Τουρκικό παζάρι για Eurofighter - Meteor: Το παρασκήνιο των επαφών Ερντογάν, που επιθυµεί διακαώς αεροσκάφη και πυραύλους
Οι περιορισμένες επιλογές του Ερντογάν
Οι παραδοσιακά φιλότουρκοι Ισπανοί και Άγγλοι δίνουν στον Ερντογάν πρόσβαση στα Eurofighter, αλλά το Βερολίνο προβάλλει ενστάσεις οι οποίες δεν αποκλείεται να αρθούν μετά τις γερμανικές εκλογές

Το παρασκήνιο πίσω από το "εξοπλιστικό" παζάρι τoυ Ερντογάν
- Ο Τ. Ερντογάν προσπαθεί τα τελευταία τρία χρόνια να πείσει τη Μεγάλη Βρετανία να πωλήσει στη χώρα του 40 Eurofighter Typhoon, σε δύο φάσεις. Το εν λόγω µαχητικό είναι τέταρτης γενιάς και σχεδιασµένο από µια ευρωπαϊκή κοινοπραξία, που περιλαµβάνει -εκτός από τη Μεγάλη Βρετανία- τη Γερµανία, την Ιταλία και την Ισπανία. Οι παραδοσιακά φιλότουρκοι Ισπανοί και Αγγλοι του δίνουν πρόσβαση στα Eurofighter, αλλά το Βερολίνο προβάλλει ενστάσεις. Οι οποίες, πάντως, δεν αποκλείεται να αρθούν µετά τις γερµανικές εκλογές.
- Τα κορυφαία µαχητικά στον κόσµο είναι τα F-22 Raptor και τα F-35, που θα προµηθευθεί η Ελλάδα από τις ΗΠΑ. Η Τουρκία δεν µπορεί να τα πλησιάσει, καθώς τέθηκε εκτός προγράµµατος των F-35 όταν αγόρασε τους ρωσικούς S-400.
- Η γαλλική Dassault θα µπορούσε να πουλήσει Rafale στην Τουρκία, αλλά οι σχέσεις Παρισιού - Αγκυρας δεν είναι ιδανικές. Επίσης, κάτι τέτοιο θα πήγαινε κόντρα στο πνεύµα (και τον συµβολισµό) της ελληνογαλλικής αµυντικής συµφωνίας.
- Μία αξιόπιστη λύση θα ήταν το Gripen της σουηδικής Saab. Ωστόσο, ο Τ. Ερντογάν φρόντισε να έρθει σε ρήξη και µε τους Σουηδούς για το θέµα των Κούρδων, ενώ τους εκβίαζε επί αρκετούς µήνες και για την ένταξή τους στο ΝΑΤΟ.
- Τέλος, άλλες δύο επιλογές θα ήταν τα εξαιρετικά ρωσικά Sukhoi ή τα κινέζικα J20, ωστόσο αυτές οι αγορές θα οδηγούσαν σε αποβολή της Τουρκίας από το ΝΑΤΟ. Εποµένως, η λύση των Eurofighter είναι... µονόδροµος για την Τουρκία.
Το συγκριτικό πλεονέκτηµα της Ελλάδας
Η Τουρκία θέλει διακαώς τα Eurofighter και για ακόµη έναν λόγο: για να «κουµπώσει» σ’ αυτά τους πυραύλους αέρος αέρος Meteor, που ζητά από τη Γαλλία. Η Ελλάδα έχει στη φαρέτρα της τα Rafale, που φέρουν τους Μeteor, άρα διαθέτει πλεονέκτηµα έναντι της Τουρκίας, το οποίο εξασφαλίζει στη χώρα µας αεροπορική υπεροχή. Η Τουρκία, λοιπόν, επιχειρεί να µειώσει το αµυντικό χάσµα µεταξύ των δύο αεροποριών. «Είναι σηµαντικός και χρήσιµος πύραυλος. Εχει χαρακτηριστικά που δεν έχουν οι συνηθισµένοι πύραυλοι. Είναι ο πιο σύγχρονος υπερηχητικός πύραυλος στον κόσµο. Φτάνει µέχρι και τα 4,5 Mach, άρα είναι δύσκολο να ανιχνευθεί και να αποφευχθεί. Η εµβέλειά του φτάνει µέχρι και τα 200 χιλιόµετρα. ∆ίνει τη δυνατότητα σ’ αυτόν που έχει τον πύραυλο να καταρρίψει το εχθρικό αεροσκάφος από µεγάλη απόσταση, χωρίς να µπει στην εµβέλεια του άλλου αεροσκάφους. Μάλιστα, δύναται να παρακολουθεί τον στόχο ακόµα και σε ένα πεδίο ηλεκτρονικών παρεµβολών. Ανατρέπει τα πάντα και δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτηµα», εξήγησε ο πτέραρχος εν αποστρατεία και αµυντικός αναλυτής, Κωνσταντίνος Ιατρίδης, στη διαδικτυακή εκποµπή Leaders.
Η στάση της Γαλλίας
Λίγες ηµέρες αφότου ο υπουργός Εθνικής Αµυνας, Νίκος ∆ένδιας, έθεσε το ζήτηµα στη Γαλλίδα πρέσβειρα, Λοράνς Αουέρ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης συζήτησε την υπόθεση των Meteor µε τον Γάλλο πρόεδρο, Εµανουέλ Μακρόν, στο Μέγαρο των Ηλυσίων. Σύµφωνα µε πληροφορίες, ο κ. Μακρόν φέρεται να κατανόησε την ελληνική ανησυχία και να ξεκαθάρισε ότι η Γαλλία παραµένει προσηλωµένη στη συµµαχία Αθήνας - Παρισιού. Ωστόσο, το Ελιζέ επεχείρησε να ρίξει την µπάλα στη Μεγάλη Βρετανία, δεδοµένου του ότι όπως και τα Eurofighter έτσι και ο εν λόγω πύραυλος είναι προϊόν συµπαραγωγής της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας, της Γερµανίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Σουηδίας. Εποµένως, τώρα η Αθήνα θα πρέπει να προσεγγίσει τους Αγγλους, όπως «υπέδειξε» το Παρίσι. «Ηδη γίνονται όλες οι κατάλληλες ενέργειες, τόσο σε τυπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο προσωπικών επαφών, µε το δεύτερο ενίοτε να είναι ακόµα πιο αποτελεσµατικό από το πρώτο», έλεγαν χαρακτηριστικά ανώτατες διπλωµατικές πηγές.
Ιταλικές "παραφωνίες'
Μάλιστα, η Αθήνα αναµένεται να διαµαρτυρηθεί και προς τη Ρώµη, επειδή δεν ενηµερώθηκε η Ελλάδα προτού προχωρήσει η µεταβίβαση της Piaggio Aerospace στην τουρκική Baykar, εταιρεία που ανήκει στον γαµπρό του Τ. Ερντογάν. Το ιταλικό υπουργείο Επιχειρήσεων και Κατασκευών ενέκρινε τη λειτουργία στις 27 ∆εκεµβρίου 2024. Σύµφωνα µε τη σχετική ανακοίνωση, η µεταγραφή αναµένεται να γίνει την άνοιξη, κατόπιν -µεταξύ άλλων- της απαιτούµενης έγκρισης της Ιταλίδας πρωθυπουργού. Αξίζει, πάντως, να σηµειωθεί ότι η προγραµµατισµένη για τις 19 Φεβρουαρίου συνάντηση µεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Τζόρτζια Μελόνι αναβλήθηκε.
Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή