Η Ε.Ε. σκέφτεται για Κοινό εγχειρίδιο Ευρωπαϊκής Ιστορίας - Το ''πολλαπλό βιβλίο'' και το πλάνο μίας νέας προσέγγισης
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Μια νέα προσέγγιση, που θα ενισχύσει την κοινή µας ταυτότητα, ερευνά ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας του Συµβουλίου της Ευρώπης, σε συνεργασία µε τον Κυριάκο Πιερρακάκη – Tι δηλώνει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή»

«Μαθήµατα... Ιστορίας» στους Ευρωπαίους µαθητές, για την προώθηση της δηµοκρατικής κουλτούρας και το πνεύµα της ειρηνικής συνύπαρξης. Συγκεκριµένες αλλαγές στη διδασκαλία της Ιστορίας, στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου, που θα φέρουν πιο κοντά τους µαθητές µε το αντικείµενο και θα ενισχύσουν την ευρωπαϊκή µας ταυτότητα, προωθεί το Παρατηρητήριο για την ∆ιδασκαλία της Ιστορίας του Συµβουλίου της Ευρώπης, ο πρόεδρος του οποίου έχει εκτενείς συζητήσεις µε τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη.
«Το ιδεατό θα ήταν ένα κοινό εγχειρίδιο Ευρωπαϊκής Ιστορίας, προκειµένου να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή µας ταυτότητα», τονίζει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο ∆ηµήτρης Σωτηρόπουλος, πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας του Συµβουλίου της Ευρώπης (Observatory on History Teaching in Europe - ΟΗΤΕ) που εδρεύει στο Στρασβούργο. Η πρώτη αποστολή του Παρατηρητηρίου για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη θα είναι η καταγραφή µιας συνολικής και συγκριτικής εικόνας που αφορά τη διδασκαλία της Ιστορίας στους µαθητές της Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης και, όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σωτηρόπουλος, αυτό θα γίνει πρώτη φορά. «Η δηµιουργία του Παρατηρητηρίου προέκυψε από την ανάγκη πώς να διδάξουµε την Ιστορία στους µαθητές και ήταν γαλλική πρωτοβουλία, στην οποία η Ελλάδα µετείχε από την αρχή», εξηγεί ο νέος πρόεδρος.
Ο ∆ηµήτρης Σωτηρόπουλος, καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου και πρόεδρος της Εφορείας των Γενικών Αρχείων του Κράτους, ο οποίος εξελέγη οµόφωνα στις 27 Φεβρουαρίου στο Παρατηρητήριο, επισηµαίνει ότι στόχος είναι να συνδεθούν οι εθνικές Ιστορίες µε την Ευρωπαϊκή Ιστορία και «να δείξουµε πόσο όλες αυτές είναι συνδεδεµένες ώστε να ενισχύσουµε την ευρωπαϊκή ταυτότητα και να υπερασπιστούµε τις δηµοκρατικές αξίες της». Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται στα θέµατα της εκπαίδευσης και στη διδασκαλία της Ιστορίας στα ∆ηµοτικά, Γυµνάσια και Λύκεια, γιατί, όπως λέει, «διαµορφώνουν απόψεις που αυτές µε τη σειρά τους φτιάχνουν το κοινό µας µέλλον».
Για τον λόγο αυτό ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου έχει ήδη στενή συνεργασία µε τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος από την πρώτη στιγµή απέστειλε τα θερµά του συγχαρητήρια στον ίδιο, θεωρώντας µεγάλη τιµή για τη χώρα να διαθέτει µια τόσο σηµαντική θέση σε έναν θεσµό του Συµβουλίου της Ευρώπης. ∆εν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα και το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού, ως ένα από τα ιδρυτικά και πιο δραστήρια µέλη του Παρατηρητηρίου, έχει παίξει και θα συνεχίσει να παίζει κεντρικό ρόλο στη διαµόρφωση των ζητηµάτων που άπτονται της αποστολής του ΟΗΤΕ, γεγονός που ενισχύεται περαιτέρω από την ανάληψη της προεδρίας του από τον κ. Σωτηρόπουλο. Ο κ. Σωτηρόπουλος ήταν µέχρι σήµερα αντιπρόεδρος του Παρατηρητηρίου, το οποίο επισκέφθηκε την ηµέρα που εξελέγη πρόεδρος ο γενικός γραµµατέας του Συµβουλίου της Ευρώπης, Αλέν Μπερσέ, τονίζοντας τη σηµασία που έχει το Παρατηρητήριο για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη. Είναι ένας θεσµός µε πορεία 4 χρόνων, ο οποίος έχει ως αποστολή του την καταγραφή µιας συνολικής και συγκριτικής εικόνας που αφορά τη διδασκαλία της Ιστορίας στα κράτη-µέλη του ΟΗΤΕ, καθώς και την επεξεργασία καλών πρακτικών που προωθούν τη δηµοκρατική κουλτούρα και το πνεύµα της ειρηνικής συνύπαρξης µεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών διαµέσου της διδασκαλίας της Ιστορίας.
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή
«Το ιδεατό θα ήταν ένα κοινό εγχειρίδιο Ευρωπαϊκής Ιστορίας, προκειµένου να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή µας ταυτότητα», τονίζει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο ∆ηµήτρης Σωτηρόπουλος, πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας του Συµβουλίου της Ευρώπης (Observatory on History Teaching in Europe - ΟΗΤΕ) που εδρεύει στο Στρασβούργο. Η πρώτη αποστολή του Παρατηρητηρίου για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη θα είναι η καταγραφή µιας συνολικής και συγκριτικής εικόνας που αφορά τη διδασκαλία της Ιστορίας στους µαθητές της Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης και, όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Σωτηρόπουλος, αυτό θα γίνει πρώτη φορά. «Η δηµιουργία του Παρατηρητηρίου προέκυψε από την ανάγκη πώς να διδάξουµε την Ιστορία στους µαθητές και ήταν γαλλική πρωτοβουλία, στην οποία η Ελλάδα µετείχε από την αρχή», εξηγεί ο νέος πρόεδρος.
Στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου
Oπως µας ενηµερώνει ο κ. Σωτηρόπουλος, έχουν γίνει εκτενείς συζητήσεις µε τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για το µάθηµα της Ιστορίας. Και σηµειώνει ότι οι συζητήσεις εστιάζονται στις αλλαγές που µπορούν να προωθηθούν στα νέα εγχειρίδια και στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου, προκειµένου οι µαθητές να αποκτήσουν περισσότερα ερεθίσµατα για την Ιστορία, να έχουν νέες προσεγγίσεις και πηγές και να ενσωµατωθούν καλές πρακτικές που θα φέρουν πιο κοντά τους µαθητές µε το γνωστικό αντικείµενο. Ερευνα του ΟΗΤΕ διαπιστώνει ότι στα περισσότερα κράτη, σε διαφορετικά ποσοστά, καταγράφεται αυξηµένη ύλη στο µάθηµα της Ιστορίας και εξετάσεις που στηρίζονται στην αποµνηµόνευση, η οποία περιορίζει την κριτική σκέψη και τη συνδυαστική ικανότητα. Στις περισσότερες χώρες οι συµµετέχοντες εκπαιδευτικοί απήντησαν ότι το βιβλίο της Ιστορίας αποτελεί το κεντρικό σηµείο του µαθήµατος, από το οποίο εξαρτώνται το περιεχόµενο και ο τρόπος διδασκαλίας.Ο ∆ηµήτρης Σωτηρόπουλος, καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήµιο Πελοποννήσου και πρόεδρος της Εφορείας των Γενικών Αρχείων του Κράτους, ο οποίος εξελέγη οµόφωνα στις 27 Φεβρουαρίου στο Παρατηρητήριο, επισηµαίνει ότι στόχος είναι να συνδεθούν οι εθνικές Ιστορίες µε την Ευρωπαϊκή Ιστορία και «να δείξουµε πόσο όλες αυτές είναι συνδεδεµένες ώστε να ενισχύσουµε την ευρωπαϊκή ταυτότητα και να υπερασπιστούµε τις δηµοκρατικές αξίες της». Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται στα θέµατα της εκπαίδευσης και στη διδασκαλία της Ιστορίας στα ∆ηµοτικά, Γυµνάσια και Λύκεια, γιατί, όπως λέει, «διαµορφώνουν απόψεις που αυτές µε τη σειρά τους φτιάχνουν το κοινό µας µέλλον».
Για τον λόγο αυτό ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου έχει ήδη στενή συνεργασία µε τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος από την πρώτη στιγµή απέστειλε τα θερµά του συγχαρητήρια στον ίδιο, θεωρώντας µεγάλη τιµή για τη χώρα να διαθέτει µια τόσο σηµαντική θέση σε έναν θεσµό του Συµβουλίου της Ευρώπης. ∆εν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα και το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού, ως ένα από τα ιδρυτικά και πιο δραστήρια µέλη του Παρατηρητηρίου, έχει παίξει και θα συνεχίσει να παίζει κεντρικό ρόλο στη διαµόρφωση των ζητηµάτων που άπτονται της αποστολής του ΟΗΤΕ, γεγονός που ενισχύεται περαιτέρω από την ανάληψη της προεδρίας του από τον κ. Σωτηρόπουλο. Ο κ. Σωτηρόπουλος ήταν µέχρι σήµερα αντιπρόεδρος του Παρατηρητηρίου, το οποίο επισκέφθηκε την ηµέρα που εξελέγη πρόεδρος ο γενικός γραµµατέας του Συµβουλίου της Ευρώπης, Αλέν Μπερσέ, τονίζοντας τη σηµασία που έχει το Παρατηρητήριο για τη ∆ιδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη. Είναι ένας θεσµός µε πορεία 4 χρόνων, ο οποίος έχει ως αποστολή του την καταγραφή µιας συνολικής και συγκριτικής εικόνας που αφορά τη διδασκαλία της Ιστορίας στα κράτη-µέλη του ΟΗΤΕ, καθώς και την επεξεργασία καλών πρακτικών που προωθούν τη δηµοκρατική κουλτούρα και το πνεύµα της ειρηνικής συνύπαρξης µεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών διαµέσου της διδασκαλίας της Ιστορίας.
Εργαλεία και περιεχόµενο
H πρώτη γενική έκθεση για την κατάσταση της διδακτικής της Ιστορίας στην Ευρώπη του ΟΗΤΕ διερεύνησε τους τρόπους µε τους οποίους διδάσκεται η Ιστορία, ενώ τέθηκαν ερωτήµατα «πόσες ώρες πρέπει να διατεθούν για την Ιστορία», «πόσα εργαλεία είναι διαθέσιµα στους καθηγητές», «τι περιεχόµενο διδάσκεται στις µελλοντικές γενιές» και «αν είναι επαρκώς εκπαιδευµένοι για να αναπτύξουν τις δεξιότητες της κριτικής σκέψης τους και να κατανοήσουν τις προκλήσεις της δηµοκρατίας και της ειρήνης». Το Παρατηρητήριο έχει και ένα επιστηµονικό συµβούλιο, καθώς το µάθηµα της Ιστορίας αποτελεί συχνά πεδίο αντιπαραθέσεων, ενώ µελλοντικά το Παρατηρητήριο µελετά την αποστολή των ευρηµάτων του και των πορισµάτων των ερευνών του στα αρµόδια υπουργεία των ευρωπαϊκών χωρών.Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή