Πανελλαδικές 2020: O κοροναϊός επηρεάζει και τις... βάσεις
Ανάλυση των δεδομένων στα «Π» από τους κ. Στρατηγάκη και Ντάφο
Οι Πανελλαδικές ολοκληρώθηκαν, με τους μαθητές να αφήνουν πίσω το άγχος των εξετάσεων πλέον και να στρέφουν το βλέμμα στις βαθμολογίες και τις βάσεις, που θα καθορίσουν τον αριθμό των εισακτέων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Οι τελειόφοιτοι μαθητές της Γ’ Λυκείου, που βρίσκονται από τις 15 Ιουνίου στα εξεταστικά κέντρα, αρχίζουν να βγάζουν τα... κομπιουτεράκια επιχειρώντας μια εκτίμηση για την πορεία των βάσεων στις σχολές που θέλουν να επιλέξουν στην κορυφή του μηχανογραφικού.
Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία και τις πληροφορίες από καθηγητές και αναλυτές που ειδικεύονται στις πανελλαδικές εξετάσεις φαίνεται πως οι μαθητές που στοχεύουν στα τμήματα ανθρωπιστικών επιστημών θα πρέπει να αναμένουν χαμηλότερες βαθμολογίες σε σχέση με την περσινή χρονιά, καθώς τα θέματα ήταν δυσκολότερα σε σύγκριση με το 2019.
Συγκεκριμένα, στα Αρχαία Ελληνικά τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα, ενώ και στην Κοινωνιολογία, στην οποία δεν μπορεί να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, καθώς εισήχθη φέτος στις Πανελλαδικές, τα θέματα χαρακτηρίστηκαν από τους καθηγητές απαιτητικά. Αν οι εκτιμήσεις των καθηγητών επιβεβαιωθούν, είναι πολύ πιθανό ότι τα δυσκολότερα θέματα θα σπρώξουν τις βάσεις προς τα πάνω για μια σειρά σχολών στις ανθρωπιστικές επιστήμες.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ
Ο μαθηματικός-ερευνητής και σύμβουλος σταδιοδρομίας Στράτος Στρατηγάκης εξηγεί στα «Π» ποιες είναι οι τρεις παράμετροι που θα καθορίσουν τα αποτελέσματα. «Το πρώτο και το πιο σημαντικό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι πέρυσι υπήρχαν συντελεστές βαρύτητας, ενώ φέτος όχι, με αποτέλεσμα ο τρόπος υπολογισμού των μορίων να είναι τελείως διαφορετικός», εξηγεί και προσθέτει: «Το δεύτερο είναι ότι η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας δημιουργεί παρενέργειες.
Η πιο σημαντική είναι ότι θα υπάρχουν ισοβαθμίες και κάποια παιδιά θα έχουν τα μόρια για να πετύχουν στη σχολή που θέλουν, αλλά τελικά θα μείνουν απέξω.
Γι’ αυτό, επειδή το υπουργείο Παιδείας κατάλαβε το λάθος που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, τους επαναφέρει από του χρόνου. Δεν γινόταν αυτό να το προλάβουν φέτος και έτσι το υπουργείο έβγαλε μία υπουργική απόφαση η οποία οριοθετεί τι συμβαίνει σε περίπτωση ισοβαθμίας». Ο κ. Στρατηγάκης επισημαίνει ότι «το τρίτο είναι πως τα παιδιά δεν πρέπει να ακούν όλα αυτά που θα κυκλοφορούν από τα βαθμολογικά κέντρα.
Δεν έχουν κανένα νόημα, γιατί, π.χ., στα Μαθηματικά των Οικονομικών πέρυσι έγραψε κάτω από τη βάση το 73% των υποψηφίων και τα προηγούμενα δύο χρόνια το 83%. Τα παιδιά δεν πρέπει να πανικοβάλλονται». οι βασεις Από την πλευρά του, ο διευθυντής του ομίλου «Νέο Φροντιστήριο», Δημήτρης Ντάφος, μιλώντας στα «Π» τόνισε ότι η καραντίνα σίγουρα επηρέασε τους μαθητές.
«Οι Πανελλαδικές φέτος διεξήχθησαν κάτω από πολύ ιδιαίτερες και πρωτόγνωρες συνθήκες σε σχέση με τα άλλα χρόνια. Οι υποψήφιοι έμειναν κάποιους μήνες στο σπίτι και η καραντίνα είχε σημαντικές επιπτώσεις στον τρόπο διαβάσματός τους, στην καθημερινότητά τους, στην ψυχολογία, στη σκέψη τους». Οσο για τα θέματα, τονίζει ότι «γενικά ήταν προσεγμένα και διαβαθμισμένης δυσκολίας, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στις βάσεις φέτος».
Ο ίδιος αναφέρει ότι «η καραντίνα ευνόησε σε αρκετά σημαντικό βαθμό τους καλούς μαθητές, οι οποίοι εκμεταλλεύτηκαν το διάστημα αυτό. Υπήρχαν, όμως, και μαθητές που δεν μπόρεσαν να το διαχειριστούν, με συνέπεια να μείνουν λίγο πίσω στη διαχείριση της ύλης. Οπότε, ενδεχομένως, θα υπάρχει εκεί ένα άνοιγμα της ψαλίδας». Ο κ. Ντάφος επισήμανε, ακόμα, ότι «τα θέματα ήταν προσεγμένα. Δεν υπήρχε διάθεση ή τάση να βάλουμε πιο δύσκολα, ακραία θέματα, ούτε μπορούμε να πούμε ότι ήταν εύκολα, αλλά ήταν τόσο όσο χρειαζόταν γι’ αυτή την περίοδο, δεδομένων των όσων έχουν συμβεί. Αυτό που σίγουρα θα επηρεάσει τις βάσεις είναι η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας και αυτό ενδεχομένως να βοηθήσει λίγο στην αύξηση των βάσεων. Οι βάσεις, ωστόσο, έχουν να κάνουν με τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και τη ζήτηση της κάθε σχολής».
Και συνέχισε: «Σε γενικές γραμμές οι μαθητές ίσως φέτος δυσκολεύτηκαν λίγο παραπάνω στα Αρχαία. Η Κοινωνιολογία είναι ένα καινούργιο μάθημα, οπότε δεν ξέρουμε τα δεδομένα, αν και τα θέματα ήταν βατά. Η Εκθεση επίσης είχε ένα καινούργιο δεδομένο, αφού μπήκε για πρώτη φορά και η λογοτεχνία μέσα σε αυτό. Οπότε τα παιδιά έπρεπε να διαχειριστούν δύο μαθήματα στην ουσία. Υπήρχαν και πολλά ερωτήματα και ενδεχομένως να υπάρχει και κάποια επίπτωση βαθμολογικά και ένας προβληματισμός. Στα πρακτικά μαθήματα, τα Μαθηματικά ήταν ίσως λίγο καλύτερα σε σχέση με πέρυσι, ενώ τα θέματα στη Φυσική και τη Βιολογία, αν και ήταν αρκετά, ήταν βατά».
Οι τελειόφοιτοι μαθητές της Γ’ Λυκείου, που βρίσκονται από τις 15 Ιουνίου στα εξεταστικά κέντρα, αρχίζουν να βγάζουν τα... κομπιουτεράκια επιχειρώντας μια εκτίμηση για την πορεία των βάσεων στις σχολές που θέλουν να επιλέξουν στην κορυφή του μηχανογραφικού.
Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία και τις πληροφορίες από καθηγητές και αναλυτές που ειδικεύονται στις πανελλαδικές εξετάσεις φαίνεται πως οι μαθητές που στοχεύουν στα τμήματα ανθρωπιστικών επιστημών θα πρέπει να αναμένουν χαμηλότερες βαθμολογίες σε σχέση με την περσινή χρονιά, καθώς τα θέματα ήταν δυσκολότερα σε σύγκριση με το 2019.
Συγκεκριμένα, στα Αρχαία Ελληνικά τα θέματα ήταν σαφώς δυσκολότερα, ενώ και στην Κοινωνιολογία, στην οποία δεν μπορεί να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, καθώς εισήχθη φέτος στις Πανελλαδικές, τα θέματα χαρακτηρίστηκαν από τους καθηγητές απαιτητικά. Αν οι εκτιμήσεις των καθηγητών επιβεβαιωθούν, είναι πολύ πιθανό ότι τα δυσκολότερα θέματα θα σπρώξουν τις βάσεις προς τα πάνω για μια σειρά σχολών στις ανθρωπιστικές επιστήμες.
ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ
Ο μαθηματικός-ερευνητής και σύμβουλος σταδιοδρομίας Στράτος Στρατηγάκης εξηγεί στα «Π» ποιες είναι οι τρεις παράμετροι που θα καθορίσουν τα αποτελέσματα. «Το πρώτο και το πιο σημαντικό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι πέρυσι υπήρχαν συντελεστές βαρύτητας, ενώ φέτος όχι, με αποτέλεσμα ο τρόπος υπολογισμού των μορίων να είναι τελείως διαφορετικός», εξηγεί και προσθέτει: «Το δεύτερο είναι ότι η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας δημιουργεί παρενέργειες.
Η πιο σημαντική είναι ότι θα υπάρχουν ισοβαθμίες και κάποια παιδιά θα έχουν τα μόρια για να πετύχουν στη σχολή που θέλουν, αλλά τελικά θα μείνουν απέξω.
Γι’ αυτό, επειδή το υπουργείο Παιδείας κατάλαβε το λάθος που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, τους επαναφέρει από του χρόνου. Δεν γινόταν αυτό να το προλάβουν φέτος και έτσι το υπουργείο έβγαλε μία υπουργική απόφαση η οποία οριοθετεί τι συμβαίνει σε περίπτωση ισοβαθμίας». Ο κ. Στρατηγάκης επισημαίνει ότι «το τρίτο είναι πως τα παιδιά δεν πρέπει να ακούν όλα αυτά που θα κυκλοφορούν από τα βαθμολογικά κέντρα.
Δεν έχουν κανένα νόημα, γιατί, π.χ., στα Μαθηματικά των Οικονομικών πέρυσι έγραψε κάτω από τη βάση το 73% των υποψηφίων και τα προηγούμενα δύο χρόνια το 83%. Τα παιδιά δεν πρέπει να πανικοβάλλονται». οι βασεις Από την πλευρά του, ο διευθυντής του ομίλου «Νέο Φροντιστήριο», Δημήτρης Ντάφος, μιλώντας στα «Π» τόνισε ότι η καραντίνα σίγουρα επηρέασε τους μαθητές.
«Οι Πανελλαδικές φέτος διεξήχθησαν κάτω από πολύ ιδιαίτερες και πρωτόγνωρες συνθήκες σε σχέση με τα άλλα χρόνια. Οι υποψήφιοι έμειναν κάποιους μήνες στο σπίτι και η καραντίνα είχε σημαντικές επιπτώσεις στον τρόπο διαβάσματός τους, στην καθημερινότητά τους, στην ψυχολογία, στη σκέψη τους». Οσο για τα θέματα, τονίζει ότι «γενικά ήταν προσεγμένα και διαβαθμισμένης δυσκολίας, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στις βάσεις φέτος».
Ο ίδιος αναφέρει ότι «η καραντίνα ευνόησε σε αρκετά σημαντικό βαθμό τους καλούς μαθητές, οι οποίοι εκμεταλλεύτηκαν το διάστημα αυτό. Υπήρχαν, όμως, και μαθητές που δεν μπόρεσαν να το διαχειριστούν, με συνέπεια να μείνουν λίγο πίσω στη διαχείριση της ύλης. Οπότε, ενδεχομένως, θα υπάρχει εκεί ένα άνοιγμα της ψαλίδας». Ο κ. Ντάφος επισήμανε, ακόμα, ότι «τα θέματα ήταν προσεγμένα. Δεν υπήρχε διάθεση ή τάση να βάλουμε πιο δύσκολα, ακραία θέματα, ούτε μπορούμε να πούμε ότι ήταν εύκολα, αλλά ήταν τόσο όσο χρειαζόταν γι’ αυτή την περίοδο, δεδομένων των όσων έχουν συμβεί. Αυτό που σίγουρα θα επηρεάσει τις βάσεις είναι η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας και αυτό ενδεχομένως να βοηθήσει λίγο στην αύξηση των βάσεων. Οι βάσεις, ωστόσο, έχουν να κάνουν με τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων και τη ζήτηση της κάθε σχολής».
Και συνέχισε: «Σε γενικές γραμμές οι μαθητές ίσως φέτος δυσκολεύτηκαν λίγο παραπάνω στα Αρχαία. Η Κοινωνιολογία είναι ένα καινούργιο μάθημα, οπότε δεν ξέρουμε τα δεδομένα, αν και τα θέματα ήταν βατά. Η Εκθεση επίσης είχε ένα καινούργιο δεδομένο, αφού μπήκε για πρώτη φορά και η λογοτεχνία μέσα σε αυτό. Οπότε τα παιδιά έπρεπε να διαχειριστούν δύο μαθήματα στην ουσία. Υπήρχαν και πολλά ερωτήματα και ενδεχομένως να υπάρχει και κάποια επίπτωση βαθμολογικά και ένας προβληματισμός. Στα πρακτικά μαθήματα, τα Μαθηματικά ήταν ίσως λίγο καλύτερα σε σχέση με πέρυσι, ενώ τα θέματα στη Φυσική και τη Βιολογία, αν και ήταν αρκετά, ήταν βατά».