Αποκάλυψη-σοκ Κικίλια: Κύκλωμα στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης αποφυλάκιζε εμπόρους ναρκωτικών
Συνταρακτική αποκάλυψη στη Βουλή - Αναλυτικά η ομιλία του Υπουργού Υγείας
Σε μία συνταρακτική αποκάλυψη προέβη πριν από λίγο στη Βουλή ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου σχετικά με τη λειτουργία του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ).
Ο Βασίλης Κικίλιας αποκάλυψε το πόρισμα της ομάδας ελέγχου του Κέντρου για το ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, το οποίο κατακρατεί ο γενικός διευθυντής του Κέντρου… Το πόρισμα διαπιστώνει παράνομο κύκλωμα στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, το οποίο «βάφτιζε» εμπόρους ναρκωτικών ως πρώην χρήστες ναρκωτικών, τους οποίους ενέτασσε σε προγράμματα του ΚΕΘΕΑ για να αποφυλακισθούν, στη συνέχεια, με το νόμο Παρασκευόπουλου!
Συγκεκριμένα, το πόρισμα διαπιστώνει μεταξύ άλλων:
Στην έκθεση της ομάδας εργασίας του ΚΕΘΕΑ για τη Θεραπευτική Κοινότητα Διαβατών, που παραδόθηκε στον Γενικό Διευθυντή του οργανισμού, αποκαλύπτονται μια σειρά από παράνομες δραστηριότητες, που όπως αναφέρεται «μπορούσαν να επιφέρουν μέχρι και τη νομική έγκλιση του ΚΕΘΕΑ».
Με βάση το πόρισμα και σύμφωνα με τις μαρτυρίες που κατατέθηκαν επώνυμα στην ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από εργαζόμενους του οργανισμού, μεταξύ άλλων, έρχεται στο φως ότι:
Υπήρξε εκτεταμένη και συστηματική χρήση παράνομων ουσιών από προσωπικό και μέλη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, «στο διάστημα αυτό, ζητήματα που ανέκυπταν σχετικά με οικονομικές ατασθαλίες, διοικητικές υπερβάσεις, και αστοχίες κλινικού σχεδιασμού, αντιμετωπίστηκαν ως θέματα δευτερεύουσας προτεραιότητας».
Έμποροι ναρκωτικών «βαφτίζονταν» χρήστες προκειμένου να τυγχάνουν των νομικών ευεργετημάτων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και να αποφυλακίζονται. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην έκθεση ως σημαντικό ζήτημα αναδείχθηκε «η έκδοση βεβαιώσεων σε μέλη που παράτυπα εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα (γιατί προφασιζόμενα πρόβλημα εξάρτησης εντάσσονταν στη θεραπευτική διαδικασία) αλλά και κυρίως η χρήση νομικών ευεργετημάτων σε μέλη του Προγράμματος και απόφοιτους που χρησιμοποιούσαν το Πρόγραμμα χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα με τη χρήση ουσιών». Μάλιστα όπως αναφέρεται στην έκθεση, έφτασε να αμφισβητείται δημόσια η αξία των βεβαιώσεων που εκδίδει το ΚΕΘΕΑ, ενώ γίνεται λόγος και «παρακύκλωμα» που μπορεί να συνδεόταν με δικηγόρους, σωφρονιστικούς υπαλλήλους και στελέχη του οργανισμού. «Η αίσθηση έλλειψης προστασίας από το προσωπικό, οι ασαφείς διαδικασίες και τα κριτήρια για τις προϋποθέσεις ένταξης στη ΘΚ στα Διαβατά, είναι προφανές ότι διακυβεύουν τους θεραπευτικούς στόχους του προγράμματος και συμβάλλουν στην αλλοίωση του κύρους του Οργανισμού», αναφέρουν τα μέλη της ομάδας εργασίας στην ίδια παράγραφο.
Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης ότι υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης των παρανομιών και ατασθαλιών που καταγράφονται από την ομάδα εργασίας, καθώς όπως σημειώνουν: «έχουν με βεβαιότητα τεκμηριωθεί: η απώλεια υπολογιστών με στοιχεία μελών, απώλεια υπολογιστών που χρησιμοποιούνταν από πρόσωπα-κλειδιά, απώλεια δίσκων αποθήκευσης, έλλειψη παραστατικών από συναλλαγές, αλλά και ασυνήθιστες προσφορές προς το Πρόγραμμα στη φυλακή».
Στο πόρισμα γίνεται επίσης λόγος για κατάχρηση εξουσίας, κλίμα ανασφάλειας, αποφάσεις που δεν προκύπτουν ως αποτέλεσμα των θεσμοθετημένων διαδικασιών, αδιαφάνεια στις συνεργασίες και υποσυστήματα μεταξύ των εργαζομένων που ανέπτυσσαν γενικευμένα συναισθήματα φόβου και καχυποψίας. Επίσης αναφέρεται «ότι δεν υπάρχει κανενός είδους εμπιστοσύνη στο σύστημα σε κάθε εκδοχή δραστηριότητας. Το σύνολο σχεδόν των εμπλεκομένων δε πιστεύει ότι υπάρχει διέξοδος και διαφορετική προοπτική».
Τέλος στην έκθεση γίνεται ειδική αναφορά στην προσπάθεια συγκάλυψης, καθώς αναφέρεται διαδικασία που διατυπωνόταν από στοιχεία ιδιότυπου εφησυχασμού που κατέληγε στο «ό,τι συνέβη τελείωσε… τώρα μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας, χωρίς να εκλαμβάνονται ως σημαντικά και κρίσιμα ανασταλτικά σημεία, οι ερωτικές σχέσεις ανάμεσα στους εργαζόμενους, μεταξύ μελών του προσωπικού και μελών, η χρήση παράνομων ουσιών από εργαζόμενους στο Πρόγραμμα»
Αναλυτικά η ομιλία του Υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια στην Επιτροπή της Βουλή για την κύρωση της ΠΝΠ του ΚΕΘΕΑ
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές,
Θέλω να σας ενημερώσω για τις καταιγιστικές εξελίξεις που έχουν προκύψει από χθες, σε σχέση με τις αποκαλύψεις οι οποίες έχουν φτάσει στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας για το Θεραπευτικό Πρόγραμμα ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ του ΚΕΘΕΑ στις φυλακές Διαβατών, όπως ήρθαν από τους υπηρεσιακούς παράγοντες που έκαναν εσωτερική έρευνα. Κατέληξαν σε πόρισμα που κατέθεσαν στο πρώην Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΕΘΕΑ.
Επειδή, λοιπόν, νομίζω ότι είναι δίκαιο τα κόμματα όλα, μετά από αυτές εξελίξεις να ενημερωθούν πρώτα για το πόρισμα και μετά να τοποθετηθούν, και βέβαια όλοι οι φορείς τους οποίους είχατε την καλοσύνη, κύριοι συνάδελφοι, να καλέσετε, και χωρίς καμία διάθεση σήμερα ως Υπουργός Υγείας και ως Κυβέρνηση να απαξιώσουμε το ΚΕΘΕΑ, το αντίθετο θα έλεγα.
Έχω πει δημοσίως και το επαναλαμβάνω για μία ακόμη φορά: εμείς υποστηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα του ΚΕΘΕΑ, υποστηρίζουμε την δύναμη που αντλεί από τη Γενική Συνέλευσή του, ενισχύσαμε τον προϋπολογισμό του ΚΕΘΕΑ φέτος, στηρίζουμε την αυτονομία του ως προς τις δομές του, τις τοπικές κοινότητες. Θα έχουμε κανονικά στο ΚΕΘΕΑ το ΣΠΟΚ, υποστηρίζουμε ότι πρέπει να υπάρχει Γενικός Διευθυντής, ότι το Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι άμισθο, παρά αυτά τα οποία κάποιοι συνάδελφοι είχαν την ευγενή καλοσύνη, χωρίς να ρωτήσουν πρώτα, να διαδώσουν.
Θέλω να είμαι δίκαιος. Το σημαντικό έργο το οποίο έχει επιτελέσει το ΚΕΘΕΑ τα τελευταία χρόνια και το αναγνωρίζουμε και το υποστηρίζουμε.
Όμως, θέλω να είμαι δίκαιος και σε σχέση με τις εξελίξεις οι οποίες προκύπτουν.
Θα ήθελα να καταθέσω στα πρακτικά, κύριε Πρόεδρε, το πόρισμα των εργαζομένων του ΚΕΘΕΑ μετά από εντολή του Γενικού Διευθυντή, του κ. Γκιτάκου, το οποίο συνοδεύεται από έκθεση της ομάδας εργασίας, και δύο φακέλους που αποτελούν εμπιστευτικό υλικό, στο οποίο βασίζεται το πόρισμα αυτό και παραδίδονται στο διευθυντή του ΚΕΘΕΑ ως αναπόσπαστο μέρος της.
Τους φακέλους αυτούς τους περιμένω σήμερα στο γραφείο μου. Έχω δώσει εντολή στο Γενικό Διευθυντή του ΚΕΘΕΑ να τους προσκομίσει. Με έχει ενημερώσει, όμως, περί τίνος πρόκειται.
Σας παρακαλώ πάρα πολύ να φωτοτυπηθούν και να διανεμηθούν σε όλους τους συναδέλφους, έτσι ώστε να μπορέσουν να φτάσουν, δια των εκπροσώπων, και στις ηγεσίες των κομμάτων, που είναι προφανές πλέον ότι μετά τις εξελίξεις θα πρέπει να πάρουν θέση.
Το πόρισμα είναι πολυσέλιδο αλλά εγώ θα μείνω μόνο στα συμπεράσματά του προκειμένου οι συνάδελφοι, ο ελληνικός λαός και η Εθνική Αντιπροσωπεία, να έχουν μια ευκαιρία να καταλάβουν περί τίνος πρόκειται. Τα κρίσιμα συμπεράσματα της ανασκόπησης συνοψίζονται ως εξής:
Αναφέρθηκε συστηματική εμπλοκή κάποιων εργαζομένων σε δραστηριότητες οριακής νομιμότητας, αν όχι παράνομης συμπεριφοράς. Η εκτεταμένη συστηματική χρήση παράνομων ουσιών για σημαντικό χρονικό διάστημα από προσωπικό και μέλη, επαναλήφθηκε είτε ως βάσιμη υποψία, είτε ως βεβαιότητα από στελέχη του προγράμματος, από μέλη του προγράμματος, αλλά και από εξωτερικά εμπλεκόμενους στο σύστημα.
Στο διάστημα αυτό, ζητήματα που ανέκυψαν σχετικά με τις οικονομικές ατασθαλίες, διοικητικές υπερβάσεις και αστοχίες κλινικού σχεδιασμού, αντιμετωπίστηκαν ως θέματα δευτερευούσης προτεραιότητας.
Παράλληλα, αναδείχθηκε σχεδόν αμέσως ένα ζήτημα που φαίνεται να εμφανίζεται από νωρίς στη λειτουργία του προγράμματος. Η έκδοση βεβαιώσεων σε μέλη που παράτυπα εντάχθηκαν στο πρόγραμμα, γιατί προφασιζόμενοι πρόβλημα εξάρτησης εντάσσονταν στην θεραπευτική διαδικασία.
Αλλά και κυρίως, η χρήση νομικών ευεργετημάτων σε μέλη του προγράμματος και αποφοίτους, που χρησιμοποιούσαν το πρόγραμμα χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα με τη χρήση ουσιών.
Αυτό τροφοδότησε την αντίδραση μέρος του επίσημου συστήματος απονομής Δικαιοσύνης, με δημοσίως εκφρασμένη αμφισβήτηση της αξίας των βεβαιώσεων που εκδίδει το ΚΕΘΕΑ.
Η μεμονωμένη αντιμετώπιση περιστατικών δεν ανατρέπει – προσέξτε, οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ τα λένε – την εικόνα σημαντικής αμφισβήτησης που αναφέρθηκε από πολλούς συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Υπήρξαν κατ’ επανάληψη αναφορές που συνέκλιναν στη διαμόρφωση αντίληψης για πιθανή λειτουργία παρακυκλώματος, που αξιοποιούσε τα ευεργετήματα που προβλέπει ο νόμος και είναι σημαντικό να διερευνηθεί η πιθανότητα συνέχισης της δραστηριότητάς του.
Το παρακύκλωμα αυτό μπορεί να συνδεόταν με δικηγόρους, σωφρονιστικούς υπαλλήλους και δεν μπορούν να αποκλειστούν επίσης και στελέχη του Οργανισμού.
Οι επαπειλούμενες επιπτώσεις σε περίπτωση αντίθεσης στις απαιτήσεις του παρακυκλώματος, που συνδέονται με το πρόγραμμα, δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες και μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για παθητική αποδοχή καταστάσεων από μέρος του προσωπικού.
Η αίσθηση έλλειψης προστασίας από το προσωπικό, οι ασαφείς διαδικασίες και τα κριτήρια για τις προϋποθέσεις ένταξης στη θεραπευτική κοινότητα στα Διαβατά, είναι προφανές ότι διακυβεύουν τους θεραπευτικούς στόχους του προγράμματος και συμβάλλουν στην αλλοίωση του κύρους του Οργανισμού.
Έχουν με βεβαιότητα τεκμηριωθεί η απώλεια υπολογιστών με στοιχεία μελών, η απώλεια υπολογιστών που χρησιμοποιούνται από πρόσωπα-κλειδιά, απώλεια δίσκων αποθήκευσης, έλλειψη παραστατικών από συναλλαγές αλλά και ασυνήθιστες προσφορές προς το πρόγραμμα στη φυλακή.
Όλα τα προηγούμενα αποτελούν περιστατικά που δεν είναι εύκολα εξηγήσιμα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πυροδότησαν ανησυχίες στο σύστημα και στα στελέχη κάθε τύπου διοίκησης και εποπτείας, λένε οι εργαζόμενοι.
Η κατάχρηση εξουσίας, το κλίμα ανασφάλειας, οι αποφάσεις που δεν προκύπτουν ως αποτελέσματα των θεσμοθετημένων διαδικασιών, η αδιαφάνεια στις συνεργασίες, τα υποσυστήματα μεταξύ των εργαζομένων που ανέπτυσσαν γενικευμένα συναισθήματα φόβου και καχυποψίας ήταν κρίσιμα, απολύτως εμφανή και σε κάθε περίπτωση εύκολα εντοπίσιμα χαρακτηριστικά του συστήματος, όπως από πολλές πλευρές αναφέρεται.
Κρίσιμο στοιχείο που διαπερνά ως αντίληψη το σύστημα των στελεχών και των εμπλεκόμενων είναι η πλήρης, συνολική και γενικευμένη απαξίωση θεσμών, ενεργειών, οργάνων και διαδικασιών, με σαφή υποτίμηση οποιασδήποτε προοπτικής βελτίωσης, αναδιάρθρωσης ή αλλαγής της κατάστασης.
Η χαλαρότητα με την οποία στο ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ υιοθετούνται τυπικές διαδικαστικές λειτουργίες, που ισχύουν σε όλα τα θεραπευτικά προγράμματα του ΚΕΘΕΑ, αντικατοπτρίζουν το επίπεδο της διοικητικής επάρκειας που χαρακτηρίζεται προσχηματική, ανεπαρκής, έως και ανύπαρκτη.
Δεν υπάρχει κανενός είδους εμπιστοσύνη στο σύστημα, σε κάθε εκδοχή δραστηριότητας. Το σύνολο σχεδόν των εμπλεκομένων δεν πιστεύει ότι υπάρχει διέξοδος και διαφορετική προοπτική, κύριοι συνάδελφοι.
Η άποψη αυτή επεκτείνεται και σε ό,τι αφορά το έργο της ομάδας εργασίας που ανέλαβε την τρέχουσα ανασκόπηση, η παρέμβαση της οποίας αξιολογήθηκε από σημαντικό μέρος του προσωπικού ως χρονικά ανεπίκαιρη και αμφισβητήθηκε αναφορικά για τη χρησιμότητα των αποτελεσμάτων της.
Η απόσυρση, η απάθεια, η υποτίμηση του ιστορικού ανάπτυξης τέτοιων φαινομένων αναδείχθηκε, επιπλέον, διαδικασία που διατυπωνόταν από στοιχεία ιδιότυπου εφησυχασμού, που κατέληξε στο ό,τι συνέβη τελείωσε, τώρα μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας, χωρίς να εκλαμβάνονται σημαντικά και κρίσιμα ανασταλτικά στοιχεία.
Οι ερωτικές σχέσεις ανάμεσα στους εργαζομένους μεταξύ μελών του προσωπικού και μελών της κοινότητας, η χρήση παράνομων ουσιών από εργαζομένους στο πρόγραμμα, οι ίδιοι άνθρωποι, στελέχη και προσωπικό, που για χρόνια ανέχθηκαν και υπό αυτήν την έννοια υπέθαλψαν αυτήν την κατάσταση, είναι σήμερα εκείνοι που εργάζονται, θεωρώντας ότι το υποσύστημα εξουσίας…
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Έχω ήδη δώσει στο Προεδρείο της Επιτροπής να σας διανείμει το απόρρητο πόρισμα, το οποίο έχει φτάσει στα χέρια της πρώην Διοίκησης, η οποία επέλεξε να το αγνοήσει, αντί να πάει στον Εισαγγελέα.
Σας διαβάζω λοιπόν και είμαι υποχρεωμένος απέναντι στην Εθνική Αντιπροσωπεία, αυτά τα οποία οι εργαζόμενοι, τους οποίους υποστηρίζω μέχρι τέλους, λένε για τη διοίκηση του ΚΕΘΕΑ.
Οι εργαζόμενοι, που ο κύριος Γενικός Διευθυντής με έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου όρισε ως Επιτροπή Ελέγχου για το πόρισμα αυτό. Άρα, οι ίδιοι αυτοί οι οποίοι διοικούσαν, όρισαν αυτούς τους εργαζόμενους και όχι εγώ, οι οποίοι από το 2018 δουλεύουν για αυτό το πόρισμα. Το κατέθεσαν στη διοίκηση του ΚΕΘΕΑ Ιούνιο του 2019. Έχουμε Νοέμβριο σήμερα. Και η διοίκηση του ΚΕΘΕΑ, αντί να το στείλει στον Εισαγγελέα, το «έπνιξε».
Οι ίδιοι άνθρωποι, στελέχη και προσωπικό, που για χρόνια ανέχθηκαν και υπό αυτήν την έννοια υπέθαλψαν αυτήν την κατάσταση, είναι σήμερα εκείνοι που εργάζονται, θεωρώντας το ότι το υποσύστημα εξουσίας εξέλειπε και ως εκ τούτου μπορούν από εδώ και πέρα να λειτουργούν αποτελεσματικά.
Παρεμπιπτόντως, από τη διαδικασία διερεύνησης προέκυψαν θέματα που υπερβαίνουν τη λειτουργία του προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ και τα οποία συνδέονται με το σύνολο των υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη.
Η εικόνα των υπηρεσιών του ΚΕΘΕΑ στη Θεσσαλονίκη, όπως προκύπτει από τις θέσεις κρίσιμων παραγόντων της περιοχής, απαξιώνουν το κύρος του Οργανισμού.
Πολλοί στρατηγικοί σύμμαχοι, ακόμα και αν επικρίνουν με συγκεκριμένο τρόπο, συγκριμένες πρακτικές, αναδεικνύουν στοιχεία που αποτελούν ακατανόητες επιλογές.
Για παράδειγμα, η στελέχωση των υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη με προσωπικό ιδιαίτερου θρησκευτικού δόγματος. Δημόσιες εκδηλώσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα για ενίσχυση μελών θεραπευτικού προγράμματος χωρίς παραστατικά.
Πριμοδότηση συγκεκριμένων επιλογών στις διαδικασίες προμηθειών, που στη συνέχεια συνδέονται με προσωπική αξιοποίηση από το προσωπικό, για να δεχθούν μερικώς, χωρίς να εξαντλούν τον κατάλογο των μαρτυριών.
Το διακύβευμα αφορά το κύρος και τη φήμη του Οργανισμού στο σύνολό του.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα μπορούσα να διαβάσω άλλες δέκα σελίδες. Το θέμα είναι μείζον. Είναι προφανές ότι παρόλο που, επαναλαμβάνω, στο σύνολό του εμείς στηρίζουμε και το δημόσιο χαρακτήρα και το έργο του ΚΕΘΕΑ και τη διαδρομή του στο χρόνο και είμαστε έτοιμοι να το υπερασπιστούμε, όταν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και η Κυβέρνηση μίλησε για έλεγχο σε ό,τι έχει να κάνει με τη διοίκηση των οικονομικών του ΚΕΘΕΑ και περί χρηστής διαχείρισης, διάφοροι βιάστηκαν να κατακεραυνώσουν το Υπουργείο Υγείας και την κυβέρνηση, λέγοντας ότι θέλει να ελέγξει το ΚΕΘΕΑ.
Τεκμαίρεται από αυτό και από τα έγγραφα τα οποία έχω, ότι στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, στο πρόγραμμα ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, το οποίο εγκαινίασε το 2015 ο ίδιος ο πρώην Πρωθυπουργός της χώρας, ο κύριος Αλέξης Τσίπρας και το οποίο επισκέφτηκε κατά σειρά, πολλές φορές ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Παρασκευόπουλος, ο οποίος τυχαίνει να ήταν και εναλλάξ με τον κύριο Νοταρά, 20 χρόνια εναλλάξ οι δύο τους Πρόεδροι του ΚΕΘΕΑ.
Θυμίζω ο κύριος Παρασκευόπουλος είναι αυτός ο οποίος πρώτο νόμο του κράτους έφερε για το ΣΥΡΙΖΑ, την αποφυλάκιση με ελαφρυντικούς όρους πληθώρας κακοποιών από τις φυλακές μας με διάφορα κριτήρια. Κάποιοι από αυτούς ρέπουν ξανά στο έγκλημα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Καταθέτω αυτά τα στοιχεία στα πρακτικά όχι ως σημείο αντεγκλήσεως μεταξύ μας. Και πιστεύω ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ δεν γνώριζε αυτό το πόρισμα. Έχουν δικαίωμα οι συνάδελφοί μας και οι συνάδελφοι της συμπολίτευσης να ενημερωθούν για το πόρισμα αυτό. Οι εξελίξεις θα είναι καταιγιστικές.
Από το Μάρτιο του 2018 φωνάζουν οι εργαζόμενοι για αυτό. Είναι προφανές ότι η Διοίκηση του ΚΕΘΕΑ, καταθέτω στα πρακτικά την απόφαση από 18/10/2018, δεν έχει κάνει τίποτα.
Καταθέτω στα πρακτικά το απόσπασμα πρακτικού της 14ης συνεδρίασης Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΕΘΕΑ που αποφασίζει τελικά στις 15 Μαρτίου 2019 να ασχοληθεί με το θέμα.
Καταθέτω στα πρακτικά τα μέλη της Επιτροπής. Είναι εργαζόμενοι στο ΚΕΘΕΑ, είναι αυτοί οι οποίοι αγωνιούν για το μέλλον του ΚΕΘΕΑ. Αυτούς στηρίζει η Κυβέρνησή μας. Αυτούς στηρίζει.
Είναι οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ, τους οποίους έχει ορίσει ο κύριος Γενικός Διευθυντής του ΚΕΘΕΑ και όχι εγώ. Η απόφαση που έχουν είναι από 18/10/2018 να κάνουν την έρευνα. Το καταθέτω.
Καταθέτω στα πρακτικά, το προηγούμενο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ Παρακαλώ πάρα πολύ να κληθεί στην Επιτροπή το απερχόμενο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ, το οποίο ενώ γνώριζε όλα αυτά τα οποία είναι προφανώς θέμα του Εισαγγελέα να επιληφθεί (ατασθαλίες οικονομικές, βάφτιζαν ναρκέμπορους σε απεξαρτημένους για να τους αποφυλακίζουν, παράνομη χρήση ναρκωτικών, ατασθαλίες σε ό,τι έχει να κάνει με τα παραστατικά και λοιπά), προσέξτε, όταν τελικά μετά από δύο αναβολές στις 19 Ιουνίου 2019 φτάνει στο Δ.Σ. το πόρισμα, η απάντηση του Δ.Σ. είναι η εξής:
«Έλαβε την έκθεση από ομάδα εργασίας που είχε συσταθεί για την ανασκόπηση των ενεργειών σχεδιασμού ανάπτυξης και αποτίμησης λειτουργίας του θεραπευτικού προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ και την εκτίμηση αναπτυξιακής του προοπτικής. Η ομάδα εργασίας ανέλαβε να διερευνήσει τη λειτουργία του προγράμματος και λοιπά.
Στην πρόταση που κατέληξε η ομάδα αλλά και ο ίδιος ο Γενικός Διευθυντής, είναι η επείγουσα επικαιροποίηση της διοικητικής οργάνωσης και αποσαφήνισης της δομής του προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, καθώς και η οργανογραμμική του τοποθέτηση, εκπαίδευσης προσωπικού, αξιολόγηση οργανωσιακής κλίμακας και λοιπά.
Με κάθε τρόπο χρειάζεται να αποφευχθεί η ανακύκλωση ρόλων, ευθυνών και αρμοδιοτήτων από τα ίδια πρόσωπα που εμπλέκονται».
Με συγχωρείτε πάρα πολύ, πείτε μου, κύριοι συνάδελφοι, ποιος από εμάς θα ήταν στο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ και θα ερχόντουσαν
όλες αυτές οι καταγγελίες και δεν θα πήγαινε αμέσως στον Εισαγγελέα; Το πρώην Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ «έπνιξε» αυτό το πάρα πολύ σημαντικό θέμα και δεν το άφησε να βγει στη δημοσιότητα.
Το καταθέτω στα πρακτικά και ζητώ να κληθεί στην Επιτροπή όλο το πρώην Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ για να δώσει εξηγήσεις στην Εθνική Αντιπροσωπεία, γιατί ενώ υπάρχουν ατασθαλίες στον Οργανισμό, υπάρχει παράνομη χρήση ναρκωτικών, υπάρχει παράνομη αποφυλάκιση ναρκέμπορων με το πρόσχημα ότι είναι στο πρόγραμμα, δεν έλαβε καμία μέριμνα και καμία ενέργεια δεν έκανε το Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ προκειμένου να προφυλάξει τον ελληνικό λαό.
Γιατί, μην ξεχνάτε ποτέ, τα 20 εκατομμύρια ευρώ από το υστέρημα των Ελλήνων φορολογούμενων που πηγαίνουν κάθε χρόνο στο ΚΕΘΕΑ, ανήκουν σε αυτούς και όλοι μας οφείλουμε να λογοδοτούμε για το δημόσιο χρήμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Ο Βασίλης Κικίλιας αποκάλυψε το πόρισμα της ομάδας ελέγχου του Κέντρου για το ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, το οποίο κατακρατεί ο γενικός διευθυντής του Κέντρου… Το πόρισμα διαπιστώνει παράνομο κύκλωμα στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, το οποίο «βάφτιζε» εμπόρους ναρκωτικών ως πρώην χρήστες ναρκωτικών, τους οποίους ενέτασσε σε προγράμματα του ΚΕΘΕΑ για να αποφυλακισθούν, στη συνέχεια, με το νόμο Παρασκευόπουλου!
Συγκεκριμένα, το πόρισμα διαπιστώνει μεταξύ άλλων:
Στην έκθεση της ομάδας εργασίας του ΚΕΘΕΑ για τη Θεραπευτική Κοινότητα Διαβατών, που παραδόθηκε στον Γενικό Διευθυντή του οργανισμού, αποκαλύπτονται μια σειρά από παράνομες δραστηριότητες, που όπως αναφέρεται «μπορούσαν να επιφέρουν μέχρι και τη νομική έγκλιση του ΚΕΘΕΑ».
Με βάση το πόρισμα και σύμφωνα με τις μαρτυρίες που κατατέθηκαν επώνυμα στην ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από εργαζόμενους του οργανισμού, μεταξύ άλλων, έρχεται στο φως ότι:
Υπήρξε εκτεταμένη και συστηματική χρήση παράνομων ουσιών από προσωπικό και μέλη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, «στο διάστημα αυτό, ζητήματα που ανέκυπταν σχετικά με οικονομικές ατασθαλίες, διοικητικές υπερβάσεις, και αστοχίες κλινικού σχεδιασμού, αντιμετωπίστηκαν ως θέματα δευτερεύουσας προτεραιότητας».
Έμποροι ναρκωτικών «βαφτίζονταν» χρήστες προκειμένου να τυγχάνουν των νομικών ευεργετημάτων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και να αποφυλακίζονται. Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην έκθεση ως σημαντικό ζήτημα αναδείχθηκε «η έκδοση βεβαιώσεων σε μέλη που παράτυπα εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα (γιατί προφασιζόμενα πρόβλημα εξάρτησης εντάσσονταν στη θεραπευτική διαδικασία) αλλά και κυρίως η χρήση νομικών ευεργετημάτων σε μέλη του Προγράμματος και απόφοιτους που χρησιμοποιούσαν το Πρόγραμμα χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα με τη χρήση ουσιών». Μάλιστα όπως αναφέρεται στην έκθεση, έφτασε να αμφισβητείται δημόσια η αξία των βεβαιώσεων που εκδίδει το ΚΕΘΕΑ, ενώ γίνεται λόγος και «παρακύκλωμα» που μπορεί να συνδεόταν με δικηγόρους, σωφρονιστικούς υπαλλήλους και στελέχη του οργανισμού. «Η αίσθηση έλλειψης προστασίας από το προσωπικό, οι ασαφείς διαδικασίες και τα κριτήρια για τις προϋποθέσεις ένταξης στη ΘΚ στα Διαβατά, είναι προφανές ότι διακυβεύουν τους θεραπευτικούς στόχους του προγράμματος και συμβάλλουν στην αλλοίωση του κύρους του Οργανισμού», αναφέρουν τα μέλη της ομάδας εργασίας στην ίδια παράγραφο.
Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης ότι υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης των παρανομιών και ατασθαλιών που καταγράφονται από την ομάδα εργασίας, καθώς όπως σημειώνουν: «έχουν με βεβαιότητα τεκμηριωθεί: η απώλεια υπολογιστών με στοιχεία μελών, απώλεια υπολογιστών που χρησιμοποιούνταν από πρόσωπα-κλειδιά, απώλεια δίσκων αποθήκευσης, έλλειψη παραστατικών από συναλλαγές, αλλά και ασυνήθιστες προσφορές προς το Πρόγραμμα στη φυλακή».
Στο πόρισμα γίνεται επίσης λόγος για κατάχρηση εξουσίας, κλίμα ανασφάλειας, αποφάσεις που δεν προκύπτουν ως αποτέλεσμα των θεσμοθετημένων διαδικασιών, αδιαφάνεια στις συνεργασίες και υποσυστήματα μεταξύ των εργαζομένων που ανέπτυσσαν γενικευμένα συναισθήματα φόβου και καχυποψίας. Επίσης αναφέρεται «ότι δεν υπάρχει κανενός είδους εμπιστοσύνη στο σύστημα σε κάθε εκδοχή δραστηριότητας. Το σύνολο σχεδόν των εμπλεκομένων δε πιστεύει ότι υπάρχει διέξοδος και διαφορετική προοπτική».
Τέλος στην έκθεση γίνεται ειδική αναφορά στην προσπάθεια συγκάλυψης, καθώς αναφέρεται διαδικασία που διατυπωνόταν από στοιχεία ιδιότυπου εφησυχασμού που κατέληγε στο «ό,τι συνέβη τελείωσε… τώρα μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας, χωρίς να εκλαμβάνονται ως σημαντικά και κρίσιμα ανασταλτικά σημεία, οι ερωτικές σχέσεις ανάμεσα στους εργαζόμενους, μεταξύ μελών του προσωπικού και μελών, η χρήση παράνομων ουσιών από εργαζόμενους στο Πρόγραμμα»
Αναλυτικά η ομιλία του Υπουργού Υγείας Βασίλη Κικίλια στην Επιτροπή της Βουλή για την κύρωση της ΠΝΠ του ΚΕΘΕΑ
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές,
Θέλω να σας ενημερώσω για τις καταιγιστικές εξελίξεις που έχουν προκύψει από χθες, σε σχέση με τις αποκαλύψεις οι οποίες έχουν φτάσει στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας για το Θεραπευτικό Πρόγραμμα ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ του ΚΕΘΕΑ στις φυλακές Διαβατών, όπως ήρθαν από τους υπηρεσιακούς παράγοντες που έκαναν εσωτερική έρευνα. Κατέληξαν σε πόρισμα που κατέθεσαν στο πρώην Διοικητικό Συμβούλιο του ΚΕΘΕΑ.
Επειδή, λοιπόν, νομίζω ότι είναι δίκαιο τα κόμματα όλα, μετά από αυτές εξελίξεις να ενημερωθούν πρώτα για το πόρισμα και μετά να τοποθετηθούν, και βέβαια όλοι οι φορείς τους οποίους είχατε την καλοσύνη, κύριοι συνάδελφοι, να καλέσετε, και χωρίς καμία διάθεση σήμερα ως Υπουργός Υγείας και ως Κυβέρνηση να απαξιώσουμε το ΚΕΘΕΑ, το αντίθετο θα έλεγα.
Έχω πει δημοσίως και το επαναλαμβάνω για μία ακόμη φορά: εμείς υποστηρίζουμε το δημόσιο χαρακτήρα του ΚΕΘΕΑ, υποστηρίζουμε την δύναμη που αντλεί από τη Γενική Συνέλευσή του, ενισχύσαμε τον προϋπολογισμό του ΚΕΘΕΑ φέτος, στηρίζουμε την αυτονομία του ως προς τις δομές του, τις τοπικές κοινότητες. Θα έχουμε κανονικά στο ΚΕΘΕΑ το ΣΠΟΚ, υποστηρίζουμε ότι πρέπει να υπάρχει Γενικός Διευθυντής, ότι το Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι άμισθο, παρά αυτά τα οποία κάποιοι συνάδελφοι είχαν την ευγενή καλοσύνη, χωρίς να ρωτήσουν πρώτα, να διαδώσουν.
Θέλω να είμαι δίκαιος. Το σημαντικό έργο το οποίο έχει επιτελέσει το ΚΕΘΕΑ τα τελευταία χρόνια και το αναγνωρίζουμε και το υποστηρίζουμε.
Όμως, θέλω να είμαι δίκαιος και σε σχέση με τις εξελίξεις οι οποίες προκύπτουν.
Θα ήθελα να καταθέσω στα πρακτικά, κύριε Πρόεδρε, το πόρισμα των εργαζομένων του ΚΕΘΕΑ μετά από εντολή του Γενικού Διευθυντή, του κ. Γκιτάκου, το οποίο συνοδεύεται από έκθεση της ομάδας εργασίας, και δύο φακέλους που αποτελούν εμπιστευτικό υλικό, στο οποίο βασίζεται το πόρισμα αυτό και παραδίδονται στο διευθυντή του ΚΕΘΕΑ ως αναπόσπαστο μέρος της.
Τους φακέλους αυτούς τους περιμένω σήμερα στο γραφείο μου. Έχω δώσει εντολή στο Γενικό Διευθυντή του ΚΕΘΕΑ να τους προσκομίσει. Με έχει ενημερώσει, όμως, περί τίνος πρόκειται.
Σας παρακαλώ πάρα πολύ να φωτοτυπηθούν και να διανεμηθούν σε όλους τους συναδέλφους, έτσι ώστε να μπορέσουν να φτάσουν, δια των εκπροσώπων, και στις ηγεσίες των κομμάτων, που είναι προφανές πλέον ότι μετά τις εξελίξεις θα πρέπει να πάρουν θέση.
Το πόρισμα είναι πολυσέλιδο αλλά εγώ θα μείνω μόνο στα συμπεράσματά του προκειμένου οι συνάδελφοι, ο ελληνικός λαός και η Εθνική Αντιπροσωπεία, να έχουν μια ευκαιρία να καταλάβουν περί τίνος πρόκειται. Τα κρίσιμα συμπεράσματα της ανασκόπησης συνοψίζονται ως εξής:
Αναφέρθηκε συστηματική εμπλοκή κάποιων εργαζομένων σε δραστηριότητες οριακής νομιμότητας, αν όχι παράνομης συμπεριφοράς. Η εκτεταμένη συστηματική χρήση παράνομων ουσιών για σημαντικό χρονικό διάστημα από προσωπικό και μέλη, επαναλήφθηκε είτε ως βάσιμη υποψία, είτε ως βεβαιότητα από στελέχη του προγράμματος, από μέλη του προγράμματος, αλλά και από εξωτερικά εμπλεκόμενους στο σύστημα.
Στο διάστημα αυτό, ζητήματα που ανέκυψαν σχετικά με τις οικονομικές ατασθαλίες, διοικητικές υπερβάσεις και αστοχίες κλινικού σχεδιασμού, αντιμετωπίστηκαν ως θέματα δευτερευούσης προτεραιότητας.
Παράλληλα, αναδείχθηκε σχεδόν αμέσως ένα ζήτημα που φαίνεται να εμφανίζεται από νωρίς στη λειτουργία του προγράμματος. Η έκδοση βεβαιώσεων σε μέλη που παράτυπα εντάχθηκαν στο πρόγραμμα, γιατί προφασιζόμενοι πρόβλημα εξάρτησης εντάσσονταν στην θεραπευτική διαδικασία.
Αλλά και κυρίως, η χρήση νομικών ευεργετημάτων σε μέλη του προγράμματος και αποφοίτους, που χρησιμοποιούσαν το πρόγραμμα χωρίς να έχουν κανένα πρόβλημα με τη χρήση ουσιών.
Αυτό τροφοδότησε την αντίδραση μέρος του επίσημου συστήματος απονομής Δικαιοσύνης, με δημοσίως εκφρασμένη αμφισβήτηση της αξίας των βεβαιώσεων που εκδίδει το ΚΕΘΕΑ.
Η μεμονωμένη αντιμετώπιση περιστατικών δεν ανατρέπει – προσέξτε, οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ τα λένε – την εικόνα σημαντικής αμφισβήτησης που αναφέρθηκε από πολλούς συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Υπήρξαν κατ’ επανάληψη αναφορές που συνέκλιναν στη διαμόρφωση αντίληψης για πιθανή λειτουργία παρακυκλώματος, που αξιοποιούσε τα ευεργετήματα που προβλέπει ο νόμος και είναι σημαντικό να διερευνηθεί η πιθανότητα συνέχισης της δραστηριότητάς του.
Το παρακύκλωμα αυτό μπορεί να συνδεόταν με δικηγόρους, σωφρονιστικούς υπαλλήλους και δεν μπορούν να αποκλειστούν επίσης και στελέχη του Οργανισμού.
Οι επαπειλούμενες επιπτώσεις σε περίπτωση αντίθεσης στις απαιτήσεις του παρακυκλώματος, που συνδέονται με το πρόγραμμα, δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες και μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για παθητική αποδοχή καταστάσεων από μέρος του προσωπικού.
Η αίσθηση έλλειψης προστασίας από το προσωπικό, οι ασαφείς διαδικασίες και τα κριτήρια για τις προϋποθέσεις ένταξης στη θεραπευτική κοινότητα στα Διαβατά, είναι προφανές ότι διακυβεύουν τους θεραπευτικούς στόχους του προγράμματος και συμβάλλουν στην αλλοίωση του κύρους του Οργανισμού.
Έχουν με βεβαιότητα τεκμηριωθεί η απώλεια υπολογιστών με στοιχεία μελών, η απώλεια υπολογιστών που χρησιμοποιούνται από πρόσωπα-κλειδιά, απώλεια δίσκων αποθήκευσης, έλλειψη παραστατικών από συναλλαγές αλλά και ασυνήθιστες προσφορές προς το πρόγραμμα στη φυλακή.
Όλα τα προηγούμενα αποτελούν περιστατικά που δεν είναι εύκολα εξηγήσιμα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πυροδότησαν ανησυχίες στο σύστημα και στα στελέχη κάθε τύπου διοίκησης και εποπτείας, λένε οι εργαζόμενοι.
Η κατάχρηση εξουσίας, το κλίμα ανασφάλειας, οι αποφάσεις που δεν προκύπτουν ως αποτελέσματα των θεσμοθετημένων διαδικασιών, η αδιαφάνεια στις συνεργασίες, τα υποσυστήματα μεταξύ των εργαζομένων που ανέπτυσσαν γενικευμένα συναισθήματα φόβου και καχυποψίας ήταν κρίσιμα, απολύτως εμφανή και σε κάθε περίπτωση εύκολα εντοπίσιμα χαρακτηριστικά του συστήματος, όπως από πολλές πλευρές αναφέρεται.
Κρίσιμο στοιχείο που διαπερνά ως αντίληψη το σύστημα των στελεχών και των εμπλεκόμενων είναι η πλήρης, συνολική και γενικευμένη απαξίωση θεσμών, ενεργειών, οργάνων και διαδικασιών, με σαφή υποτίμηση οποιασδήποτε προοπτικής βελτίωσης, αναδιάρθρωσης ή αλλαγής της κατάστασης.
Η χαλαρότητα με την οποία στο ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ υιοθετούνται τυπικές διαδικαστικές λειτουργίες, που ισχύουν σε όλα τα θεραπευτικά προγράμματα του ΚΕΘΕΑ, αντικατοπτρίζουν το επίπεδο της διοικητικής επάρκειας που χαρακτηρίζεται προσχηματική, ανεπαρκής, έως και ανύπαρκτη.
Δεν υπάρχει κανενός είδους εμπιστοσύνη στο σύστημα, σε κάθε εκδοχή δραστηριότητας. Το σύνολο σχεδόν των εμπλεκομένων δεν πιστεύει ότι υπάρχει διέξοδος και διαφορετική προοπτική, κύριοι συνάδελφοι.
Η άποψη αυτή επεκτείνεται και σε ό,τι αφορά το έργο της ομάδας εργασίας που ανέλαβε την τρέχουσα ανασκόπηση, η παρέμβαση της οποίας αξιολογήθηκε από σημαντικό μέρος του προσωπικού ως χρονικά ανεπίκαιρη και αμφισβητήθηκε αναφορικά για τη χρησιμότητα των αποτελεσμάτων της.
Η απόσυρση, η απάθεια, η υποτίμηση του ιστορικού ανάπτυξης τέτοιων φαινομένων αναδείχθηκε, επιπλέον, διαδικασία που διατυπωνόταν από στοιχεία ιδιότυπου εφησυχασμού, που κατέληξε στο ό,τι συνέβη τελείωσε, τώρα μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας, χωρίς να εκλαμβάνονται σημαντικά και κρίσιμα ανασταλτικά στοιχεία.
Οι ερωτικές σχέσεις ανάμεσα στους εργαζομένους μεταξύ μελών του προσωπικού και μελών της κοινότητας, η χρήση παράνομων ουσιών από εργαζομένους στο πρόγραμμα, οι ίδιοι άνθρωποι, στελέχη και προσωπικό, που για χρόνια ανέχθηκαν και υπό αυτήν την έννοια υπέθαλψαν αυτήν την κατάσταση, είναι σήμερα εκείνοι που εργάζονται, θεωρώντας ότι το υποσύστημα εξουσίας…
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Έχω ήδη δώσει στο Προεδρείο της Επιτροπής να σας διανείμει το απόρρητο πόρισμα, το οποίο έχει φτάσει στα χέρια της πρώην Διοίκησης, η οποία επέλεξε να το αγνοήσει, αντί να πάει στον Εισαγγελέα.
Σας διαβάζω λοιπόν και είμαι υποχρεωμένος απέναντι στην Εθνική Αντιπροσωπεία, αυτά τα οποία οι εργαζόμενοι, τους οποίους υποστηρίζω μέχρι τέλους, λένε για τη διοίκηση του ΚΕΘΕΑ.
Οι εργαζόμενοι, που ο κύριος Γενικός Διευθυντής με έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου όρισε ως Επιτροπή Ελέγχου για το πόρισμα αυτό. Άρα, οι ίδιοι αυτοί οι οποίοι διοικούσαν, όρισαν αυτούς τους εργαζόμενους και όχι εγώ, οι οποίοι από το 2018 δουλεύουν για αυτό το πόρισμα. Το κατέθεσαν στη διοίκηση του ΚΕΘΕΑ Ιούνιο του 2019. Έχουμε Νοέμβριο σήμερα. Και η διοίκηση του ΚΕΘΕΑ, αντί να το στείλει στον Εισαγγελέα, το «έπνιξε».
Οι ίδιοι άνθρωποι, στελέχη και προσωπικό, που για χρόνια ανέχθηκαν και υπό αυτήν την έννοια υπέθαλψαν αυτήν την κατάσταση, είναι σήμερα εκείνοι που εργάζονται, θεωρώντας το ότι το υποσύστημα εξουσίας εξέλειπε και ως εκ τούτου μπορούν από εδώ και πέρα να λειτουργούν αποτελεσματικά.
Παρεμπιπτόντως, από τη διαδικασία διερεύνησης προέκυψαν θέματα που υπερβαίνουν τη λειτουργία του προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ και τα οποία συνδέονται με το σύνολο των υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη.
Η εικόνα των υπηρεσιών του ΚΕΘΕΑ στη Θεσσαλονίκη, όπως προκύπτει από τις θέσεις κρίσιμων παραγόντων της περιοχής, απαξιώνουν το κύρος του Οργανισμού.
Πολλοί στρατηγικοί σύμμαχοι, ακόμα και αν επικρίνουν με συγκεκριμένο τρόπο, συγκριμένες πρακτικές, αναδεικνύουν στοιχεία που αποτελούν ακατανόητες επιλογές.
Για παράδειγμα, η στελέχωση των υπηρεσιών στη Θεσσαλονίκη με προσωπικό ιδιαίτερου θρησκευτικού δόγματος. Δημόσιες εκδηλώσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα για ενίσχυση μελών θεραπευτικού προγράμματος χωρίς παραστατικά.
Πριμοδότηση συγκεκριμένων επιλογών στις διαδικασίες προμηθειών, που στη συνέχεια συνδέονται με προσωπική αξιοποίηση από το προσωπικό, για να δεχθούν μερικώς, χωρίς να εξαντλούν τον κατάλογο των μαρτυριών.
Το διακύβευμα αφορά το κύρος και τη φήμη του Οργανισμού στο σύνολό του.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θα μπορούσα να διαβάσω άλλες δέκα σελίδες. Το θέμα είναι μείζον. Είναι προφανές ότι παρόλο που, επαναλαμβάνω, στο σύνολό του εμείς στηρίζουμε και το δημόσιο χαρακτήρα και το έργο του ΚΕΘΕΑ και τη διαδρομή του στο χρόνο και είμαστε έτοιμοι να το υπερασπιστούμε, όταν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας και η Κυβέρνηση μίλησε για έλεγχο σε ό,τι έχει να κάνει με τη διοίκηση των οικονομικών του ΚΕΘΕΑ και περί χρηστής διαχείρισης, διάφοροι βιάστηκαν να κατακεραυνώσουν το Υπουργείο Υγείας και την κυβέρνηση, λέγοντας ότι θέλει να ελέγξει το ΚΕΘΕΑ.
Τεκμαίρεται από αυτό και από τα έγγραφα τα οποία έχω, ότι στο ΚΕΘΕΑ Θεσσαλονίκης, στο πρόγραμμα ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, το οποίο εγκαινίασε το 2015 ο ίδιος ο πρώην Πρωθυπουργός της χώρας, ο κύριος Αλέξης Τσίπρας και το οποίο επισκέφτηκε κατά σειρά, πολλές φορές ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης κύριος Παρασκευόπουλος, ο οποίος τυχαίνει να ήταν και εναλλάξ με τον κύριο Νοταρά, 20 χρόνια εναλλάξ οι δύο τους Πρόεδροι του ΚΕΘΕΑ.
Θυμίζω ο κύριος Παρασκευόπουλος είναι αυτός ο οποίος πρώτο νόμο του κράτους έφερε για το ΣΥΡΙΖΑ, την αποφυλάκιση με ελαφρυντικούς όρους πληθώρας κακοποιών από τις φυλακές μας με διάφορα κριτήρια. Κάποιοι από αυτούς ρέπουν ξανά στο έγκλημα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Καταθέτω αυτά τα στοιχεία στα πρακτικά όχι ως σημείο αντεγκλήσεως μεταξύ μας. Και πιστεύω ότι η πλειοψηφία των συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ δεν γνώριζε αυτό το πόρισμα. Έχουν δικαίωμα οι συνάδελφοί μας και οι συνάδελφοι της συμπολίτευσης να ενημερωθούν για το πόρισμα αυτό. Οι εξελίξεις θα είναι καταιγιστικές.
Από το Μάρτιο του 2018 φωνάζουν οι εργαζόμενοι για αυτό. Είναι προφανές ότι η Διοίκηση του ΚΕΘΕΑ, καταθέτω στα πρακτικά την απόφαση από 18/10/2018, δεν έχει κάνει τίποτα.
Καταθέτω στα πρακτικά το απόσπασμα πρακτικού της 14ης συνεδρίασης Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΕΘΕΑ που αποφασίζει τελικά στις 15 Μαρτίου 2019 να ασχοληθεί με το θέμα.
Καταθέτω στα πρακτικά τα μέλη της Επιτροπής. Είναι εργαζόμενοι στο ΚΕΘΕΑ, είναι αυτοί οι οποίοι αγωνιούν για το μέλλον του ΚΕΘΕΑ. Αυτούς στηρίζει η Κυβέρνησή μας. Αυτούς στηρίζει.
Είναι οι εργαζόμενοι του ΚΕΘΕΑ, τους οποίους έχει ορίσει ο κύριος Γενικός Διευθυντής του ΚΕΘΕΑ και όχι εγώ. Η απόφαση που έχουν είναι από 18/10/2018 να κάνουν την έρευνα. Το καταθέτω.
Καταθέτω στα πρακτικά, το προηγούμενο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ Παρακαλώ πάρα πολύ να κληθεί στην Επιτροπή το απερχόμενο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ, το οποίο ενώ γνώριζε όλα αυτά τα οποία είναι προφανώς θέμα του Εισαγγελέα να επιληφθεί (ατασθαλίες οικονομικές, βάφτιζαν ναρκέμπορους σε απεξαρτημένους για να τους αποφυλακίζουν, παράνομη χρήση ναρκωτικών, ατασθαλίες σε ό,τι έχει να κάνει με τα παραστατικά και λοιπά), προσέξτε, όταν τελικά μετά από δύο αναβολές στις 19 Ιουνίου 2019 φτάνει στο Δ.Σ. το πόρισμα, η απάντηση του Δ.Σ. είναι η εξής:
«Έλαβε την έκθεση από ομάδα εργασίας που είχε συσταθεί για την ανασκόπηση των ενεργειών σχεδιασμού ανάπτυξης και αποτίμησης λειτουργίας του θεραπευτικού προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ και την εκτίμηση αναπτυξιακής του προοπτικής. Η ομάδα εργασίας ανέλαβε να διερευνήσει τη λειτουργία του προγράμματος και λοιπά.
Στην πρόταση που κατέληξε η ομάδα αλλά και ο ίδιος ο Γενικός Διευθυντής, είναι η επείγουσα επικαιροποίηση της διοικητικής οργάνωσης και αποσαφήνισης της δομής του προγράμματος ΚΕΘΕΑ ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, καθώς και η οργανογραμμική του τοποθέτηση, εκπαίδευσης προσωπικού, αξιολόγηση οργανωσιακής κλίμακας και λοιπά.
Με κάθε τρόπο χρειάζεται να αποφευχθεί η ανακύκλωση ρόλων, ευθυνών και αρμοδιοτήτων από τα ίδια πρόσωπα που εμπλέκονται».
Με συγχωρείτε πάρα πολύ, πείτε μου, κύριοι συνάδελφοι, ποιος από εμάς θα ήταν στο Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ και θα ερχόντουσαν
όλες αυτές οι καταγγελίες και δεν θα πήγαινε αμέσως στον Εισαγγελέα; Το πρώην Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ «έπνιξε» αυτό το πάρα πολύ σημαντικό θέμα και δεν το άφησε να βγει στη δημοσιότητα.
Το καταθέτω στα πρακτικά και ζητώ να κληθεί στην Επιτροπή όλο το πρώην Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ για να δώσει εξηγήσεις στην Εθνική Αντιπροσωπεία, γιατί ενώ υπάρχουν ατασθαλίες στον Οργανισμό, υπάρχει παράνομη χρήση ναρκωτικών, υπάρχει παράνομη αποφυλάκιση ναρκέμπορων με το πρόσχημα ότι είναι στο πρόγραμμα, δεν έλαβε καμία μέριμνα και καμία ενέργεια δεν έκανε το Δ.Σ. του ΚΕΘΕΑ προκειμένου να προφυλάξει τον ελληνικό λαό.
Γιατί, μην ξεχνάτε ποτέ, τα 20 εκατομμύρια ευρώ από το υστέρημα των Ελλήνων φορολογούμενων που πηγαίνουν κάθε χρόνο στο ΚΕΘΕΑ, ανήκουν σε αυτούς και όλοι μας οφείλουμε να λογοδοτούμε για το δημόσιο χρήμα.
Σας ευχαριστώ πολύ.