«Βόμβα» ΣτΕ: Άκυρη η μεταβίβαση 10.119 ακινήτων στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου
"Όχι" είπε το Συμβούλιο της Επικρατείας στην υπουργική απόφαση που αφορά στη μεταβίβαση 10.119 ακινήτων του Δημοσίου στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).
Το Δ΄τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας με σειρά αποφάσεων του (υπ΄ αριθμόν 930-934/2020) ακύρωσε την μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ των 10.119 ακινήτων που είχαν συνολικό εμβαδό 511.357.451 τ.μ. και συνολική δομημένη επιφάνεια 22.601 τ.μ., τα οποία είναι κατοχυρωμένα στο Εθνικό Κτηματολόγιο.Οι συγκεκριμένες αποφάσεις εκδόθηκαν μετά από προσφυγή των Ελληνικού-Αργυρούπολης, Χαλανδρίου, Καλαμαριάς, Χανίων και Ωραιοκάστρου ενώ προ ημερών είχε εκδοθεί αντίστοιχη απόφαση που αφορούσε αίτηση ακύρωσης του δήμου Αλίμου.
Παράλληλα, το ΣτΕ απέρριψε την παρέμβαση υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο).
Ο αριθμός των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, μειώθηκε, σύμφωνα με έγγραφο (7.6.2019) του τμήματος μητρώου, προς το ΣτΕ. Αρχικά μειώθηκε κατά 2.330 ακίνητα και εν συνεχεία κατά 603 (σύνολο μειώσεων 2.933). Τα 2.933 αυτά ακίνητα εξαιρέθηκαν από την μεταβίβαση καθώς δεν είχαν εκδοθεί οι αναγκαίες αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΙΟΠ, ενώ σε 14 εξ αυτών των ακινήτων δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση κρίθηκε μη νόμιμη καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν την νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση.
Ούτε όμως είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρέπει να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβασης έκρινε επίσης το Συμβούλιο της Επικρατείαςς.
Αντίθετα μάλιστα, σημειώνει το ΣτΕ, όπως προκύπτει η διαδικασία ελέγχου ξεκίνησε 26.6.2018, δηλαδή μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης.
Τελικά, το ΣτΕ αποφάνθηκε πως τόσο η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση όσο και οι υπόλοιπες συμπροσβαλλόμενες, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί, όπως απαιτεί ο νόμος 4389/2016, η νόμιμη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των μεταβιβαζομένων ακινήτων στις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 19 του εν λόγω νόμου 4389/2016.
Το Δ΄τμήμα του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας με σειρά αποφάσεων του (υπ΄ αριθμόν 930-934/2020) ακύρωσε την μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ των 10.119 ακινήτων που είχαν συνολικό εμβαδό 511.357.451 τ.μ. και συνολική δομημένη επιφάνεια 22.601 τ.μ., τα οποία είναι κατοχυρωμένα στο Εθνικό Κτηματολόγιο.Οι συγκεκριμένες αποφάσεις εκδόθηκαν μετά από προσφυγή των Ελληνικού-Αργυρούπολης, Χαλανδρίου, Καλαμαριάς, Χανίων και Ωραιοκάστρου ενώ προ ημερών είχε εκδοθεί αντίστοιχη απόφαση που αφορούσε αίτηση ακύρωσης του δήμου Αλίμου.
Παράλληλα, το ΣτΕ απέρριψε την παρέμβαση υπέρ του κύρους της υπουργικής απόφασης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο).
Ο αριθμός των ακινήτων που μεταβιβάστηκαν στην ΕΤΑΔ, μειώθηκε, σύμφωνα με έγγραφο (7.6.2019) του τμήματος μητρώου, προς το ΣτΕ. Αρχικά μειώθηκε κατά 2.330 ακίνητα και εν συνεχεία κατά 603 (σύνολο μειώσεων 2.933). Τα 2.933 αυτά ακίνητα εξαιρέθηκαν από την μεταβίβαση καθώς δεν είχαν εκδοθεί οι αναγκαίες αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του ΚΥΣΙΟΠ, ενώ σε 14 εξ αυτών των ακινήτων δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση κρίθηκε μη νόμιμη καθώς εκδόθηκε χωρίς προηγουμένως να έχει εξεταστεί για τα μεταβιβαζόμενα ακίνητα εάν υφίσταται η συνδρομή των αναγκαίων εκείνων προϋποθέσεων που προβλέπουν την νομιμοποίηση της μη υπαγωγής τους στην κατηγορία των εξαιρουμένων από την μεταβίβαση.
Ούτε όμως είχε τηρηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία ταυτοποίησης και ελέγχου των μεταβιβαζομένων ακινήτων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πρέπει να εξαιρεθούν ή όχι από την μεταβίβασης έκρινε επίσης το Συμβούλιο της Επικρατείαςς.
Αντίθετα μάλιστα, σημειώνει το ΣτΕ, όπως προκύπτει η διαδικασία ελέγχου ξεκίνησε 26.6.2018, δηλαδή μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης.
Τελικά, το ΣτΕ αποφάνθηκε πως τόσο η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση όσο και οι υπόλοιπες συμπροσβαλλόμενες, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να εξεταστεί, όπως απαιτεί ο νόμος 4389/2016, η νόμιμη προϋπόθεση της μη υπαγωγής των μεταβιβαζομένων ακινήτων στις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 19 του εν λόγω νόμου 4389/2016.