Τουρκικά ΜΜΕ: ''Πιθανότητα συμφωνίας Τουρκίας- Αιγύπτου στην ανατολική Μεσόγειο'' - Σενάρια για επίσκεψη Σίσι στην Άγκυρα
Ποια θέματα θα τεθούν επί τάπητος
Για ενδεχόμενη επίσκεψη του Αιγύπτιου προέδρου, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι στην Τουρκία στις 4 ή 5 Σεπτεμβρίου κάνουν λόγο τα τουρκικά μέσα, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις προς το παρόν
Για ενδεχόμενη επίσκεψη του Αιγύπτιου προέδρου, Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι στην Τουρκία στις 4 ή 5 Σεπτεμβρίου κάνουν λόγο τα τουρκικά μέσα, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις προς το παρόν.
Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει ο ανταποκριτής του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλης Κωστίδης οι δύο χώρες αναμένεται να συζητήσουν θέματα για την εμβάθυνση των σχέσεών τους, για την Αφρική και την Παλαιστίνη.
Υπάρχει επιπλέον η πιθανότητα συμφωνίας Τουρκίας - Αιγύπτου στην ανατολική Μεσόγειο κυρίως σε περιοχές που δεν έχουν καθοριστεί από την Ελλάδα και την Αίγυπτο, με τους Τούρκους να ευελπιστούν πως μια τέτοια συμφωνία μπορεί να ενισχύσει το τουρκολιβυκό μνημόνιο και η Αίγυπτος να έχει περισσότερα κέρδη.
Επιπροσθέτως, ελπίζουν να ακυρωθούν τα βήματα της Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο.
Ο ακαδημαϊκός Ιρφάν Καγιά Ουλγκέρ επισημαίνει: «Η υπογραφή της συμφωνίας με τη Λιβύη άνοιξε την πύλη της διχοτόμησης της Αν. Μεσογείου σαν να έχουμε συμφωνήσει με την Αίγυπτο. Εμείς έχουμε το δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας. Η Ελλάδα ξεσηκώθηκε και μας έβαλε απέναντι και την Ε.Ε. Πήραν και αποφάσεις εναντίον μας. Στη συνάντηση αυτή (Σίσι- Ερντογάν) στην επίσκεψη στην Τουρκία, θεωρώ πως η συμφωνία καθορισμού θαλάσσιων περιοχών ευθύνης θα φτάσει σε ανώτερο επίπεδο. Σε περίπτωση που υπογραφεί αυτή η συμφωνία με την Αίγυπτο, η συμφωνία της Ελλάδας με την Αίγυπτο θα είναι πια άχρηστη. Η Ελλάδα στη συμφωνία είχε εντάξει την Κρήτη και την Ρόδο, ενώ τα νησιά δεν μπορούν να έχουν υφαλοκρηπίδα, μόνο η ηπειρωτική χώρα μπορεί να έχει. Τώρα η συμφωνία με την Αίγυπτο θα αλλάξει τα δεδομένα. Η Αίγυπτος θα κερδίσει χώρο στην Αν.Μεσόγειο σε μέγεθος μπορούμε να μιλάμε όσο η Κύπρος και ίσως και μεγαλύτερο χώρο. Ίσως, δηλαδή θα παρακάμψει όλες τις ενέργειες της Ελλάδας στην περιοχή της Αν. Μεσογείου».
Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία αναμένεται να αποκτήσει 6 υποβρύχια μέχρι το 2029 και συνολικά θα διαθέτει 16 υποβρύχια.
Όπως σχολιάζει ο αντιναύαρχος ε.α Ντενίζ Κουτλούκ: «Aν ζήσουμε μια κρίση με κάποιο κράτος στην Αν. Μεσόγειο και υπάρξουν κράτη που θα στηρίξουν αυτό το κράτος. Τότε τέτοιου είδους υποβρύχια αποκλείουν μια ολόκληρη περιοχή στις θάλασσες και εμποδίζουν τη διέλευση των πλοίων. Στην περιοχή αυτή μπορούν να είναι πλοία, υποβρύχια ,και πλοία ξένων δυνάμεων τα οποία δεν μπορούν να κινηθούν. Όλα αυτά μπορούν να τα εμποδίσουν. Ενα τέτοιου είδους υποβρύχιο που μπορεί να εξαφανιστεί για 80 ημέρες μπορεί να προσεγγίσει τον αντίπαλο και να τον τορπιλίσει και να εκτοξεύσει και πυραύλους σε στόχους στη στεριά. Η Τουρκία λοιπόν παραλαμβάνει 6 τέτοια υποβρύχια. Να θυμίσουμε πως το τουρκικό Ναυτικό ήδη διαθέτει 10 υποβρύχια και θα παραλάβει 6 νέα υποβρύχια. Εδώ μιλάμε για ένα τεράστιο βήμα ένα κβαντικό άλμα και θα αναγκάσει να κάνουν πολλές σκέψεις όσοι στοχεύουν τη Γαλάζια Πατρίδα της Τουρκίας».
Εκτός από τα νέα υποβρύχια, το τουρκικό ναυτικό έχει ξεκινήσει να σχεδιάζει τις φρεγάτες και τις κορβέτες του από το 1997.
«Για την ναυπήγηση του εθνικού πλοίου MILGEM το 1997 ιδρύθηκε το γραφείο σχεδιασμού και ναυπήγησης του τουρκικου Ναυτικού που σήμερα έχει την ονομασία Tersane Istanbul. ( ναυπηγείο Κωνσταντινούπολης)» μετέδωσε το τουρκικό τηλεοπτικό δίκτυο Haber και συνεχίζει: «Με το πρόγραμμα του MILGEM ( εθνικό πλοίο) στο ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης ναυπηγήθηκαν οι κορβέτες TCG BUYUKADA, TCG HEYBELIADA, TCG BURGAZADA και TCG KINALIADA. Ο σχεδιασμός τους έγινε από το γραφείο σχεδιασμού του τουρκικού Ναυτικού. Και ο σχεδιασμός της τουρκικής φρεγάτας TCG ISTANBUL. To. TCG ISTANBUL το οποίο είναι το πρώτο πλοίο κλάσης ISTIF ναυπηγήθηκε κι αυτό με 80% εθνική συμμετοχή και ο σχεδιασμός κατά 100% από το γραφείο σχεδιασμού του τουρκικού Ναυτικού. Το συγκεκριμένο πλοίο μπορεί να ταξιδέψει από την περιοχή Γκιόλτζουκ μέχρι την Νεα Υόρκη δίχως καμία υποστήριξη».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Μανώλη Κωστίδη το μεγάλο πρόβλημα της Τουρκίας είναι τα F-35.
Σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει ο ανταποκριτής του ΣΚΑΪ στην Κωνσταντινούπολη, Μανώλης Κωστίδης οι δύο χώρες αναμένεται να συζητήσουν θέματα για την εμβάθυνση των σχέσεών τους, για την Αφρική και την Παλαιστίνη.
Υπάρχει επιπλέον η πιθανότητα συμφωνίας Τουρκίας - Αιγύπτου στην ανατολική Μεσόγειο κυρίως σε περιοχές που δεν έχουν καθοριστεί από την Ελλάδα και την Αίγυπτο, με τους Τούρκους να ευελπιστούν πως μια τέτοια συμφωνία μπορεί να ενισχύσει το τουρκολιβυκό μνημόνιο και η Αίγυπτος να έχει περισσότερα κέρδη.
Επιπροσθέτως, ελπίζουν να ακυρωθούν τα βήματα της Ελλάδας στην ανατολική Μεσόγειο.
Ο ακαδημαϊκός Ιρφάν Καγιά Ουλγκέρ επισημαίνει: «Η υπογραφή της συμφωνίας με τη Λιβύη άνοιξε την πύλη της διχοτόμησης της Αν. Μεσογείου σαν να έχουμε συμφωνήσει με την Αίγυπτο. Εμείς έχουμε το δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας. Η Ελλάδα ξεσηκώθηκε και μας έβαλε απέναντι και την Ε.Ε. Πήραν και αποφάσεις εναντίον μας. Στη συνάντηση αυτή (Σίσι- Ερντογάν) στην επίσκεψη στην Τουρκία, θεωρώ πως η συμφωνία καθορισμού θαλάσσιων περιοχών ευθύνης θα φτάσει σε ανώτερο επίπεδο. Σε περίπτωση που υπογραφεί αυτή η συμφωνία με την Αίγυπτο, η συμφωνία της Ελλάδας με την Αίγυπτο θα είναι πια άχρηστη. Η Ελλάδα στη συμφωνία είχε εντάξει την Κρήτη και την Ρόδο, ενώ τα νησιά δεν μπορούν να έχουν υφαλοκρηπίδα, μόνο η ηπειρωτική χώρα μπορεί να έχει. Τώρα η συμφωνία με την Αίγυπτο θα αλλάξει τα δεδομένα. Η Αίγυπτος θα κερδίσει χώρο στην Αν.Μεσόγειο σε μέγεθος μπορούμε να μιλάμε όσο η Κύπρος και ίσως και μεγαλύτερο χώρο. Ίσως, δηλαδή θα παρακάμψει όλες τις ενέργειες της Ελλάδας στην περιοχή της Αν. Μεσογείου».
Τα νέα υποβρύχια
Σε εξέλιξη βρίσκεται στην Τουρκία ένα πρόγραμμα για τα νέα υποβρύχια, με τους αναλυτές να σχολιάζουν ότι η Τουρκία με τα νέα υποβρύχια θα μπορεί να αποκλείει ολόκληρες θαλάσσιες περιοχές στην ανατολική Μεσόγειο επισημαίνοντας ότι έκαναν «κβαντικό άλμα. Θα βάλουμε σε πολλές σκέψεις όσους στοχεύουν στη Γαλάζια Πατρίδα μας».Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία αναμένεται να αποκτήσει 6 υποβρύχια μέχρι το 2029 και συνολικά θα διαθέτει 16 υποβρύχια.
Όπως σχολιάζει ο αντιναύαρχος ε.α Ντενίζ Κουτλούκ: «Aν ζήσουμε μια κρίση με κάποιο κράτος στην Αν. Μεσόγειο και υπάρξουν κράτη που θα στηρίξουν αυτό το κράτος. Τότε τέτοιου είδους υποβρύχια αποκλείουν μια ολόκληρη περιοχή στις θάλασσες και εμποδίζουν τη διέλευση των πλοίων. Στην περιοχή αυτή μπορούν να είναι πλοία, υποβρύχια ,και πλοία ξένων δυνάμεων τα οποία δεν μπορούν να κινηθούν. Όλα αυτά μπορούν να τα εμποδίσουν. Ενα τέτοιου είδους υποβρύχιο που μπορεί να εξαφανιστεί για 80 ημέρες μπορεί να προσεγγίσει τον αντίπαλο και να τον τορπιλίσει και να εκτοξεύσει και πυραύλους σε στόχους στη στεριά. Η Τουρκία λοιπόν παραλαμβάνει 6 τέτοια υποβρύχια. Να θυμίσουμε πως το τουρκικό Ναυτικό ήδη διαθέτει 10 υποβρύχια και θα παραλάβει 6 νέα υποβρύχια. Εδώ μιλάμε για ένα τεράστιο βήμα ένα κβαντικό άλμα και θα αναγκάσει να κάνουν πολλές σκέψεις όσοι στοχεύουν τη Γαλάζια Πατρίδα της Τουρκίας».
Φρεγάτες και κορβέτες σχεδιάζει η Τουρκία
Εκτός από τα νέα υποβρύχια, το τουρκικό ναυτικό έχει ξεκινήσει να σχεδιάζει τις φρεγάτες και τις κορβέτες του από το 1997.«Για την ναυπήγηση του εθνικού πλοίου MILGEM το 1997 ιδρύθηκε το γραφείο σχεδιασμού και ναυπήγησης του τουρκικου Ναυτικού που σήμερα έχει την ονομασία Tersane Istanbul. ( ναυπηγείο Κωνσταντινούπολης)» μετέδωσε το τουρκικό τηλεοπτικό δίκτυο Haber και συνεχίζει: «Με το πρόγραμμα του MILGEM ( εθνικό πλοίο) στο ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης ναυπηγήθηκαν οι κορβέτες TCG BUYUKADA, TCG HEYBELIADA, TCG BURGAZADA και TCG KINALIADA. Ο σχεδιασμός τους έγινε από το γραφείο σχεδιασμού του τουρκικού Ναυτικού. Και ο σχεδιασμός της τουρκικής φρεγάτας TCG ISTANBUL. To. TCG ISTANBUL το οποίο είναι το πρώτο πλοίο κλάσης ISTIF ναυπηγήθηκε κι αυτό με 80% εθνική συμμετοχή και ο σχεδιασμός κατά 100% από το γραφείο σχεδιασμού του τουρκικού Ναυτικού. Το συγκεκριμένο πλοίο μπορεί να ταξιδέψει από την περιοχή Γκιόλτζουκ μέχρι την Νεα Υόρκη δίχως καμία υποστήριξη».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Μανώλη Κωστίδη το μεγάλο πρόβλημα της Τουρκίας είναι τα F-35.