παρασκευή αυτό της κόρης του Χάνα.

Σύμφωνα με τον Ραφαέλε Μακάουντα, επικεφαλής των λιμενικών αρχών του Παλέρμο, το γιοτ είχε λάβει άδεια να παραμείνει αρόδου στην περιοχή όπου βυθίστηκε. «Δεν υπήρχε προειδοποίηση για καταιγίδα εκείνο το βράδυ», εξήγησε.

Άγνωστο πότε θα ανασυρθεί το γιοτ

Ο Μακάουντα πρόσθεσε ότι το χρονοδιάγραμμα της ανάσυρσης του γιοτ από τον βυθό της θάλασσας δεν είναι σαφές και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Η ταχύτητα με την οποία βυθίστηκε το Bayesian και το γεγονός ότι άλλα πλοία που βρίσκονταν κοντά του δεν έπαθαν ζημιές από τον υδροσίφωνα προκαλεί ερωτήματα, κυρίως αν η καρίνα του σκάφους, η οποία αποτελεί αντίβαρο στο τεράστιο κατάρτι του, ήταν ανεβασμένη ή κατεβασμένη την ώρα του συμβάντος.

Από την πλευρά του ο αναπληρωτής εισαγγελέας Ραφαέλε Καμαράνο δήλωσε ότι η Πολεμική Αεροπορία της Ιταλίας έχει επιβεβαιώσει ότι η πιθανότερη αιτία για τη βύθιση του γιοτ είναι ένα ιδιαίτερο καιρικό φαινόμενο που ονομάζεται «downburst», ενώ πρόσθεσε ότι θα πραγματοποιηθούν νεκροψίες- νεκροτομές στα θύματα.

Το «downburst»

Πάντως τις προηγούμενες μέρες υπήρξαν εικασίες με βάση μια αναφορά μάρτυρα, ότι το Bayesian βυθίστηκε από ένα κύμα νερού, ένα είδος ανεμοστρόβιλου που σχηματίζεται πάνω από το νερό. Ωστόσο, οι εισαγγελείς πιστεύουν τώρα ότι μπορεί να ευθύνεται ένα διαφορετικό καιρικό φαινόμενο: ένα downburst. Τι ακριβώς είναι αυτό λοιπόν;

Οι καταιγίδες είναι ισχυρά, πολύπλοκα και ταραχώδη φαινόμενα, με τον αέρα μέσα σε ένα σωρειτομελανία (σσ: είδος νέφους, το οποίο είναι πυκνό και ογκώδες, φτάνει σχεδόν έως το έδαφος και συνήθως προκαλεί καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις) να κινείται γρήγορα προς τα πάνω και προς τα κάτω.

Ένα downburst (θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «έκρηξη» σε ελεύθερη μετάφραση) συμβαίνει όταν ο αέρας τρέχει προς τα κάτω από τη βάση του σύννεφου, παράγοντας μια ισχυρή ριπή ανέμου που φυσά προς το έδαφος. Όταν χτυπά στο έδαφος, ο άνεμος απλώνεται, φυσώντας απρόβλεπτα προς τα έξω προς διαφορετικές κατευθύνσεις.

Οι εκρήξεις αυτές είναι συνήθως βραχύβιες, διαρκούν για λίγα λεπτά και μπορούν να συγχέονται με ανεμοστρόβιλους ή υδάτινους πόρους, επειδή η ζημιά που προκαλούν μπορεί να είναι παρόμοια.

Οι γρήγορες αλλαγές της ταχύτητας και της κατεύθυνσης του ανέμου μέσα σε αυτές τις εκρήξεις σημαίνουν ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την αεροπορία. Έχουν κατηγορηθεί για μια σειρά αεροπορικών δυστυχημάτων όλα αυτά τα χρόνια, αν και ο κίνδυνος τείνει να προβλέπεται καλά από τους μετεωρολόγους που επιτρέπουν στους πιλότους να τις αποφύγουν.