Επιστρέφουν στους δρόμους οι τεράστιες διαφημιστικές πινακίδες μετά το 2004
Διαφημιστικές κατασκευές PISA ύψους 5,5 μέτρων επιστρέφουν και καταλαμβάνουν τους νέους πεζοδρόμους της Αθήνας. Στη «ζούλα» χωρίς διαβούλευση και συζήτηση με τους Δήμους και τα συλλογικά όργανα η κυβέρνηση μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών και συναρμόδιων υπουργείων εξέδωσε κοινή υπουργική απόφαση που επαναφέρει το χάος των διαφημίσεων στις πόλεις της χώρας.
Με την απόφαση αυτή οι πεζόδρομοι της πόλης πέρα από τραπεζοκαθίσματα θα γεμίσουν και με διαφημιστικά πλαίσια τύπου PISA διαστάσεων 3μέτρων επί 4 μέτρων των οποίων το ύψος θα φτάνει τα 5,5 μέτρα. Αντιστοίχως θα προστεθούν διαφημιστικές Ρακέτες και όλο το γνωστό σκηνικό που στοίχειωνε τα πεζοδρόμια και τις πόλεις της Ελλάδας μέχρι το 2004.
Έτσι οι νέοι πεζοδρόμοι του μεγάλου περίπατου της Αθήνας, θα γεμίσουν με διαφημιστικές σιδερένιες κατασκευές. Η κυβέρνηση εν κρυπτώ με επισπεύδοντα το αρμόδιο υφυπουργό κ. Λιβάνιο, υποχώρησε στις πιέσεις και τα συμφέροντα παλιών διαφημιστών που για χρόνια είχαν υποβαθμίσει το αστικό περιβάλλον της Αθήνας και των άλλων πόλεων με τις ανεξέλεγκτες τοποθετήσεις διαφημίσεων σε κάθε ελεύθερο χώρο.
Η αποξήλωση του 2010
Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του Οκτώβρη του 2010, σχεδόν μία δεκαετία πίσω, είχε ξεκινήσει η αποξήλωση-απομάκρυνση των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων-εκτρωμάτων και από ιδιωτικούς χώρους.
Ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Νίκος Σηφουνάκης σε επί τόπου δήλωσή του επισήμανε πως η απαράδεκτη κατάσταση στους δρόμους με τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, εκτός του ότι δίνει «μια τριτοκοσμική εικόνα» για την χώρα μας, παραβιάζει τους κανόνες οδικής ασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη απόφαση αλλά και οι ενέργειες που ακολουθήσαν, έγιναν αποδεκτές με ιδιαίτερη ικανοποίηση από όλους τους πολίτες.
Σε σχέση με τα παραπάνω, από το γραφείο του υφυπουργού Εσωτερικών διευκρινίζεται ότι οι κανόνες που διέπουν την υπαίθρια διαφήμιση όχι μόνο δεν γίνονται πιο ελαστικοί αλλά αντιθέτως αυστηροποιούνται. Εναρμονίζονται δε, με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση.
Με τη νέα ΚΥΑ εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις τοποθέτησης διαφημιστικών πινακίδων. Ειδικότερα:
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων σήμανσης
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε οδούς με εγκατεστημένους σηματοδότες
> • Απαγορεύεται γενικά και οριζόντια σε πεζοδρόμια
> • Απαγορεύεται η οριζόντια η διαφήμιση σε δασικές εκτάσεις
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, χωρίς την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού
>• Απαγορεύεται οριζοντίως η διαφήμιση σε κοιμητήρια και τεχνικά έργα και εργοτάξια.
Ταυτόχρονα ρητά ορίζονται καθολικές απαγορεύσεις για τοποθέτηση πινακίδων στο οδόστρωμα κάθε είδους οδού, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί.
Προβλέπεται για πρώτη φορά προστασία από τη διαφήμιση των μνημείων που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).
Η άδεια για τη χωροθέτηση και την τοποθέτηση διαφημίσεων ανήκει αποκλειστικά στους Δήμους. Δίνεται ευρεία εξουσιοδότηση στα δημοτικά συμβούλια να καθορίσουν επιπλέον των προβλεπομένων με την ΚΥΑ απαιτήσεων και ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον ρητά ορίζεται ότι οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων δεν μπορεί να τροποποιούν όρους τοποθέτησης των πλαισίων με τρόπο δυσμενέστερο για το περιβάλλον.
Με την υπ’ αριθμ. 46526/2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση επέρχεται συμμόρφωση προς την υπερνομοθετικής ισχύος Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση (ν. 4266/2014) και την πάγια νομολογία του ΣτΕ. Ως γνωστόν, με την υπ’ αριθμ. 909/2007 Απόφαση του ΣτΕ, οι διατάξεις της απερχόμενης ΚΥΑ (52138/2003) κατέστησαν ανίσχυρες και το συγκεκριμένο ζήτημα παρέμενε έκτοτε ομιχλώδες με τους δήμους -στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η αδειοδότηση τοποθέτησης διαφημιστικών πλαισίων- να ακροβατούν και να ερμηνεύουν το νομικό πλαίσιο κατά το δοκούν.
Με την απόφαση αυτή οι πεζόδρομοι της πόλης πέρα από τραπεζοκαθίσματα θα γεμίσουν και με διαφημιστικά πλαίσια τύπου PISA διαστάσεων 3μέτρων επί 4 μέτρων των οποίων το ύψος θα φτάνει τα 5,5 μέτρα. Αντιστοίχως θα προστεθούν διαφημιστικές Ρακέτες και όλο το γνωστό σκηνικό που στοίχειωνε τα πεζοδρόμια και τις πόλεις της Ελλάδας μέχρι το 2004.
Έτσι οι νέοι πεζοδρόμοι του μεγάλου περίπατου της Αθήνας, θα γεμίσουν με διαφημιστικές σιδερένιες κατασκευές. Η κυβέρνηση εν κρυπτώ με επισπεύδοντα το αρμόδιο υφυπουργό κ. Λιβάνιο, υποχώρησε στις πιέσεις και τα συμφέροντα παλιών διαφημιστών που για χρόνια είχαν υποβαθμίσει το αστικό περιβάλλον της Αθήνας και των άλλων πόλεων με τις ανεξέλεγκτες τοποθετήσεις διαφημίσεων σε κάθε ελεύθερο χώρο.
Η αποξήλωση του 2010
Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του Οκτώβρη του 2010, σχεδόν μία δεκαετία πίσω, είχε ξεκινήσει η αποξήλωση-απομάκρυνση των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων-εκτρωμάτων και από ιδιωτικούς χώρους.
Ο τότε Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Νίκος Σηφουνάκης σε επί τόπου δήλωσή του επισήμανε πως η απαράδεκτη κατάσταση στους δρόμους με τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, εκτός του ότι δίνει «μια τριτοκοσμική εικόνα» για την χώρα μας, παραβιάζει τους κανόνες οδικής ασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη απόφαση αλλά και οι ενέργειες που ακολουθήσαν, έγιναν αποδεκτές με ιδιαίτερη ικανοποίηση από όλους τους πολίτες.
Σε σχέση με τα παραπάνω, από το γραφείο του υφυπουργού Εσωτερικών διευκρινίζεται ότι οι κανόνες που διέπουν την υπαίθρια διαφήμιση όχι μόνο δεν γίνονται πιο ελαστικοί αλλά αντιθέτως αυστηροποιούνται. Εναρμονίζονται δε, με τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και με τη Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση.
Με τη νέα ΚΥΑ εισάγονται για πρώτη φορά ρητές απαγορεύσεις τοποθέτησης διαφημιστικών πινακίδων. Ειδικότερα:
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε επαρχιακές και εθνικές οδούς, σε ανισόπεδους κόμβους, σε σταθμούς διοδίων
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον μπορεί να επηρεάσει τους χρήστες της οδού και την κυκλοφορία
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση οπουδήποτε, εφόσον παρεμποδίζεται η θέα των πινακίδων σήμανσης
> • Απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων σε οδούς με εγκατεστημένους σηματοδότες
> • Απαγορεύεται γενικά και οριζόντια σε πεζοδρόμια
> • Απαγορεύεται η οριζόντια η διαφήμιση σε δασικές εκτάσεις
> • Απαγορεύεται η διαφήμιση σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, χωρίς την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού
>• Απαγορεύεται οριζοντίως η διαφήμιση σε κοιμητήρια και τεχνικά έργα και εργοτάξια.
Ταυτόχρονα ρητά ορίζονται καθολικές απαγορεύσεις για τοποθέτηση πινακίδων στο οδόστρωμα κάθε είδους οδού, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες), ακόμα και όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί.
Προβλέπεται για πρώτη φορά προστασία από τη διαφήμιση των μνημείων που είναι εγγεγραμμένα στον κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO (άρθρο 6 παρ. 2 της ΚΥΑ).
Η άδεια για τη χωροθέτηση και την τοποθέτηση διαφημίσεων ανήκει αποκλειστικά στους Δήμους. Δίνεται ευρεία εξουσιοδότηση στα δημοτικά συμβούλια να καθορίσουν επιπλέον των προβλεπομένων με την ΚΥΑ απαιτήσεων και ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, ανάλογα με τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον ρητά ορίζεται ότι οι αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων δεν μπορεί να τροποποιούν όρους τοποθέτησης των πλαισίων με τρόπο δυσμενέστερο για το περιβάλλον.
Με την υπ’ αριθμ. 46526/2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση επέρχεται συμμόρφωση προς την υπερνομοθετικής ισχύος Σύμβαση της Βιέννης για την Οδική Σήμανση και τη Σηματοδότηση (ν. 4266/2014) και την πάγια νομολογία του ΣτΕ. Ως γνωστόν, με την υπ’ αριθμ. 909/2007 Απόφαση του ΣτΕ, οι διατάξεις της απερχόμενης ΚΥΑ (52138/2003) κατέστησαν ανίσχυρες και το συγκεκριμένο ζήτημα παρέμενε έκτοτε ομιχλώδες με τους δήμους -στην αρμοδιότητα των οποίων ανήκει η αδειοδότηση τοποθέτησης διαφημιστικών πλαισίων- να ακροβατούν και να ερμηνεύουν το νομικό πλαίσιο κατά το δοκούν.