Τα ΕΛΤΑ γυρίζουν σελίδα και εκσυγχρονίζονται - Τι περιλαμβάνει το σχέδιο μετασχηματισμού
Τα ΕΛ.ΤΑ. είχαν ανάγκη από µια νέα πνοή και αυτή είναι η πεµπτουσία των διατάξεων της τροπολογίας του Κυριάκου Πιερρακάκη που υπερψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή.
Πρόκειται για τη µεγαλύτερη µεταρρύθµιση στην ιστορία των Ελληνικών Ταχυδροµείων, προκειµένου η εταιρεία να ξεφύγει από το τέλµα στο οποίο έχει περιέλθει και να περάσει µε ταχύτητα και σχέδιο στη νέα εποχή, λειτουργώντας µε σύγχρονα πρότυπα και µε το µέγιστο δυνατό όφελος για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, αλλά και µε σεβασµό στα χρήµατα των φορολογουµένων.
Υιοθετεί, δε, τις αρχές µετασχηµατισµού που ακολούθησαν την τελευταία δεκαετία όλες οι χώρες της Ευρώπης αναφορικά µε τις ταχυδροµικές υπηρεσίες τους. Οπως, µάλιστα, είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στη Βουλή, «το υφιστάµενο πλάνο του µετασχηµατισµού που διαµόρφωσε το υπουργείο Οικονοµικών, το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, η ΕΕΣΥΠ και τα ΕΛ.ΤΑ. είναι εµπνευσµένο από τη ∆ανία, αν και άλλες χώρες, όπως η Ιρλανδία και η Νορβηγία, το έχουν ακολουθήσει».
Κεντρικός στόχος του σχεδίου είναι η επιβίωση και η βιωσιµότητα των ΕΛ.ΤΑ. ώστε να συνεχίσουν να έχουν παρουσία σε όλη την επικράτεια, αλλά και να επιστρέψει σε κερδοφορία η εταιρεία ώστε σε µία τριετία να υπάρξει η είσοδος στρατηγικού επενδυτή.
Να σηµειωθεί ότι σήµερα τα ΕΛ.ΤΑ. είναι µια επιχείρηση που «καίει» εκατοµµύρια ευρώ τον µήνα, εις βάρος του κρατικού προϋπολογισµού. Σύµφωνα, µάλιστα, µε στοιχεία που κατέθεσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στη Βουλή, πριν από λίγους µήνες είχαν µηνιαίο έλλειµµα 7,2 εκατ. ευρώ, ενώ αυτήν τη στιγµή η διοίκηση έχει καταφέρει να τα φτάσει στα 4,7 εκατ. ευρώ τον µήνα, εξοικονοµώντας περί τα 85 εκατ. ευρώ µέχρι την εκδήλωση της πανδηµίας.
Με τόσες εκκρεµότητες, εύκολη λύση για τα ΕΛ.ΤΑ. δεν υπάρχει, λένε στο υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης. Επιλέχτηκε εκείνο που εξυπηρετεί καλύτερα τη διατήρηση της καθολικής υπηρεσίας (µε απλά λόγια: να φτάνουν τα ΕΛ.ΤΑ. σε κάθε γωνιά της Ελλάδας) µε το ελάχιστο δυνατό κόστος. Οποιοδήποτε εναλλακτικό σχέδιο -ακόµα και το κλείσιµο της εταιρείας- θα είχε πολλαπλάσιο κόστος για το ∆ηµόσιο.
Το συνολικό πλάνο της κυβερνητικής πολιτικής έχει ως «κορωνίδα» την αύξηση µετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το υπουργείο Οικονοµικών και την ΕΕΣΥΠ, η οποία φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει ένα γενναίο πρόγραµµα εθελούσιας εξόδου, µε στόχο να αποµειωθεί το προσωπικό κατά τουλάχιστον ένα τρίτο, ενώ το νέο πρόσωπο της εταιρείας αφορά το αντίστοιχο µοντέλο που εισήχθη για τη ∆ΕΗ σχετικά µε τους νεοπροσλαµβανοµένους.
Ταυτόχρονα, προς τον σκοπό της διασφάλισης της αδιάλειπτης παροχής καθολικής ταχυδροµικής υπηρεσίας, δροµολογείται η απόδοση στην ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. του πλήρους ανταλλάγµατος από τη σύµβαση µεταξύ αυτής και του Ελληνικού ∆ηµοσίου για τα έτη 2013-2020, όπως αυτό επαληθεύεται από την ΕΕΤΤ σε ετήσια βάση.
Βασικοί άξονες, επίσης, του σχεδίου µετασχηµατισµού είναι ο εξορθολογισµός του κόστους, η αλλαγή του µοντέλου εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας, η αναδιάρθρωση του δικτύου, η διαµόρφωση νέας εµπορικής στρατηγικής, η γενικότερη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και, βέβαια, η διαµόρφωση µιας νέας εταιρικής κουλτούρας.
Την ίδια ώρα, µονόδροµος θεωρείται και ο ψηφιακός µετασχηµατισµός και λειτουργικός εκσυγχρονισµός των ΕΛ.ΤΑ., στον οποίο περιλαµβάνονται η αναβάθµιση συστηµάτων και υπηρεσιών, η αυτοµατοποίηση των λειτουργιών στα κέντρα διαλογής, αλλά και η βελτίωση της εσωτερικής αποτελεσµατικότητας, ώστε να επιτρέψει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δηµιουργήσει οικονοµίες κλίµακας.
Η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης θεωρεί ότι µε το σχέδιο που πέρασε από τη Βουλή τα ΕΛ.ΤΑ. θα γυρίσουν οριστικά σελίδα και θα εκσυγχρονισθούν, ώστε να συνεχίσουν αποτελεσµατικά να επιτελούν το έργο τους. Με την πιστή εφαρµογή του σχεδίου, εκτιµάται ότι η κερδοφορία των ΕΛ.ΤΑ. θεωρείται δεδοµένη από το 2023.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 05 Δεκεμβρίου
Πρόκειται για τη µεγαλύτερη µεταρρύθµιση στην ιστορία των Ελληνικών Ταχυδροµείων, προκειµένου η εταιρεία να ξεφύγει από το τέλµα στο οποίο έχει περιέλθει και να περάσει µε ταχύτητα και σχέδιο στη νέα εποχή, λειτουργώντας µε σύγχρονα πρότυπα και µε το µέγιστο δυνατό όφελος για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, αλλά και µε σεβασµό στα χρήµατα των φορολογουµένων.
Υιοθετεί, δε, τις αρχές µετασχηµατισµού που ακολούθησαν την τελευταία δεκαετία όλες οι χώρες της Ευρώπης αναφορικά µε τις ταχυδροµικές υπηρεσίες τους. Οπως, µάλιστα, είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στη Βουλή, «το υφιστάµενο πλάνο του µετασχηµατισµού που διαµόρφωσε το υπουργείο Οικονοµικών, το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, η ΕΕΣΥΠ και τα ΕΛ.ΤΑ. είναι εµπνευσµένο από τη ∆ανία, αν και άλλες χώρες, όπως η Ιρλανδία και η Νορβηγία, το έχουν ακολουθήσει».
Κεντρικός στόχος του σχεδίου είναι η επιβίωση και η βιωσιµότητα των ΕΛ.ΤΑ. ώστε να συνεχίσουν να έχουν παρουσία σε όλη την επικράτεια, αλλά και να επιστρέψει σε κερδοφορία η εταιρεία ώστε σε µία τριετία να υπάρξει η είσοδος στρατηγικού επενδυτή.
Να σηµειωθεί ότι σήµερα τα ΕΛ.ΤΑ. είναι µια επιχείρηση που «καίει» εκατοµµύρια ευρώ τον µήνα, εις βάρος του κρατικού προϋπολογισµού. Σύµφωνα, µάλιστα, µε στοιχεία που κατέθεσε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στη Βουλή, πριν από λίγους µήνες είχαν µηνιαίο έλλειµµα 7,2 εκατ. ευρώ, ενώ αυτήν τη στιγµή η διοίκηση έχει καταφέρει να τα φτάσει στα 4,7 εκατ. ευρώ τον µήνα, εξοικονοµώντας περί τα 85 εκατ. ευρώ µέχρι την εκδήλωση της πανδηµίας.
100 εκατ. ευρώ φτάνει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το υπουργείο Οικονομικών και την ΕΕΣΥΠ
Με τόσες εκκρεµότητες, εύκολη λύση για τα ΕΛ.ΤΑ. δεν υπάρχει, λένε στο υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης. Επιλέχτηκε εκείνο που εξυπηρετεί καλύτερα τη διατήρηση της καθολικής υπηρεσίας (µε απλά λόγια: να φτάνουν τα ΕΛ.ΤΑ. σε κάθε γωνιά της Ελλάδας) µε το ελάχιστο δυνατό κόστος. Οποιοδήποτε εναλλακτικό σχέδιο -ακόµα και το κλείσιµο της εταιρείας- θα είχε πολλαπλάσιο κόστος για το ∆ηµόσιο.
ΕΘΕΛΟΥΣΙΑ ΕΞΟΔΟΣ
Το συνολικό πλάνο της κυβερνητικής πολιτικής έχει ως «κορωνίδα» την αύξηση µετοχικού κεφαλαίου που γίνεται από το υπουργείο Οικονοµικών και την ΕΕΣΥΠ, η οποία φτάνει τα 100 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει ένα γενναίο πρόγραµµα εθελούσιας εξόδου, µε στόχο να αποµειωθεί το προσωπικό κατά τουλάχιστον ένα τρίτο, ενώ το νέο πρόσωπο της εταιρείας αφορά το αντίστοιχο µοντέλο που εισήχθη για τη ∆ΕΗ σχετικά µε τους νεοπροσλαµβανοµένους.
Ταυτόχρονα, προς τον σκοπό της διασφάλισης της αδιάλειπτης παροχής καθολικής ταχυδροµικής υπηρεσίας, δροµολογείται η απόδοση στην ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε. του πλήρους ανταλλάγµατος από τη σύµβαση µεταξύ αυτής και του Ελληνικού ∆ηµοσίου για τα έτη 2013-2020, όπως αυτό επαληθεύεται από την ΕΕΤΤ σε ετήσια βάση.
Βασικοί άξονες, επίσης, του σχεδίου µετασχηµατισµού είναι ο εξορθολογισµός του κόστους, η αλλαγή του µοντέλου εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας, η αναδιάρθρωση του δικτύου, η διαµόρφωση νέας εµπορικής στρατηγικής, η γενικότερη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και, βέβαια, η διαµόρφωση µιας νέας εταιρικής κουλτούρας.
Την ίδια ώρα, µονόδροµος θεωρείται και ο ψηφιακός µετασχηµατισµός και λειτουργικός εκσυγχρονισµός των ΕΛ.ΤΑ., στον οποίο περιλαµβάνονται η αναβάθµιση συστηµάτων και υπηρεσιών, η αυτοµατοποίηση των λειτουργιών στα κέντρα διαλογής, αλλά και η βελτίωση της εσωτερικής αποτελεσµατικότητας, ώστε να επιτρέψει στην εταιρεία -ιδιαίτερα στην αύξηση της κίνησης του κούριερ- να δηµιουργήσει οικονοµίες κλίµακας.
85 εκατ. ευρώ εξοικονόμησε η διοίκηση τους τελευταίους μήνες, μέχρι το ξέσπασμα της πανδημίαςΟ κ. Πιερρακάκης ανέφερε, µάλιστα, πως µέχρι σήµερα «τα ΕΛ.ΤΑ. είχαν την υποχρέωση του κανόνα Χ+1 στο “γράµµα”, δηλαδή το γράµµα πρέπει να φτάσει την επόµενη ηµέρα στον παραλήπτη του», σηµειώνοντας πως «η ευρωπαϊκή βέλτιστη πρακτική είναι στο Χ+3 έως Χ+5» και προσέθεσε: «Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδροµείων, έπειτα από διαβούλευση, αποφάσισε από τη νέα χρονιά αυτό να γίνει Χ+3, πράγµα το οποίο εκ των πραγµάτων θα διευκολύνει ζητήµατα που έχουν σχέση µε την καθολική υπηρεσία και µε το οργανωσιακό µοντέλο της εταιρείας». Επισήµανε, παράλληλα, πως «σηµαντικός είναι και ο ψηφιακός εκσυγχρονισµός, καθώς τα ΕΛ.ΤΑ. “τρέχουν” µε Windows XP».
Η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης θεωρεί ότι µε το σχέδιο που πέρασε από τη Βουλή τα ΕΛ.ΤΑ. θα γυρίσουν οριστικά σελίδα και θα εκσυγχρονισθούν, ώστε να συνεχίσουν αποτελεσµατικά να επιτελούν το έργο τους. Με την πιστή εφαρµογή του σχεδίου, εκτιµάται ότι η κερδοφορία των ΕΛ.ΤΑ. θεωρείται δεδοµένη από το 2023.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 05 Δεκεμβρίου