Νεότερες αποκαλύψεις έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το αεροπορικό δυστύχημα, που σημειώθηκε στην Ουάσινγκτον, όταν ελικόπτερο Black Hawk συγκρούστηκε με επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines πάνω από τον ποταμό Ποτομάκ. Πρόσφατη έκθεση αποκαλύπτει ότι η πιλότος του στρατιωτικού ελικοπτέρου δεν υπάκουσε σε κρίσιμες οδηγίες αλλαγής πορείας, λίγα δευτερόλεπτα πριν το δυστύχημα.

Το επιβατικό αεροπλάνο, που είχε ξεκινήσει από τη Γουίτσιτα του Κάνσας και ετοιμαζόταν να προσγειωθεί, πετούσε σε ύψος 313 ποδιών μόλις δύο δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση, ενώ ο κυβερνήτης του, ο 34χρονος Τζόναθαν Κάμπος, είχε από μικρός όνειρο να γίνει πιλότος. Στο αεροσκάφος επέβαιναν μαθητές και γονείς από σχολεία της Βόρειας Βιρτζίνια, καθώς και μέλη του Skating Club της Βοστώνης, που επέστρεφαν από εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολούθησε το Πρωτάθλημα Καλλιτεχνικού Πατινάζ ΗΠΑ 2025.


Νέες αποκαλύψεις για το αεροπορικό δυστύχημα στην Ουάσινγκτον: Αγνόησε εντολές για αλλαγή πορείας η πιλότος του ελικοπτέρου

Υπενθυμίζεται ότι το βράδυ της 29ης Ιανουαρίου, η λοχαγός Ρεμπέκα Λόμπαχ πραγματοποιούσε ετήσια πτητική αξιολόγηση με τον συγκυβερνήτη και εκπαιδευτή της, ανθυπασπιστή Άντριου Λόιντ Ίβς. Όπως αποκάλυψε τρεις μήνες μετά το δυστύχημα η εφημερίδα "The New York Times", η Λόμπαχ υπέπεσε σε πολλαπλά σφάλματα, οδηγώντας σε μία από τις χειρότερες τραγωδίες στην ιστορία της αεροπορίας.



Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία, που προέκυψαν, η Λόμπαχ πετούσε το Black Hawk σε υπερβολικό ύψος και, στα τελευταία κρίσιμα δευτερόλεπτα, αμέλησε να συμμορφωθεί τόσο με τις εντολές του πύργου ελέγχου όσο και με τις παραινέσεις του συγκυβερνήτη της να στρίψει αριστερά. Περίπου 15 δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έδωσαν εντολή αλλαγής πορείας, την οποία η Λόμπαχ αναγνώρισε αλλά δεν εκτέλεσε.


Ο ανθυπασπιστής Ίβς, αντιλαμβανόμενος τον κίνδυνο, της υπενθύμισε προφορικά την οδηγία, ωστόσο και πάλι δεν υπήρξε αντίδραση, με αποτέλεσμα το ελικόπτερο και το επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines να συγκρουστούν, οδηγώντας 67 ανθρώπους στο θάνατο, τους επιβαίνοντες και στα δύο αεροσκάφη. Είναι πιθανό οι ερευνητές ενδέχεται να μην μάθουν ποτέ γιατί η Λόμπαχ δεν αντέδρασε.

Τόσο η ίδια η πιλότος του στρατιωτικού ελικοπτέρου, όσο και ο συγκυβερνήτης της είχαν προηγουμένως αιτηθεί να συνεχίσουν την πτήση με «οπτικό διαχωρισμό», μια διαδικασία που επιτρέπει στους πιλότους να αποφεύγουν άλλα αεροσκάφη βασιζόμενοι στην οπτική επαφή, αντί για τις εντολές του πύργου. Ωστόσο, όπως τόνισαν ειδικοί, όταν ο οπτικός διαχωρισμός δεν εκτελείται σωστά, ενέχει θανάσιμους κινδύνους. Σύμφωνα με το πόρισμα, αν η Λόμπαχ είχε στραφεί προς τα αριστερά, θα είχε ανοίξει κρίσιμη απόσταση από το επιβατικό αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση 5342.

Η Λόμπαχ, καταγόμενη από το Ντάραμ της Βόρειας Καρολίνας, ήταν αξιωματικός αεροπορίας του Στρατού με περίπου 500 ώρες πτήσης, ενώ είχε υπηρετήσει και ως στρατιωτική κοινωνική βοηθός στον Λευκό Οίκο κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Μπάιντεν.


Τεχνικές δυσκολίες και ημιτελείς επικοινωνίες

Ένα ακόμα στοιχείο σχετικά με το πολύνεκρο δυστύχημα είναι το γεγονός ότι το μοιραίο εκείνο βράδυ, οι επικοινωνίες υπέστησαν σοβαρές παρεμβολές. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι την ώρα που δόθηκε η εντολή «να περάσουν πίσω από το αεροσκάφος», το πλήρωμα του Black Hawk πιθανότατα πατούσε το πλήκτρο μετάδοσης, με αποτέλεσμα να μην ακούσουν τη φράση-κλειδί. Επιπλέον, ήταν απενεργοποιημένο χωρίς προφανή λόγο το σύστημα αυτόματης παρακολούθησης ADS-B του ελικοπτέρου, το οποίο παρέχει ακριβή δεδομένα θέσης και ύψους στους ελεγκτές και τα πληρώματα.

Όπως ανέφερε η επικεφαλής του Εθνικού Φορέα Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB), Τζένιφερ Χόμεντι, το Black Hawk κατέγραφε ημιτελείς ραδιοεπικοινωνίες και το πλήρωμα φορούσε νυχτερινά γυαλιά όρασης καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις ότι τα αφαίρεσαν.