Πως θα επιλεγούν τα «ελαφρώς μεταχειρισμένα» Rafale για την ΠΑ
Ερωτήματα και απαντήσεις
Το πως θα επιλεγούν τα «ελαφρώς μεταχειρισμένα» Rafale της Γαλλικής Αεροπορίας (Armee de L’Air/AdlA) για την Πολεμική Αεροπορία αλλά και το πως αυτά θα έλθουν σε επίπεδο «έκδοσης εξαγωγής» Rafale F3R, που είναι η τελευταία έκδοση του αεροσκάφους και αυτή που θα αποκτήσει η ΠΑ, πληροφορηθήκαμε από ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ της ειδικής ιστοσελίδος “Air & Cosmos” της 8 Μαρτίου 2021.
Ρεπορτάζ που προκάλεσε σε μας τουλάχιστον ορισμένα ερωτήματα αναφορικώς με την ηλικία των «ελαφρώς μεταχειρισμένων» Rafale, συμφώνως με έκφραση τόσο του Πρωθυπουργού όσο και του Υπουργού Εθνικής Αμύνης Νικόλαου Παναγιωτόπουλου, που προσπαθήσαμε ολόκληρη την εβδομάδα να διερευνήσουμε και πιστεύουμε ότι έχουμε μία λογική απάντηση.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το προαναφερθέν ρεπορτάζ της Γαλλικής ιστοσελίδος προκλήθηκε με αφορμή την επίσκεψη της Γαλλίδος ΥΠΑΜ Forance Parly στην Αεροπορική Βάση της BA-113 στο Saint-Dizier, όπου έγινε η «απογαλλοποίηση» του πρώτου διθέσιου Rafale που θα αποκτήσει η ΠΑ. Η εκεί μετάβαση της Γαλλίδος ΥΠΑΜ έγινε για έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό. Εκεί η Γαλλίδα ΥΠΑΜ κ.Παρλύ αφού επισήμανε ότι η πώληση των 18 Rafale στην Ελλάδα είναι η πρώτη που γίνεται σε χώρα της Ευρώπης στοιχείο πολύ ενθαρρυντικό για μελλοντικούς διαγωνισμούς στην ίδια περιοχή, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνησή της έδωσε στην Dassault Aviation παραγγελία για κατασκευή 18 μαχητικών Rafale που θα αντικαταστήσουν τα 12 «ελληνικά» και κάποια επιπλέον προφανώς για αναπλήρωση απωλειών (υφιστάμενων ή μελλοντικών), γεγονός που θα παρατείνει τη ζωή του προγράμματος στην εταιρεία κατά 4 χρόνια ακόμα! Αν στα 18 αυτά της νέας γαλλικής παραγγελίας συνυπολογιστούν και τα 6 καινούργια ελληνικά που θα κατασκευαστούν, τότε η Dassault θα έχει να κατασκευάσει 24 μαχητικά τους επόμενους 48 μήνες.
Με αφορμή αυτό το γεγονός, έγινε γνωστό ότι το πρώτο μεταχειρισμένο Rafale που θα αποκτήσει η ΠΑ θα είναι ένα διθέσιο εκπαιδευτικό με πλήρεις επιχειρησιακές δυνατότητες Rafale B (s/n “305”), με αριθμό πολιτικού αερονηολογίου F-SDEC, που ανήκε στην Μοίρα EC 01.004 “Gascogne” της 4ης Πτέρυγος Μάχης και στο παρελθόν έχει υπηρετήσει με τα «χρώματα» των 4-EC, 118-EC, 330-EC Πτερύγων Μάχης της AldA.
Το αεροσκάφος αυτό πέρασε ήδη από τη διαδικασία «απογαλλοποιήσεώς» του με την αφαίρεση 60 συστημάτων, οργάνων, συνδέσεων κλπ, προκειμένου να φτάσει στο επίπεδο του “Rafale-export”, καθώς η αμιγώς γαλλική έκδοση είναι ικανή να μεταφέρει τα γαλλικά πυρηνικά όπλα σε αποστολές πυρηνικής κρούσεως, αλλά και να χρησιμοποιείται είτε ως εκπαιδευτικό είτε σε κανονικές τακτικές επιχειρήσεις.
Για να γίνει όλη αυτή η διαδικασία της αφαιρέσεως των 60 διαφορετικών αντικειμένων της αμιγώς γαλλικής εκδόσεως και να έλθει στο επίπεδο των “Rafale-export” εργάστηκαν στη Μοίρα Αεροναυτικής Υποστηρίξεως (Escadron de Soutien Aeronautique/ΕSTA) των διθέσιων Rafale Β της AdlA στο Saint-Dizier, 14 τεχνικοί διαφόρων ειδικοτήτων, 1050 εργατοώρες, για 45 μέρες και το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν έτοιμο στα μέσα Ιανουαρίου 2021. Τότε πέταξε για τις εγκαταστάσεις της Dassault Aviation στο Istres της Νότιας Γαλλίας για πτητικές δοκιμές και την ολοκλήρωση της διαμορφώσεώς του στην προαναφερθείσα έκδοση F3R. Ας κρατήσουμε τη λεπτομέρεια αυτή γιατί έχει ξεχωριστή σημασία για τη συνέχεια όπως θα δούμε.
Η επιλογή των 12 μεταχειρισμένων Rafale B/C της AdlA που θα δοθούν βάσει της συμφωνίας στην Ελλάδα, θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον χρόνο δύο ετών προτού μπουν στο συνεργείο για την εργοστασιακού επιπέδου συντήρησή τους ή διαφορετικά 360 ώρες πτήσεως, γεγονός που αντιστοιχεί σε 180 ώρες πτήσεως ετησίως.
Συμφώνως με το γαλλικό περιοδικό “Air & Cosmos”, στο ίδιο του άρθρο της 8/3/2021, μολονότι η συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και Γαλλίας υπογράφτηκε στις 25 Ιανουαρίου 2021, το ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ αεροσκάφος που πρώτο θα έλθει στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2021 και θα ενταχθεί στην 332 Μοίρα Παντός Καιρού «Γεράκι» της ΠΑ, είχε «μπει» στην ΕSTA των Rafale στο Saint-Dizier ήδη από τις 10 Νοεμβρίου 2020, ενδεικτικό και αποδεικτικό – προσθέτουμε εμείς – του γεγονότος της πολιτικής βουλήσεως και των δύο πλευρών να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί η συμφωνία!
Με βάση λοιπόν τον τύπο του μαχητικού και τον σειριακό του αριθμό (Rafale B, s/n 305) ανατρέξαμε φωτογραφικά αρχεία, σε «φωτογραφικές τράπεζες» όπου δίπλα σε κάθε φωτογραφία αναγράφονται και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, και βρήκαμε ότι η παλαιότερη εμφάνισή του σε τέτοια «τράπεζα» από αυτές τουλάχιστον που ψάξαμε εμείς, πάει πίσω στις 3/6/2007, οπότε και το συγκεκριμένο μαχητικό πετούσε με τα χρώματα της 330ης Πτέρυγος Μάχης της AdlA, είναι δηλαδή της εκδόσεως F2 του αεροσκάφους και ηλικίας τουλάχιστον 15ετών! Αν πολλαπλασιάσουμε δε τα έτη αυτά με τον αριθμό των ωρών πτήσεων κατ’ έτος που υπολογίζουν οι Γάλλοι να έχει το μαχητικό στην υπηρεσία του στην ΠΑ προτού να χρειαστεί εργοστασιακού επιπέδου συντήρηση (180 ώρες), τότε έχουμε στο ενεργητικό του ήδη ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 2700 ώρες πτήσεως! Με τέτοια στοιχεία δεν μπορείς να το πεις και «ελαφρώς μεταχειρισμένο».
Επίσης το βρήκαμε στις 29/6/2008 με την 330 ΠΜ, στις 18/7/2009 με την 330 ΠΜ, στις 18/9/2009 με την 118 ΠΜ, στις 6/2/2018 και 21/9/2018 με την 4η ΠΜ, στην οποία ανήκει ως σήμερα.
Αυτά τα στοιχεία τα θέσαμε αμέσως υπόψη τηλεφωνικώς σε υψηλόβαθμη – αρμόδια – πηγή με το ερώτημα του αν τελικώς θα πάρουμε μεταχειρισμένο αεροσκάφος 15 ετών και αν και τα υπόλοιπα θα είναι της ίδιας ηλικίας και τι υπόλοιπο ωρών πτήσεως έχουν στην επιχειρησιακή τους ζωή.
Η απάντηση που πήραμε, με καθεστώς ανωνυμίας για προφανείς λόγους, μετά από καμία ώρα γιατί και ο ίδιος το «έψαξε» καθώς μου είπε ότι «εγώ ξέρω πως και τα 18 αεροσκάφη μας θα είναι της εκδόσεως F3R που είναι και η τελευταία έκδοση του αεροσκάφους που έγινε αποδεκτή από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) του Γαλλικού Υπουργείου Αμύνης το 2018 και αυτό ακριβώς προβλέπει και η υπογραφείσα σύμβαση» είναι η εξής: «Πρώτο, να ξεκαθαρίσουμε ότι το υπόλοιπο των ωρών πτήσεως ενός αεροσκάφους δεν υπολογίζεται μόνο με ‘καθαρές’ ώρες πτήσεως αλλά και με βάση δείκτες που μετρούν την καταπόνηση αυτού. Άλλη καταπόνηση υφίσταται ένα εκπαιδευτικό, άλλη ένα μαχητικό με νορμάλ δραστηριότητα και άλλη ένα μαχητικό που σχεδόν καθημερινώς εμπλέκεται σε σκληρές αερομαχίες. Δεύτερο, το συγκεκριμένο αεροσκάφος, το «305», όπως και τα υπόλοιπα 11 μεταχειρισμένα, μετά την ‘απογαλλοποίηση’ που θα περάσουν σε επίπεδο μονάδων συντήρησης της AdlA, μετά ΟΛΑ τους θα παραληφθούν από την κατασκευάστρια εταιρεία Dassault και θα ‘αναβαθμιστούν’ σε επίπεδο Rafale F3R προτού μας παραδοθούν όπως προβλέπεται από τη σύμβαση. Επομένως, ορθή η παρατήρησή σου, αλλά έχει προβλεφθεί στη σύμβαση και έχει τη λύση που σου προανέφερα». Γι’ αυτό άλλωστε ανέφερε και η γαλλική ιστοσελίδα ότι μετά από την AdlA το διθέσιο «305» μεταφέρθηκε στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας στο Ίστρ για «ολοκλήρωση της διαμορφώσεώς του», που είδαμε προηγουμένως.
Το επόμενο, δεύτερο στη σειρά μαχητικό αεροσκάφος που περνά από την προαναφερθείσα διαδικασία είναι ένα μονοθέσιο Rafale C της Αεροπορικής Βάσεως 118 (ΒΑ-118) στο Mont-de-Marsan, που θα περάσει τη διαδικασία αυτή στην αντίστοιχη ESTA της BA-118, όπως και όλα τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα μονοθέσια.
Θα ακολουθήσουν άλλα τρία μονοθέσια επίσης από την ΒΑ-118 και η πρώτη παρτίδα 6 μεταχειρισμένων Rafale που θα φτάσουν σταδιακών στην Τανάγρα εντός του 2021, θα κλείσει με ένα δεύτερο διθέσιο από την ΒΑ-113. Ως γνωστόν, η επόμενη, δεύτερη στη σειρά, εξάδα καινουργών μαχητικών Rafale που θα φτάσουν στην Τανάγρα απευθείας από την Dassault το 2022, θα έλθει με τον ίδιο ρυθμό, ενώ η τρίτη και τελευταία εξάδα επίσης μεταχειρισμένων Rafale από την AdlA, θα έλθουν με τη σειρά και τον ρυθμό της πρώτης εξάδας, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2023, όπως ακριβώς προβλέπεται από τη συμφωνία.