Κορκίδης (πρόεδρος ΕΒΕΠ): Τα οφέλη των επιχειρήσεων από τη «Συν - Εργασία»
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά θεωρεί πως το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με την σταδιακή επανεκκίνηση των επιχειρήσεων κινήθηκε άμεσα προς την σωστή κατεύθυνση στον τομέα της προστασίας της οικονομίας και της διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής, καθώς έλαβε μέτρα που στήριξαν ταυτόχρονα τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους, απλώνοντας ένα δίχτυ προστασίας.
Η δημιουργία του μηχανισμού «Συν-Εργασία» παρέχει την δυνατότητα ενίσχυσης του εισοδήματος των εργαζόμενων, όπου και αν αυτό καταστεί αναγκαίο, ανακουφίζοντας παράλληλα τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους με κοινό παρανομαστή τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ο μηχανισμός επιτρέπει στο εργοδότη να μειώσει στο 50% το χρόνο εργασίας για μισθωτό πλήρους απασχόλησης με το κράτος να αναπληρώνει το 60% του μισθού που χάνεται γεγονός που αποτρέπει την μείωση των θέσεων εργασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παντού, σε ολόκληρο τον κόσμο, εκατομμύρια θέσεις εργασίας χάνονται, χωρίς να υπάρχουν αντίμετρα, που να μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη δυσμενή αυτή εξέλιξη. Αντίθετα η ελληνική κυβέρνηση με τον αρμόδιο Υπουργό Γ. Βρούτση, κινήθηκε με μεγάλη ταχύτητα, με σχέδιο και με υπευθυνότητα, σχεδόν ταυτόχρονα με τα μέτρα που ελήφθησαν για την προστασία της υγείας. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» του Μαρτίου και του Απριλίου, αλλά και του Μαΐου, που βρίσκεται σε εξέλιξη, το σχέδιό του Υπουργείου Εργασίας φαίνεται να αποδίδει.
Η εφαρμογή του νέου μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ξεκινά από την 1η Ιουνίου και τα βασικά χαρακτηριστικά λειτουργίας του, αλλά και οι προϋποθέσεις ένταξης σε αυτόν, διαμορφώνονται ως εξής:
- Θεσπίζεται νέος μηχανισμός ενίσχυσης της απασχόλησης, με την επωνυμία «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», που για πρώτη φορά θα ενισχύει την εργασία.
- Η χρηματοδότηση του προγράμματος θα γίνει μέσα από το χρηματοδοτικό εργαλείο του προγράμματος SURE, που σε πρώτη φάση για την Ελλάδα αντιστοιχεί σε 1,4 δισ. ευρώ.
- Η χρονική περίοδος εφαρμογής είναι από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
- Δικαίωμα συμμετοχής στο μηχανισμό έχουν όλες οι επιχειρήσεις της χώρας, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που παρουσιάζουν πτώση τζίρου ως εξής:
Για τον Ιούνιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Για τον Ιούλιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Για τον Αύγουστο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο. Για τον Σεπτέμβριο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο.
- Κάθε μήνα, οι επιχειρήσεις θα δηλώνουν τους εργαζόμενους που θέτουν σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης και τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, ώστε να επιβεβαιωθεί η δυνατότητα συμμετοχής τους.
- Τα στοιχεία αυτά θα συγκρίνονται με τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων τριών ετών, ώστε να προκύπτει η πτώση τζίρου (με αυξημένη βαρύτητα στα στοιχεία του 2019).
- Σε περίπτωση επιχειρήσεων που άνοιξαν πρόσφατα, θα συγκρίνονται με τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, που είναι διαθέσιμα.
- Επιχειρήσεις που λειτουργούν για πρώτη φορά και δεν έχουν καταγράψει τους προηγούμενους μήνες έσοδα έχουν δικαίωμα συμμετοχής.
- Ο εργοδότης θα έχει το δικαίωμα να περιορίσει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, χωρίς μεταβολή της σχέσεως εργασίας.
- Για το χρόνο που δεν εργάζεται ο εργαζόμενος, ο κρατικός προϋπολογισμός θα ενισχύει τον ίδιο τον εργαζόμενο, καλύπτοντας το 60% της αμοιβής του, που αντιστοιχεί στο διάστημα αυτό.
- Η αμοιβή αυτή δεν έχει περιορισμό προς τα πάνω, ενώ, σε περίπτωση που η καθαρή αμοιβή, μετά την προσαρμογή, υπολείπεται του κατώτατου μισθού, η διαφορά αυτή θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου από το κράτος.
- Δυνατότητα συμμετοχής στο σχήμα θα έχουν όλοι οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης των εν λόγω επιχειρήσεων.
- Επίσης, για τις εποχικές επιχειρήσεις, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που είχαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.
- Δεν δίνεται η δυνατότητα μετατροπής σχέσεως εργασίας από μερική απασχόληση σε πλήρη.
- Ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου (επί του 100% που προβλέπεται στη σύμβαση εργασίας).
- Για όσο διάστημα ο εργαζόμενος βρίσκεται σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης, ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας, ούτε σε μείωση του ύψους της αμοιβής του.
Ο μηχανισμός αυτός αναμένεται να ανασχέσει το μεγάλο «κύμα» απολύσεων που θα μπορούσε να λειτουργήσει αλυσιδωτά για όλους του κλάδους, να επιφέρει κατάρρευση της αγοράς εργασίας, αλλά και σοβαρή βλάβη στην οικονομία γενικότερα και μάλιστα σε μία περίοδο όπου η κυβέρνηση, παρά την πανδημία, συνεχίζει να υλοποιεί αναπτυξιακούς σχεδιασμούς αναγκαίους για την μετά κρίση εποχή. Ο «δεκάλογος» λειτουργίας της «Συν-Εργασίας» πρέπει να εφαρμοστεί από την αρχή σωστά, ώστε να ανακουφίσει τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους και ταυτόχρονα να ενισχύσει το εισόδημα των εργαζομένων.
* Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος ΕΒΕΠ
Η δημιουργία του μηχανισμού «Συν-Εργασία» παρέχει την δυνατότητα ενίσχυσης του εισοδήματος των εργαζόμενων, όπου και αν αυτό καταστεί αναγκαίο, ανακουφίζοντας παράλληλα τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους με κοινό παρανομαστή τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ο μηχανισμός επιτρέπει στο εργοδότη να μειώσει στο 50% το χρόνο εργασίας για μισθωτό πλήρους απασχόλησης με το κράτος να αναπληρώνει το 60% του μισθού που χάνεται γεγονός που αποτρέπει την μείωση των θέσεων εργασίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, παντού, σε ολόκληρο τον κόσμο, εκατομμύρια θέσεις εργασίας χάνονται, χωρίς να υπάρχουν αντίμετρα, που να μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τη δυσμενή αυτή εξέλιξη. Αντίθετα η ελληνική κυβέρνηση με τον αρμόδιο Υπουργό Γ. Βρούτση, κινήθηκε με μεγάλη ταχύτητα, με σχέδιο και με υπευθυνότητα, σχεδόν ταυτόχρονα με τα μέτρα που ελήφθησαν για την προστασία της υγείας. Όπως δείχνουν τα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» του Μαρτίου και του Απριλίου, αλλά και του Μαΐου, που βρίσκεται σε εξέλιξη, το σχέδιό του Υπουργείου Εργασίας φαίνεται να αποδίδει.
Η εφαρμογή του νέου μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ξεκινά από την 1η Ιουνίου και τα βασικά χαρακτηριστικά λειτουργίας του, αλλά και οι προϋποθέσεις ένταξης σε αυτόν, διαμορφώνονται ως εξής:
- Θεσπίζεται νέος μηχανισμός ενίσχυσης της απασχόλησης, με την επωνυμία «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», που για πρώτη φορά θα ενισχύει την εργασία.
- Η χρηματοδότηση του προγράμματος θα γίνει μέσα από το χρηματοδοτικό εργαλείο του προγράμματος SURE, που σε πρώτη φάση για την Ελλάδα αντιστοιχεί σε 1,4 δισ. ευρώ.
- Η χρονική περίοδος εφαρμογής είναι από την 1η Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2020.
- Δικαίωμα συμμετοχής στο μηχανισμό έχουν όλες οι επιχειρήσεις της χώρας, ανεξαρτήτως Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ), που παρουσιάζουν πτώση τζίρου ως εξής:
Για τον Ιούνιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο. Για τον Ιούλιο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο. Για τον Αύγουστο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο. Για τον Σεπτέμβριο, πτώση τζίρου τουλάχιστον 20% αθροιστικά για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο.
- Κάθε μήνα, οι επιχειρήσεις θα δηλώνουν τους εργαζόμενους που θέτουν σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης και τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, ώστε να επιβεβαιωθεί η δυνατότητα συμμετοχής τους.
- Τα στοιχεία αυτά θα συγκρίνονται με τους αντίστοιχους μήνες των προηγούμενων τριών ετών, ώστε να προκύπτει η πτώση τζίρου (με αυξημένη βαρύτητα στα στοιχεία του 2019).
- Σε περίπτωση επιχειρήσεων που άνοιξαν πρόσφατα, θα συγκρίνονται με τα στοιχεία τζίρου των προηγούμενων μηνών, που είναι διαθέσιμα.
- Επιχειρήσεις που λειτουργούν για πρώτη φορά και δεν έχουν καταγράψει τους προηγούμενους μήνες έσοδα έχουν δικαίωμα συμμετοχής.
- Ο εργοδότης θα έχει το δικαίωμα να περιορίσει το χρόνο εργασίας του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, χωρίς μεταβολή της σχέσεως εργασίας.
- Για το χρόνο που δεν εργάζεται ο εργαζόμενος, ο κρατικός προϋπολογισμός θα ενισχύει τον ίδιο τον εργαζόμενο, καλύπτοντας το 60% της αμοιβής του, που αντιστοιχεί στο διάστημα αυτό.
- Η αμοιβή αυτή δεν έχει περιορισμό προς τα πάνω, ενώ, σε περίπτωση που η καθαρή αμοιβή, μετά την προσαρμογή, υπολείπεται του κατώτατου μισθού, η διαφορά αυτή θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου από το κράτος.
- Δυνατότητα συμμετοχής στο σχήμα θα έχουν όλοι οι υφιστάμενοι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης των εν λόγω επιχειρήσεων.
- Επίσης, για τις εποχικές επιχειρήσεις, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής όλοι οι εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης που θα προσληφθούν, μέχρι τον αριθμό των εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που είχαν πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα.
- Δεν δίνεται η δυνατότητα μετατροπής σχέσεως εργασίας από μερική απασχόληση σε πλήρη.
- Ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου (επί του 100% που προβλέπεται στη σύμβαση εργασίας).
- Για όσο διάστημα ο εργαζόμενος βρίσκεται σε καθεστώς μειωμένης απασχόλησης, ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας, ούτε σε μείωση του ύψους της αμοιβής του.
Ο μηχανισμός αυτός αναμένεται να ανασχέσει το μεγάλο «κύμα» απολύσεων που θα μπορούσε να λειτουργήσει αλυσιδωτά για όλους του κλάδους, να επιφέρει κατάρρευση της αγοράς εργασίας, αλλά και σοβαρή βλάβη στην οικονομία γενικότερα και μάλιστα σε μία περίοδο όπου η κυβέρνηση, παρά την πανδημία, συνεχίζει να υλοποιεί αναπτυξιακούς σχεδιασμούς αναγκαίους για την μετά κρίση εποχή. Ο «δεκάλογος» λειτουργίας της «Συν-Εργασίας» πρέπει να εφαρμοστεί από την αρχή σωστά, ώστε να ανακουφίσει τις επιχειρήσεις από ένα σημαντικό μέρος του μισθολογικού κόστους και ταυτόχρονα να ενισχύσει το εισόδημα των εργαζομένων.
* Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος ΕΒΕΠ