Ρέτσος (πρόεδρος ΣΕΤΕ) στα Παραπολιτικά 90,1: Ας μείνει ο τουρισμός έξω από στείρα πολιτική αντιπαράθεση που βασίζεται σε συκοφαντίες και ψέματα
«Αυτό που έχει γίνει το τελευταίο διάστημα, ουσιαστικά να αποτελεί ο τουρισμός αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης με ψέματα και συκοφαντίες, εγώ όσα χρόνια ασχολούμαι, με το χώρο δεν το έχω ξαναδεί», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή “Secret” με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Γιάννης Ρέτσος.
Αναφορικά με το ότι ο τουρισμός έγινε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης, ο κ. Ρέτσος δήλωσε: «Από την αρχή της δημοσιονομικής κρίσης το 2010 αν δεν κάνω λάθος αλλάξαμε 6 κυβερνήσεις με 6 αξιωματικές αντιπολιτεύσεις και ποτέ ο τουρισμός δεν αποτέλεσε πεδίο διαμάχης και σκοπιμοτήτων διότι προφανώς όλοι αναγνώριζαν όλα αυτά τα χρόνια ότι ήταν ένας τομέας ο οποίος πρόσφερε πάρα πολύ μέσα σε αυτή την κρίση».
«Η κριτική προφανώς είναι αποδεκτή και είναι και προϋπόθεση της δημοκρατίας και του διαλόγου και δεν μιλάμε για κριτική προς τον τουρισμό ή τα όργανα του ή τους θεσμούς του. Κάνω έκκληση αυτή τη στιγμή σαν πρόεδρος του ΣΕΤΕ, γιατί ο ΣΕΤΕ δεν είναι ένας απλός εκπρόσωπος του τουρισμού, είναι ο κοινωνικός εταίρος του τουρισμού, να μείνει έξω ο τουρισμός γιατί είμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Εφτακόσιοι χιλιάδες άνθρωποι αυτή τη στιγμή αγωνιούν για την εργασία τους, συν τις επιχειρήσεις που ουσιαστικά αυτή τη στιγμή ζούμε το επακόλουθο της υγειονομικής κρίσης που είναι μια τεράστια οικονομική κρίση», τόνισε ο ίδιος κάνοντας παράλληλα έκκληση «να κάνουμε ότι μπορούμε για να σώσουμε ότι μπορεί να σωθεί το φετινό καλοκαίρι».
Αναφορικά με την Marketing Greece, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ: «Η Marketing Greece είναι μια εταιρεια η οποία ουσιαστικά ανήκει στον ΣΕΤΕ και στο ξενοδοχειακό επιμελητήριο της Ελλάδος. Είναι μια ιδιωτική εταιρεια η οποία δημιουργήθηκε το 2013 με σκοπό να συνδράμει στο branding και στο marketing της χώρας, να συνδράμει δηλαδή το δημόσιο τομέα. Λειτουργεί όλα αυτά τα χρόνια με ιδιωτική χρηματοδότηση από τα μέλη της, ουσιαστικά από το ΣΕΤΕ και το ξενοδοχειακό επιμελητήριο και από τις εταιρείες που τη στηρίζουν, και έχει συνεργαστεί κατά το παρελθόν πολλές φόρες με το δημόσιο για να βοηθήσει. Πρώτη φόρα έγινε το καλοκαίρι του 2015 επί capital controls και δημοψηφίσματος, όταν φτιάξαμε καμπάνια τότε την οποία δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση για να μπορέσει η Ελλάδα να προωθηθεί εκείνο το καλοκαίρι».
«Επί ΣΥΡΙΖΑ και υπουργίας κας Κουντουρά. Τη δεύτερη φόρα τον Φεβρουάριο του 2019 πάλι επί κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πάλι επί υπουργία της κας Κουντουρά φτιάξαμε το spot «Oh my Greece» το οποίο αποτέλεσε τη διαδικτυακή καμπάνια της Ελλάδας όλο το 2019, το οποίο πάλι δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση, ελεύθερο δικαιωμάτων. Αυτό που έγινε σήμερα είναι η συνέχιση αυτής της συνεργασίας που για μια ακόμη φόρα, κι αυτή τη φόρα συνεργαστήκαμε επί τους ουσίας και με τον ΕΟΤ και με τα στελέχη του στο κομμάτι της δημιουργίας αυτής της καμπάνιας η οποία πάλι πληρώθηκε εξολοκλήρου από την Marketing Greece και δωρίστηκε στο ελληνικό δημόσιο. Η μόνη διαφορά είναι ότι στην παρούσα συγκυρία λόγω Covid και λόγω έκτακτης συνθήκης που ουσιαστικά δεν ξέρουμε τι καλοκαίρι θα έχουμε φέτος και πάμε σε μια κατάσταση η οποία θα αλλάζει εβδομάδα με τη εβδομάδα, υπήρξε αυτή η περιβόητη ΠΝΠ στην οποία αναφέρθηκαν πάρα πολλοί, και η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία δίνει το δικαίωμα, όχι την υποχρέωση, στον ΕΟΤ και σε περιφέρειες υπό προϋποθέσεις και πάντα στα όρια τα εθνικά να δύνανται να αναθέσουν ενέργειες προβολής της χώρας έως το εθνικό όριο που είναι 214 χιλιάδες ευρώ στην Μarketing Greece τα οποία δεν είναι διαφημιστικά χρήματα», σημείωσε ο κ. Ρέτσος.
«Η Marketing Greece δεν είναι διαφημιστική εταιρεία, είναι εταιρεία που δημιουργεί και το κομμάτι μετά της διαφήμισης που κάνουν οι εταιρείες που ασχολούνται με αυτό, οι διαφημιστικές. Επίσης η Marketing Greece δεν διαχειρίζεται χρήματα προβολής, αυτό είναι αποκλειστικό δικαίωμα του ΕΟΤ το οποίο το έχει εκ του νόμου και εκ του νόμου επίσης ο ΕΟΤ μπορεί να αναθέτει απευθείας σε Μέσα, είτε ελληνικά, είτε ξένα ενέργειες προβολής», διευκρίνισε ο ίδιος.
Αναφορικά με τα 32 εκατομμύρια, ο πρόεδρος ΣΕΤΕ, ανέφερε: «32 εκατομμύρια, επειδή το ψάξαμε κι εμείς γιατί μας έκανε τεράστια εντύπωση που βρέθηκε αυτό το νούμερο, είναι ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΟΤ για το 2020 που συμπεριλαμβάνει μισθοδοσίες, λειτουργίες γραφείων εξωτερικού, οτι έξοδο άφορα αυτόν τον Οργανισμό και ότι κονδύλια προβολής έχει για φέτος αυτά όλα αθροίζουν 32 εκατομμύρια. Τώρα πως βρέθηκε ξαφνικά ο προϋπολογισμός του ΕΟΤ να αποτελεί αντικείμενο διαχείρισης της Marketing Greece αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε αυτούς που το εφεύραν και στη συνέχεια έκαναν και την αναπαραγωγή και δημόσια και μέσα στα social media».
Αναφορικά με την αγωνία για την τουριστική σεζόν και την κρίση του κοροναϊού, σημείωσε: «Αντιλαμβάνεστε ότι η αγωνία μεγαλώνει ακόμα περισσότερο γιατί μπροστά μας έχουμε την 15η Ιούνιου που θα ξεκινήσουν πλέον πτήσεις από το εξωτερικό στο Ελευθέριος Βενιζέλος και στο Μακεδονία Θεσσαλονίκης και την 1η Ιουλίου που θα ξεκινήσουν πτήσεις από το εξωτερικό σε όλα τα νησιά της χώρας. Εδώ είμαστε μπροστά σε μια τεράστια πρόκληση που πρέπει να αντιληφτούμε όλοι ότι παραμένει η ατομική και συλλογική μας ευθύνη».
«Αυτό που κάναμε δηλαδή στη περίοδο του lockdown δεν πρέπει να το ξεχάσουμε! Δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα έχει περάσει. Το πρόβλημα είναι εδώ, το βλέπουμε, ζει ανάμεσα μας και θα ζει το επόμενο διάστημα. Άρα λοιπόν δεν πρέπει να θεωρήσει κανείς ότι το πρόβλημα έχει εκλείψει και μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή ότι κάναμε και πριν και να ασχοληθούμε μόνο με την οικονομία. Το υγειονομικό πρόβλημα παραμένει, θα πρέπει λοιπόν όλες οι επιχειρήσεις να συμμορφώνονται με τα μέτρα τα οποία έχουν προδιαγραφεί και ισχύουν αλλά κι εμείς ως πολίτες θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε με έναν τρόπο που ούτε την υγεία τη δικιά μας και των συνανθρώπων μας να βάζουμε σε κίνδυνο αλλά ούτε να στερούμε την οποία ελπίδα έχουμε οικονομικά να ανακάμψουμε. Γιατί οι επόμενοι μήνες είναι πάρα πολύ κρίσιμοι», υπογράμμισε.
«Είκοσι ένα δις ήταν τα απευθείας έσοδα του τουρισμού πέρυσι. Φέτος μόνο Ιανουάριο-Φεβρουάριο είχαμε 600 εκατομμύρια, μας λείπουν σχεδόν 20 δις 500 εκατομμύρια άμεσα! Μόνο 2-3-4 να μπορέσουμε να ανακτήσουμε απ’ αυτά αυτό είναι όφελος για τη χώρα, για την οικονομία, για την κοινωνία», διευκρίνισε παράλληλα.
Για τις ενισχύσεις που θα δοθούν στον τουρισμό και αν είναι ευχαριστημένοι από τα μέτρα που έχουν παρθεί από την κυβέρνηση, ο κ. Ρέτσος απάντησε: «Πήραμε ξεκάθαρη θέση από την πρώτη στιγμή και είπαμε ότι τα μέτρα έχουν θετικό πρόσημο επειδή όμως είναι μια πολύ δυναμική κατάσταση η οποία αλλάζει εβδομάδα τη εβδομάδα, επειδή υπάρχουν 700 χιλιάδες εργαζόμενοι οι οποίοι πολλοί από αυτούς θα παραμείνουν άνεργοι φέτος και επειδή υπάρχουν και επιχειρήσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή στραγγαλίζονται από την έλλειψη ρευστότητας εκείνο που είπαμε είναι ότι λόγω της δυναμικότητας της κατάστασης θα χρειαστούν και αλλά στην πορεία του καλοκαιριού».
«Δεν θεωρούμε δηλαδή ότι έχει εξαντληθεί το οπλοστάσιο, ούτε πρέπει να θεωρείτε ότι έχει εξαντληθεί αναλόγως και με τα κονδύλια που μπορεί να έρθουν πιο εμπροστοβαρώς από αυτά του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να πέσουν σίγουρα λεφτά στο κομμάτι της εργασίας, στήριξης εργασίας, στήριξη ανεργίας και βέβαια στη ρευστότητα των επιχειρήσεων διότι ο τουρισμός έχει την ιδιομορφία ότι αποτελείται από πολλές δεκάδες χιλιάδες μικρές, μικρομεσαίες, οικογενειακές επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή δυστυχώς έχουν πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα», κατέληξε.
Αναφορικά με το ότι ο τουρισμός έγινε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης, ο κ. Ρέτσος δήλωσε: «Από την αρχή της δημοσιονομικής κρίσης το 2010 αν δεν κάνω λάθος αλλάξαμε 6 κυβερνήσεις με 6 αξιωματικές αντιπολιτεύσεις και ποτέ ο τουρισμός δεν αποτέλεσε πεδίο διαμάχης και σκοπιμοτήτων διότι προφανώς όλοι αναγνώριζαν όλα αυτά τα χρόνια ότι ήταν ένας τομέας ο οποίος πρόσφερε πάρα πολύ μέσα σε αυτή την κρίση».
«Η κριτική προφανώς είναι αποδεκτή και είναι και προϋπόθεση της δημοκρατίας και του διαλόγου και δεν μιλάμε για κριτική προς τον τουρισμό ή τα όργανα του ή τους θεσμούς του. Κάνω έκκληση αυτή τη στιγμή σαν πρόεδρος του ΣΕΤΕ, γιατί ο ΣΕΤΕ δεν είναι ένας απλός εκπρόσωπος του τουρισμού, είναι ο κοινωνικός εταίρος του τουρισμού, να μείνει έξω ο τουρισμός γιατί είμαστε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Εφτακόσιοι χιλιάδες άνθρωποι αυτή τη στιγμή αγωνιούν για την εργασία τους, συν τις επιχειρήσεις που ουσιαστικά αυτή τη στιγμή ζούμε το επακόλουθο της υγειονομικής κρίσης που είναι μια τεράστια οικονομική κρίση», τόνισε ο ίδιος κάνοντας παράλληλα έκκληση «να κάνουμε ότι μπορούμε για να σώσουμε ότι μπορεί να σωθεί το φετινό καλοκαίρι».
Αναφορικά με την Marketing Greece, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ: «Η Marketing Greece είναι μια εταιρεια η οποία ουσιαστικά ανήκει στον ΣΕΤΕ και στο ξενοδοχειακό επιμελητήριο της Ελλάδος. Είναι μια ιδιωτική εταιρεια η οποία δημιουργήθηκε το 2013 με σκοπό να συνδράμει στο branding και στο marketing της χώρας, να συνδράμει δηλαδή το δημόσιο τομέα. Λειτουργεί όλα αυτά τα χρόνια με ιδιωτική χρηματοδότηση από τα μέλη της, ουσιαστικά από το ΣΕΤΕ και το ξενοδοχειακό επιμελητήριο και από τις εταιρείες που τη στηρίζουν, και έχει συνεργαστεί κατά το παρελθόν πολλές φόρες με το δημόσιο για να βοηθήσει. Πρώτη φόρα έγινε το καλοκαίρι του 2015 επί capital controls και δημοψηφίσματος, όταν φτιάξαμε καμπάνια τότε την οποία δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση για να μπορέσει η Ελλάδα να προωθηθεί εκείνο το καλοκαίρι».
«Επί ΣΥΡΙΖΑ και υπουργίας κας Κουντουρά. Τη δεύτερη φόρα τον Φεβρουάριο του 2019 πάλι επί κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και πάλι επί υπουργία της κας Κουντουρά φτιάξαμε το spot «Oh my Greece» το οποίο αποτέλεσε τη διαδικτυακή καμπάνια της Ελλάδας όλο το 2019, το οποίο πάλι δωρίσαμε στην ελληνική κυβέρνηση, ελεύθερο δικαιωμάτων. Αυτό που έγινε σήμερα είναι η συνέχιση αυτής της συνεργασίας που για μια ακόμη φόρα, κι αυτή τη φόρα συνεργαστήκαμε επί τους ουσίας και με τον ΕΟΤ και με τα στελέχη του στο κομμάτι της δημιουργίας αυτής της καμπάνιας η οποία πάλι πληρώθηκε εξολοκλήρου από την Marketing Greece και δωρίστηκε στο ελληνικό δημόσιο. Η μόνη διαφορά είναι ότι στην παρούσα συγκυρία λόγω Covid και λόγω έκτακτης συνθήκης που ουσιαστικά δεν ξέρουμε τι καλοκαίρι θα έχουμε φέτος και πάμε σε μια κατάσταση η οποία θα αλλάζει εβδομάδα με τη εβδομάδα, υπήρξε αυτή η περιβόητη ΠΝΠ στην οποία αναφέρθηκαν πάρα πολλοί, και η αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία δίνει το δικαίωμα, όχι την υποχρέωση, στον ΕΟΤ και σε περιφέρειες υπό προϋποθέσεις και πάντα στα όρια τα εθνικά να δύνανται να αναθέσουν ενέργειες προβολής της χώρας έως το εθνικό όριο που είναι 214 χιλιάδες ευρώ στην Μarketing Greece τα οποία δεν είναι διαφημιστικά χρήματα», σημείωσε ο κ. Ρέτσος.
«Η Marketing Greece δεν είναι διαφημιστική εταιρεία, είναι εταιρεία που δημιουργεί και το κομμάτι μετά της διαφήμισης που κάνουν οι εταιρείες που ασχολούνται με αυτό, οι διαφημιστικές. Επίσης η Marketing Greece δεν διαχειρίζεται χρήματα προβολής, αυτό είναι αποκλειστικό δικαίωμα του ΕΟΤ το οποίο το έχει εκ του νόμου και εκ του νόμου επίσης ο ΕΟΤ μπορεί να αναθέτει απευθείας σε Μέσα, είτε ελληνικά, είτε ξένα ενέργειες προβολής», διευκρίνισε ο ίδιος.
Αναφορικά με τα 32 εκατομμύρια, ο πρόεδρος ΣΕΤΕ, ανέφερε: «32 εκατομμύρια, επειδή το ψάξαμε κι εμείς γιατί μας έκανε τεράστια εντύπωση που βρέθηκε αυτό το νούμερο, είναι ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΟΤ για το 2020 που συμπεριλαμβάνει μισθοδοσίες, λειτουργίες γραφείων εξωτερικού, οτι έξοδο άφορα αυτόν τον Οργανισμό και ότι κονδύλια προβολής έχει για φέτος αυτά όλα αθροίζουν 32 εκατομμύρια. Τώρα πως βρέθηκε ξαφνικά ο προϋπολογισμός του ΕΟΤ να αποτελεί αντικείμενο διαχείρισης της Marketing Greece αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε αυτούς που το εφεύραν και στη συνέχεια έκαναν και την αναπαραγωγή και δημόσια και μέσα στα social media».
Αναφορικά με την αγωνία για την τουριστική σεζόν και την κρίση του κοροναϊού, σημείωσε: «Αντιλαμβάνεστε ότι η αγωνία μεγαλώνει ακόμα περισσότερο γιατί μπροστά μας έχουμε την 15η Ιούνιου που θα ξεκινήσουν πλέον πτήσεις από το εξωτερικό στο Ελευθέριος Βενιζέλος και στο Μακεδονία Θεσσαλονίκης και την 1η Ιουλίου που θα ξεκινήσουν πτήσεις από το εξωτερικό σε όλα τα νησιά της χώρας. Εδώ είμαστε μπροστά σε μια τεράστια πρόκληση που πρέπει να αντιληφτούμε όλοι ότι παραμένει η ατομική και συλλογική μας ευθύνη».
«Αυτό που κάναμε δηλαδή στη περίοδο του lockdown δεν πρέπει να το ξεχάσουμε! Δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα έχει περάσει. Το πρόβλημα είναι εδώ, το βλέπουμε, ζει ανάμεσα μας και θα ζει το επόμενο διάστημα. Άρα λοιπόν δεν πρέπει να θεωρήσει κανείς ότι το πρόβλημα έχει εκλείψει και μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή ότι κάναμε και πριν και να ασχοληθούμε μόνο με την οικονομία. Το υγειονομικό πρόβλημα παραμένει, θα πρέπει λοιπόν όλες οι επιχειρήσεις να συμμορφώνονται με τα μέτρα τα οποία έχουν προδιαγραφεί και ισχύουν αλλά κι εμείς ως πολίτες θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε με έναν τρόπο που ούτε την υγεία τη δικιά μας και των συνανθρώπων μας να βάζουμε σε κίνδυνο αλλά ούτε να στερούμε την οποία ελπίδα έχουμε οικονομικά να ανακάμψουμε. Γιατί οι επόμενοι μήνες είναι πάρα πολύ κρίσιμοι», υπογράμμισε.
«Είκοσι ένα δις ήταν τα απευθείας έσοδα του τουρισμού πέρυσι. Φέτος μόνο Ιανουάριο-Φεβρουάριο είχαμε 600 εκατομμύρια, μας λείπουν σχεδόν 20 δις 500 εκατομμύρια άμεσα! Μόνο 2-3-4 να μπορέσουμε να ανακτήσουμε απ’ αυτά αυτό είναι όφελος για τη χώρα, για την οικονομία, για την κοινωνία», διευκρίνισε παράλληλα.
Για τις ενισχύσεις που θα δοθούν στον τουρισμό και αν είναι ευχαριστημένοι από τα μέτρα που έχουν παρθεί από την κυβέρνηση, ο κ. Ρέτσος απάντησε: «Πήραμε ξεκάθαρη θέση από την πρώτη στιγμή και είπαμε ότι τα μέτρα έχουν θετικό πρόσημο επειδή όμως είναι μια πολύ δυναμική κατάσταση η οποία αλλάζει εβδομάδα τη εβδομάδα, επειδή υπάρχουν 700 χιλιάδες εργαζόμενοι οι οποίοι πολλοί από αυτούς θα παραμείνουν άνεργοι φέτος και επειδή υπάρχουν και επιχειρήσεις οι οποίες αυτή τη στιγμή στραγγαλίζονται από την έλλειψη ρευστότητας εκείνο που είπαμε είναι ότι λόγω της δυναμικότητας της κατάστασης θα χρειαστούν και αλλά στην πορεία του καλοκαιριού».
«Δεν θεωρούμε δηλαδή ότι έχει εξαντληθεί το οπλοστάσιο, ούτε πρέπει να θεωρείτε ότι έχει εξαντληθεί αναλόγως και με τα κονδύλια που μπορεί να έρθουν πιο εμπροστοβαρώς από αυτά του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να πέσουν σίγουρα λεφτά στο κομμάτι της εργασίας, στήριξης εργασίας, στήριξη ανεργίας και βέβαια στη ρευστότητα των επιχειρήσεων διότι ο τουρισμός έχει την ιδιομορφία ότι αποτελείται από πολλές δεκάδες χιλιάδες μικρές, μικρομεσαίες, οικογενειακές επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή δυστυχώς έχουν πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα», κατέληξε.